Dinosaur Jr. - Farm (2009)

Label: Jagjaguwar

1. Pieces (4:31)
  2. I Want You to Know (4:30)
  3. Ocean in the Way (4:20)
  4. Plans (6:42)
  5. Your Weather (3:06)
  6. Over It (3:47)
  7. Friends (4:32)
  8. Said the People (7:42)
  9. There's No Here (3:41)
  10. See You (5:48)
  11. I Don't Wanna Go There (8:43)
  12. Imagination Blind (3:40)
  13. Houses * (3:41)
  14. Whenever You're Ready * (2:57)
  15. Creepies * (2:06)
  16. Show * (1:02)
totale tijdsduur: 1:01:02 (1:10:48)

avatar van IMPULS
Goed, degelijk album, volgende keer iets meer afwisseling door Dhr. Barlow wat meer compositorische vrijheden te gunnen.

avatar van Ducoz
Hopelijk komen ze dit jaar nog een keertje langs, dan zou het de 3e keerkunnen zijn dat ik ze zie

IMPULS schreef:

Dat lijkt me iets wat nooit zou gebeuren. J Mascis heeft namelijk behoorlijk de touwtjes in handen. En het is dat de manager van Dinosaur met het idee komt dat Lou twee nummers mag schrijven anders komt het er helemaal niet van.

Ducoz schreef:
En ook dit komt er niet heel snel van, Lou Barlow doet dan een solo tour in Amerika. Volgend jaar waarschijnlijk wel een nieuwe Sebadoh.(!)

Raymond. schreef:

is dat echt. Als ik Lou was zou ik daar toch niet mee kunnen leven. gelukkig kan hij zich nog goed uitleven in zijn Sebadoh en soloprojecten

avatar van Ducoz
Raymond. schreef:

Nouja, ik zie op de site van Dinosaur Jr. dat ze nu een Europese tour doen, en op 24 mei staan ze in Brussel en 26 mei staan ze in Stockholm, dus even gokken op een tussen stop op de 25e!! Data in Duitsland zijn op 20, 21 wn 22 mei.

Raymond.
Laten we het hopen. Vorige keer in Rotterdam was toch wel heel erg goed.

gd90 schreef:

Ja zo zegt hij dat ook. Hij heeft ook toe gegeven dat als hij weer zoveel zou verdienen als de begin dagen van Dinosaur, hij er nooit opnieuw aan zou beginnen.

Ik heb hem laatst nog gezien met The Missingman in groningen, was erg de moeite waard. Volgend jaar eerst de Bakesale en Harmacy reissue en een tour, en daarna waarschijnlijk nieuw materiaal.

Raymond. schreef:
ja zo zegt hij dat ook. Hij heeft ook toe gegeven dat als hij weer zoveel zou verdienen als de begin dagen van Dinosaur, hij er nooit opnieuw aan zou beginnen.

Toch mag Lou altijd zijn dankwoordjes uiten op de achterkant van het albumhoes. dit wijst er toch op dat hij iets van inspraak heeft in de band, Niet? Trouwens vind ik de dinosaur platen met Lou er bij altijd beter vinden.

Raymond.
Ja absoluut, J Mascis is samen met Lou en Murph wel op zijn best.
Maar het is en blijft een feit dat het een franchise is van Masics. Zijn inbreng is het grootst en verdiend ook meer dan de rest van de band.

Ik denk niet dat we over een echte band democratie kunnen praten waarin iedereen evenveel inbreng heeft. Niet? Tenslotte was het laatste nummer The Backyard een J Mascis solo nummer waar de rest van de band niks mee te maken had. Toch staat hij gecrediteerd als Dinosaur jr.

avatar van gd90
"The Backyard" staat toch niet op dit album?

Raymond.
Nee dat klopt, maar het is wel het laatst opgenomen nummer door Dinosaur Jr.

Stijn_Slayer
Misschien komt het doordat ik geen echte kenner/liefhebber ben, maar ik sla dit album beduidend minder hoog aan dan de meesten hier.

Allemaal niet slecht, maar ik heb wel het gevoel dat ik het al eens (beter) gehoord heb. De productie vind ik ook wat minder, net wat te rommelig.

Voor de liefhebber: vandaag €3,49 op cdwow, ik laat 'm toch maar aan me voorbij gaan.

avatar van Eveningguard
Ondanks de fantastische gitaarsolo's is dit geen meesterwerk. Zeer matige teksten.

haveman
Stijn_Slayer schreef:

Ik heb m aangeschaft voor die €3,49. Geen geld en de hoes sprak me aan.

Ben dus net als Stijn geen kenner. Sluit me wel grotendeels aan bij zijn commentaar. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het allemaal wel heel veel op elkaar lijkt.

avatar van de1337k1ng!
Wat is Creepies een lekker bonusnummer zeg! Voor de rest een erg goed album.

avatar van Helicon
Fijne plaat waarbij mij het qua sound soms aan Pearl Jam doet denken of Mirrorball van Neil Young (met Pearl Jam)
I don't wanna go there is zeer prettig nummer

avatar van Pepino
Dit album heeft mij écht omver geblazen; wat een gitaarsolo's!

avatar van Eveningguard
Een beetje krachtpatserij is het wel. Maargoed, indrukwekkend klinkt het wel.

avatar van Amicus
Van dik hout zaagt men planken, schiet mij te binnen, daar doe ik dit album natuurlijk geen recht aan.

Heel raar maar als ik Dinosaur Jr. normaal via de speakers op heb staan klinkt het als een rommeltje, met koptelefoon komt alles 100 keer beter tot zijn recht, dan komen de vocale kwaliteiten van J Mascis in combinatie met het gitaargeweld veel beter uit.

Hetzelfde heb ik met My Bloody Valentine - om maar een voorbeeld te noemen.

avatar van Ronald5150
Ik ken Dinosaur Jr. eigenlijk alleen van naam en reputatie. "Farm" is eigenlijk de eerste plaat die ik integraal van Dinosaur Jr. beluister. En ik moet zeggen dat deze plaat me erg bevalt. Stevige melodieuze gitaarrock, waarbij met name het intense, maar tegelijk ook ijzige en schelle gitaarwerk van J. Mascis opvalt. Bij Mascis overheerst de emotie boven de techniek. Dit maakt "Farm" tot een meeslepende luisterervaring. Het geluid is erg fuzzy, maar dat vind ik op "Farm" nergens storend. Het draagt juist bij tot de onderhuidse spanning die gedurende de hele plaat merkbaar is. Hoogtepunten zijn voor mij de opener "Friends", "Plans", het bloedstollend mooie "Said the People" en "I Don't Wanna Go There". Deze plaat maakt me zeker nieuwsgierig om eens verder in de discografie van Dinosaur Jr. te duiken.

avatar van frolunda
Fijne plaat die dankzij het prachtige,hypnotiserende gitaarspel van J. Mascis een enerverende luisterervaring is.Zelfs nog iets beter dan hun reunie-album Beyond.

avatar van Chungking
Fijn interview met Lou Barlow, o.a. over de spanningen in de band (ook vandaag nog)

YouTube - Amplified: Lou Barlow

avatar van Ernie
Gisteren aangeschaft maar ik kende deze plaat al langer (youtuberips zijn heilig verklaard bij Ernie)

Het oude werk ken ik van het debuut tot Where you Been en de reünieplaat Beyond was direct een schot in de roos bij mij. Deze "Farm" gaat op hetzelfde elan verder en brengt nix nieuws. Gelukkig maar want deze heren zijn verschrikkelijk goed in wat ze doen. De noise van vroeger heeft meer plaatsgemaakt voor de melodie en ikzelf vind dat een heel goede evolutie. Mooie liedjes primeren boven ongecontroleerd lawaai.

J Mascis is een heerlijke zanger, hij heeft niet de meest indrukwekkende stem maar juist dat draagt ook bij tot het unieke karakter ervan. het past in ieder geval perfect bij het geluidstapijt dat ze brengen. Gooi Sugar, Buffalo Tom, Hüsker Dü, Replacements en zelfs een beetje trage Ramones in de blender en zet alles gewoon wat luider en je hebt Dinosaur Jr. Ik ken ze eigenlijk al lang maar vervelen doen deze mannen nooit. Ik weet niet of ze ooit nog boven You're Living all over Me gaan qua perfectie maar ze doen heel hard hun best en daar kan ik enkel blij om zijn. Huisfavorieten zijn Pieces, Imagination Blind en het magistrale meeslepende Plans. Ik denk dat die laatste song direct in mijn top5 komt van deze band

Vind voorlopig Beyond nog iets beter maar meerdere luisterbeurten kunnen wonderen verichten...

avatar van oceanvolta
Best wel heel erg lekker die gitaarsolo van 4 minuten in I Don't Wanna Go There

Arbeidsdeskundige
Dit is heerlijke krachtpatserij met gitaren. De vocale uithalen zijn heel intens, oprecht en puur.