The Gathering - If_Then_Else (2000)

Label: Century Media

1. Rollercoaster (4:45)
  2. Shot to Pieces (4:10)
  3. Amity (5:57)
  4. Bad Movie Scene (3:49)
  5. Colorado Incident (4:53)
  6. Beautiful War (2:32)
  7. Analog Park (6:05)
  8. Herbal Movement (4:10)
  9. Saturnine (5:11)
  10. Morphia's Waltz (6:37)
  11. Pathfinder (4:38)
avatar van Sanvean
Ook al zo'n mooi album van The Gathering. Net iets minder als Souvenirs, maar dat is geen schande.

Prima songs, heerlijke sfeer. Nederland mag trots zijn op een band als The Gathering. En verder niet meer zeuren over "bij je metalroots blijven" enzovoorts. De wereld verkennen, je stijl verbreden. Daar gaat het om.

Als er een band is die dat in de gaten heeft...Sterk album!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Sanvean schreef:

Persoonlijk vind ik deze nog wel sterker dan Souvenirs en How to measure a planet. Zeer afwisselende plaat, die (zoals dat hoort?) de mooiste momenten tot het laatst bewaart. De band geeft bovendien aan niet vies te zijn van vernieuwing, wat, als die vernieuwing ook slaagt, beslist een pluspunt. Inderdaad een band waar Nederland trots op mag zijn; een van de zéér weinige! Hoogtepunten, het zijn er vele, maar toch vooral: Rollercoaster, Amity, Saturnine en Morphia's waltz. 4½*

avatar van c-moon
Alhoewel zeker niet hun beste, toch wat mij betreft één van de betere The Gathering albums! Ik kocht hem destijds op Bospop in een mooie luxe-uitgave.. thuisgekomen er meteen diezelfde nacht nog naar geluisterd. Genieten, van a tot z!

avatar van smash016
Ik vind dit het beste album van The Gathering (ik heb Home nog niet voldoende geluisterd btw). Vooral omdat het goed uitgebalanceerd is - er staan geen 'fillers' of mindere nummers op, i.t.t. hun andere albums. Ook een goede balans tussen traditionele rock en "digitale" rock, als je snapt wat ik bedoel. Daarnaast -saillant detail, maar toch- heel veel coole songtitels, Bad Movie Scene, Colorado Incident, Analog Park, Morphia's Waltz, alleen daarop zou ik dit album al aanschaffen.

avatar van Jazper
Het rockt iets meer dan voorganger How to Measure a Panet, maar ik vind m wel wat minder. Vooral de melodielijnen van Anneke vind ik niet heel sterk. Het eind van het album maakt dat ik een halfje optel bij de 3.

avatar van notsub
Ik zou gezegd hjebben dat deze na Nighttime Birds komt, maar daartussen zit dus How To Measrure A Planet. Die heb ik niet meer, deze wel. Daarna heb ik ze niet meer gevolgd. Op deze plaat wordt het gitaarwerk al wat minder metal, maar komen we nog niet in zweverige muziek terecht. De zang is gewoon erg goed. Deze blijft dus onder Mandylion en Nighttime Birds in de kast staan.

avatar van Mandylion
Bij de eerste luisterbeurt van if_then_else viel me meteen op dat ik veel nummers al meteen leuk vond (bij The Gathering ben ik gewend dat het altijd even wennen is), na nog een paar keer luisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat het echt een meesterwerk is! Minder goed dan Home, Mandylion en How To Measure A Planet maar wel verassend goed. Rollercoaster, Analog Park en Saturnine vind ik echt briljante nummers, maar daarachter zit ook nog heel veel goeds. Wat ik ook erg leuk vind aan het album, is dat (de echo van) Annekes stem soms echt als instrument gebruikt wordt, zoals in Rollercoaster, Shot to Pieces en Analog Park en die korte neurie-stukjes in Amity en Saturnine zijn ook gewoon perfect.

avatar van Mandylion
Tijd voor een wat uitgebreider recensie, omdat ik dit album zo goed vind.
if_then_else is niet echt een album waar de meeste mensen gauw aan zullen denken als ze moeten zeggen wat ze het meest klassieke, bijzondere of gewoon het beste album van The Gathering vinden. Het zit er wat tussenin, middenin de ontwikkeling van de band. Ook ik vind Mandylion, How to Measure a Planet en misschien wat apartere keus Home beter, maar if_then_else is ook wel erg interessant. Zoals ik eerder al zei, vielen veel nummers gelijk bij me in de smaak, en er staat ook een aantal heel erg goede nummers op. Gelijk valt de hoeveel energie op in vergelijking met How to Measure a Planet, maar er zit ook juist veel rust in. Dat is ook precies wat bijzonder is aan if_then_else: een voortdurende balans tussen energie en rust. Wat ik eerder ook al vermeldde is dat Annekes stem echt als instrument wordt gebruikt, wat erg leuk is. Ook een enorme toevoeging zijn de blazers en strijkers op het album; deze geven een organische en open sfeer die voorganger How to Measure a Planet niet heeft.
Energie en rust worden gelijk al samengevoegd in het geweldige openingsnummer Rollercoaster. Het wervelt alle kanten op en bij de eerste luisterbeurt trok ik parallellen met Liberty Bell, hoewel die later wegvielen. Het moet allemaal snel snel snel ("You're all moving too fast"), maar het nummer is ook heerlijk sloom, en dat is de rust die erin zit.
Shot to Pieces daarentegen barst van de energie en maakt het onmogelijk om stil op te staan. Erg lekker nummer.
Dan valt de rust in met Amity, een lange en melodieuze sfeervanger, met mooie lage stukken, viool, gefluister door het zingen heen. Heel mooi en vol emotie.
Vanaf Bad Movie Scene komt het album in een dipje; ik vind dat het nummer niet zoveel inhoud heeft. Colorado Incident vind ik goed, maar niet zo geweldig als de anderen, omdat het een beetje een minder goede versie is van Rollercoaster, wat niet wegneemt dat het weer een lekker energiek nummer is. Het instrumentale Beautiful War vind ik ook een beetje een onopvallend tussendoortje, maar de instrumenten zijn weer leuk. Ook slaat het een heel goede brug naar het tweede, rustiger gedeelte van het album; het eindigt met hard voetbalstadiongejoel dat even voortduurt, abrupt eindigt en de stilte die volgt is net lang genoeg om te denken "hee, het is stil...", voordat de geweldige eerste noten van Analog Park beginnen.
Analog Park heeft in het begin een serene rust in zich. Later bevatten de erg sterke refreinen met de herhalende, rondzwevende stem van Anneke een fijne hoeveelheid gestoordheid. Maar vooral de bridge is verschrikkelijk goed; het creëert een opzwepend geluidsveld met zó'n enorme dosis energie dat stilstaan compleet onmogelijk is, en die drie dingen samen maken het nummer een waar hoogtepunt.
Nog bijkomend van Analog Park komt er een tussenminuutje van vreemd geluid waarin Herbal Movement wordt ingeleid, een apart nummer dat langzaam en prettig voorbijglijdt.
Dan komt opnieuw een hoogtepunt: het prachtige Saturnine. Het is rustig maar krachtig en de piano en akoestische gitaar worden erg mooi aangevuld met goedgeplaatste violen en celli, die aan het eind samen met de stem van Anneke weer een hemels muziekstuk creëren om in te verdrinken.
Hierna begint weer het heerlijk deinende en dwarrelende Morphia's Waltz dat weer volledige rust heeft en net als Saturnine voorzien is van een heel open sfeer, waar voorgaande albums van The Gathering juist zo gesloten waren. Het einde van Morphia's Waltz was een goed einde geweest voor het hele album, maar het instrumentale Pathfinder komt nog even aan het eind om het album een laatste draai te geven; opnieuw een bijzonder nummer.
Opgeteld vind ik if_then_else dus een heel goed album; het is bijzonder, kleurrijk, energiek, vol rust, melodieus, elektronisch, organisch, emotioneel, sfeervol, kortom: heel erg goed.

avatar van Mandylion
Door de jaren heen leer je allerlei nieuwe muziek kennen, waardoor je eerdere favorieten wel eens in een ander perspectief kunnen komen. Bij mij geldt dit voor if_then_else. Ik heb het idee dat het een typische eigenschap deelt met het meest recente album van The Gathering, The West Pole: het is een waardige opvolger van zijn voorganger, maar kan het eigenlijk toch niet evenaren. Het is een verzameling nummers waarvan enkele een absolute toevoeging zijn aan het repertoire van The Gathering, maar er staan helaas ook net te veel nummers op die me minder aanspreken en daardoor aan het album geen legendarische status toe kunnen kennen. Voor het complete oeuvre van deze band wil ik graag 5 sterren en een top-10-notering geven, maar dit album zal helaas binnenkort mijn top-10 moeten verlaten, hoewel het al met al meer dan een prima album is.

Dit alles neemt echter niet weg dat iedere track op dit album wel iets heeft en dat sommige nog altijd tot mijn absolute favorieten behoren. Met Analog Park heb ik altijd iets gehouden en ook Amity is en blijft een prachtige compositie. En er staan nummers op die je soms ineens helemaal pakken, en vooral Morphia's Waltz en Herbal Movement hebben hier een handje van. Maar de hoofdprijs zal voor mij gaan naar het schitterende Saturnine.
Muziek roept tegenwoordig snel emoties in me op, waardoor er nogal eens tranen willen verschijnen bij het beluisteren van bepaalde nummers; soms vanwege de tekst, soms vanwege de muziek, omdat die dan op mijn gevoelens inwerkt, of allebei, maar vaak gaat het op de een of andere manier over emotie. Maar afgelopen weekend luisterde ik Saturnine in de trein en tegen het einde huilde ik, puur om de schoonheid van dat nummer. Ik zei het eerder al, die combinatie van al die instrumenten en die meerstemmige zang, wat een hemelse climax... onvergetelijk.

avatar van Metal-D78
Slechts onlangs deze plaat voor het eerst beluisterd....dat ik had ik dus veel eerder moeten doen. Heerlijke plaat. Had destijds Souvenirs aangeschaft nadat ik Mandylion en Nighttime Birds erg sterk vond. Souvenirs was op een enkele uitzondering na wel een afknapper. Interesse in de band verloren en deze voor een prikkie meegenomen. Hij was zijn 5 eetje dubbel en dwars waard. Verslavend...

avatar van Leptop
Gisteren uit nieuwsgierigheid weer eens opgezet.
Pfff....wat blijft dit toch goede muziek. En wat een geweldige zangeres. Topband!

avatar van BoyOnHeavenHill
Weer een mooie eigenzinnige plaat van een vrij unieke band die inmiddels licht en duister, toegankelijk en metal, koud en warm op prachtige wijze in een eigen geluid heeft gevangen. Het eerste trio nummers is ijzersterk, daarna worden de nummers kwalitatief wat wisselvalliger en heb ik af en toe moeite om mijn aandacht erbij te houden, en tegen het einde trekt het album weer aan. Van Giersbergen in uitmuntende vorm, op een toonhoogte die mij meestal goed bevalt en met zeer gevarieerde begeleiding. Klasseplaat.

avatar van Zagato
Hierboven is wat mij betreft het meeste wel gezegd m.b.t. album. Een werkje van internationale klasse wat mij betreft. Het valt mij wel op dat ik de live uitvoeringen van de nummers vaak beter vindt dan de studio uitvoeringen.

avatar van Funky Bookie
Wat meer ingetogen The Gathering met meer nadruk op de fantastische vocalen van Van Giersbergen. Naar het einde toe wordt het steeds sfeervoller, maar m.i. minder spannend. Heerlijk album.

avatar van Darkzone
Door de jaren heen is voorganger HTMAP uitgegroeid tot mijn favoriete album van de band. Deze opvolger is gelijk een flink stap minder, waar ik niet zoveel (meer) mee kan. Gelukkig sluiten ze het album wel geweldig af. Maar die eerste helft doet hem de das om.