The Sound - Thunder Up (1987)

Label: [PIAS]

1. Acceleration Group (3:32)
  2. Hand of Love (3:18)
  3. Barria Alta (4:47)
  4. Kinetic (5:15)
  5. Iron Years (4:11)
  6. Prove Me Wrong (2:27)
  7. Shot Up and Shut Down (4:20)
  8. Web of Wicked Ways (2:56)
  9. I Give You Pain (5:05)
  10. You've Got a Way (5:08)
En wat zijn de extra's?

avatar van waltzinblack
Wat klinkt dit album in het onlangs uitgekomen boxje beduidend beter dan de eerdere (Play it again Sam) CD. Voor mij bijna een openbaring nu. Heerlijke uitgaven van Edsel. Zou er nog een box volgen met het solowerk van Adrian Borland?

avatar van Alicia
Voorlopig is het solowerk Adrian Borland te beluisteren en te downloaden (betaald) op Bandcamp.

avatar van Chameleon Day
Het zou fijn zijn als het solowerk ook op spotify zou verschijnen. Staat nu maar een enkel album op.

avatar van Alicia
Hoe meer kanalen hoe meer vreugd. Ik heb alles nog kunnen vinden van The Sound en Adrian solo. Maar voor mensen die nog wat willen beluisteren, zou Spotify zeker fijn zijn. Maar gratis streamen kan ook op Bandcamp, al krijg je na de vijfde keer of zo wel een pop-up venstertje met de mededeling of je niet liever dit album (alleen digitaal: flac of mp3) aan zou willen schaffen. De mensen die liever een CD willen, zullen wellicht moet wachten. Er is mij niets bekend over een box met het solowerk van Adrian Borland. Vraag het eens aan Rainmachine!

avatar van bikkel2
Prachtig slotakkoord van The Sound.
Ik vind dit 1 van hun betere albums.
Ietwat persoonlijker en enigzins lichtvoetiger.
Heel coherent. Zonde dat het hier eindigde.

avatar van Chameleon Day
Het eindigde hier ook niet. Borland ging door. Solo, maar ook in een band: the Honolulu Mountain Daffodils. Met die band had hij in de einddagen van The Sound al een album uitgebracht. Zeer eigenzinnig, met duidelijke echo's van The Sound.

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Op The Sound is in totaal > 1500 * gestemd. Op The Honolulu Mountain Daffodils in totaal 17 - me dunkt dat we kunnen spreken van a best kept secret

Chameleon Day schreef:

Ik heb er over gehoord. En zal mij hier t.z.t eens in verdiepen.
Ik heb overigens wel eens gehoord dat Borland enigzins spijt had van het besluit The Sound stop te zetten. ( achteraf)
Ik heb geen bron, dus weet niet met zekerheid of
dit klopt.

avatar van Chameleon Day
Wat ik weet (of denk te weten) is dat Borland de band helemaal niet wilde opheffen. Het was Michael Dudley (drummer) die de band verliet, gevolgd door Graham Bailey (bassist van het allereerste uur en schoolvriend van Borland). Dit zouden ze gedaan hebben om Borland te dwingen in therapie te gaan en rust te nemen zodat hij werk zou maken van zijn psychische problemen (manische depressies).

avatar van bikkel2
Goed mogelijk. Dat Borland met pscychische problemen kampte is geen geheim.
Het werd hem fataal, op een behoorlijk tragische manier zelfs.
Enorm zonde en jammer, want wat had de man talent.
Op YT staat een interview met Jan Douwe Kroeske naar aanleiding van een gig op Parkpop 1988 van The Sound.
Adrian is goed geluimd, drinkt een biertje met Kroeske en ziet de toekomst van de band zonnig tegemoed.
Hij is blij met Thunder Up en ziet het als een nieuwe fase - mede ook door een verandering in zjjn schrijfstijl - persoonlijker en niet meer zo zeer politiek/ maatschappeljjk.

avatar van freakey
Na ruim 25 jaar kan ik nog steeds niet wennen aan deze plaat, de liedjes zijn me gewoon niet sterk genoeg. Daarbij mist het in mijn ogen aan overtuiging... Daarom eigenlijk ook nooit serieus begonnen aan het solo werk van Borland....

avatar van bikkel2
Ik draai deze regelmatig.
Het is een album die wat lichtere nummers bevat, maar imo niet storend.
Wellicht zelfs wat gerijpter.
Een nummer als bijv.You've Got Away is een compositie die tot Borland's beste gerekend mag worden.
Heel breekbaar en een stuk persoonlijker ook.
Thunder Up is een plaat waarvan je zou denken dat het om een frisse herstart gaat.
Niets doet denken aan een vervroegd einde.
Jammer dat het uiteindelijk wel zo was.

avatar van Cloud
Ik denk dat dit een groeiertje gaat worden voor mij.
FTLM ken ik al jaren, maar dit album nooit echt een kans gegeven.
Staan een paar mooie tracks op.
Gauw op repeat.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fraaie zwanenzang van een steengoede band, die ik ( zoals eerder gememoreerd ) veel te laat ontdekt heb.
Het welbekende muntje viel met deze plaat iets later maar vooral Kinetic vind ik een uitzonderlijk goed nummer en een song als Iron Years heeft/had toch hitpotentie en had toch voor de doorbraak moeten kunnen zorgen die de band dubbel en dwars verdiende.
Ik heb het album met bonustracks, waaronder een geweldige live uitvoering van I Give You Pain, wat wat mij betreft qua opbouw en intensiteit aan de live uitvoering van Heroin van Lou Reed doet denken.

avatar van Chameleon Day
En nu de beoordeling nog zeker een halfje omhoog!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik hou de waardering nog even op 4 sterren met zeker uitzicht op meer.
Waar wel een hogere score uit gaat rollen is In The Hothouse.
Wat een geweldige live plaat is dat zeg!!

avatar van Mjuman
TEQUILA SUNRISE schreef:
Ik hou de waardering nog even op 4 sterren met zeker uitzicht op meer.
Waar wel een hogere score uit gaat rollen is In The Hothouse.
Wat een geweldige live plaat is dat zeg!!

Ga ook eens op zoek naar deze (serie van 5) The Sound - The Dutch Radio Recordings 1. 08.03.81 Amsterdam, Paradiso (2006)
lees bijv. Redundant chicanery: The Sound — The Dutch Radio Recordings - austintayeshus.blogspot.nl

Waren altijd nog goed (en goedkoop) verkrijgbaar

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dank voor de tip Mju, hier ga ik op zeker achteraan!!!!!

avatar van LucM
Hun laatste reguliere album, wat lichtvoetiger en toegankelijker maar niet zonder kwaliteitsverlies en nog steeds met dat kenmerkende donkere randje en met de nodige passie gebracht. Jammer dat dit het slotakkoord is van deze toch wel onderschatte new wave band die gelukkig op MuMe meer gehoor krijgt.

avatar van Chameleon Day
Eindelijk gevonden op YT! Een paar nieuwe nummers van rondom of al weer na de Thunder Up opnames. Ze werden live gebracht tijdens de Thunder Up tour. Ik was zelf aanwezig bij twee van de laatste optredens van The Sound, in Venlo (augustus 1987) en Nijmegen (december 1987). Daar werden ook nieuwe nummers gespeeld. Weggezakt in mijn geheugen. Maar dit zouden ze moeten zijn:

The Sound - Distant Drums - YouTube

The Sound - The Will - YouTube

The sound - 13 Hours - Live - YouTube

avatar van Alicia

Zeldzaam! Je houdt het niet meer voor mogelijk en toch komt er een enkele keer nog weleens wat tevoorschijn. Het zijn de enige nummers van Het Geluid die ik volgens mij nog niet heb in welke vorm dan ook. Zal mijn verzameling nog eens goed doorspitten.

avatar van Chameleon Day
'13 Hours' heb ik paar jaar terug wel al eens gehoord. Die andere twee nummers niet. De nummers verfrissen de herinnering eerlijk gezegd ook niet. Alhoewel me wel bijstaat van het concert in Nijmegen dat een van de "nieuwe" nummers echt geweldig was. Dat zou dan denk ik eerder......'Shimmer' geweest moeten zijn.

avatar van stoepkrijt
Voor mij is de magie van The Sound op dit album nagenoeg uitgewerkt. De post-punk uit hun begindagen en hun sombere, stevige sound maken deze band voor mij zo goed. Vanaf All Fall Down gingen de scherpe randjes er al een beetje vanaf en die transitie is op Thunder Up helemaal vervolledigd. De toon is veel luchtiger, liedjes zijn veel rijker georkestreerd, depressiviteit is ver te zoeken en soms is de muziek op dit album ronduit zoetsappig. Zulke muziek is niet mijn ding, of het nu gemaakt wordt door The Sound of een willekeurige andere band.

Thunder Up valt me dus tegen. De composities zijn minder spannend dan ik had gehoopt en de toon van dit album staat mijlenver af de The Sound waar ik zo dol op ben. Barria Alta er Iron Years smaken me goed, verder doet het me helaas allemaal erg weinig.

stoepkrijt schreef:
.. depressiviteit is ver te zoeken en soms is de muziek op dit album ronduit zoetsappig.

Pardon? Luisteren we wel naar dezelfde plaat? ' Web of Wicked Ways', ' I Give You Pain', 'You've Got a Way', luister eens goed. Er is weinig zoets aan deze plaat. Het was de drummer, Mike Dudley, die naar verluidt de stekker uit de band trok, teneinde Borland te dwingen zich te laten behandelen voor zijn manisch depressiviteit die in de periode van dit album een zware wissel op Borland en de band trok.

stoepkrijt schreef:

'Ingetogen', 'melancholiek', 'droevig', 'naar binnen gekeerd' en dergelijke duidingen zijn - wat mij betreft - een betere inschatting van dit album van The Sound en met name van zanger Adrian Borland. Het is de opmaat naar het eveneens mooie solowerk van Borland.

Maar goed, het is maar net wat je hoort en voelt. Wellicht zijn een aantal composities op Thunder Up minder hoogstaand dan op vorige albums en neem ik als 'fan van het eerste uur' zulks wat minder nauw. Want dat laatste wordt namelijk onmiddellijk rechtgezet door de - nog altijd voor mij - geëmotioneerde en zeer indringende stem van Adrian. Zelfs zijn gitaar huilt mee op I Give You Pain! Hoe naargeestig wil je het hebben?

Oh ja... en helaas zijn de solo opnamen van Adrian Borland al weer een tijdje geleden vertrokken van Bandcamp!

avatar van stoepkrijt
Chameleon Day schreef:

Ik doel op de muziek, niet op teksten. Hand of Love en Web of Wicked Ways klinken in mijn oren érg zoetsappig en (ongepast) vrolijk. Maar zoals Alicia ook al aangeeft: iedereen hoort en voelt wat anders. En daarbij wijk ik blijkbaar behoorlijk af van het gemiddelde.

avatar van bikkel2
De felle en donkere new wave van begin jaren 80 was rond deze periode wat uit het zicht verdwenen.
Het was naar mijn idee een stuk toegankelijker geworden.
Muzikaal is het hier wat meer melodieuzere poprock. Maar de nummers die Chameleon Day terecht noemt zijn vrij bitter en donker.
Ik vind het evengoed een mooie plaat. Na All Fall Down werd The Sound trouwens al toegankelijker.

Toch nog 3 prachtnummers op een verder matig album. Barria Alta, I Give You Pain en met name het slotnummer zijn toch wel pareltjes.

avatar van Chameleon Day
Tja, dat is uw beleving. De nummers die je noemt zijn natuurlijk prachtig.....maar de rest doet er niet voor onder. Zo hoor ik het. Hand of Love , Web of Wicked Ways.....doe ze nog eens in de herdraai, Jupiter.

avatar van Outlaw104
Prachtig album, wat bij mij vrij snel na aanschaf lag te verstoffen in de kast.
Zo onterecht!
Gelukkig komt het verstand met de jaren...