ABBA - Voulez-Vous (1979)

Zweden
Label: Polar

1. As Good as New (3:24)
  2. Voulez-Vous (5:09)
  3. I Have a Dream (4:45)
  4. Angeleyes (4:20)
  5. The King Has Lost His Crown (3:32)
  6. Does Your Mother Know (3:13)
  7. If It Wasn't for the Nights (5:09)
  8. Chiquitita (5:26)
  9. Lovers (Live a Little Longer) (3:30)
  10. Kisses of Fire (3:16)
  11. Summer Night City * (3:34)
  12. Lovelight * (3:46)
  13. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) * (4:52)
  14. Dream World * (3:39)
  15. Summer Night City [Full Length Version] * (4:18)
  16. Voulez-vous [Extended US Promo Remix] * (6:11)
Nicci
Ik heb iets tegen bonustracks en vooral om een plaat te beoordelen op de bonustracks, maar ik maak voor Voulez Vous graag een uitzondering.
De bonustracks zijn de sterkste nummers van de plaat! Voulez was al geen slecht album met de ongelofelijk funky opening 'As good as new' en het titelnummer 'Voulez Vous', 'Lovers' (wat zingt die blonde toch lekker!) en het heerlijke 'Does your mother know (waarom moest die gozer dat zingen?), maar Summernight City en Gimmi, Gimmi, Gimmi zijn de absolute toppers van de plaat.

avatar van LucM
Zelf heb ik "Summer Night City" altijd één van de zwakste Abba-nummers gevonden wegens te gewoontjes voor hun doen en zelfs een tikkeltje eentonig. Dat vind ik in mindere mate ook van "Gimmi, Gimmi, Gimmi" maar de intro van dat nummer vind ik dan weer geweldig, geen wonder dat Madonna dat wilde sampelen.

Naarmate ik de Abba-albums vaker beluister vind ik de albumtracks beter vinden dan hun hits, die wat te vaak gedraaid werden. "As Good as New" bv. vind ik alleen al vanwege dat symfonisch getinte intro en die funky riff fantastisch. "Angel Eyes" en "The King Has Lost His Crown" vind ik ook uitstekende songs.

Nicci
Nee, de 'groove' van Summernight City vind ik echt heel erg lekker.

stuart
Ik heb het altijd jammer gevonden dat Summer Night City niet op het originele album stond; ik vond het altijd een lekker pakkend nummer, goed of niet goed. War voor de één eentonig klinkt hoeft dat niet voor de ander te zijn. Voor de rest; het niet mijn favoriete Abba album.

avatar van erikb88
Toch eigenlijk wel een erg leuke plaat. Wel vind ik het onbegrijpelijk dat 'Lovelight' nooit op de originele plaat is terechtgekomen! Wat mij betreft is dat één van de beste ABBA-nummers.

avatar van beaster1256
1,5
met mij en abba ging het nooit goed en het is ook nooit goed geworden !

te fake , kartonnen lucht , nee , die kelk mocht ik aan mij laten verdergaan

avatar van dazzler
VOULEZ VOUS 1979

Geen nieuw album voor ABBA in 1978.
Dus vrij spel voor Boney M en de Bee Gees.
Naar deze laatste groep hebben Bjorn en Benny goed geluisterd.
Voulez-Vous is ABBA's discoplaat en wat voor een.

Eerst was er het aperitiefje: Summer Night City doet weinig moeite
(zie titel) om te verbergen dat Saturday Night Fever en de bijhorende
Bee Gees hits een inspiratiebron waren. Het nummer zit als bonustrack
bij de remaster van dit album. Een zwaar onderschatte single.
Geen nummer 1 ... naar ABBA normen een kleine flop dus.

As Good as New is Vivaldi goes disco.
Een heel sterke opener waarin ABBA toont dat de groep
verschillende genres perfect kan combineren ... begint als
een musical met barokke allures en stampt als een discohit.

De lijn (zie hoes) wordt consequent doorgetrokken op Voulez-Vous.
Toch werd de titelsong en discoklassieker pas als derde single uitgebracht.
Na Summer Night City was ABBA op haar hoede met disco singles.
Onterecht, want Voulez-Vous heeft wel de juiste groove en lag zowel
in Nederland als Vlaanderen heel de zomer lang in balans met
I Was Made for Loving You van Kiss ... een discozomer dus.

I Have a Dream zou de vierde en laatste single worden.
Een sfeervolle, voor velen wat kleffe, ballad die ten voordele van Unicef
op 45 toeren werd gezet in december 1979 en op die manier
het album een jaar lang bovenaan de hitparade wist te houden.

Angeleyes was de b-kant van Voulez-Vous, maar werd in Engeland
als een dubbele a-kant beschouwd. En het is na de vier hits inderdaad
het nummer met de meeste hitpotentie ... alhoewel de achilleshiel
van Angeleyes het ritme is dat verspringt tussen strofe en refrein.

The King Has Lost His Crown sluit de eerste plaatkant af.
Een nummer dat me niet kan bekoren, al wordt het nogal eens
onder de betere albumtracks gerekend ... niet zo bij mij.

Does Your Mother Know was de tweede single.
Hierop greep ABBA terug naar de sound van Waterloo.
Een glamrocker met songfestival allures en Bjorn op lead vocalen.
In het refrein wordt er naar Mamma Mia geknipoogt ... vakmanschap.

If It Wasn't for the Night maakt me wat minder warm.
Net als Lovers (Live a Little Longer) geen blijver.
En daarom ook maar 4 ipv 5 sterren.

Daartussen zit Chiquitita dat door menig popliefhebber
die ook wel van ABBA houdt graag stiefmoederlijk wordt afgedaan
als één van ABBA's meligste singles. Het was de eerste single van het album.
ABBA koos voor een ballad met zuiderse sirtaki klanken. El Condor Pasa
op een Grieks terras. Het zit hoedanook verduideld goed in elkaar. Ik vind het een klassenummer, dat net iets te vaak zal gekopieerd worden.

Kisses of Fire is beloftevol, maar deemstert al snel weg
als een aanzet tot een catchy single, maar geen afgewerkt product.

Eenzelfde gevoel heb ik bij het iets beter Lovelight, een b-kant
die op de CD remaster is terug te vinden. Alle sterke ABBA
ingediënten zijn aanwezig, en toch lukt de tovertruc hier niet.

Die lukt gelukkig wel op het werkelijk sublieme Gimme Gimme Gimme.
Jongens, wat een aanstekelijk dansnummer is dit toch. Hoog tijd om na
Madonna's Hung up die originele ABBA versie weer eens te gaan beluisteren.
Middenin het nummer zit een instrumentale break die heel duidelijk
naar Chic refereert. Maar die wervelende synthmelodie is toch zo lekker.
Meestampen tot in de vroege uurtjes: a man after midnight.

avatar van LucM
Mooie uiteenzetting van dazzler. Men kan toch niet ontkennen dan de nummers van Abba verduiveld goed in elkaar zijn gestoken en ze weten met gemak verschillende muziekstijlen te absorberen.

avatar van Snakeskin
Abba is een absolute topband. De pech is dat zij vooral bij een te jeugdig publiek zeer populair waren waardoor de tieners hen juist niet goed mochten vinden. Die waardering kwam achteraf waarin de stukken over de band en eeuwigheidswaarde van hun muziek in media schering en inslag waren. Eigenlijk wisten wij dat al en eigenlijk zagen wij ook al wat voor grootheid Agnetha is. Moeiteloos trok zij altijd de aandacht naar zich toe, een rasartieste die Madonna naar de achtergrond had gedwongen als Abba was doorgegaan in de jaren tachtig en eerder op waarde was geschat door de media.

avatar van Madjack71
Van alle platen die ik tot nu toe van ABBA heb geluisterd, hoort deze m.i. niet bij de beste. Daar waar andere albums naast de grote hits, ook andere composities hadden die zeer de moeite waard bleken, ontbreekt dat hier toch grotendeels.
Buiten Voulez-Vous/I Have a Dream/Does Your Mother Now/Chiquitita om en bij de langere versie...Summer night City en Gimme! Gimme! Gimme! om, vind ik niet veel anders dat goed blijft hangen. Het klinkt allemaal wel aangenaam, maar niet helemaal overtuigend. Blijft over dat zelfs een niet helemaal overtuigende ABBA nog goed in staat is om leuke liedjes te schrijven, waar menigeen jaloers op zou zijn. Maar Voulez-Vous is niet een plaat plaat, zoals de albums die hierna zouden komen waren.

avatar van musician
Meer kan ik er helaas niet van maken.

Ik geef geen sterren voor de bonustracks, die zaten er oorspronkelijk natuurlijk ook niet bij.

Maar ik moet zeggen dat ik nummers als Chiquitita en met name I have a dream werkelijk tenenkrommend slecht vind.

Ook de disco-getinte titeltrack had beslist niet op die manier gehoeven. De cd Voulez vous is wat mij betreft ver verwijderd van het niveau Eagle.

ABBA sloot zich net als veel andere popbands in deze periode aan de razend populaire discohype . Dat levert niet hun sterkste werkje op . Waarschijnlijk dan weer wel de meeste hits van al hun reguliere albums , en dan stonden Gimme Gimme Gimme
en Summernight City er oorspronkelijk niet eens op .
De titelsong en Does Your Mother Now behoren zonder meer tot hun meest flauwe singles . I Have A Dream is nogal zoet , maar heeft wel weer veel meer de ABBA kenmerken . Chiquitita is een meesterwerkje . Met name het stukje na het laatste refein waar het instrumentale pianostuk zijn intrede doet , is geniaal gevonden .
De albumtracks zijn onderhoudend maar met een stuk minder eeuwigheidswaarde . Voulez Vouz haalt een kleine voldoende .

avatar van royals
Naar mijn mening de minste Abba plaat. Ik vind eigenlijk alleen I Have A Dream, Chickitittie en Summernight Pity eruit steken omdat het laat horen dat Abba music zich het beste leende voor musicals en dat ze ook in die meer experimentelere stijl het beste waren in plaats van de lullige simpele niemandsdalletjes.

avatar van kareltjemusic
Dit album is er nu ook als Deluxe edition.
Waarbij de 2e cd een DVD is.
Geen extra onbekende nummers of demos van ze.
Jammer

avatar van novalepidoptera
Geweldig album van ABBA favorieten van dit album zijn; Angeleyes, If It Wasn't for the Nights, Does Your Mother Know en Chiquitita.
Van de bonus tracks zijn mijn favorieten Summer Night City en Gimme! Gimme! Gimme!.
5 Sterren*****.

avatar van Angelo
Iedereen heeft zo zijn favoriete ABBA-plaat. Dit is de mijne. Als fervent liefhebber van soulmuziek is dat misschien ook niet zo raar. Is dit soul dan? Nee, natuurlijk niet! Het is een disco album, en disco is echter wel een voortbrengsel van soulmuziek, dus dat zou het enigszins kunnen verklaren. Van alle albums die ABBA heeft uitgebracht is dit mijns inziens ook hun meest coherente. Soms hebben ze één of meer nummers op een bepaald album gezet die behoorlijk onderdoen voor het overige materiaal – dat is hier niet het geval. Ik hoef denk ik niet aan te geven dat alleen al het eerste nummer As good as new aantoont hoe een professioneel Björn en Benny waren. Een ongekende combinatie van klassiek en disco zorgt voor een resultaat zoals je die destijds niet vaak tegenkwam (ik kan me nu althans geen soortgelijke nummers bedenken). Ik durf gerust te spreken van een exceptioneel goede productie.

Titeltrack Voulez-vous vind ik een van de meest opwindende en spannendste ABBA-nummers. De instrumentatie, de tekst, de blazers, het riffje, de manier waarop de vocalen ingemixed zijn op de beat van de muziek… aan dit nummer klopt werkelijk alles, écht alles. Vind dit een pareltje uit het disco genre. Wat variatie wordt geboden in de vorm van I have a dream. Een beetje Zweedse schlager, een beetje traditionele Griekse folk ( daar lijkt het tenminste op), en vooral een als het ware anthem-esque tekst zorgt ervoor dat ze een derde topper op rij aanleveren. Terug naar de disco met Angeleyes, het mooiste moment tijdens dit nummer is het refrein. Vind ook hier de instrumentatie trouwens weer erg uitblinken. Het is zo gelaagd allemaal. Meer disco wordt ons voorgeschoteld met The king has lost it’s crown, maar ditmaal geen uitbundige disco. Nee, ditmaal houden ze het bescheiden en passen ze de instrumentatie aan aan de tekst. Vooral Frida verdient complimenten voor haar solo zangpartijen, ik vind dat haar stem hier erg mooi uit de verf komt. Haar stem klinkt heel warm en passievol bij dit liedje.

Does your mother know is toch wel het minst mooie wat we hier op aantreffen. Of het feit dat Frida en Agnetha een minder prominente rol hebben in dit liedje daaraan bijdraagt weet ik niet, maar het nummer voelt ietwat verloren aan tussen de rest. Het laat een bepaalde vorm van kitscherige rock horen (met disco als onderlaag), die pas een paar jaar later helemaal “hot” zou worden. Hoewel ik hier niet enthousiast over ben, kan ik niet ontkennen dat het nummer wel iets futuristisch over zich heen heeft. Over If it wasn’t for the night weet ik niks noemenswaardigs te vertellen, maar vind dit gewoon een prima ABBA-nummer. En dan Chiquitita. Ik kan begrijpen dat dit nummer gemengde gevoelens oproept. Het klinkt wat kitscherig (typisch Zweeds imo), maar de dames weten de boodschap, of eigenlijk de emotie van het nummer goed over te brengen. Het nummer weet mij wel te raken – tekstueel vind ik ‘m erg mooi, het heeft iets ontroerends. Ook het pianospel is ontzettend mooi, en het klassieke genre zoals we hoorden in het openingsnummer keert terug tijdens het intro en een beetje tijdens de laatste instrumentale minuut. Lovers (live a little longer) is weer van het kaliber zoals de eerste paar nummers: perfect voor op de dansvloer en qua structuur een stuk gecompliceerder dan dat het in eerste instantie lijkt. Kisses of fire is een waardige afsluiter, mooie opbouw. Rustig in het begin, maar tijdens het refrein ontpopt het nummer zich tot het zoveelste catchy nummer van ABBA.

Van de bonusnummers is het vooral Gimme! Gimme! Gimme! dat de show steelt. Een topper uit de hoogtijdagen van de disco. Van alle nummers heeft dit nummer verreweg de meest pakkende tekst. Het heeft zelfs iets magisch als je het mij vraagt, want één luisterbeurt is genoeg om ervoor te zorgen dat dit nummer dagenlang blijft hangen in je hoofd. Daar waren Björn en Benny sowieso meesters in, en met de hulp van Agnetha en Frida leverden ze samen in 1979 hun beste album af. Voor mij althans.

Aquila
Even schrikken die tracklist! Dit was de eerste (ABBA) LP die mijn zus in 1980 voor haar verjaardag kreeg. Plaat oneindig vaak gedraaid (nog steeds mijn favoriet zou ik zeggen - met mijn favoriete ABBA nummer 'Lovers'), maar we hebben altijd, altijd eerst de kant met 'Does Your Mother Know' gedraaid en eindigden met 'The King Has Lost His Crown', vind dat ook wel een typische afsluiter. Ik zie nu eigenlijk pas dat het andersom moet ?? !! Zal toch ook wel zo op de achterkant hebben gestaan. De songteksten stonden aan weerskanten als ik me goed herinner, dus dat hielp blijkbaar ook niet. Niet goed op de lettertjes A en B gelet eigenlijk - er stonden ook zoveel A's en B's op...

avatar van Dibbel
Lekker album van ABBA, maar niet hun beste.
Ruim 30 jaar later moet ik bekennen dat ik de disconummers Voulez-Vous en Does Your Mother Know (ondanks het meezingen van BB) nog het leukste vind aan deze plaat.
Destijds was ABBA al not done en disconummers van ABBA al helemaal niet.
Zoals op iedere ABBA-plaat staat ook hier weer 1 zeiknummer op en wel I Have A Dream dat ik ook nog wel eens van BZN had willen horen.
Chiquitita vind ik achteraf toch ook wel erg mooi (en hoor ik mijn dochter graag zingen).
Daarnaast vind ik Angel Eyes, The King Has Lost His Crown en Kisses Of Fire ook nog heel aardige nummers. De rest zit in de categorie gaat wel, ergo 3,5 sterren.

avatar van frolunda
Chiquitita en I have a dream......verschrikkelijk ik kan ze niet meer horen.Daarentegen Does your mother know,Summer night city en Voulez-vous.......leuke popsongs die me nog steeds niet vervelen.

avatar van Metalhead99
ABBA is nooit zo mijn ding geweest. Waarom ik er dan een plaat van heb? Ik dacht de LP The Dubliners On Stage te kopen om er thuis achter te komen dat deze in de hoes gestoken zat. Sindsdien check ik altijd angstvallig naar de inhoud van de hoezen om te kijken of de juiste plaat erin zit.
De dames en heren kunnen zeker wel zingen, maar de liedjes zijn mij over het algemeen net té zoet. Daarnaast heb ik nummers als het titelnummer te vaak gehoord om er nog van te kunnen genieten.
Meningen verschillen natuurlijk, maar ik merk dat het mijn ding gewoon niet is.

avatar van Johnny Marr
Pure pop perfectie. Jammer van de misser 'Lovers (Live A Little Longer)', daardoor net geen 4,5. Ik vind dit dus echt verrassend goed!

De opener is echt één van hun beste nummers ooit, wat een onderschat en véél te onbekend nummer. Het was een nummer 1 hit in Mexico (of all places), ook het enige land samen met Argentinië en Bolivië waar het als single werd uitgegeven. De b-kant daar was 'I Have A Dream'.

avatar van kaztor
Van m'n Amazon-kaart het The Albums-setje gehaald (God bless my sweet honey) en dit is de eerste die ik aan een review onderwerp.

Een album met louter hitsinglekandidaten. Zelfs met de disco-impuls is het vakmanschap van BB duidelijk waarneembaar. Alleen gaat de vut er na Chiquitita wat uit, waarbij ik Lovers iets beter vind dan het wat onaffe Kisses Of Fire. Van de bonusnummers heb ik vervolgens Lovelight, Summernight City en Gimme x3 op een extra schijfje in het boxje staan.

avatar van catchup
Geweldig album, mijn oudere broer moet dit ooit in huis gehaald hebben. Op een verjaardag, mijn zestiende moet het zijn geweest, zaten we op zijn zolderkamer plaatjes te draaien. We hadden nogal wat gerookt, dat spul uit de papaver uit de tuin was een probeersel. Met de 'afghaan' die toen nog sporadisch verkrijgbaar was. De Russen hadden onze aanvoer lelijk afgesneden. Hoe dan ook, ABBA vonden we heel feestelijk en konden we zomaar meezingen. Later gingen we nog uit, we liepen luid zingend over straat, hier en daar over de geparkeerde auto's. Voulez vouz, a-ha. Sorry. Drugs are bad. En off topic.

avatar van Lonesome Crow
Wat een geweldige intro's op veel songs van ze, bv het titelnummer. In de basis een nogal simpel couplet en refrein maar de details tillen het naar de hoge ABBA standaard.
Vrij spel voor de funky bas in de opener, pas na meerdere keren draaien het besef dat "As Good as New" heel erg 1978 en goed is.
De gemoedelijke disco sfeer wordt wreed verstoord door die BZN-cover, jammer!

Het redelijke "Angeleyes" trekt ons weer de dansvloer op.
Met "The King Has Lost His Crown" kan ik niet zoveel, van mij had dit een volledig disco-album mogen zijn!
Had bijna ook gekund door die 2 geweldige single's die er als bonustrack opstaan gewoon als reguliere album tracks erop te zetten (heb dus 40 jaar lang gedacht dat het ook zo was, tot een week geleden).
Het aanstekelijke "Does Your Mother Know" doet me aan glamrock denken, maar door de disco invloeden past het perfect op dit album.

Nogal nietszeggend dat lange "If It Wasn't for the Nights". ABBA moest een breed publiek bedienen dus pure popsongs moesten er ook op komen. Om in de sfeer te blijven zit er toch een soort van disco-beat in zodat het nogal stuurloos is.
Dat het ook anders kan bewijst "Chiquitita", zit zo goed in elkaar dat ik 'm als 1 van mijn favorieten heb aangemerkt alhoewel de stijl daarvan nou niet bepaald mijn favoriete genre is (nogal gezapig).

Het matige "Lovers (Live a Little Longer)" irriteert mij zelfs, maar de positieve vibe van "Kisses of Fire" maakt alles weer goed.
Van de 10 songs vind ik er 4 nou niet zo heel goed, door het hoge nivo van die andere 6 toch nog 3,5 ster.

Ja, die bonus-tracks. Op mijn versie staan er 3 en wat is "Summer Night City" toch geweldig! Een van mijn favoriete ABBA single's. Het onbekende pareltje "Lovelight" heeft een heel sterk refrein en met "Gimme! Gimme! Gimme!" is dit een CD in mijn verzameling met zo'n beetje de beste bonus-tracks.

Maar toch "Arrival" en "The Album" vond ik beter.
Ben benieuwd naar "Super Trouper" en "The Visitors"!