Sun Kil Moon - Ghosts of the Great Highway (2003)

Folk / Rock
Label: Jetset

1. Glenn Tipton (4:16)
  2. Carry Me Ohio (6:21)
  3. Salvador Sanchez (6:29)
  4. Last Tide (2:55)
  5. Floating (3:19)
  6. Gentle Moon (5:18)
  7. Lily and Parrots (4:18)
  8. Duk Koo Kim (14:32)
  9. Si Paloma (5:32)
  10. Pancho Villa (5:12)
  11. Carry Me Ohio [Alternative Version] * (5:25)
  12. Salvador Sanchez [Acoustic] * (4:14)
  13. Arrival * (2:28)
  14. Somewhere [Version 2] * (2:16)
  15. Gentle Moon [Radio Recording] * (4:41)
avatar van Lennonlover
hmmm. Je moet er natuurlijk voor in de mood zijn. Ik zet hem ook niet altijd op.

Weet wat je doet, leg 'em gewoon eens even weg. En binnen een paar maand kom je hem tegen en je zegt 'hey, ik zet hem nog eens op'. Je zal zien dat je op slag verliefd word.

Davez
Ik blijf het toch jammer vinden dat Kozelek's stem niet altijd even duidelijk boven het muziekgeweld uitkomt. Vooral bij salvador Sanchez is dit hinderlijk. Een sterk nummer maar een beetje onduidelijk... Akoestisch(er) kwam het al beter uit de verf!

Duk Koo Kim gaat in het midden even vervelen door de tekstherhaling maar het sluit wel magistraal af.

Dat zijn zo van die details dat me weerhouden om naar 4.5 te gaan.
de perfectie kwam 5 jaar later met "April"

avatar van Lennonlover
Hmmm, ik vind April toch een stuk minder dan deze. Minder verfrissend, veel langdradiger en daar zitten werkelijk vervelingsmomenten tussen. Iets wat op deze plaat op een fijne draad hangt maar altijd net naar de goeie kant aanleunt.

Deze is géniaal en April toch nét iet minder.

avatar van THEMARSVOLTA
Dit met nog paar andere werken van Sun Kil Moon al een heletijd geleden gepindakaast maar sindsdien nooit beluisterd, tot nu althans.

Si, Paloma kwam langs tijdens de standaard shuffle, en op een of andere manier klonk het wel lekker, relaxed, iets voor in de avond. Vervolgens maar de shuffle uitgezet en hier bij blijven steken, klinkt heerlijk, ik ga er nog even aandachtig naar luisteren.

Father McKenzie
Ik heb deze ook eens van de bieb meegenomen en gecopieerd... en haast niet meer beluisterd. Ik herinner me deze als een best sfeervolle plaat, ik ga daar nog eens naar luisteren vandaag, zie!

Het is de enige plaat die ik dus ken van deze artiesten.

avatar van Dark Yoghurt
Duk Koo Kim En de rest ook, niet allemaal even goed, maar best lekker... Ik zou het een 3,5/4 geven nu maar ik wacht nog even...

avatar van Xel
Xel
wat een krachtig prachtig waarachtig uur genietend luisteren.... snif.

Enorm sfeervol en dromerig album, heeft op mij een bijzonder hypnotiserend gehalte (Salvador Sanchez vooral). Als Duk Koo Kim iets korter/bondiger was geweest had ik het 5 sterren gegeven. Maar ik ga niet negatief doen over dit album, want dat verdient het niet.

Stijn_Slayer
Deze werd me getipt door woutorrmusic. Fraaie ingetogen muziek. Vaak somber, maar op zijn tijd toch ook wel een wat opzwepender geluid. De nummers worden mooi kaal gehouden, maar krijgen als ze dat nodig hebben ook net even wat extra's (meerstemmigheid of drums bijv.). Soms folk, soms iets meer country, soms rock, het zorgt voor een prettige afwisseling zonder de samenhang te doorbreken. Her en der zijn wel wat lichte invloeden van Neil Young te vinden en dat doet me uiteraard deugd.

'Carry Me Ohio' en 'Salvador Sanchez' zijn wel ietwat storend vanwege hun eentonigheid. Sommige andere nummers zijn niet per se minder eentonig, maar vind ik toch sfeervoller.

avatar van woutorrmusic
Stijn_Slayer schreef:

Mooi.

avatar van Co Jackso
Weliswaar het hoogste gewaardeerde album van Sun Kil Moon op Musicmeter, maar zelf ben ik het daar niet mee eens. Zelf vind ik April een stuk beter, doordat het meer klinkt als een eenheid en daarnaast mij meer weet te raken. Daarnaast vind ik de nummers Duk Koo Kim en Si Paloma wat tegenvallen.

Onbedoeld klinkt dit wel wat negatief. Ghosts of the Great Highway is namelijk een sterk album met verschillende sterke nummers. Het bekende nummer Carry Me Ohio is geweldig, maar ook het opzwepende Lily and Parrots en het gevoelige Glenn Tipton kunnen mij zeer overtuigen.

avatar van Renoir
Pas kort geleden ontdekt dankzij een Last.fm friend (dank Sander). Wat een prachtplaat is dit, zeg! Wat heb ik al die jaren veel gemist. Mooi geproduceerd en gespeeld, mooi triest, prachtige melodieën. De fascinatie met boksen kan ik nog niet echt plaatsen, maar wat kan mij dat nou schelen. April en Admiral Fell Promises zijn ook fraai, maar Ghosts of the Great Highway heeft alles wat muziek zo mooi maakt. Dat laatste halfje komt vast nog wel... En ik geloof dat ik in mei maar naar Dordrecht moet!

avatar van woutorrmusic
Renoir schreef:
En ik geloof dat ik in mei maar naar Dordrecht moet!

Een vergelijkbare drang bevloog mij eerder deze week, al surfende op het Internet

Als je het album ineens luisterd klinkt er aan het eind een zucht.
Dat is de landing nadat kozelek je mee heeft genomen op zijn muzikale vlucht.
Misschien vergeten te ademen.
Muzikaal zit het goed in elkaar. Je moet er misschien van houden.
Ik doe dat zeker. Er zitten geen zwakke platen tussen.
Ik geef een 5, omdat ik er zo van genieten kan. Doe ik bijna nooit.

Moet ik 2 favoriete nummers kiezen? carry me ohio is het beste nummer. imho.

avatar van Leeds
Carry Me Ohio is van zo'n hoog niveau dat het mag gezien worden als Kozelek's beste nummer. Haast onbeschrijflijk hoe dit nummer met kop en schouders boven de rest staat. Niet alleen op dit album, maar ook uit het hele oeuvre van Sun Kil Moon, maar stiekem ook dat van Red House Painters. Ook al is het werk tussen beide groepen verschillend. De rest op deze plaat staat op zich ook wel héél goed maar Carry Me Ohio is buiten categorie!

Leeds schreef:

Deze plaat was de eerste die ik van Kozelek (+bands) had ontdekt. Bij het horen van Carry Me Ohio was ik op slag verliefd en verkocht. Nooit nog iets gemist van Kozelek sinds 2007 (toen ik deze ontdekte). De sfeer op die plaat is nostalgisch in de eeuwigheid.

avatar van Frenz
Lennonlover schreef:
Geen baanbrekend werk. Wel erg mooi. Doet me soms denken aan Neil Young. 4*

Zeker, maar dan wel Neil op z'n best, de vroege dus

Vreemd dat deze band onder mijn radar is gebleven, ik kan me vaag herinneren dat ik de naam in een topic van Wilco voorbij heb zien komen, meer niet

avatar van Kronos
Een folkrock band die zingt over de gitaristen van Judas Priest. Dat moet ik toch eens horen.

avatar van henkiev
Briljante plaat!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Carry Me Ohio, wat een prachtig, emotioneel nummer Dit steekt zelfs Katy Song van Red House Painters naar de kroon en dat wil wat zeggen.