Abstract Rude - Rejuvenation (2009)

Label: Rhymesayers

14. Parables
  15. Thynk Eye Can [Blowedian Next Generation Mix]

met Alpha MC, Busdriver, Dumbfoundead, Nocando, Open Mike Eagle en Sahtyre

avatar van Rhythm & Poetry
Mijn eerste indruk is goed, het is toch weer heel anders dan ik verwacht had. Het laat toch zien hoe veelzijdig Rhymesayers is als het om hiphop gaat. Rejuvenation is een uitermate relaxt plaatje vol met zomerse beats, het geeft mij gewoon een lekker, onbezorgd gevoel. Maar goed, echt aandachtig heb ik het nog niet beluisterd, dat zal ik binnenkort wel doen.

Wat heeft deze dude een 'droge' stem zeg... ongelooflijk

Beats klinken dan weer heel vrolijk, aparte combinatie.

Maar toch klinkt het weer niet heel bijzonder. Vreemd album, heeft denk ik nog wel een paar luisterbeurten nodig om goed door te dringen.

Social_Mask
Wel een prachtige cover zeg!

Ken de beste man voornamelijk van zijn gastoptredens. Misschien toch maar checken.

avatar van Rhythm & Poetry
Voor nu geef ik het album 3,5*. Vind het een meer dan leuk album, het is met name de heerlijke reggae vibe die het goed bij mij doet. Daarnaast heeft Abstract Rude zo'n relaxt stemgeluid (een tikkeltje aan de trage kant en dat zorgt voor dat droge ).

Rene1979
Rhythm & Poetry schreef:

Co-Sign, die therapeut helpt echt rob

avatar van Rhythm & Poetry
Abstract Rude is een productief man, want naast zijn solocarrière rapt hij ook nog in maar liefst vier crews. Dit levert hem geen windeieren op, want veertien jaar na zijn eerste raps op All Balls Don’t Bounce van Aceyalone brengt hij een album uit onder het gerespecteerde label Rhymesayers. En als er onder Rhymesayers een album uitgebracht wordt, dan zijn de verwachtingen hoog. Eerder dit jaar kwamen er twee uitstekende projecten uit onder het label: de albums van Brother Ali en P.O.S.. Nu mag Abstract Rude bewijzen dat Rejuvenation niets onderdoet voor hun albums.

Rejuvenation kent een opvallende naam achter de knoppen: Vitamin D. Deze producer heeft in het verleden voor onder meer G-Unit, Redman en The Gift of Gab (Blackalicious) geproduceerd en kent de kneepjes van het vak. Beide heren hebben een karrenvracht aan ervaring en lieten eerder zien goede muziek te kunnen maken. Aangezien één en één twee is, mag er het een en ander verwacht worden van het album. Rejuvenation kan deze verwachtingen ook voor een groot deel inlossen. Het schijfje kent een heerlijke vibe, en rustige raps met dito beats vormen de rode draad. Nuff Fire is een karakteristieke track hiervoor: er wordt op een vredige manier over het groene goedje gerapt en bij het nummer is een passende clip geschoten.

Abstract Rude heeft een plezierige stem om naar te luisteren. Zijn zware stem werkt zeer rustgevend; hij doet soms denken aan een vader die zijn kind goedkeurend toespreekt (zoveel warmte en rust legt hij in zijn stem). De rapper kan weliswaar in een hoog tempo rappen, maar kiest ervoor om op het grootste gedeelte van Rejuvenation rustig aan te doen. Dit kan natuurlijk ook het gevolg zijn van veelvuldig drugsgebruik (zoals de eerste single aantoont), maar zolang dit het resultaat is, dan heeft de luisteraar weinig te klagen. Of het moet zijn dat het plaatje op den duur wat gaat vervelen, aangezien Abstract Rude geen variatie kan bieden met zijn stem. Daarnaast zijn er geen gastartiesten op de cd aanwezig die voor een frisse wind kunnen zorgen; slechts een enkele keer zingt er iemand mee op één van de refreinen.

Vitamin D heeft met reden mogen produceren voor grote artiesten, want hij laat op Rejuvenation zien een goede producer te zijn. Hij past zich prima aan en zorgt voornamelijk voor laidbackproducties. Deze bestaan niet uit al teveel lagen, maar worden vaak gekenmerkt door drums (die een zomers gevoel naar boven brengen) met daaroverheen één (en soms meerdere) live-instrument(en). Zo kent Diggin’ It naast de fijne kicks een prachtig blaasensemble. Dit zorgt voor een fijn zomers geheel en tevens een perfecte basis voor de relaxte Abstract Rude-raps.

En dus is er weer een uitstekend album uitgebracht onder Rhymesayers. Dit keer komt de eer toe aan Abstract Rude, die met Rejuvenation onderstreept een aanwinst te zijn voor Rhymesayers. Samen met Vitamin D levert hij een uitermate relaxt plaatje af dat het nog beter gaat doen bij de liefhebbers van een jointje.

avatar van thomzi50
Ben toch nog niet helemaal verkocht, al staan er zeker leuke momenten op de plaat.

avatar van Osiris Apis
Clip van Thynk Eye Can toegevoegd. Leuke clip weer. Net als de laatste van Jake One, erg sfeervol.