Under Byen - Det Er Mig der Holder Træerne Sammen (2002)

Denemarken
Label: Have A Cigar

1. Det Er Mig der Holder Træerne Sammen (3:34)
  2. Plantage (4:15)
  3. Mission (5:08)
  4. Ride (2:46)
  5. Byen Driver (4:11)
  6. Batteri Generator (4:31)
  7. Legesag (6:14)
  8. Lenin (2:30)
  9. Om Vinteren (12:08)
Deze Deense band wordt nu dan misschien een beetje gehypt, ze timmeren al een tijdje aan de weg. Aankomende week spelen ze op verschillende plekken in Nederland (en Belgie). Verplichte kost voor liefhebbers van Sigur Rós, Bjork, Mùm, etc. Voorlopig 4 sterren, maar dat kan nog wel 's wat hoger uit gaan pakken...

Ik ben benieuwd. Ik ga ze morgen in de Ekko gaan zien.

O, wat een prachtig concert! Deze cd moet ik hebben...

Had hem gekocht bij het optreden!

Goed te horen dat ze ook live prachtig klinken... Ik zal 's zien of ik ze deze tour nog mee kan pikken en of ik iemand zo ver kan krijgen met me mee te gaan.

Nou, zeker proberen zou ik zeggen. Het klonk echt fantastisch live.

Nou, zeker proberen zou ik zeggen. Het klonk echt fantastisch live.

avatar van bonothecat
Had hem al een tijdje op een cd-tje staan....maar gaat steeds mooier worden

avatar van Safri
Ik zag ze net op 3voor12 tv hun nummer Mission spelen. Ik was diep onder de indruk.

avatar van Ludo
0,5
Een van de slechtste platen in mijn collectie. Tenenkrommend en ik ben nog wel fan van de IJsland sound en van Bjork etc. etc.
Alle planken worden misgeslagen op dit gedrocht.

avatar van bonothecat
Ludo schreef:
Alle planken worden misgeslagen op dit gedrocht.

Dit is Deens en niet IJslands....een beetje raar om alle scandinavische muziek op 1 hoop te gooien!

Ze hebben wel een beetje die sound, dus ik snap het wel... Vind dit zelf wel een mooie plaat. Ben ook benieuwd naar Kyst, de vorige.

avatar van Ludo
0,5
wat herman zegt.. Het mag Deens zijn, het heeft gewoon de IJsland sound. (Net als bijvoorbeeld het even Deense Efterklang)

Ik ga maandag naar een optreden van Under Byen, onder lichte dwang van mijn liefje weliswaar, want uiteindelijk moet ik nog steeds wennen aan hun laatste album. Vind ik het nu goed of toch niet helemaal? Ben benieuwd of ze mij live helemaal kunnen overtuigen van hun kunnen!

Oké, ze klinken live harder en daardoor nog intenser dan op hun studioplaat. Ik was alleszins erg onder de indruk! Volgende keer meer gekronkel van Henriette rond haar microfoon!

avatar van tovenaar
Byen Driver, wát een track. Niet vaak een nummer gehoord dat me meteen de eerste keer luisteren zó bij mijn strot greep.

Parabola
Het titelnummer blijf ik zo ongelooflijk mooi vinden

avatar van iemand74
Spannende, intieme, krachtige, mooie plaat.

Dringende percussie en vreemde geluiden in alle hoeken van je speakers vormen op deze plaat een sterk contrast met zachte piano en de intieme zang van Henriette Sennervaldt. Het doet een beetje denken aan Vespertine van Björk wat dat betreft, al heeft Under Byen alleszins een eigen geluid.

Het album heeft ook een goeie opbouw. Het eerste nummer eist meteen je aandacht op met een krachtig ritme en een hypnotiserende, zachte stem: "Ik ben het, die koud onder in de rivier stroomt. Ik ben het, die de vogelharten op gang houdt. Het zijn mijn stappen, die jouw gaande houden. Het is mijn schuld, wanneer de auto's botsen." ("Det er mig, der flyder koldt på bunden af åen. Det er mig, der holder fuglehjerterne igang. Det er mine skridt, der holder dig gående. Det er mine fald, når bilerne koliderer.")

De eerste helft van de plaat is vrij constant qua sfeer, soms wat lichter (Ride), dan weer zwaarder, maar met Legesag gaat het pas echt los. Dat nummer bouwt subtiel naar een intense climax toe, Sennervaldt hypnotiseert hier echt, qua tekst en stem. De climax hier is niet luid, maar een heel mooie ontlading van de spanning, dat doen ze echt heel goed. En zelfs dat blijkt nog maar de opmaat voor Om Vinteren te zijn.

Om Vinteren is prachtig. De hypnotiserende drum, de warme strijkers, de vreemde metalen klanken in de verre achtergrond, de fragiele stem van Sennervaldt en de piano nemen lang de tijd om een spanning te creeëren, en de climax komt dan ook zonder dat je het door hebt. De volledig uit de context geplaatste blazers lijken uit een andere wereld te komen. Ze horen er niet. Ze roepen, samen met weer die vreemde metalen geluiden, tal van tegenstrijdige beelden op. De climax van dit nummer is bijna filmisch wat dat betreft. Ongelooflijk sterk. (The Mars Volta zou een paar jaar later op Miranda That Ghost Just Isn't Holy Anymore iets vergelijkbaars doen, daar deed het me aan denken, maar Under Byen was toch echt eerder!).

En tenslotte, ik vind dat Deens ook wel charmant. Deens is een beetje het lachertje onder de Scandinavische talen met dat knauwerige, binnensmondse gemompel, maar als het zo in je oor gefluisterd wordt vind ik die eigenaardige klanken toch wel bijzonder interessant.