Frank Boeijen - Camera (2009)

Label: V2

1. Alles Wat Ik Had (5:51)
  2. Het Huis van Hans (4:05)
  3. Op een Dag (4:37)
  4. De Onderkant van de Hemel (4:11)
  5. De Vraag (5:16)
  6. Morgen Is het Dinsdag (3:04)
  7. Zo Ver (4:38)
  8. Ho Chi Minh Park (1:49)
  9. De Streken van de Meester (5:03)
  10. Vergeving (4:08)
Father McKenzie schreef:
Bob Dylan heeft het al eerder gezegd, je moet je teksten niet al te duidelijk uitspreken, ze moeten niet alles meteen verstaan. Met Boeijen heb ik ook dat probleem, je luistert en soms ontgaat je de tekst omdat je, als je je er even niet op concentreert.... je het kwijt bent;
Maar dat is niet erg, zijn muziek spreekt voor zich, ik denk zelfs wie geen Nederlands verstaat kan nog best van deze muziek genieten, ik hoop dan ook dat er vele Wit- Russen, Kroaten, Esten en Letten zich speciaal voor Boeijen op MusicMeter inschrijven, want de muziek spreekt echt voor zich hier. Al spreek je geen woord Nederlands, het is nog te genieten.

ja, klopt Patje , van sigur ros begrijp ik ook de ballen , toch is de muziek weergaloos !

avatar van Twinpeaks
Fijne plaat van Boeijen.Er straalt een bepaalde rust van af.Alle nummers klinken warm en vol,zonder overgeproduceerd te zijn.Boeijen weet met weinig woorden veel te zeggen en dat is een verdienste op zich.Waar veel componisten zich vergaloperen aan veelschrijverij houdt Boeijen het klein en dat werkt.Het mooie is ,dat er altijd iets te raden overblijft.Dit maakt van Camera een doordachte en aangename plaat die een langere houdsbaarheiddatum lijkt te hebben dan zijn voorganger As.

Elvis Presley
Camera is tijdlozer, As is intenser.

beaster1256
het zijn alle twee fantastische albums van de beste nederlands talige zanger ever !

avatar van VanDeGriend
Berichten over "beste Nederlandstalige zanger" verplaatst naar Frank Boeijen

Twinpeaks schreef:

Ik moet zeggen dat ik As toch meer zeggingskracht vond hebben. Nummers als Steppenwolf, Aan de Bezitters van een Ziel,Het Lied van de Doofheid en Nu en Dan blijven in mijn geheugen hangen en dat is met de nummers van Camera tot nu toe minder het geval. De muziek op Camera lijkt wel wat gepolijster. Het klinkt niet slecht, maar aha---momenten heb ik er niet veel bij. In tegenstelling tot op As

avatar van Aion
Ben gisteren (sinds 8 jaar geleden) weer eens naar een concert van Frank Boeijen geweest en zeker niet teleurgesteld! Pas nu kwam de kracht van de cd 'Camera' ten volle binnen. Aanvankelijk vond ik de cd soms net wat te kabbelend als geheel, maar hoe vaker ik 'm ging draaien hoe meer ik gepakt werd. Met name de nummers 'Zo Ver' en 'De Streken van de Meester' horen voor mij toch wel tot het beste wat hij maakte.
Hoewel 'As' , naast 'De Ballade van de Dromedaris', mijn favoriete cd is, mag 'Camera' niet in de collectie ontbreken!

En voor wat betreft verstaanbaarheid van teksten : Frank Boeijen deed en doet het altijd goed bij mijn niet-nederlandstalige kennissen !

zeer mooie plaat met het nummer alles wat ik had stap je meteen in een warme wereld heel mooi

avatar van bertus99
Toch echt een wat mindere plaat van Boeijen. een lichte terugval na As, vooral door te veel mid-tempo songs. Dat maakt het een beetje eentonig. Vooral tegen het einde -de Streken van de Meester- kabbelt het in plaats van dat het bruist.

avatar van lennon
Gisteren uiteindelijk het origineel gekocht (ben bezig met een FB inhaalslag)

Gewoon weer een mooi album van Frank, maar soms kabbelt het inderdaad iets te lang door.

De streken van de meester vind ik juist heel erg mooi! Alleen al de titel is een mooie woordspeling!

Knap dat hij met elk album toch weer kwaliteit weet af te leveren. Het is niet altijd even interessant, maar het blijft toch per album wel "boeien"

avatar van rkdev
Vanavond sinds jaren weer een naar twee albums van Frank Boeijen (na elkaar) geluisterd, en deze was er 1 van. Het album is erg sterk. Muzikaal en tekstueel sluit het goed bij elkaar aan (wat ik soms als een storend punt zie). Hoogtepunten zijn het erg sterke 'Zo Ver', met mooie gitaar en accordeon, 'De Streken van de Meester' en de Springsteen-achtige 'Op een Dag' en 'De Vraag'.
De opmerking van bertus99 dat het eentonig is kan ik niet beamen. Gewoon een mooie plaat.

beaster1256 schreef:

En zo is het!!!

avatar van bertus99
Hoi rkdev, ken je zijn voorgaande album "As" eigenlijk? Is een dubbele cd, maar vooral de eerste vind ik veel geinspireerder klinken.

avatar van rkdev
Nee ken ik niet, zal ik eens gaan beluisteren.

Terug een meesterwerk

avatar van jerome988
Boeijen | Springsteen - YouTube

Heerlijk, die overeenkomsten tussen zang en stijl van Boeijen en Springsteen. Mijn favoriete Nederlandstalige artiest en mijn favoriete artiest ooit! Beide albums zijn in 2009 uitgebracht.