Ryan Bingham & The Dead Horses - Roadhouse Sun (2009)

Country / Rock
Label: Lost Highway

1. Day Is Done (4:25)
  2. Dylan's Hard Rain (4:32)
  3. Tell My Mother I Miss Her So (3:45)
  4. Country Roads (3:46)
  5. Bluebird (5:02)
  6. Snake Eyes (4:38)
  7. Endless Ways (3:55)
  8. Change Is (7:18)
  9. Rollin Highway Blues (3:49)
  10. Hey Hey Hurray (3:13)
  11. Roadhouse Blues (3:30)
  12. Wishing Well (3:58)
Stijn_Slayer
Ryan Bingham is één van die spaarzame jonge artiesten die het tegenwoordig goed doen. Daarnaast heeft hij met The Dead Horses een erg goede begeleidingsband (die ook al meespeelden op Mescalito). Mescalito was een grandioos album, dus Ryan moest alles uit de kast halen voor Roadhouse Sun.

Zodra het album begint voel je meteen die heerlijke sfeer weer, en die stem van deze jongen... Day is Done is een geweldige opener. Tell My Mother I Miss Her So doet me een beetje aan Manassas denken, maar dan nog iets authentieker. Country Roads is pure klasse. Ik hoorde dit nummer vorig jaar op Bospop en vond het toen al z'n beste nummer. Ook Bluebird kende ik al. Het hele album staat vol met pareltjes, de een nog beter dan de ander.

Day is Done, Dylan's Hard Rain, Bluebird en Roadhouse Blues zijn trouwens geen covers.

6 juni is het zover. dan ga ik 'm zeker kopen!

avatar van Bartjeking
yeah een nieuw album van een van mijn ontdekkingen van vorig jaar. Hier wist ik helemaal niets van. Net als Stijn hierboven heb ik hem ook vorig jaar op Bospop als voorprogramma van Neil Young gezien, geweldige muzikant.

Whising Well ook geen cover? Hij gebruikt dan in ieder geval geen al te originele titels voor zijn songs .

Stijn_Slayer
De titels zijn niet erg origineel nee, maar dat doet er verder niet toe.

Of Wishing Well een cover is weet ik niet. Ik zal je de link geven dan kun je het zelf beluisteren:

Lost Highway Records: Ryan Bingham & The Dead Horses - losthighwayrecords.com

Stijn_Slayer schreef:
De titels zijn niet erg origineel nee, maar dat doet er verder niet toe.

Lost Highway Records: Ryan Bingham & The Dead Horses - losthighwayrecords.com

Bedankt voor de link!
Klinkt inderdaad weer erg goed zeg. Ik wacht nog even met intensief beluisteren tot ik de cd in huis heb en ik relaxed met een glas whiskey achterover op de bank kan gaan liggen om te genieten van de muziek. Whising Well is in ieder geval ook geen cover, tenminste niet degene die ik in mijn hoofd heb.

avatar van jeroenheinz
Ik kreeg gisteren een mailtje dat deze plaat begin juni uitkomt en kon mun geluk niet op eerlijk gezegd Heb hem ook ontdekt vorig jaar op Bospop en inmiddels is zijn album Mescalito mijn top 10 binnen geslopen. Eigenlijk kan deze plaat alleen maar tegenvallen, maar ik geloof niet dat dat zal gebeuren. Ik ga hem nu meteen bestellen

avatar van jeroenheinz
Deze net binnengekregen en meteen beluisterd. Heerlijke countryrock weer, net zoals het vorige album. Ik begin met 4*, maar het zal me niks verbazen als dat meer word .

avatar van jeroenheinz
Ben er normaal niet zo van om een plaat te promoten, maar mensen ga deze ajb luisteren ! Ryan levert hier weer een pareltje af met zijn heerlijke rauwe geluid. De plaat word bij voor mij steeds beter en denk dat hij binnenkort naar 4,5* gaat. Gaat deze dus luisteren!

avatar van Bartjeking
Ik doe met je mee Jeroen, deze plaat verdient het om beluisterd te worden. Ik ben er nog niet over uit of deze sterker is dan Mescalito, dat zal de tijd uit moeten wijzen. Ik open met 4 sterren! Er wordt zowel lekker rauwe rock'n roll op de wijze van skynyrd en The Drive by truckers gespeeld evenals het wat meer ingetogen acoustisch werk.

avatar van jeroenheinz
Goede omschrijving van de muziek van Ryan Bingham Bart. Deze haalt het voorlopig nog niet bij Mescalito voor mij, maar hij blijft groeien. Heerlijk ook om deze dagen te draaien met deze hoge temperaturen.

avatar van CTK
CTK
Wat een prachtige rauwe stem heeft Ryan Bingham toch.

CTK schreef:
Wat een prachtige rauwe stem heeft Ryan Bingham toch.

Heb je zijn vorige plaat ook gehoord? Zo niet, dan zou ik het je zeker aanraden. Nog een graadje beter dan deze .

avatar van CTK
CTK
Jep, is ook een topper. Heb deze heer ontdekt via de country toplijst van deze site een aantal maanden terug.

CTK schreef:

Ok mooi . Heb hem 'ontdekt' op Bospop vorig jaar waar hij een erg sterk optreden gaf. Hopelijk komt hij dit jaar nog een keer naar NL.. Die lijsten zijn inderdaad fijn, heb een hoop mooie nieuwe dingen daardoor leren kennen.

avatar van Mctijn
Bij Day is Done dacht ik dat dit wel een plaatje voor mij zou kunnen zijn. Bij track 3 was deze gedachte helaas alweer voorbij. Te country voor mijn smaak en de nummers zijn ook niet bijster origineel qua opbouw en tekst.

avatar van jeroenheinz
Er staat ook niet voor niks bij dat het country is he... Moet muziek ook origineel zijn om goede muziek te zijn?

avatar van Mctijn
jeroenheinz schreef:

In sommige gevallen niet, in dit geval wel. Het doet me gewoon niets. Mag toch?

Vooruit dan...

avatar van Oldfart
Op de valreep van 2009 voor mij toch nog een plaat die me echt pakt.
Vindt dan ook zijn weg in mijn top 10 van het jaar.
De ontdekking van het jaar?
Nu nog de afwachten of het ook een blijvertje blijkt te zijn.

Oldfart schreef:
Op de valreep van 2009 voor mij toch nog een plaat die me echt pakt.
Vindt dan ook zijn weg in mijn top 10 van het jaar.
De ontdekking van het jaar?
Nu nog de afwachten of het ook een blijvertje blijkt te zijn.

Als je deze goed vind zou ik zeker zijn debuut ook eens luisteren. Nog een tikkie beter dan deze vind ik...

avatar van Oldfart
Maar is niet met begeleidingsband The Dead Horses, of maakt dat niets uit?

avatar van jeroenheinz
Volgens mij is hij wel met the dead horses zeg ik even snel uit mun hoofd. Ook als het niet zo is maakt het inderdaad niks uit, Ryan Bingham is wat mij betreft een van de beste en meest eerlijke muzikanten die er op dit moment rondloopt ..

avatar van Oldfart
....zou maar zo kunnen, weet niets van de man. Maar afgaand op de muziek zou je zo maar eens gelijk kunnen hebben.

De muziek heeft een zekere 'sense of urgency' , iets wat ik bij heel veel muziek anno nu mis.
Het doet me kwa gevoel, kwa intensiteit dan ook denken aan http://www.musicmeter.nl/al... of http://www.musicmeter.nl/al...

Oldfart schreef:

Het heeft zeker een 'sense of urgency'. Mooi voorbeeld daarvan is deze minidocu: YouTube - Ryan Bingham "On the Road" . De albums die je noemt ken ik niet, maar ik ga er meteen achteraan !

avatar van Oldfart
Mind you het is niet dezelfde muziek, maar wel dat zelfde gevoel.

avatar van papadiva
Na het lezen van zoveel positieve geluiden heb ik een paar van meneer Binghams liedjes kortstondig beluisterd; wanneer er één nummer bij zit die ik wil hebben koop ik de hele cd, zo werkt dat bij mij.
Nu ben ik zo'n typische 'intro spotter' : als de intro niet goed is zal rest van het nummer ook niet veel goeds beloven. Alleen, soms werkt dat niet en blijkt de rest van het nummer volkomen ruk. Zo hoorde ik bv een slide-gitaar en dan spits ik altijd mn oren, maar verder luisterend bleek die slidegitarist nogal -uh- matig de techniek te beheersen, en dan druk ik me nog aardig uit.
Bingham maakt intro's (èn liedjes) die ik zeker al 100 keer eerder gehoord heb (sic) en dat zegt veel over mij maar nog veel meer over Bingham : De vroege Ryan Adams (waar naamgenoot Bingham wsch heel veel naar heeft geluisterd ... ), de Band of Heathens, noem al die 'Americana' bandjes maar op, hoe meer je ze hebt gehoord, hoe meer ze op elkaar gaan lijken.
Er is bij mij dus sprake van verzadiging.
Twee sterren dus : leuk, maar te veel déjà vu -uh- entendu.
Zo, nu even The Mavericks aanzetten ... wat is er eigen van ze geworden, weet iemand dat ?

avatar van Oldfart
Nu ben ik zo'n typische 'intro spotter'
.........en een groeiplaat gewoon 2 punten geven

avatar van harm1985
Dit album bevalt me op de een of andere manier beter dan zijn voorganger Mescalito, komt misschien omdat er wat meer tradionele instrumenten als Mandoline en Viool zijn gebruikt, onder andere op nummers als Tell My Mother I Miss Her So en Dylan's Hard Rain.

Hendrik68
Het is vandaag 15 oktober 2012. Als het goed is wordt de nieuwste CD Tomorrowland vandaag verstuurd. Tijd om de opvolger van het droomdebuut Mescalito nog eens in het zonnetje te zetten. Met Mescalito legde Bingham de lat voor elke opvolger torenhoog.

Roadhouse Suns is veel meer mainstream geworden dan Mescalito. Maar dat is in dit geval absoluut niet erg. De nummers halen stuk voor stuk weer een prima niveau. Rockers afgewisseld met prachtige ballads die duidelijk zijn roots laten zien. Mensen die houden van de rocknummers van John Mellencamp komen ook bij Bingham prima aan hun trekken. Andersom uiteraard ook. Kan me niet voorstellen dat mensen die Bingham prachtig vinden Mellencamp niks aan vinden en andersom ook niet. Dan heb ik het over de up tempo nummers. De rustiger nummers zijn echt onderscheidend bij BIngham, die rauwe stem met die desertachtige akoestische gitaarsound.

Mijn eindoordeel is dat dit wederom een uitstekende plaat is geworden, maar Mescalito evenaren of overtreffen is een ander verhaal. Maar hij is nog jong, komt helemaal goed met deze man. Sterker nog: het is al goed. Hopen dat Tomorrowland me ook zo raakt.