OK Go - Of the Blue Colour of the Sky (2010)

Label: Capitol

1. WTF? (3:24)
  2. This Too Shall Pass (3:08)
  3. All Is Not Lost (2:43)
  4. Needing / Getting (5:13)
  5. Skyscrapers (4:38)
  6. White Knuckles (3:18)
  7. I Want You So Bad I Can't Breathe (3:22)
  8. End Love (4:05)
  9. Before the Earth Was Round (4:09)
  10. Last Leaf (2:34)
  11. Back from Kathmandu (4:13)
  12. While You Were Asleep (4:24)
  13. In the Glass (6:03)
OK Go, de band die vooral bekend werd door de video van 'Here It Goes Again', komt met hun derde studio album op 12 januari 2010, geproduceerd door Dave Fridmann ( MGMT, The Flaming Lips ). OK Go is, zoals ze zelf zeggen, geïnspireerd door Prince tijdens het maken van dit album en hebben veel geluisterd naar Aretha Franklin en Prince & The Revolution's 'Purple Rain'.

Twee nummers van het album zijn al gereleased; Skyscrapers en I Want You So Bad, I Can't Breathe. Shooting The Moon verscheen op de New Moon OST en staat niet op het nieuwe album.

Morgen ( 10 november ) verschijnt er een nieuwe ( wederom creatieve ) videoclip voor de eerste single, 'WTF?'. Ook voor 'This Too Shall Pass' is al een videoclip opgenomen met The Notre Dame Marching Band. Dus ook dat belooft weer een grote YouTube hit te worden.

Ik kijk erg uit naar dit nieuwe album. De vorige twee albums van OK Go worden nog steeds regelmatig gedraaid door mij en het laatste album verscheen alweer in 2005. Wat dat betreft mag er wel weer iets nieuws komen, meer dan 4 jaar na de laatste plaat.

Sommige bands beweren wel eens met een nieuwe CD ook een nieuwe geluid te hebben. Dat gaat voor velen niet op, maar voor OK Go wel. De nieuwe nummers klinken vernieuwend en zeker niet als het oude geluid. Dat ligt denk ik ook deels aan Dave Fridmann, de producer, maar ook gewoon aan het feit dat de heren van OK Go allemaal wat ouder zijn geworden, en misschien ook wel een beetje door het feit dat dit het eerste studio album is waarop Andy Ross meespeelt..

De twaalfde van januari 2010 kan voor mij niet snel genoeg komen; de nieuwe OK Go en de nieuwe Vampire Weekend!
Maar eerst maar eens afwachten met wat voor videoclip ze morgen komen voor 'WTF?'. Ik ben ontzettend benieuwd!

Stream 'WTF?' nu op www.okgo.net!

De video zal de komende dagen wel op YouTube verschijnen. Is te koop in de Amerikaanse iTunes maar je kan vanuit hier slechts een 30 seconden durend clipje bekijken, wat er overigens wel weer erg creatief uitziet.

Voor mij is 'WTF?' één van de muzikale hoogtepunten dit jaar, wat een heerlijk nummer!

avatar van tribaltyn
zo, alvast gepreordered voor mij en mn vriend + gesigneerde poster voor een spot prijs!
11.50 voor de cd's p.s.
12.00 ong voor de verzendkosten
en vergeet niet, dat zijn bedragen in dollars

ben heel benieuwd

De Concerto Amsterdam gebeld, die beweren hem a.s. vrijdag al te hebben. Laten we het hopen. Kan echt niet meer wachten, 5 jaar na hun laatste CD

Gehele album nu te beluisteren op myspace.com/okgo! Ik wacht nog even netjes op de officiële release..

Het grote publiek zal hen kennen van het nummer Here It Goes Again, en dan vooral de videoclip. Die vier slungelige jongens die vooral goed konden dansen op loopbanden… Weet je het weer? Wat de meesten niet weten is dat zij al twee albums hebben uitgebracht, hun titelloze debuutalbum en Oh No waar ook de genoemde youtube-hit op stond. Heel boeiend zijn deze twee albums niet, tenzij je heel erg van powerpop houdt, hier stonden de twee albums namelijk vol mee, en geloof me… Dat gaat snel vervelen. Toch keek ik uit naar hun nieuwe album Of The Blue Colour Of The Sky. De producer van MGMT en The Flaming Lips en bassist bij Mercury Rev, Dave Fridmann, zag blijkbaar wel iets in deze band uit Chicago, en is dus de producer van OK Go’s derde album.
Fridmann’s invloed is vanaf de eerste maat van WTF? al te horen. De powerpop is niet helemaal verdwenen, maar het voorspelbare is verdwenen dankzij de ‘geluidjes’ die toegevoegd zijn. De twee daaropvolgende nummers, This Too Shall Pass en All Is Not Lost zijn de 'meezingers' van het album, vooral het eerstgenoemde nummer blijft nog uren in je hoofd hangen. Hierna volgt het vijfminuut durende Needing/Getting en dit is werkelijk een verademing. De overheersende stem van Damian Kulash is hier tot rust gekomen en dat in combinatie met lange puur instrumentele stukken maakt dit tot één van de beste nummers van het album. Dan is er nog het catchy White Knuckles en I Want You So Bad dat leuk klinkt en iets weg heeft van Franz Ferdinand. De vocoder is tevoorschijn gehaald voor Before The Earth Was Round en dit maakt het in combinatie met spacey geluiden tot een lekker psychedelisch nummer. Het is vreemd opkijken als Last Leaf volgt, een volledig akoestisch nummer. Back From Kathmandu is een goed uitgevoerde knipoog naar The Beatles. De tien minuten die door de twee daaropvolgende nummers worden gevuld hadden ze wat mij betreft weg kunnen laten. Wat de bedoeling was met het langdradige While You Were Asleep en In The Glass is mij niet duidelijk. Tenzij dat laatste nummer bedoeld was als knipoogje naar Radiohead. Jammer dat de kwaliteit van vooral de laatste twee nummers ver te zoeken was, want het begon zo goed. Desondanks heeft OK Go met Of The Blue Colour Of The Sky toch laten zien wat meer te kunnen dan een beetje dansen op een loopband, maar of dit ook mogelijk was zonder producer Dave Fridmann betwijfel ik.

ForMusicOnly

Videoclip voor 'This Too Shall Pass' toegevoegd! Geweldige video die live is opgenomen ( met The Notre Dame Marching Band ).

Luisterpaal! Klinkt wel aardig na een eerste luisterbeurt.

avatar van tribaltyn
vooral de middemoot is sterk en uniek
met 'end love' en 'white knuckles' als meest pakkende nummers

over-all behoudt Ok Go zijn magie

avatar van Mctijn
Skyscrapers is ook een fijn nummertje hoor.
Aardig album met een lekkere '80 feel.

Na het concert van vrijdag in de Melkweg ( wat overigens erg goed was ) heb ik de plaat gekocht en eindelijk heb ik hem een paar keer goed geluisterd.

Te merken is dat de loopbandheren een hele andere richting in zijn gegaan, met dank aan producer Dave Fridmann. De aanstekelijke pop liedjes zijn ingewisseld voor meer gecompliceerde nummers waar instrumentaal alles uit de kast word gehaald om te overtuigen. Soms klinkt het album wat te over geproduceerd; drums klinken als een soort van distortion en de bass is zo overdreven hard dat alles gaat trillen in huis. Ik vind het niet vervelend en vandaar de 4* voor nu. 'Before The Earth Was Round' snap ik niet, zanger Damian Kulash is door een vocoder heen gehaald en de robotstem voegt niks toe aan de rest van het album. 'Last Leaf' hadden ze beter voor een EPtje kunnen bewaren omdat dit geheel akoestische nummer niet bij de rest van de plaat past. Het bombastische geluid is duidelijk te horen op nummers als 'Skyscrapers', 'White Knuckles' en waardig afsluiter 'In The Glass' waar er op het eind één grote brei van geluid ontstaat..

Dit nieuwe 'Of The Blue Colour Of The Sky' is een stap voorwaarts voor de band OK Go, loopbanden zijn gewisseld voor meer-over-nagedacht-muziek en opgefokte basslijntjes zoals bij 'Do What You Want' van het vorige album zijn geruild voor veel meer rustigere basslijntjes zoals in 'WTF?' of 'Skyscrapers'.

Er is de tijd voor genomen, er is meer over nagedacht, en dat is een compliment waard voor zowel OK Go als Dave Fridmann die het voor elkaar heeft gekregen dit bandje een nieuwe dimensie te geven..

Luisteren:
While You Were Asleep
In The Glass

avatar van CD-Recensies
OK GO zonder embedded clipje

Het grote succes van OK GO is afkomstig van het Youtube filmpje van hun clip bij Here It Goes Again (2006). De clip is geniaal door de dans op de treadmills. De vier heren van OK GO voeren lachwekkende danspassen uit op 8 lopende banden van fitnessapparatuur. De clip werd miljoenen keren bekeken en zorgde voor het doorbraaksucces van de band.

As the age of viral video dawned, “Here It Goes Again” was viewed millions, then tens of millions of times. It brought big crowds to our concerts on five continents, and by the time we returned to the studio, 700 shows, one Grammy and nearly three years later, EMI’s ledger had a black number in our column. (bron: www.nytimes.com)

Met het nieuwe album Out The Blue Colour Of The Sky willen de mannen onder leiding van zanger Damian Kulash dit huzarenstukje natuurlijk graag herhalen. Het maken van een aparte clip zit de heren in het bloed en zal dus wel lukken, maar de platenmaatschappij EMI zit in de weg.

In een ingezonden brief in New York Times meldt Damian dat EMI niet toestaat dat de Youtube filmpjes van OK GO worden embed, zodat je ze bijvoorbeeld op mijn nieuwslog kan zien. De filmpjes kunnen dus alleen via de site van Youtube worden bekeken. Op deze manier worden de vergoedingen die Youtube betaald per kijkbeurt (0,004 tot 0,008 dollarcent) zeker gesteld. Maar de populariteit van het succesfilmpje daalde na het dichtzetten van de embed-mogelijkheid tot een fractie van het oorspronkelijke kijkgedrag (van 10.000 naar 1.000 kijkers per dag). Niet echt een slimme zet van EMI, of wel?

Out The Blue Colour Of The Sky gaat verder met de muziek waar OK GO bekend mee is geworden. De nummers WTF?, Needing / Getting en Skyscrapers zijn nummers die er wat mij betreft bovenuit steken. Maar de ondersteuning van een embedded clipje had de slagroom geweest bovenop de wat kale taart.

Tekst overgenomen van cd-recensies.nieuwslog.nl

YouTube - OK Go - This Too Shall Pass - RGM version

De nieuwe clip voor 'This Too Shall Pass'. Vraag me niet waar ze de tijd vandaan halen.. Wat een clip weer!

YouTube - OK Go - This Too Shall Pass - RGM version

En dan te bedenken dat de eerste video bij dit nummer (met de Notre Dame Marching Band) ook al erg leuk was.

Deze RGM video slaat echt werkelijk alles en is wederom een internet-succes aan het worden met al meer dan 3,4 miljoen views in de eerste paar dagen.... Dat is echt verschrikkelijk veel voor een muziekvideo.

Ze staan op Lowlands dit jaar. Gelukkig heb ik ze in de kleine zaal van de Melkweg gezien, ondanks dat dit wel eens veel meer een festivalband zou kunnen zijn. Jammer dat ik er niet bij ben !

avatar van Gründafjørdøhur
ChrisX schreef:

Ja, maar waarvoor was deze clip nou dan voor een soort contest of ?

Gründafjørdøhur schreef:
Ja, maar waarvoor was deze clip nou dan voor een soort contest of ?

Neuh... dit is gewoon de manier waar op deze band zich promoot. Dat gaat nu al zo ver dat ze vrijwillig weg zijn gegaan bij een groot platenlabel en voor zichzelf zijn begonnen. Zij weten door deze videos beter hun 'publiek' te bereiken dan welke platenmaatschappij dan ook.

avatar van Yamato
Ik zag net de clip van End Love en die is ook weer geweldig.

Video is inderdaad weer meesterlijk, had ook niet anders verwacht. Ik heb hem even toegevoegd bovenaan! Het plan van de heren is om voor elk nummer van dit album binnen 1 jaar een video te maken en dat vervolgens weer uit te brengen!

avatar van Yamato
Echt? Als het allemaal van dit soort videoclips worden kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik kan End Love trouwens niet uit mijn hoofd krijgen. Iedereen kent volgens mij het gevoel wel dat je een specifiek lied voor het eerst hoort en meteen een soort verbintenis voelt en het dan helemaal kapot draait. Dat heb ik echt met End Love.

Yamato schreef:
Ik zag net de clip van End Love en die is ook weer geweldig.

Shit... die is ook al weer erg geniaal moet ik zeggen.

Yamato schreef:

Het is wel het plan ja. Ze hebben hun eigen label opgericht (Paracadute) zodat ze lekker bizarre video's kunnen maken. EMI kon de weg die OK Go wilde inslaan niet echt waarderen, vandaar. Ik heb ergens in een interview gelezen dat ze ook een video gaan maken met 'a dutch artist', en dan betekend artist in dit geval kunstenaar.

Yamato schreef:

Ik vind End Love wel één van de betere nummers van het album. Laatste tijd weer erg veel geluisterd dit album en het is gewoon eindejaarslijstjes materiaal voor mij, jammer dat ze zo onbekend blijven hier. Ik zag laatst wel This Too Shall Pass op MTV voorbij komen maar echt veel airplay krijgen ze niet. Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat ze na hun Lowlands optreden dit jaar ineens helemaal in de smaak vallen bij heel veel mensen aangezien ze live bijzonder sterk zijn, dat is dan weer jammer. Ze verdienen het! Creativiteit en originaliteit!

avatar van Yamato
Ja, toch moet ik wel eerlijk zeggen dat ik voorheen hun muziek nooit écht geweldig vond. Het was allemaal middelmaat en dat vind ik hier ook weer een beetje. End Love daargelaten. Ik vond ze vooral altijd legendarisch door de lopendebandvideo en volgens mij vonden een hoop mensen dat, slim dus dat ze met die video's verder gaan.

Ik weet het niet, het is geen vernieuwende of nog-nooit-eerder-gehoorde muziek maar vooral het tweede album 'Oh No' heb ik echt stuk gedraaid. Met dit album hebben ze een hele nieuwe weg ingeslagen en dat bevalt me wel. Lekker raar, af en toe een beetje Prince achtig. Skyscrapers, End Love en In The Glass vind ik nog steeds ijzersterke songs. Dit album duurt wat lang, maar alleen I Want You So Bad, I Can't Breathe en Last Leaf skip ik altijd, vandaar mijn 4,5*.

Of het slim is om bizarre (en vooral veel!) video's te maken weet ik niet. Ik lees regelmatig op YouTube mensen die reageren met "Put less effort in your videos and more in your music" en "I love your videos but the music sucks"..

Joristus schreef:

Een kwart van de nummers skip je standaard en nog is het 4,5* (oftewel de kwalificatie "meesterwerkje") waard? Tja, het kan
Skyscrapers is inderdaad een lekker nummer, de rest vind ik bovenkant middelmaat. Niet zo goed als de eerste 2 albums helaas...

Ik wist niet dat een kwart van 13, 2 is ?

Joristus schreef:
Ik wist niet dat een kwart van 13, 2 is ?

Je noemt er 3. Dus bijna een kwart.
Maar goede reactie verder

I Want You So Bad, I Can't Breathe is één nummer maar ik realiseer me net dat er inderdaad geen komma meer tussen 'bad' en 'I' staat!

Joristus schreef:

Ja, maar ik denk dat hun echte talent in die video's zit. Als ze betere muziek zouden kunnen maken zouden ze het wel doen. Als hun video's echter minder goed waren zouden ze ook een stuk minder aandacht krijgen.