Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Gurrumul (2008)

Australiƫ
Roots
Label: Skinnyfish

1. Wiyathul (5:55)
  2. Djärimirri (3:57)
  3. Bäpa (2:37)
  4. Gurrumul History (I Was Born Blind) (5:54)
  5. Marrandil (6:28)
  10. Galupa (5:02)
  11. Wirrpangu (4:58)
  12. Wukun (4:13)
avatar van jelmer19
Dit is mooie muziek zeg. Kwam dit toevallig tegen en heb toen gelijk al zijn myspace nummers beluisterd.
Volgens mij is hij blind maar wat een stem heeft deze man! Prachtig!

avatar van SiriusBart
Schitterend!

Wat een prachtige cd!
Het verstaan van de teksten is hier geen vereiste. Je voelt het, een prachtige emotionele stem. Hier een kort filmpje over Geoffrey en zijn leven.
Hij werd blind geboren en heeft nooit braille geleerd of een blindenstok gebruikt. Alleen hij had hij 1 fantastisch talent en dat is te horen op deze cd. In de Yolngu taal maar oohh zo mooi! Een aanrader!!

nicoot
Verbijsterend mooi. een paar filmpjes bekeken op Youtube en ik werd er echt stil van. Een beer van een vent met zo'n frêle stem. Fantastisch gewoon.

avatar van L_T_B
jelmer19 schreef:
Hier een kort filmpje over Geoffrey en zijn leven.

Zijn "vreemde" naam en de genreaanduiding roots maakte mij al erg nieuwsgierig. En na het zien van dat filmpje groeide mijn belangstelling exponentieel! Inmiddels de cd maar eens in gepindakaasde vorm binnengehaald en op de een of andere manier raakt het me, ook al versta ik er geen woord van.

Hij doet me denken aan een gitaarspelende Israel Kamakawiwo'ole maar dan met een veel voller geluid. Het zal niet lang meer duren voordat ik dit album ook fysiek in mijn bezit heb! Ik sluit me aan bij alle bovenstaande c.q. onderstaande superlatieven.

'Björk, Peter Gabriel en Antony zijn al fan......' dat was wat ik in de cd-zaak Plato las om dit album een beetje extra te pushen naar eventuele kopers toe.
Misschien wel goed ook want het trok toch mijn aandacht die het anders niet gekregen zou hebben.
Want dat Geoffrey Gurrumil Yunupingy ooit lid was van Yothu Yindi die ik ken van hun hitje Treaty is nu niet direct een reden om mijn oren te spitsen.
Maar noem deze namen en zeg er bij dat hij een engelenstem heeft die nauwelijks engels spreekt en het daarom doet in Gälpu, Gumatj en Djambarrpuynu dan trekt me dat wel degelijk en ik ben blij dat dat gebeurde want dit is van een bijzondere schoonheid.
Superlatieven te over bij zowel liefhebbers als pers maar ik wil er dan toch een heel kleine kanttekening bij plaatsen; hoe mooi de soberheid ook is, hoe melancholiek ook, mede door de wat kale omlijsting is het hele album aan één stuk beluisteren meestal net even iets te veel van het goede voor mij. Om er in een dromerige sfeer van te raken is het zeer geschikt, maar ik wil ook helemaal in een album op kunnen gaan, er in kunnen kruipen, en dat lukt met Gurrumul net niet genoeg om er een magistraal meesterwerk van te maken (ik ervaar dit album een beetje zoals ik die van Annouar Brahem beleef), maar dat het een mooi album is geworden moge duidelijk zijn.

avatar van AOVV
Dit album naar aanleiding van de zeer lovende recensie in HUMO blind aangeschaft, en ik moet zeggen, geen miskoop. Deze man legt fantastisch veel gevoel in zijn stem, inderdaad wat kaal, maar dat deert me niet zo, feit is dat die stem betoverdend is. Ook de songs die gedeeltelijk in het Engels gezongen worden, zijn erg goed. Je hoort dat hij het lastig heeft met deze wereldtaal, maar hij slaagt er toch in om het op zo'n manier te brengen dat de emoties spontaan opborrelen in m'n keel.

4.5 sterren

Michael1992
Wow, dit heb ik niet meer gevoeld sinds ik Hope There's Someone van AATJ voor het eerst hoorde en dan heb ik het alleen nog maar over het beginnummer.
Ga morgen meteen de cd kopen want ik ben er echt kapot van, heb bijna tranen in mijn ogen en dat gebeurt echt veel te weinig bij mij.

avatar van kemm
Ik heb nog nooit iemand zo mooi horen neuriën! Die eerste hmmm's op Wiyathul pakken je meteen bij je nekvel zonder nog los te laten. Akkoord, er had voor mij ook een song of twee mogen afgepitst worden, maar dan zit je met de vraag welke? Geen idee. Ook geen idee wat de bedoeling is van de Engelstalige stukken, had evengoed op z'n 'Gurrumuls' gemogen.

Dit blijkt echt zo'n cd die je maar blijft draaien: dit hoort gewoon in mijn cd-kast te staan.
Een cd die in schoonheid blijft groeien. Een verhoging in aantal glitters ligt op de loer

avatar van jelmer19
Ik ga het schijfje binnenkort kopen. Hoort zeker in mijn collectie thuis!

Sjongejongejonge.
Heb de cd nu vier dagen geloof ik en heb de laatste tijd niet veel anders geluisterd.
Wat een stem, wat een stem, wat een stem.
Maar ook de omlijsting is geweldig de achtergrondkoortjes.
En die teksten! Zonder er ook maar een woord van te verstaan denk je al snel: 'Gurrumul jongen je slaagt hier maar even mooi de spijker op de kop'.
De reden waarom er twee Engelstalige liedjes op staan is volgens mij zodat ondergetekende toch twee liedjes kan meezingen zonder zich compleet belachelijk te maken.
Jaja, euforie alom ten huize 1992.
Het enige minpuntje aan het album is, zoals aERo al aangehaald heeft, is dat het hele album iets te veel is om ahcter elkaar te luisteren. Maar mij doet dit dan weer denken aan Toru Watanabe's opmerking over De Toverberg van Thomas Mann in Murakami's 'Norwegian Wood: Soms sla ik het boek open op een willekeurige bladzijde en lees een dertig pagina's en het maakt niet uit waar ik begin het is altijd even geweldig. Of toch zoiets in die aard. Zo beleef ik dit album ook. Maakt niet uit bij welk nummer ik begin en stop het is altijd betoverend.
De reden waarom ik 'maar' vierenhalf sterren geef is omdat ik het belachelijk ivnd om na vier dagen al de volle mep te geven. Maar over een maandje ofzo.

avatar van muz!ekfr!ek!e
Wow....... verder niets toe te voegen aan alle onderstaande commentaren. Dus feitelijk een zinloos bericht zou je denken. Maar soms zijn woorden overbodig, of in dit geval: onverstaanbaar en toch zo prachtig....

Absurd prachtig!

avatar van Woltertjes
Inderdaad prachtig.
Wat een stem heeft deze man. Soms krijg ik er kippenvel van.

avatar van Kos
Kos
Hehe, als je deze cd gaat bestellen in de winkel zit je binnen no time in de Heimlich-manoeuvre.

Kos schreef:

Unk?

Michael1992 schreef:

Unk?

Oww, ik heb hem.

avatar van JohanD
Ronduit schitterend.
De stilte omgezet naar muziek.
Wat een gevoel,wat een stem!

avatar van Poeha
Ik ken nu alleen nog maar Bäpa, maar wat een geweldige song is dat zeg . Absoluut mijn nummer 1 in één van de mooiste topics ooit op MuMe: De Anderstalige Ladder. Dit album ga ik zeker aanschaffen.