Labelle - Chameleon (1976)

Soul / Funk
Label: Epic

1. Get You Somebody New (6:08)
  2. Come into My Life (6:45)
  3. Isn't It a Shame (7:58)
  4. Who's Watching the Watcher? (4:16)
  5. Chameleon (6:36)
  6. Gypsy Moths (4:41)
  7. A Man in a Trenchcoat (Voodoo) (7:49)
  8. Going Down Makes Me Shiver (7:08)
avatar van kemm
“If you want somebody to be your slave, Get you somebody new”

Bam! Labelle valt met de deur in huis! Een feministisch anthem vervat in een ontzettend stevige dosis funk; met deze drie dames valt niet te sollen. “I can’t stand it, When you call my name”, het klinkt net iets klassevoller dan “I hate. You. So much. Right now”, maar daarom niet minder overtuigend. Wees bang, ze kunnen bijten!

Maar doen ze niet -jammer genoeg misschien. Want meteen na dit statement legt Labelle de gevoelige kant bloot. Chameleon, het zal vaker een geslaagde titel blijken. Jammer genoeg misschien, liet ik vallen, niet omdat die zijde niet bevalt (eveneens goeie nummers), maar omdat zowel Come Into My Life als Isn’t It a Shame ballads zijn, samen goed voor een kwartier muziek. Terwijl je nog volop in de energie van de opener zit, gaat het hier te lang te langzaam. Bigger, Longer en soms werd al eens Better vergeten. Het is dan ook heerlijk headbangen als plots die scheurende gitaren Who’s Watching the Watcher? openen! Naar goeder gewoonte ook een politiek bewuste kant van Labelle. Met de rock-attitude, dragen ze zinnen voor als “Nobody seems to care when they’ve got their share of the pie”. “Come with me if you believe, If you believe in the magical world”, de girl group vormt ook al vlug een antwoord, in hun persoonlijkheid, in hun muziek. Dat zijn ze toch op de eerste plaats, topzangeressen met een boodschap, politiek, of gewoon entertainend zoals op de latin groove van Gypsy Moths. Latin, funk, glamrock, zolang het maar ballen heeft! Alles wordt verweven als was het de normaalste zaak van de wereld. Zei iemand ‘chameleon’, ‘geslaagde titel’?

En dan is er nog A Man in a Trenchcoat (Voodoo).

Niet Patti, maar de schrijfster van de meeste nummers pakt hier de leadzang. Nona Hendryx zorgt met haar zwoele, mysterieuze stem meteen voor een heel (positief) eigenaardige setting. Je vraagt je af waarom de lead niet wat vaker werd afgewisseld op hun albums. Patti Labelle is vrij exceptioneel en blijft de krachtigste zangeres, maar de diversiteit in de groep uitspelen had het misschien allemaal nog extra bijzonder kunnen maken. A Man in a Trenchcoat bevestigt dat vermoeden enkel. Hoe Nona hier als een serpent door haar nummer kronkelt tegen wat wazige, tripped out bluesfunk geeft ook de luisteraar een freaky gevoel. De tekst stelt ook niet echt op het gemak, “A man in a trenchcoat, Once gave me a note, Saying come by my house if you please” begint het. Het verhalend aspect zorgt voor meer verwarring, maar des te meer interesse. Op een gegeven moment lijkt de taboo voodoo wel een metafoor te worden voor de slavenronsel in Afrika: “It was dark as midnight, Then I saw this light, Leading me on like a hand, Then something beside me, Said it was here to guide me, Into another land”. Zonder twijfel het meest bijzondere nummer uit de discografie van Labelle!
Eindigen doen ze met de eerste ballade sinds het fameuze kwartier. Going Down Makes Me Shiver is een mooie, subtiel sensuele afsluiter in de trant van You Turn Me On op Nightbirds, al geldt hier wel dezelfde opmerking als bij de andere trage nummers op dit album: een minuutje minder had geen kwaad gekund.

En dan kunnen we alsnog zo eindigen: latin, funk, glamrock of tripped out bluesfunk, zolang het maar ballen heeft! Alles wordt verweven als was het de normaalste zaak van de wereld. Zei iemand ‘chameleon’, ‘geslaagde titel’?