Oscar Peterson Trio - West Side Story (1962)

Canada
Jazz
Label: Verve

1. Something's Coming (3:58)
  2. Somewhere (5:36)
  3. Jet Song (7:48)
  4. Tonight (4:37)
  5. Maria (4:56)
  6. I Feel Pretty (4:29)
  7. Reprise (3:58)
Ghehe, een ongelofelijk onpopulair album blijkbaar. Maar een van de fijnste, uh, 'conversation jazz' plaatjes die ik ken. Dat genre heb ik net bedacht, maar ik bedoel de enorme levendigheid in Oscar Peterson's piano-stijl, en de antwoorden van de ritmesectie die hierachter staan. Werkt zowel als achtergrondmuziek maar is ook enorm interessant om aandachtig naar te luisteren. Het spelplezier spat er vanaf, de opnames klinken zelfs na een jaar nog frisjes en luchtig, en had ik het spelplezier al genoemd? Nou dat dus. Je hebt de virtuositeit half niet door bij het luisteren omdat het zo losjes wordt weggespeeld.

Het helpt dat ik de originelen eigenlijk amper ken, dus niet aan de film/musical denk tijdens het luisteren. Anderen hebben daar misschien meer last van?

Bijzonder fijne plaat, en ik moet maar weer eens een 5* uitdelen en een plekje in m'n top 10 gaan maken.

Soledad
Er zijn genoeg platen van Peterson waar ik dat wel hoor maar hier niet Clor

Vertel! zo luchtig (als een lentebries) en lyrisch als dit album?

I Feel Pretty - YouTube
Net als dit, nadat de drummer erin wordt gereden gaat ie 10 maal alle 88 toetsen van de piano langs, alsof foute toetsen helemaal niet bestaan, en het melodietje wordt eigenlijk alleen maar gesuggereerd tussen alle riedeltjes door... en dat houdt ie het hele nummer lang vol!

ps. veel jazz uit deze periode (ook veel op Blue Note) heeft een heel spirituele inslag. Horace Silver ligt een beetje in dezelfde straat als Oscar Peterson, maar ken ik vooral met blazers erbij. Juist dat niet-spirituele maar alle-daagse, 'converserende', die levendigheid, dat spreekt me enorm aan in deze plaat en vind ik niet erg vaak!

Soledad
Voor mij zijn DE Peterson platen:

Oscar Peterson Trio - We Get Requests (1964)

Oscar Peterson Trio - The Sound of the Trio (1961)

Oscar Peterson Trio - Tristeza on Piano (1970)

De eerste twee zijn met hetzelfde trio als op dit album. The Sound of the Trio hoort bij mijn absolute jazz-favorieten. En daarop zul je zeker heel veel speelplezier vinden.

Dank voor de tips! We Get Requests klinkt alvast fantastisch