Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum (2009)

Label: Sony

1. Underdog (4:38)
  2. Where Did All the Love Go? (4:18)
  3. Swarfiga (2:18)
  4. Fast Fuse (4:11)
  5. Take Aim (5:24)
  6. Thick as Thieves (3:07)
  7. West Ryder Silver Bullet (5:15)

met Rosario Dawson

8. Vlad the Impaler (4:55)
  9. Ladies and Gentlemen (Roll the Dice) (3:34)
  10. Secret Alphabets (5:07)
  11. Fire (4:14)
  12. Happiness (5:11)
  13. Cunny Grope Lane * (3:11)
  14. Road Kill Café * (2:39)
  15. Runaway [Live] * (4:09)
  16. Shoot the Runner [Live at iTunes Festival] *
  17. Empire [Live at iTunes Festival] *
  18. Stuntman [Live at iTunes Festival] *
  19. The Doberman [Live at iTunes Festival] *
  20. Club Foot [Live at iTunes Festival] *
  21. L.S.F. [Lost Souls Forever) (Live at iTunes Festival] *
avatar van SoNick
Sterke muziek hoor. Album van begin tot eind goed, met Underdog een sterke start en een topper als Fire helemaal aan het eind. Zegt genoeg.

avatar van woutorrmusic
Pinkpop

avatar van Bartje
Schrijf niet zo heel vaak berichtjes, maar damn: wat is dit toch n lekker album!! Ik ga naar Pinkpop, dus vrijdag ga ik ze live zien

@ West: thanx voor de vergelijking met The Big Pink! Dat album kende ik niet, maar klinkt erg lekker! Ik hoor ook zeker de gelijkenis met dit album. Ik ga me de komende tijd eens wat meer in de Shoegaze verdiepen

avatar van woutorrmusic
Nummer 1 van 3 dagen Pinkpop voor mij.... en vooral Fire, wat een wereldnummer...

avatar van dumb_helicopter
die laatste single van Kasabian 'where did all the love go' heeft wel wat weg van zz top hun 'gimme all your lovin'
voor de rest wel een lekkere plaat natuurlijk

Elien
Op mijn cd staat "West Ryder Pauper Lunatic Asylum", zonder "The" ervoor, en op last.fm staat het ook zonder "the".

avatar van henksluis
Thick as Thieves zouden een geweldige song van de KInks geweest kunnen zijn in de stijl van Sunny Afternoon.

Kasabian zit al een tijdje met 2 albums in mijn CD-wisselaar
Lekker veelzijdige albums die mij niet snel vervelen

Brother George
Heb het album nu toch al een goed half jaar en het ligt nog steeds binnen handbereik. Een prachtig album. Terecht meermaals uitgeroepen tot album van het jaar 2009.

Ik vind wel dat de plaat nogal traag op gang komt. Underdog en Swarfiga kunnen me niet echt bekoren. Fast Fuse opent dan een prachtig drieluik. Vlad the Impaler en Secret Alphabets houden de vaart er goed in, om het album uiteindelijk te doen ontaarden in het geweldige Fire. Happiness is een mooie afsluiter.

avatar van OlivierL
Brother George schreef:

Hier sluit ik me 100% bij aan, enkel vind ik het jammer dat je take aim niet vernoemd hebt, zalig stukje muziek!

avatar van jasper1991
geniale albumtitel!

en ook goede muziek trouwens, zeker "fire" en " where did all the love go".

avatar van henksluis
Gamblin' Bar Room Blues van de The Sensational Alex Harvey Band uit 1976 past wonderwel op dit album - vooral vergeleken met het nummer Thick as Thieves
YouTube - The Sensational Alex Harvey Band - Gambling Bar Room Blues

avatar van Booyo
Retestrak rock album van de mannen van Kasabian. Opent ijzersterk met Underdog, en weet nergens in te kakken. Knap!

Als je het concept van het album weet, luister je in een keer heel anders naar het album en wordt het alleen nog maar genialer.

avatar van Booyo
Dan ben ik wel benieuwd naar het concept!

avatar van Co Jackso
Dit derde album beschouw ik als beste album van Kasabian. Stuk voor stuk staan er uitstekende nummers op. Er is niet alleen sprake van een sterke opening, maar gedurende het hele album staan er een groot aantal sterke nummers op. Take Aim, Vlad the Impaler en Fire gaan niet onopgemerkt voorbij. Dat geldt helaas wel voor een tweetal trage nummers op het album. Happiness heeft als afsluiter niet het effect waarop ik gehoopt had en Secret Alphabets is simpelweg een te lang en zeer matig nummer.

avatar van Dutchmuppet
Wow!! Dit album weet mij echt elke keer te grijpen. De nabruisende gitaar bij Take Aim na de Spaans getinte intro is echt meer dan geniaal. Ik ben via Oasis achter deze band gekomen en sindsdien hebben zij mij niet meer losgelaten. Inmiddels heb ik ze al 3 keer live bewondert en ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ze in een klein zaaltje toch magischer klinken dan op Pinkpop en Werchter. Eind dit jaar lekker los in Köln! De drummer kan bij mij echt niks verkeerd doen, die zijn gewoon elk nummer spot-on. En leuke effectjes van de gitarist trouwens ook!

avatar van OscarWilde
Wat een absoluut geweldige plaat De psychedelische sfeer, nochtans in een modern jasje, werkt echt en er zijn hier echt enkele parels bij. Ik vrees dat ik een enorme sucker ben voor de kleine "orientaalse" momentjes die op de plaat te vinden zijn.

avatar van jassn
Deze derde plaat van Kasabian is 1 groot avontuur die geen moment verveelt, dit album is ook instrumenteel veel rijker dan de vorige 2 platen en ze zetten hier toch een grote stap voorwaarts. Trage en snelle nummers worden perfect afgewisseld.

avatar van tim-r(-_-)
Hun 4de plaat is net uit, maar pas nu heb ik deze ontdekt. Ik kende enkel de hit "Where Did All the Love Go" en Fast Fuse van op Fifa. Maar na enkele luisterbeurten kan ik besluiten dat de hele plaat enorm goed is, met als uitschieter de festival-anthem Fire. Ik denk dat ik nog wat ga plakken aan deze, en dat ik het ontdekken van Velociraptor nog wat ga uitstellen.

avatar van GastHeer
Op de één of andere manier doet deze albumcover mij een beetje denken aan de cover van 'The Piper at the Gates of Dawn' van the Floyd. Komt denk ik door het kleurgebruik.
Ik heb de schijf net binnen en ga eens luisteren.

Heerlijk met grote H. Enkel dat laatste nummer skip ik af en toe, gewoon omdat ik Fire de perfecte afsluiter vind van een dergelijk plaat.

avatar van IllumSphere
Dit album vind ik persoonlijk beter dan hun laatste nieuwe. Het album begint goed met Underdog en eindigt goed met het oorspronkelijk einde Happiness, maar ook de twee bonus nummers zijn van een goed niveau. De rest is ook prima verteerbaar.

avatar van SoNick
Ladies and Gentleman Heerlijk doet me een beetje denken aan the Funeral Party van the Cure. Lekker nummer.

avatar van musicman13
where did all the love go lijkt erg op sweet child of mine van guns n roses

avatar van JVT
JVT
Wat een fcking geniaal album is dit!! zwaar genieten telkens opnieuw. Favorieten zijn er amper uit te halen, bijna elk nummer is goed.

EDIT: Ik denk dat je met het woord geniaal dit album zelfs te kort doet!

avatar van sierrra
Ben door de goede beoordelingen hier wel nieuwsgierig geworden naar dit album, echter als ik dan op Pitchfork en Allmusic kijk zijn de beoordelingen maar magertjes. Snel het album maar eens beluisteren.

avatar van steve harris
Ik vind Tom Meghan en Alex Turner erg op elkaar lijken qua stemgeluid, maar Tom is ouder dus...moet Alex het wel van hem hebben!!
Pracht Album.!!

avatar van brandos
Een veel beter album dan je op basis van de lelijke hoes en wat protserige presentatie van de band zou verwachten. Ze doen gewoon weer waar die Britten al zo lang zo goed in zijn: het combineren van melodieuze, meezingbare liedjes met een prettig rauw randje. Eén van de betere Britpopalbums die ik ken.

avatar van HansVon
Beste album van Kasabian ! Kan niet wachten tot ze weer in de buurt komen; was nl. een ongelooflijke ervaring in HMH 2014 met veel nummers van dit album.

avatar van Rick T
Top album dit. Van begin tot eind houdt het de aandacht vast. Helemaal kapot gespeeld toentertijd. 4,5