Four Tet - There Is Love in You (2010)

Electronic

5. Sing (6:48)
  6. This Unfolds (7:55)
  7. Reversing (2:40)
  8. Plastic People (6:33)
  9. She Just Likes to Fight (4:34)
avatar van Nakur
In mijn (voorlopig) top 10 van 2010 staat deze plaat op nummer 2. Alleen het geweldige 10e deel van Supersilent kon hier aan tippen. Ik kan me overigens goed vinden in al het kritische commentaar, maar ondanks dat is dit zonder meer mijn meest beluisterde cd van 2010.

Inmiddels aardig gegroeid deze plaat. Vond eerst Rounds een betere plaat maar inmiddels durf ik dat niet meer te zeggen; het zijn allebei gewoon hele mooie platen.

Dit weekend maar is Pause en Everything Ecstatic beluisteren, ben benieuwd

Kadafi
Het is inderdaad repetitieve muziek met weinig grootse hoeks of gruwelijke effecten. Ik vind het eerder ingetogen, warme, briljante geproduceerde dansmuziek; ingetogen als deephouse, breekbaar als de betere singer-songwriter, pakkend als popmuziek, speels als jazz, repetitief en minimaal als het klassieke minimalisme, melodieus als de spannendste elektronica en warm als de instrumentale hiphop van bijvoorbeeld Dilla.

Nou, dan ben ik heel benieuwd! Ik heb Rounds al geluisterd en die beviel me goed en de beschrijving die je hier doet is ook wel van toepassing voor Rounds.

avatar van Booyo
Zeker kandidaat voor mijn top 10 van het afgelopen jaar. Electronic in haar puurste vorm, zeer genietbaar. Zou de beste man wel is live willen zien draaien, kijken of hij er ook een lekkere techno set uit kan knallen.

avatar van DirkM
Vanwege de referenties bij het nieuwe album van Radiohead vandaag maar eens voor het eerst deze There Is Love In You geluisterd. Klinkt erg fijn. Ik ben nog niet zo bekend in deze contreien, maar kan dit toch erg goed pruimen. Mooie, warme sfeer.

avatar van bas
bas
Booyo schreef:
Electronic in haar puurste vorm

avatar van perrospicados
Wat een lekker album. Vandaag aangeschaft vanwege berichten hier. Past heel goed in de zomerfeestjes (als de zon een beetje wil schijnen

bas schreef:

Meer 'Electronic in haar meest organische vorm'.

avatar van king_pin
Wanneer ik dit album opzet gaat de muziek altijd in een waas voorbij, de nummers vallen helemaal niet op maar zodra het stopt realiseer ik me dat de afgelopen drie kwartier best wel aangenaam waren.

avatar van Eveningguard
Alleen is 'Rounds' vele malen mooier en frisser.

avatar van andnino
Eveningguard schreef:
Alleen is 'Rounds' vele malen mooier en frisser.

Mening

Heel degelijk album met een heerlijke eigen sound. Alle nummers volgen de 'regels' van het album. Het droomt en kabbelt lekker voort, met hier een daar nog eens een spannende overgang. Zo vind ik het na Angel Echoes heerlijk om Love Cry te horen starten.

Doet het bij mij overigens vooral erg goed tijdens het maken van kilometers. De kleine klikjes en tikjes waardoor je constant zit te checken of je knipperlichten niet per ongeluk aanstaan, maken dit album uitermate geschikt voor de langere autoritten.

avatar van woutorrmusic
3voor12 Zei, toen deze plaat uitkwam, dit: 'Love Cry, een negen minuten durende track die eerder op EP uitkwam, heeft hij een jaar lang elke maand in Plastic People gedraaid. Het ritme is gefocust op de technomaat en langzaam wordt het nummer uitgebouwd met vocalen die net als bij producer Burial iets breekbaars bezitten.'

Helemaal mee eens! Mooie, doch fragiele muziek.

avatar van woutorrmusic
Lieve Four Tet,

Als je muziek zo veel indruk op me blijft maken als het nu doet, maak je een grote kans om in mijn persoonlijke, perfect uitgebalanceerde, genuanceerde, weloverdachte top tien te komen.

Groeten,

Wouter.

Het blijf echt een geweldig album.

Nu ook weer 2 nieuwe tracks van Four tet. Namelijk jupiters en ocoras.

Enjoy

avatar van IllumSphere
Ik heb deze plaat in de voorbije maanden meerdere malen opgezet en telkens werd ik verliefd op het geluid dat Kieran voor deze plaat heeft gecreëerd. En alhoewel het geluid enorm naar de lente neigt werkte het ook heel goed in deze barre wintertijden.

avatar van Ward
De reïntegratie van Ward deel 6:

Al zet ik af en toe wel een stapje in het veld van de elektronische muziek (Boards of Canada, Aphex Twin, Burial), zijn er nog veel gaten in mijn kennis van het genre. Four Tet was tot nu toe zo’n gat. Doordat Rhythm & Poetry mij dit album tipte in het kader van mijn eigen topic (voel vrij om je in te schrijven ) kwam daar gelukkig verandering in.

De plaat opent ijzersterk met Angel Echoes. De basis is een vrij rechttoe rechtaan repetitieve beat. Daar wordt stapje voor stapje een hemels warm klanktapijt over uitgespreid. Het nummer doet wat een openingsnummer moet doen: het pakt je vanaf de allereerste luisterbeurt bij je lurven. Bij de eerste luisterbeurt zat ik echt met open mond te luisteren naar de warme stroom aan geluidjes die ik over me heen kreeg. Het nummer klinkt zo subtiel en etherisch dat je het gevoel hebt dat wanneer je niet voorzichtig genoeg bent, het nummer je zo kan ontglippen als een gedachte of een droom. Ondanks het adembenemend delicate karakter van het nummer is het door de optimistische, euforische toon tegelijkertijd ook heel erg krachtig. Dat Four Tet dit voor elkaar krijgt zonder dat het nummer ooit plat of bombastisch wordt is een schitterende prestatie.

Daarna komt het langste nummer van de plaat: Love Cry. Dit nummer heeft een wat andere sound dan de rest van het album. Het klinkt wat kaler, wat kouder dan veel van de andere nummers. Neemt niet weg dat dit net als de opener gewoon weer vol in de roos is. De eerste minuten zijn minimalistisch met voornamelijk percussie. Dit wordt echter zo doeltreffend gedaan dat dit de luisteraar in een fijne roes brengt en wanneer na een minuut of 5 die zang erbij komt is het dan ook puur kippenvel. Dit wordt nog eventjes dunnetjes over gedaan wanneer de zware synth erbij komt en de stemsamples door elkaar heen gaan lopen.

Na die climax komt er een mooi sereen rustmoment met Circling. De warme sound van Angel Echoes is weer terug. Net als bij die opener weet Four Tet weer een prachtige combinatie van dromerige breekbaarheid en optimistische krachtigheid uit de speakers te toveren. Het warme synthloopje dat de basis van het nummer vormt is gewoon echt heerlijk en hoe kun je niet vrolijk worden als op het einde dan die zwaardere synth, belletjes en die zachte vrouwenstem erbij komt?

Met Sing wordt het wat dansbaarder. Net als de rest van het album wordt dit nummer gekenmerkt door het repetitieve, minimalistische karakter. Dit nummer heeft echter tegelijkertijd een zeer zelfverzekerde schwung. En heeft iemand ooit een goddelijker geluid gehoord dan die stemsample?

De sound op This Unfolds wijkt wat af van de eerste helft van de plaat. Het nummer wordt omgebouwd om een simpel, warm gitaarloopje. Dit geeft het nummer wat meer een folky textuur mee. Het woord folktronica ben ik met betrekking tot Four Tet nogal eens tegen gekomen. Bij een nummer als dit kan ik die term me wel indenken (al vind ik het een dom woord). Het nummer neemt met zijn 8 minuten de tijd, maar weet met gemak de aandacht te binden. Want ook hier valt de dromerige stroom aan percussie, bliepjes en melodietjes op. Bovendien zit er halverwege een glorieuze tempowisseling.

Reversing is een beetje een onopvallend tussendoortje. Het kabbelt fijn verder, maar er gebeurt iets te weinig om aandacht te eisen. Gelukkig weet je bij de openingstonen van Plastic People al dat het meteen weer raak is. Het nummer wordt gemaakt door een zeer catchy dansbaar loopje. Daar komen langzaam steeds allerlei geluiden bij, die evengoed weer verdwijnen, maar die basis gaat maar door en door. Dit geeft Plastic People een heerlijk stuwende kracht en lijkt me het nummer dat het het best doet op de dansvloer. Daarna sluiten we af met het rustige She Just Likes To Fight. Dit nummer is gebaseerd rond een mooie gitaarpartij. Heeft wel wat weg van Bibio, al is dit wat subtieler. Het album sluit net zo warm af als het opent. Een soort muzikale zonsondergang.

Four Tet levert met There is Love in You (zoals de titel en hoes al doen vermoeden) een heerlijke, warme plaat af, waarbij elk geluidje, sampletje, melodietje lijkt geplaatst met chirurgische precisie. De nummers zijn allemaal vrij repetitief, maar dit is eerder een kracht dan een zwakte. Hierdoor weet Four Tet te hypnotiseren en je even los te rukken van je dagelijkse beslommeringen. Doordat ik van mezelf een beetje zwaar op de hand ben, raakt donkere muziek me vaak meer dan vrolijke muziek. Ik laat me het liefst meevoeren door de melancholische muziek van Burial, The Cure of Tiny Vipers. Bij vrolijke, optimistische muziek heb ik vaak het idee dat het wat oppervlakkiger blijft dan wat droevigere muziek. Four Tet laat hier zien dat optimistische, bijna euforische muziek net zo goed zeer subtiel, emotioneel en diepgaand kan zijn. Daarvoor hulde en 4,5 dikverdiende sterren.

avatar van kobe bryant fan
Lieve Four Tet,

Groeten,

Glenn

avatar van jellecomicgek72
Is dit net zoiets als Burial? Moet dit toch maar eens uit gaan checken.

avatar van kobe bryant fan
Burial? Nee, dat hoor ik er niet in.
Ze hebben wel al mooie dingen samengemaakt. Maar een plaat als Untrue is totaal iets anders dan There Is Love In You. Maar beiden zijn gewoon geweldig!

avatar van Eveningguard
Four Tet is over het algemeen zomerser, vrolijker en speelser dan de kille klanken van Burial.

avatar van Shelter
Vette cd zeg, hoor steeds weer wat nieuws...
Geen favorieten, ook geen mindere tracks

avatar van Ernie
Waar rounds, ook een een magistrale plaat, direct zijn geheimen prijsgeeft is deze There Is Love in You veel gelaagder.

Songs als angel echoes en sing zijn Veel meer dance dan laidback, meer op de heupen werkend, de soundtrack bij een zwoel zomernachtfeest en kan zo in de mix met caribou en buscemi. Daartegenover staat dan een atmosferisch nummer als this unfolds dat prachtig opbouwt en mooi de laagjes op elkaar stapelt. Een burial hoor ik hier helemaal niet in, dit is veel speelser en warmer waar burial vooral grootstedelijke en kille nachtmuziek maakt.

Een groeiplaat van een groot kaliber deze Four Tet