Tom Petty & The Heartbreakers - The Live Anthology (2009)

Label: Reprise

1. Ladies and Gentlemen... (1:16)
  2. Nightwatchman (4:33)
  3. Even the Losers (3:41)
  4. Here Comes My Girl (4:53)
  5. A Thing About You (5:05)
  6. I'm in Love (3:55)
  7. I'm a Man (2:46)
  8. Straight into Darkness (4:35)
  9. Breakdown (7:55)
  10. Something in the Air (3:50)
  11. I Just Want to Make Love to You (3:55)
  12. Drivin' Down to Georgia (6:25)
  13. Lost Without You (6:55)
  14. Refugee (6:06)
  15. Diddy Wah Diddy (2:55)
  16. I Want You Back Again (2:54)
  17. Wildflowers (3:13)
  18. Friend of the Devil (5:42)
  19. A Woman in Love (It's Not Me) (5:43)
  20. It's Good to Be King (12:15)
  21. Angel Dream (No. 2) (2:56)
  22. Learning to Fly (4:45)
  23. Mary Jane's Last Dance (5:55)
  24. Mystic Eyes (8:59)
  25. Jammin' Me (4:33)
  26. The Wild One, Forever (3:36)
  27. Green Onions (4:19)
  28. Louisiana Rain (5:11)
  29. Melinda (8:16)
  30. Goldfinger (4:03)
  31. Surrender (3:12)
  32. Dreamville (3:55)
  33. Spike (7:40)
  34. Any Way You Want It (2:59)
  35. American Girl (5:20)
  36. Runnin' Down a Dream (5:11)
  37. Oh Well (3:36)
  38. Southern Accents (5:01)
  39. Crawling Back to You (4:38)
  40. My Life / Your World (4:55)
  41. I Won't Back Down (3:27)
  42. Square One (3:44)
  43. Have Love Will Travel (3:58)
  44. Free Fallin' (4:46)
  45. The Waiting (4:14)
  46. Good Good Lovin' (2:50)
  47. Century City (4:22)
  48. Alright for Now (2:50)
avatar van tumkie
lang geleden dat we van TP nog eens gehoord hebben.
Leuke tip voor de komende feesten

avatar van jovad
heb ik me gisteren gekocht. Alleen nog maar eerste CD gehoord en het klinkt de moeite. Hopelijk wordt hij even legendarisch als de Live 75-85 van Springsteen

avatar van Hajaco
jovad schreef:

Dat lijkt me volstrekt onmogelijk...

Track-list ziet er veelbelovend uit, binnenkort maar eens naar luisteren. TP is natuurlijk wel een vakman, ben benieuwd.

avatar van kaztor
Hajaco schreef:
Dat lijkt me volstrekt onmogelijk...

100 x liever Petty dan The Boss, wat mij betreft.

Tom Petty vind ik wat pittiger, rockt wat meer.

avatar van Raymond S
Voordat ik mijn uitgebreid oordeel ga vellen over deze cd-box (4 cd's)moet ik eerst ruiterlijk bekennen dat ik een groot bewonderaar ben van Tom Petty & his Heartbreakers. Daardoor is mijn mening misschien te gekleurd en te bevooroordeeld.
De gehele cd-collectie van TP bestaat uit juweeltjes die allemaal aparte gems zijn. Geen enkele twijfel bestaat er dan nog bij mij dat TP zich niet zou kunnen meten aan Bruce Springsteen.
Ondanks dat het een geheel ander genre is, is de grootsheid in Amerika gelijk als die van Bruce.
Het vergelijk met de 4-cdbox van Springsteen vind ik dan wel een correcte.
Evenals Springsteen put Tom Petty uit een zeer groot aantal optredens uit verschillende jaren/decenia goed geselecteerde nummers en uitvoeringen.

TP heeft in al die jaren geen officieel live-audio document gerealesed. Wel zijn er een groot aantal niet-officiele live-cd's uitgebracht, maar deze behoren niet officieel toe aan zijn uitgebreide catalogus. Ook deze zijn van harte aan te bevelen.
In de tussentijd zijn er een aantal officiele live-dvd's uitgebracht. Live dvd's die mij ook al zeer goed konden bekoren.
Het enige nadeel aan deze dvd's waren toch de beperkte hits die werden gespeeld en een soms te grote hoeveelheid (rock'n roll-covers). Hierdoor kwam het live-gevoel soms wat minder dynamisch over.

Voorts met veel vreugde is hier dan eindelijk het officiele document

Het vervelende is -natuurlijk - dat Tom Petty niet meer het aanzien krijgt zoals BS dat met deze box-set en populariteit heeft gehad.

En precies daar is het waar dit "glazen muiltje" wat wringt.
Bruce en zijn kornuiten hebben veel aandacht besteed aan de lay-out van de cd-box. Mooi op 12"-formaat met mooi 4 cd's verdeeld en een prachtig boekwerk.
De cd-box van TP (4 cd's) bestaat uit een kartonnen doosje met 4 cd's verpakt in 4 kartonnen beschermdoosjes plus één linernote van 8 pagina's zonder enige foto's.
Qua artwork is het een aanfluiting. Geen enkele foto, geen uitgebreid boekje met verschillende soorten foto's uit verschillende decenia. Niets van dit alles.
Een zware onvoldoende voor de artwork en lay-out. Jammer.
Misschien doordat de prijs van deze box zeer aantrekkelijk is, is er beknibbeld op de artwork - who knows-.
Want voor de prijs, 25 euro, hoef je het niet te laten.

- Er blijkt een uitgebreide box te koop te zijn met 5 cd's (!) en 2 dvd's, voor net geen 100 euro...-.

Terug naar de inhoud van de box.
Alles, maar dan ook werkelijk alles, is van een zo hoogwaardige kwaliteit dat deze box voor mij één van de beste live-cd's is die ooit zijn uitgekomen.
Deze box staat tussen "Rainbow-Live" en "UFO-Strangers in de night live", "Neil Young-Weld" te pronken als beste live-cd ooit!!!!!!!
Geweldig gezongen, muzikaal is het het summum en -wat nog veel belangrijker is er wordt goed en doordacht geimproviseerd.
Alles wordt er uit de kast gehaald.

Covers zijn niet zomaar covers, het zijn nummers geworden met een geheel eigen identiteit en eigen Tom Petty-kracht (I' am a man, green onions, mystic eyes, goldfinger, oh well).
Eigen nummers worden loepzuiver gespeeld met de nodige extra geluiden en instrumenten en/of improvisaties (It's good to be king in een 12-minuten versie -prachtig/geweldig/te gek/woooow).
Het enige gemis zijn wat nummers van zijn Traveling Wilbury-tijd, maar ach dat doet deze vrolijke spankelende cd geen nadeel aan.

De nummers zijn nauwlettend als sfeer achter elkaar gezet -never a dull moment -. Er is misschien daar ook nog een heel klein minpuntje. De mix van de nummers (van het ene naar het andere live-moment is soms goed hoorbaar).
Maar ook dit is geen enkel probleem is zijn totaliteit.

Sferisch, geweldig maar bovenal zeer veel respect voor Tom Petty & his Heartbreakers.

Er is dan ook maar één beoordeling voor deze 4-live cd box.
Een zeer dikke 5 sterren *****

beaster1256
geniale live samengestelde 4 delige cd die een must is voor iedere rock fan ( tout court ) , kan alleen raymond voor 100 % gelijk geven !!!!!!!

avatar van Running On Empty
Ik twijfel tussen de reguliere 4 Disc versie en de Deluxe versie (met 9 Discs) Laatsgenoemde is wel prijzig!

avatar van Raymond S
Hee Running ...
Moeilijke keuze, maar ik bezit zelf al twee live dvd's waardoor mijn interesse in het beeldmateriaal kleiner is.
De box is wel 4x zo duur.
Ik zou misschien - achteraf - toch gaan voor de exclusieve box van 9 discs.
Indien je carnaval gaat vieren, zou ik voor de 4 gaan.
Geen carnaval: de 9-box.
Alaaf.

avatar van Running On Empty
Ik heb een grondige hekel aan carnaval dus die keuze hoef ik niet te maken

avatar van VanDeGriend
Berichten over nieuwe album verplaatst naar Tom Petty & The Heartbreakers

Ik heb de 4CD-set gekocht. Inderdaad ernstig karig wat betreft verpakking. Ziet er wel mooi uit, maar ik had graag wat foto's of iets dergelijks gezien. Maar goed. De muziek is daarentegen van hoge kwaliteit. Fantastische live-versies, oorstrelende improvisaties en de grote hits afgewisseld met wat onbekendere albumtracks en covers. Luistert heerlijk weg.

avatar van Blokkie
Net aangeschaft. Ik kende van TP eigenlijk alleen de hits. Dit is echt fantastisch. Ik ben het wel eens met de vergelijkingen met Bruce Springsteen.

avatar van Metal-D78
Wat gigantische knap aan deze 4cd's is, is dat de opnamen zo'n beetje allemaal van een ander concert komen vanaf eind jaren '70 tot halverwege het eerste decennium van deze eeuw. En toch heb je het idee dat je naar één enkel concert luister. Klein minpuntje vind ik dat Petty er een handje van heeft om allerlei covers te spelen. De man heeft zo'n uitgebreid oeuvre, dan is dat niet nodig.

avatar van goldendream
Zijn er nummers opgenomen in de box van het Soundstageconcert dat op dvd te verkrijgen is?
Wat Soundstage betreft: nergens vind ik de datum van dit concert.

avatar van henk01
Ik heb deze met 62 nummers?

avatar van musician
Ik ben een paar weken terug naar zijn laatste concert in Amsterdam geweest, zijn eerste concert in Nederland voor jaren.

Het concert had mij weer dusdanig 'verwarmd' dat ik deze box met 4cd's uiteindelijk niet heb kunnen laten liggen. Wel alle studio-albums van Petty in huis en niets 'live', dat kan eigenlijk niet. In het bijbehorende boekje schrijft Petty dan ook dat boven alles Tom Petty and the Heartbreakers een 'live-band' is. Die tussendoor weliswaar af en toe een studio album opneemt maar voor het overige vooral in de VS live rondtourt.

Vier live albums is mij eigenlijk veel te veel van het goede, ik kan dat helemaal niet aan om dat in één keer uit te zitten, meestal ga ik na een half uurtje al kijken hoe lang een cd nog duurt. Tenzij je van hele goede huize komt, uiteraard.

En Tom Petty doet dat, al vanaf 1976. Aanstekelijke en oprechte rock, in de lange carriere soms met wat merkwaardige uitstapjes. Maar zelden teleurstellend. Ik vind de samenwerking met Jeff Lynne uiteindelijk het minst goed uitgepakt, de band Mudcrutch (2008) één van de leukste uitstapjes.

De onmetelijke klus om deze vier cd's af te luisteren wordt ruimschoots vergoed door het gebodene. De veelal bekende nummers van Tom Petty die zijn geselecteerd zijn (in de ogen van de samensteller) de beste live versies die er ooit van zijn gemaakt. En of het dan van een concert uit de jaren '70, '80, '90 of '00 was, dat maakt niet uit.

Een dergelijke aanpak maakt natuurlijk dat er sprake is van een ijzersterke concertreeks, mooi aan elkaar gesmeed en van een goede geluidskwaliteit.
Veel beter dan dit kun je eigenlijk niet eisen.

avatar van iggy
Metal-D78 schreef:

100% mee eens. En dan vind ik de covers over het algemeen niet eens slecht uitpakken. Maar hoor nu eenmaal liever zijn eigen werk.

Maar tjee wat staan hier prachtige nummers op zeg. Machtig mooi en rete strak gespeeld door Tom zijn Heartbreakers. En de man zelf staat me toch een ontiegelijke partij lekker en vooral intens te zingen zeg.
Zijn nummers klinken live of net beter of een heel stuk beter dan de studio versies. Neem bijv Breakdown, studio heb ik dat nummer altijd veel en veel te kort gevonden. Maar ik word nu geheel op mijn wenken bediend met een killer track van bijna 8 minuten. Wat een nummer en sfeer zeg. Of neem Refugee!! potverdikke wat een versie. En zo kan ik nog een hele tijd blijven doorgaan. Maar laat ik dat maar niet doen. Want dan ben ik morgen nog bezig ha.

Kortom een geweldige live plaat, waar ik liever naar luister dan zijn (over het algemeen) meer dan prima studio platen. En dat gebeurd vandaag de dag niet heel vaak meer bij mij.

avatar van Rinus
Gelukkig te pakken kunnen krijgen voor een normale prijs. Er worden soms exorbitante bedragen voor deze box gevraagd bij verschillende aanbieders, of hij is gewoon niet te krijgen.

Maar een geweldig live document van The Heartbreakers. Goede geluidskwaliteit en je hebt het gevoel, naar 1 concert te luisteren. Hier is best veel aandacht door de groep besteed aan het verzamelen van alle tracks. Uiteraard had ik er graag nog 1 of 2 nummers erbij gehad, zoals I need to know, maar dat mag voor de rest de pret niet drukken.

Ook ik kreeg 'm nog net te pakken voor de normale prijs. En wat is dit vaak een fenomenale, fantastische, ontroerende, geweldige, prachtige live box set. Ik heb alleen nu zo'n spijt dat ik ze nooit live heb zien spelen. Gelukkig is deze live anthology er nog!

Vinyl liefhebbers let op: opnieuw uitgebracht op 7 LP in boekvorm en nu nog voor 155 euro thuis gestuurd op jpc.de

avatar van JohnnyVergerFan
Vandaag binnen gekregen, die 7 LP set. Verpakking is geweldig, ziet er werkelijk schitterend uit. Ik ga er dit weekend eens heerlijk lekker voor zitten.

avatar van nlkink
Door de berichten op MM over Live at the Fillmore 1997 heb ik de 5CD versie van Live Anthology van de plank gehaald en deze de gehele week tijdens het thuiswerken beluisterd. Ik kreeg deze box set in het jaar van release maar ik heb 'm nooit echt goed beluisterd. Er waren in de periode ervoor een viertal boeken verschenen over The Kinks, Jeff Beck en The British Blues Boom van 1965-1970 waarvoor ik research had gepleegd om de Nederlandse invalshoek te belichten. Naar aanleiding daarvan kreeg ik erg veel muziek toegezonden waar ik naar moest luisteren. Het werd bijna een baan.
We zijn nou jaren verder. Van researchwerk is geen sprake meer en ik beluister muziek weer puur voor mijn plezier. En zo begon ik maandag eindelijk eens echt naar Live Anthology te luisteren. Beter laat dan nooit. De CD's staan op onder het thuiswerken. De ene na de andere verrassing hoor ik. Net als bij Live at the Fillmore 1997 veel covers. Voor mij niet zo'n bezwaar. Daar komt bij dat mijn lief af en toe 'moet' meeluisteren en de covers zijn voor haar vaak mooie aanknopingspunten tussen het voor haar deels onbekende werk van Petty en zijn Heartbreakers.
Voorlopig werp ik me eerst maar op deze vijf schijfjes. De set voelt momenteel aan als een recente aanwinst. Het smaakt ontegenzeggelijk naar meer maar voorlopig is de box set versie van Live at the Fillmore 1997 me eigenlijk iets te duur.