Jay Dee - Welcome 2 Detroit (2001)

Hip-Hop / Jazz
Label: BBE

1. Welcome 2 Detroit (0:49)
  2. Y'all Ain't Ready (1:28)
  3. Think Twice (3:52)

met Dwele

4. The Clapper (2:06)

met Blu

5. Come Get It (5:02)

met eLZhi

6. Pause (2:45)
  7. B.B.E. (Big Booty Express) (2:12)

met Big Booty Express

8. Beej-N-Dem, Pt. 2 (2:49)

met Blaine John Beejtar

9. Brazilian Groove (1:30)
  10. It's Like That (4:05)

met Hodge Podge en Lacks

11. Give It Up (3:08)
  12. Rico Suave Bossa Nova (1:25)
  13. Featuring Phat Kat (3:43)
  14. Shake It Down (2:55)
  15. African Rhythms (1:36)
  16. One (1:30)
avatar van John Doe
Zeer mooi nummer inderdaad, het origineel van Donald Byrd en de cover van The Detroit Experiment ook (laatste vind ik het beste).

Tof album ook. Sfeervolle, ontspannen, rokerige tracks. Apart in goede zin. Prachtige basslines en dikke kicks met mooie timing. Mensen die de raps het geheel omlaag vinden halen (ikzelf maar heel af en toe) kunnen ook gewoon de instrumentals opzoeken die hiervan zijn uitgekomen.

avatar van Timo710
Vandaag weer gecheckt, de Slum Village sound van Dilla is toch wel geperfectioneerd op deze plaat. Luister deze plaat in het donker als je een kater hebt, ge-wel-dig.

avatar van John Doe
Wel klein beetje jammer voor de plaat dat het prachtige Fuck The Police er niet bijstaat, toch hetzelfde jaar uitgekomen op 12'', maar nooit op een echt album verschenen.

avatar van Improvision
Fuck the Police zou normaal uitkomen op een album dat de naam Pay Jay zou dragen. Het album zou producties bevatten van Kanye West, Waajeed, Pete Rock, Nottz, en 1 productie van Dilla zelf, FtP dus. Het album is al af, maar MCA wil het niet uitbrengen. Het heeft ook zijn weg naar het internet al gevonden.

avatar van T.O.
John Doe schreef:

Ja, mooie track is dat he. Die drums zijn echt geweldig.

avatar van John Doe
Zeker! En gewoon een sterk extravert nummer, terwijl de rest van deze plaat meer introvert klinkt. Had wel een mooie aanvulling kunnen zijn, hoewel het misschien ook niet helemaal zal passen.
Improvision schreef:
Ik zag gister al even die onofficiele release inderdaad. Zie nu daar staan dat het oorspronkelijk gepland was als Dilla's solo debuut in 2001, dus voor Welcome 2 Detroit.

T.O. schreef:

Ja, mooie track is dat he. Die drums zijn echt geweldig.

Check.

avatar van Silky & Smooth
Een prima album van J Dilla. Ik vind deze beter dan bijvoorbeeld Donuts. Ook een erg vet album, maar een beetje te. Heb liever een album met kalmere Dilla-beats, waar een rapper nog overheen zou kunnen rappen. Hier is dat het geval en is Jay Dee zelf de rapper op de meeste nummers. En dat rappen doet hij zeker niet onverdienstelijk. Hij is geen toprapper, maar zijn raps klinken goed genoeg voor zijn prachtige beats. Naast rappen speelt hij ook nog eens heerlijk met de knoppen. Het is ook niet zo dat ik instrumentale nummers niet mooi vind. Integendeel, van nummers als Think Twice kan ik echt van genieten. Ook B.B.E. vind ik mooi, werk bijna hypnotiserend, wat Dilla wel vaker doet met nummers. Het sample'tje van Featuring Phat Kat heeft hij trouwens ook op het album van Q-Tip gebruikt. Vind dat zo lekker klinken! Het einde van dat nummer klinkt ook zo lekker onheilspellend!

avatar van Improvision
Het is trouwens Jay Dee die zingt op Think Twice. Dwele bespeelt er de trompet.

avatar van WeztSide
Het vetste aan dit album zijn de eigenzinnige drumpatronen op nummers als Y'all Ain't Ready en m'n favoriet The Clapper, die beat is echt een van z'n vele meesterwerken.

avatar van Improvision
De beat van The Clapper is de enige die niet door Jay Dee is gemaakt op dit album, hij is geproduceerd door Karriem Riggins. Maar wel heel dope inderdaad.