Holger Czukay - Rome Remains Rome (1987)

Vrije Stad Danzig
Electronic / Avant-Garde
Label: Virgin

1. Hey Baba Reebop (3:51)
  2. Blessed Easter (8:46)
  3. Sudetenland (7:20)
  4. Hit Hit Flop Flop (3:31)
  5. Perfect World (10:25)
  6. Music in the Air (5:10)
Aquila
Nog steeds moeten we het op CD doen met Rome Remains Rome / Der Osten is Rot, waaarbij er van beide nummers zijn weggelaten. Deze plaat is zo mogelijk nog leuker en aanstekelijker als de ander. Hoewel Holger Czukay m.i. niet hét brein van Can was, toch een zeer belangrijke pion.

avatar van thesceneisnow
'Blessed easter' en 'sudetenland' zijn wereldnummers. De rest vind ik toch minder. Dit heb ik helaas bij meer van zijn solo-albums.

avatar van fatima
Aquila schreef:

Ja, ik probeer die dubbelaar al een tijd op MuMe toe te voegen, maar zo'n incompleet dubbelalbum, dat past in geen enkel sjabloon...

Wat mij betreft is music in the air het prijsnummer (soundtrack van een heerlijke droom...).

avatar van citizen
Maarre...
Ik heb hier de gewraakte cd voor me - die 2 in 1 plaat - en volgens mij staat Rome Remains Rome er in zijn geheel op - de tracklist klopt in ieder geval.

Aquila
...loopt twee trappen naar beneden...

edit:
...en weer fluks naar boven... (puf)

Je hebt gelijk. Deze staat er wel op. Van Der Osten ist Rot zijn drie tracks weggelaten (en de volgorde is omgegooid).

Er staat wel heel droogjes op: "almost 2 LPs on ONE CD!"

avatar van citizen
Aquila schreef:
...loopt twee trappen naar beneden...

edit:
...en weer fluks naar boven... (puf)

Bij mij gaat dat net zo. Ook inclusief (puf). Alleen had ik in mijn geval van beneden naar boven en weer terug gerend

Toch nog even on-topic:
Ik denk dat Czukay een niet te onderschatten rol moet hebben gehad in het Can-geluid. De schijnbare luchtigheid die hier te horen is, laat zich vrij makkelijk vertalen naar die van bijvoorbeeld Can's Future Days. Deze man is in staat om een zeer luchtig laagje te leggen op de veelal zware taak die een avantgardist nu eenmaal heeft - vernieuwend bezig zijn.
Volgt u mij nog? Ik geef toe, het is al laat...

avatar van kaztor
Aquila schreef:
Er staat wel heel droogjes op: "almost 2 LPs on ONE CD!"

Vind het een beetje onbeschoft, zo'n slap excuusje...
Doe het goed of doe het niet!

Lijkt dit trouwens wat op Can?

avatar van fatima
Nee, nauwelijks.

avatar van willemmusic
citizen schreef:

Daar zegt u wijze woorden, burger !
Experimentele muziek heeft vaak zo iets ernstigs, dat je, wat je ook vaak bij Eno hebt, het gevoel bevangt naar Kunst zit te luisteren. Echt heel knap van die Czukay om met al dat geplak en gesleutel èn het gewicht van de avant-garde op de schouders, het tòch luchtig en fris weet te houden.

Aquila
Mee eens voor het Czukay gedeelte, maar ik vind dat juist ook Eno daar in slaagt, vaak door luchtige vocalen of ander wel dansbare ritmes, dan wel natuurlijke, organische ambient.