Fever Ray - Fever Ray (2009)

Zweden
Electronic / Pop
Label: Rabid

1. If I Had a Heart (3:49)
  2. When I Grow Up (4:30)
  3. Dry and Dusty (3:45)
  4. Seven (5:10)
  5. Triangle Walks (4:23)
  6. Concrete Walls (5:40)
  7. Now's the Only Time I Know (3:59)
  8. I'm Not Done (4:19)
  9. Keep the Streets Empty for Me (5:39)

met Cecilia Nordlund

10. Coconut (6:48)
  11. Stranger Than Kindness * (5:02)
  12. Here Before * (3:15)
Okay, fair enough.

Ik vind dit juist vele malen beter dan the knife. Waar the knife juist vaak verzand in een beetje experimentele geluidjes produceren zijn dit juist nummers die stuk voor stuk heel veel kwaliteit hebben. En ook veel meer sfeer dan the Knife, maar goed, ieder zn smaak.

avatar van grovonion
Wist dat ik de stem ergens van herkende! Eerste 8 tracks zijn erg de moeite waard.

Misterfool
ik vind het album niet zo best. productie is echt slecht en de vocals zijn niet om over naar huis te schrijven.

avatar van Matthijs72
Dit was echt HET optreden van Lowlands '09 wat mij betreft. Ik kende deze CD wel redelijk, vond hem ook al 4-sterren goed. Maar live nog zooooooveel vetter. Ik wil thuis ook een installatie die het laag tot 10 Hz produceert...ik wapperde verdomme bijna uit de korte broek van het lage electronica-geluid.

If I Had a Heart, When I Grow Up, Triangle Walks en Concrete Walls zijn echt supernummers
En Seven daar zit zo'n fijn soort slagwerk in wat The Blueman Group ook wel gebruikt, één van de lekkerste geluiden die er bestaan.

Deewee
Optreden op Lowlands was inderdaad geweldig! Wat een sfeer, geluid...

avatar van mkrake
Na het geweldige optreden op Lowlands deze plaat weer vaak aan het beluisteren. Vond de plaat al wel goed maar nu beluister je er toch wat anders na. Ben het helemaal met Matthijs72 eens.
Die bas blies je zowat de tent uit. Nu helaas niet maar ie ook maar goed anders staat de buurman hier weer binnen 10min.

avatar van Gyzzz
Ja, ik zag ze dan op Pukkelpop, maar het was wel even hard kippevel toen die schelle tonen verspringende lasers waren, waarna de baslijn perfect synchroon met een driedubbele bewegende laser inviel. Dat was een bijzonder voorbeeld van de visualisatie van geluid.

avatar van sander.
Bij Keep The Streets Empty for Me waren die lasers ook magisch. Ik zag haar op Motel Mozaique, in een (klein) theater in rotterdam. Bij Triangle Walks gingen volgens mij die spiegels werken, op dat moment ging er echt een 'ooooooohh' door de zaal. Schitterend.

Ik kan me er alleen maar bij aansluiten hier. De nummers van het album kwamen gewoon nog beter eruit live en de sfeer die ik altijd al proefde als ik het album luisterde kwam nu met een noodvaart op me af gedenderd. Ik stond praktisch vooraan en ik werd bijna high van de muziek en de lichtshow. Echt ongeloofelijk goed.

Ik mag hopen dat ze the Knife laat voor wat het is en alleen maar doorgaat met Fever Ray

avatar van blonde redhead
Volgens mij hoef ik alleen maar te zeggen dat ik mij de voorgaande berichten aansluit. De CD wordt pas echt om aan te horen na 1 keer zo'n geweldig optreden te hebben gezien. Staan ook in mijn Lowlands top drie en dat had ik van tevoren niet verwacht.

Robske
Ik heb haar ook gezien op Pukkelpop en dat was voor mij een van de beste optredens van het hele festival. Ik heb volop genoten al kende ik alle nummers al.
In het programma boekje vermelde ze dat Fever ray je terug nam naar je jeugd trauma's door de duistere en mysterieuze muziek die zij maakt. Daar ben ik het wel mee eens, want als Fever Ray 1 ding beslist is (buiten geweldig) is het mysterieus.

avatar van mivil
freakyy schreef:

Laten we juist hopen van niet. The Knife live is een nog mooiere ervaring als Fever Ray! En ik vond Silent Shout van The Knife toch net iets beter als deze... Ze mag zeker doorgaan met Fever Ray, maar hopelijk blijft The Knife bestaan!!!

mivil schreef:

Hm het is heel raar, ik heb echt vrij weinig met the Knife. Het doet me eigenlijk helemaal niets terwijl ik wild enthousiast ben over Fever Ray. Vandaar dus

avatar van barrett
Deze plaat is echt fascinerend, zo'n kille sfeer die toch blijft boeien... fantastisch...

avatar van tumkie
Als ik dez plaat moest vergelijken met een biertje dan werd het de WestVleteren 12. Pure klasse en een breed smakenpallet.

zo sfeervol..essentieel stuff

Seven..is geniaal. Man, man.

Ik vind het heel goed, overweeg om het te gaan zien eind van dit jaar.

martrock schreef:
Ik vind het heel goed, overweeg om het te gaan zien eind van dit jaar.

Ik vond het live een overweldigende ervaring, als ik jou was zou ik zeker gaan!

sanquin
Aarzelend opgezet maar compleet overdonderd door dit album!
Ga het zeker live bekijken in December!

avatar van barrett
Idd een prachtplaat, toch een van de ontdekkingen van 2009 voor mij dan..

avatar van barrett
Kende maw ook niet echt het werk van the Knife

avatar van djarend
En tja, helaas voor de vroege kopers, er komt ook van deze plaat een nieuwe versie met 2 extra nummers en een dvd............ hier wordt ik zo droevig van

djarend schreef:

Dat ga je alweer niet serieus menen he. Voortaan wacht ik inderdaad wel met cds kopen

djarend schreef:

Ah, dat betekent vast en zeker dat de 'ouwe' versie binnenkort in prijs zal zakken; da's dus mooi

avatar van Janhero
Ik weet het zo net nog niet. Krijg het gevoel dat ik van de brug af moet springen. Het leven is klotengevoel muziek.
Maar aan de andere kant wel erg meeslepend. En erg mooi gemaakt.
Ik durf nog geen stem te geven.
Als ik het niet doe, dan zal ik na een paar dagen en veel draaien gaan stemmen.

avatar van djarend
@ Karl, klopt, oude versie ligt nu voor 9,99 in de winkel, niet binnenkort dus maar was meteen met de release van de nieuwe versie het geval

Jeej, dan weet ik alvast wat mijn volgende aanschaf gaat worden

avatar van barrett
Laat ik nog wat langer wachten dan wordt die nog goedkoper ondertussen heb ik nog altijd mijn pc...