Neil Young and Crazy Horse - Sleeps with Angels (1994)

Canada / Verenigde Staten
Label: Warner Bros.

1. My Heart (2:47)
  2. Prime of Life (4:05)
  3. Driveby (4:46)
  4. Sleeps with Angels (2:46)
  5. Western Hero (4:00)
  6. Change Your Mind (14:40)
  7. Blue Eden (6:25)
  8. Safeway Cart (6:32)
  9. Train of Love (4:00)
  10. Trans Am (4:07)
  11. Piece of Crap (3:16)
  12. A Dream That Can Last (5:27)
Stijn_Slayer
Volgens Neil is één album al helemaal opgenomen en zijn ze al aan de tweede bezig. Maar zoals altijd zullen we 50% kans hebben dat we die albums ook daadwerkelijk te horen krijgen.

avatar van Tony
musician schreef:
Ik vermoed dat Crazy Horse lid Frank Sampedro tijdens de opnames een keer "What a piece of crap!!" zal hebben geroepen en dat Young toen nog snel nog een nummer met die titel zal hebben geschreven, uit balorigheid, zodat ze nog een beetje konden rocken.

Stijn_Slayer
Live ook wel eens opgedragen aan de president.

avatar van Cor
Cor
Ik vind het juist een fijne plaat. Subtiel, met zelfs vleugjes herinneringen aan 'Everybody Knows This Is Nowhere' in een nummer als 'Change Your Mind'. Mooie geinspireerde songs. Gewoon een goed album.

avatar van Kaaasgaaf
Waarom is Safeway Cart het laagst genoteerde nummer hier?! Vind ik dus een heel bijzonder nummer, voor mij het hoogtepunt van deze plaat.

Mooi mysterieus album van Young. Soms duister, soms breekbaar, soms gewoon optimistisch, en overal met de rauwe randjes van Crazy Horse erbij.
Pas vandaag viel me op dat Western Hero en Train of Love gewoon precies hetzelfde nummer is, maar dan met andere teksten.

Mijn reis door het oeuvre van Young begint al aardig gestalte te krijgen en van de studio albums die ik tot nu toe heb beluisterd is deze hier het meest indrukwekkend. De verzamelaars Unplugged en Greatest Hits krijgen nu nog de hoogste beoordeling, maar dit komt aardig in de buurt.

Prime of Life, Driveby, Sleeps With Angels, Change Your Mind, Blue Eden, Trans Am en vooral Safeway Cart.

In deze samenstelling had ik 5 sterren gegeven en deze nummers vind ik ook goed bij elkaar en de hoes passen. Een beetje mysterieus sfeertje.

De andere nummers vind ik (op Piece of Crap na), niet slecht, maar veel meer richting folk/country gaan en daardoor verstoren ze voor mij een beetje de sfeer hier. Daardoor veel minder een eenheid dan de eerder genoemde prachtige tracks hadden kunnen vormen.

Mooi,sober wat duister klinkend album.

avatar van spinout
Wat klinkt z'n stem zwak op dit album. Gelukkig zijn de meeste nummers goed op deze plaat.

Stijn_Slayer
Voor wie Complex Sessions nog nooit heeft gezien: Neil Young and Crazy Horse - Complex Sessions - YouTube

Doet me altijd weer beseffen wat een goede songs er op dit album staan. Helaas ook een paar minder sterke, maar ik blijf dit één van zijn meest onderschatte albums vinden. Was de tweede cd die ik van Neil Young kocht.

avatar van Ducoz
Zou Safeway Cart over een ontsnappingswagen gaan of over een winkelwagentje van de Safeway?

avatar van iggy
Ik ben tegenwoordig een hoop jaren 90 Young platen aan het (terug) beluisteren via Youtube. Van bijna al die platen heb ik in het verleden meerdere eigen Young cd's gebrand. Die me tot op de dag van vandaag enorm blijven boeien. En dus ook met enige regelmaat terug zijn te vinden in mijn cd speler. Tot dusver heb ik daar ook geen enkele spijt van gehad. Want ook deze plaat blinkt weer uit in wisselvalligheid.

Mooie nummers als Prime of Life, Driveby, Sleep With Angels, Blue Eden, Trans Am en safeway Cart zijn allemaal terecht gekomen op mijn eigen gebrande cd's. En niet dat de rest nu pokke is. Maar echt boeien doet het me niet.
Mijn problem is ook een beetje dat ik bij Young een (te) hoog verwachtings patroon heb. Waarschijnlijk onterecht. Maar op de een of andere manier kom ik daar niet vanaf.

avatar van HugovdBos
Neil Young wist met Sleeps With Angels het vierde kunststukje op rij te presenteren. Crazy Horse bracht in dit decennium de kracht van de hoogstaande jaren zestig en zeventig weer terug in de band. Het resultaat met de grauwe en emotionele klanken van Sleeps With Angels mag er zijn. De liefde die je het in makkelijke tijden moeilijk maakt en in moeilijke tijden makkelijk. Met het prachtige My Heart brengt hij een ode aan de overleden Kurt Cobain. Driveby is een ander pareltje dat met de piano- en gitaarklanken diep binnen komt zetten. Een hoofdrol is er weggelegd voor het zware en meeslepende Change Your Mind. Een door emoties doordrenkt meesterwerk van een klein kwartier. Met het gekke paard dat op dreef is komen de gitaarklanken harder aan dan tevoren. Afsluiter A Dream That Can Last is met zijn bombast en pracht en praal de perfecte afsluiter van het album.

Afkomstig van Platendraaier.

Stijn_Slayer
Hier een bijna integrale run van het album, maar dan akoestisch: Neil Young & Crazy Horse - Full Concert - 10/01/94 - Shoreline Amphitheatre (OFFICIAL) - YouTube

avatar van HugovdBos

Mooi om te zien, blijft een geweldig album. 24 per dag kan je trouwens ook luisteren naar concerten van Neil op Rust Radio, niet altijd even beste geluidskwaliteit, maar zo nu en dan wel leuk.

Hawkhead
Ik heb hiervan een hele vreemde uitgave. Het is een officiële Duitse CD, maar de voorkant van het boekje heeft andere kleuren.
De hele titel (op de laatste s van 'sleeps' na) heeft dezelfde kleur als de p van de normale uitgave, de bandnaam ook, en het oranje/gele gedeelte achter Neil heeft ook dezelfde kleur als de p in 'sleeps'.
Ik kocht deze cd tweede hands. De kleuren zijn niet verbleekt, maar horen zo.
Het is mij een raadsel, kan er niks over vinden en hoop dat iemand hier er meer over weet .
(Ik kan helaas geen foto van het hoesje plaatsen).

avatar van heartofsoul
Schitterend album vol prachtsongs. Broeierig en meeslepend. Hier ga ik, als luisteraar, met Neil Young de diepte in. Prachtig gitaarwerk, zo hoor ik hem graag. Beetje onderschat album waarvoor ik me wel in de juiste gemoedstoestand moet bevinden. Misschien is dat wel de oorzaak van de matige beoordeling van sommige users.

Stijn_Slayer
Mee eens, zijn meest onderschatte plaat en ook zeker een van zijn beste. Een plaat vol contrasten, die toch één geheel is: Donker en licht, intiem en ingetogen, tegenover grauw en groezelig.

En voor de broodrooster: de enige plaat waarop Neil fluit speelt.

avatar van HugovdBos
Neil Young had zich herpakt gedurende de jaren 90, na een toch wat laagdrempelige serie albums in het voorafgaande decennium. Zijn muzikale impulsen en bronnen van inspiratie bleken ook na het grauwe en diepzinnige Ragged Glory en het breekbare en ingetogen Harvest Moon nog niet te zijn uitgeput. Hij probeerde het atmosferische geheel uit begin jaren 70 nieuw leven in te blazen, maar de uitkomst doet zich in alle duisternis neerdalen tot de sfeer van Tonight’s the Night. De signatuur is overduidelijk dat van Crazy Horse, maar de subtiele veranderingen maken van Sleeps with Angels ook weer een hoogstaand muziekstuk.

De openingsklanken van de elektrische piano ondersteunen deze vooruitgang, waarnaast de drums als inslagen fungeren binnen het geheel. Neil klinkt breekbaar, aangeslagen en verpakt zijn teksten in de schoonheid van het muzikale geheel. De emoties vloeien rijkelijk wanneer machinegeweren een einde maken aan mensenlevens, waarnaast de pracht van het akoestische gitaarspel en de piano het verlies des te treuriger maken. In het stroeve en loodzware grungy titelnummer brengt hij een ode aan de net overleden muzikant Kurt Cobain en diens vriendin Courtney Love. Slopend hoe Neil zich door de ontspoorde klankenregen heen worstelt. De subtiele veranderingen tonen echter de schoonheid van het album aan, zo bewijst ook het tweeluik Western Hero/ Train of Love. Muzikaal op eenzelfde wijze, tekstueel totaal verschillend. Het absolute hoogtepunt vormt echter het meeslepende en langgerekte Change Your Mind. Met een klein kwartier niet alleen één van de langste werken uit zijn carrière, maar ook één van de meest enerverende tracks uit zijn oeuvre. Change Your Mind doemt op als een idee dat zich in je gedachten nestelt en niet meer loslaat. De pulserende werking van de herhalende gitaarklanken slepen je mee in veelzijdige solo’s en onverschrokken teksten des levens. In de rustgevende klanken van Trans Am brengt Neil zijn verhaal op vertellende wijze, hoe dieper de melodieën, hoe meer je geraakt wordt door de schoonheid ervan. Afsluiter A Dream That Can Last is met zijn bombast en pracht en praal de perfecte afsluiter van het album.

Sleeps with Angels laat zich omschrijven als een aardedonker en tekstueel zwaar werk, maar kent toch ook zijn subtiele en emotionele kanten in de prachtig ontwikkelende melodielijnen en het aangeslagen stemgeluid van Neil. Wat mij betreft dan ook het meest ondergewaardeerde album uit Neil’s omvangrijke carrière.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van harm1985
Het heeft me denk ik meer dan 10 jaar gekost om dit album te waarderen, zelfs bij Tonight's the Night duurde het niet zo lang. De doorslag werd gegeven door de korte film Sleeps with Angels op neilyoungarchives.com, geregisseerd door L.A. Johnson, een soort Making Of, niet te verwarren met The Complex sessions.

Dit album is duister, melancholisch en klinkt als geen ander album van Neil Young.

avatar van pmac
De plaat kwam uit in een tijd waar ik mijn aandacht meer uitging naar andere zaken dan muziek. Deze is dan ook volledig langs me heen gegaan. Rond 2007 met het uitkomen van de dvd Heart of gold ben ik weer bij maar er ligt 15 jaar onontgonnen Neil Youngmuziek voor mij. Ik krijg echter niet erg de indruk dat ik heel veel gemist heb. Sleep with angels pakt me nergens. Suffige productie. Ingehouden drum, middle of the roadcomposities. Het kwartje lijkt bij mij niet te vallen. Ik deel het enthousiasme niet maar begrijp uit eerdere berichten dat Sleep een flink aantal draaibeurten nodig heeft. Nog maar eens proberen dan maar.