Absu - Absu (2009)

Label: Candlelight

1. Between the Absu of Eridu & Erech (4:08)
  2. Night Fire Canonization (3:19)
  3. Amy (4:54)
  4. Nunbarshegunu (3:05)
  5. 13 Globes (4:46)
  6. ...Of the Dead Who Never Rest in Their Tombs Are the Attendance of Familiar Spirits... (7:03)
  7. Magic(k) Square Cipher (4:48)
  8. In the Name of Auebothiabathabaithobeuee (3:25)
  9. Girra's Temple (2:38)
  10. Those of the Void Will Re-Enter (4:56)
  11. Sceptre Command (5:00)
  12. Ye Uttuku Spells (4:41)
  13. Twix Yesterday, the Day & the Morrow (0:57)
avatar van Devoo
Strakke, melodische Black Metal. Veel variatie, en zeer episch. Ik ben geen grote liefhebber van Black Metal, maar hier is het weer gecombineert met een ander genre, namelijk Thrash, en die combinatie vind ik blijkbaar wel oké! Enige minpunt is, dat de zang niet altijd even goed uit de verf komt. Soms zit het wat te diep in de muur van muziek. Maar over het algemeen valt dit wel mee.

Instrumentaal is het geweldig. Strakke riffs, die zeer Thrash georiënteerd zijn. Vaak creëren de gitaren en keybaords zeer melodische stukken, dat zorgt er voor dat deze plaat zeer afwisselend is. De aanwezige solo's zijn ook erg strak, en zeer goed gespeeld.

Dit is al de tweede Black Metal plaat dit jaar die ik een hoge score geef! En dat terwijl ik normaal niet eens zo'n Traditional Black Metal fan ben. Maar Black Metal gecombineert met een ander genre, kan ik vaak wel waarderen!

avatar van Edwynn
Absu is niet echt een produktieve band. Voorganger Tara verscheen alweer in 2001. Maar dan heb je wel wat vind ik. Absu combineert op haar laatste evocatie de blackened thrash van Tara en Third Storm Of Cynthrayl met de meer epische geluiden van the Sun Of Tipareth en in iets mindere mate Barathrum V.I.T.R.I.O.L.
Dat levert een interessante synthese op die zich in eerste instantie niet direkt openbaart. Klonk Tara nog wat bewust amateuristisch en had het juist daardoor een ontzettend ruwe uitstraling, dan is het geluid op Absu een stuk netter en beheerster. Een netter en beheerster geluid betekent dat er net even wat meer diepgang in de nummers gebouwd kan worden. De nummers zitten stuk voor stuk boordevol interessante wendingen. Soms klinkt het heel sfeervol en magisch om op het volgende moment weer los te barsten in een wild thrash orgasme. Afwisseling troef dus.
De teksten zijn behoorlijk onbegrijpelijk, maar ongetwijfeld zal er eer verhaald worden uit rijke Keltische tradities. Het gevoel ervan weet men in ieder geval wel degelijk over te brengen. Absu brengt haar epiek en dramatiek in zeer compacte vorm en levert daarmee een plaat af waarvan de houdbaarheidsdatum ver in de toekomst ligt.

avatar van Von Helsing
Wat een fantastisch album van Absu en wat een persoonlijk ontdekking is deze band voor mij! Ik kende ze oppervlakkig maar ik draai dit album bijna non-stop de laatste twee weken (en tot in de late uurtjes!), en verveeld geen moment. Voor nog geen € 4,-- inclusief bonus DVD van een compleet live optreden (waar ik overigens nog niet aan toe gekomen ben).

Zoals Edwynn al aangeeft is het afwisseling troef. Om je metalen vingers bij af te likken!