Art Brut - Art Brut vs. Satan (2009)

Label: Cooking Vinyl

1. Alcoholics Unanimous (3:36)
  2. DC Comics and Chocolate Milkshake (3:28)
  3. The Passenger (2:59)
  4. Am I Normal? (2:44)
  5. What a Rush (3:33)
  6. Demons Out! (3:41)
  7. Slap Dash for No Cash (3:13)
  8. The Replacements (4:10)
  9. Twist and Shout (3:11)
  10. Summer Job (2:56)
  11. Mysterious Bruises (7:24)
avatar van KampF
Dit gaat vast weer veel en opleveren

De titel is al leuk.

avatar van De-noir
Hopelijk weer wat hilarische oneliners

avatar van levenvergeten
Ik hoop op een hedendaagse muzikale David vs. Goliath met Britse tongval.

Nummer 4: misschien wel de beste titel ooit van Eddie Argos

"Am I Normal?"

avatar van Bastiaan.
Yea wat kijk ik hier naar uit

Alcoholics Unanimous wordt ook de eerste single.

herman schreef:
De titel is al leuk.

Zeker, de plaat denk ook wel weer.

Weer eens hun eerste ofstoffen.

avatar van Ploppesteksel
Om de een of andere reden ben ik zeker dat deze veel beter wordt dan de tegenvallende voorganger !

Twist and Shout ?
Toch geen Beatles-cover zeker ?

Ik vond de voorganger dus totaal niet tegenvallen, nooit begrepen waarom die zo lauw werd ontvangen, fijne plaat was dat.

Alcoholics Unanonimous is alvast weer een aardig nummertje, al overtuigt het nog niet helemaal na de eerste luisterbeurt.

avatar van Bastiaan.
Clip van Alcoholics Unanonimous, en het nummer zijn hier te vinden:
"Alcoholics Unanimous" [MP3/Video/Stream] | Pitchfork - pitchforkmedia.com
Ik vind hem weer geweldig

avatar van Ploppesteksel
Ook ik vind Alcoholics Unanimous erg sterk !

GELEKT.

En wat zitten er weer geweldige grappen en grollen in. DC Comics and Chocolate Milkshake over het peter pan syndroom van Argos. The Replacements over goedkope albums die beter zijn dan re-issues. Ach, er valt nog genoeg te ontdekken. Ik denk al aan de 4,0*

Wat een held is Eddie toch:

I can't remember anything I've done
I fought the floor and the floor won!

Woooew hij is tof
Favorieten: Alcoholics Unanimous, Am I Normal?, What a Rush en Mysterious Bruises. Vooral die laatste.

avatar van UndahCovah
Art Brut vs Satan, de titel is in elk geval afschrikwekkend.

Over de muziek valt gelukkig meer te vertellen. Allereerst gaat het op dit album gelukkig niet te veel over Art Brut vs. Satan. Maar is het waarschijnlijk gewoon een manier om de aandacht op te vestigen, iets wat Art Brut al doet sinds het allereerste nummer van het allereerste album (Art Brut, Top of the Pops!).

Allereerst valt mij op dat dit album wéér anders gemixed is dan de vorige twee. Tussen BBR&R en IABC was al veel verschil, nu is het weer anders. Maar toch zijn de gitaren overheersend op dit album. Maar dan ga ik nu antwoord geven op de brandende vragen die iedereen zich stelt als ze dit album luisteren. Zijn de grappen leuk? Zijn de grappen heeeel leuk? Zijn de grappen heel, heel, heel erg leuk? Het antwoord hierop is niet met ja en niet met nee te beantwoorden.

DC Comics and Chocolate Milkshakes is in elk geval een voorbeeld waarop Art Brut het weer helemaal goed gaat:

DC comics and chocolate milkshakes
Somethings will always be great
Even tough I'm 28
DC comics and chocolate milkshakes
I guess I'm just developping late
DC comics and chocolate milkshakes
I never got over that, amazing taste!

Bij het horen van dit refrein speelt de glimlach om mijn lippen die kenmerkend is voor het luisteren naar de grappen en grollen van Art Brut. Leuk is ook dat Argos spot met het Peter Pan syndroom, zelfspot is altijd een goede vorm van humor. Maar gelijk erna gaat het al redelijk fout in het nummer The Passenger:

I love public transportation,
Train and buss, the're both amazing.

Een flauw nummer zonder inhoud, en helaas is dat niet het enige nummer op het album. Mysterious Bruises is daarom ook één van de dieptepunten op dit album; een niet pakkend refrein, geen scherpe lyrics, teveel herhaling (zelfs voor Art Brut). Dan is 7 minuten toch best lang voor een nummer.

En dan kom je opeens in het nummer What a Rush en dan hoor je de volgende lyric:

I blame it upon a rush of blood to the head

Huh? Coldplay? Huh? Art Brut die lyrics van Coldplay overneemt, dat kan toch niet? Ik was stomverbaasd, maar ik kon er stiekem ook wel weer om lachen.

Demons Out is weer een oud staaltje Art Brutaliteit:

The record-buying public shouldn't be voting, we hate them!

Lekker arrogant en quasi verbaasd waarom Art Brut niet is doorgebroken. Helaas breekt bij mij het gevoel door dat er een serieuse ondertoon in zit. Art Brut is nooit écht doorgebroken en na 2 albums kan dat enorm frustreren. Dat verklaart ook de albumtitel. Art Brut wil perse doorbreken, maar dat lukt niet en dat is hun grote gevecht (tegen 'Satan'). Art Brut moet niet willen doorbreken, tenminste niet als ze zichzelf willen blijven. Voor Art Brut is er geen plek in de mainstream. Daarvoor zijn ze net wat te apart qua lyrics en zangstem.

Slap Dash For No Cash is gewoon een heerlijk nummer. Lekker refreintje, lekkere rifjes en een zeer fijn baslijntje. Daarnaast is het afkraken van U2 en Brian Eno altijd leuk!

Why does everyone try to sound like U2?
Thats not a very cool thing to do
Why does everyone try to sound like U2?
Just press record and play it straight through

The Replacements is ook zeer fijn:

I can't belive i only just discovered the Replacements,
Some of them are nearly as old as my parents.

Twist and Shout is gelukkig geen cover van the Beatles. Let vooral op het ontzettend valse en lelijke lalalalala op het eind van het nummer, echt heerlijk!

Summer Job is een vervelend nummer, Er zitten teveel whoohoos doorheen, heel on-Art Brut achtig. Het gaat ook weer over teveel alcohol in combinatie met het (totaal niet) fit verschijnen op je werk. Daar heeft Art Brut al meer dan één nummer over gemaakt, beetje afgezaagd dus.

Over het geheel van het album valt mij op dat de stem van Argos achteruit gaat. Hij moest het sowieso al niet hebben van zijn stem maar nu merk je toch duidelijk dat hij af en toe écht niet kan zingen.

Al met al kom ik op een 3,5* met een beetje teleurstelling in mijn maag maar met een glimlach om mijn mond

Dc Comics is alvast lekker nerdy vrolijk. Album houdt de scherpte niet altijd vast, maar bij wijlen glanst t wel.

avatar van nelis
Dit album kan mij niet bekoren, na 3 nummers wilde ik eigenlijk al stoppen, heb hem afgeluisterd maar zal hem niet zo snel meer draaien.

avatar van UndahCovah
Bij Art Brut moet je dat nooit doen! Juist de tweede keer merk je meer dingen op dan de vorige keer. Ik had hetzelfde met dit album. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal niets, maar als je het album een keer aandachtig beluisterd, en dan achteraf nadenkt over wat je allemaal gehoord hebt dan zul je merken dat er een aantal briljante grappen in zitten die zeker de moeite van het herhalen waard zijn.