Abdullah Ibrahim / Johnny Dyani - Echoes from Africa (1979)

Zuid-Afrika
Jazz
Label: Enja

1. Namhanje (16:54)
  2. Lakutshonilanga (When the Sun Sets) (3:32)
  3. Saud (Dedicated to McCoy Tyner) (5:54)
  4. Zikr (Rememberance of Allah) (5:25)
avatar van Soledad
Soledad (moderator)
With: Abdullah Ibrahim (piano, voice), Johnny Dyani (bass, voice)

Naast Mal Waldron is Abdullah Ibrahim de andere pianist waar ik vaak geen genoeg van kan krijgen. Net als Mal heeft Ibrahim een gigantisch oeuvre. Sterker nog: dat oeuvre groeit nog steeds. Dit jaar is een productief jaar van Ibrahim met 2 nieuwe platen, nota bene op 83 jarige leeftijd. En in dat grote oeuvre, daar zitten ook mindere platen bij maar slecht zijn ze nooit.

Dit is één van mijn grote favorieten. een duet plaat met een andere grote held van me: Johnny Dyani. Ik leerde Abdullah Ibrahim kennen tijdens een fietsvakantie in Zuid-Afrika als 12 jarig jongetje. Mijn vader vroeg in zijn accentrijke Engels in een cd zaak in Port Elizabeth naar een 'African jazz pianist'. M'n vader kreeg een big-bandplaat van deze grote meneer. Ekapa Lodumo was dat. Die plaat heeft mijn vader stukgedraaid eenmaal thuis met heimwee naar de vlaktes en bergen van Zuid-Afrika. Zes jaar later ging ik met deze naam aan de slag op het internet en kwam er achter dat die meneer Ibrahim niet bepaald een onbekende was in de jazzwereld.

Als ik deze plaat luister zit ik weer even op de fiets daar in Zuid- Afrika, midden in de kleine Karoo. Het eerste nummer gaat direct van start met een steeds herhalend thema van Ibrahim. Dat kenmerkt zijn spel heel vaak. De improvisaties erop worden steeds intenser en harder om uiteindelijk aan het eind weer langzaam uit te doven. Daarbij hoor je in zijn improvisaties steeds de invloed van Monk terug, al is de stijl van Ibrahim lieflijker en melodieuzer. Een uniek pianist met een geheel eigen sound. Virtuoos en tegelijkertijd onvoorspelbaar mooi. De Afrikaanse gezangen van zowel Ibrahim en Dyani in het Xhosa maken de sfeer nog intiemer. Ik ken weinig concretere voorbeelden van 'echte' Afrikaanse jazz die zo sterk bij de Afrikaanse muziektraditie staat en tegelijkertijd toch wel erg jazzy klinkt. Daarnaast hebben beide heren een prima stem.

Lakutshonilanga is een prachtige ballade. Een heerlijk en intiem duet tussen Dyani en Ibrahim. Hier een meer ingetogen Ibrahim: zuiniger met noten en constant inspelend op Dyani's harde baslijnen. Grappig om trouwens te horen dat Ibrahim hier meeneuriet a la Jarrett. Maar echt a la Jarrett: zo'n hysterisch hoge neurie. Gelukkig is die van Ibrahim een stuk meer bescheiden (even als zijn karakter maar dat is een ander verhaal) en daarmee ook een stuk minder prominent aanwezig en dus niet zo storend. Het erop volgende Saud is nog mooier. Een soortgelijke modale compositie die grootmeester Tyner volledig recht aan doet. Meest bijzondere is dat niet lijkt op Tyner's spel, maar dat de compositie wel zijn aanwezigheid ademt. Bijzonder mooi stuk. Het is een stuk dat ik nog vaak even apart op zet. De plaat wordt afgesloten met het spirituele Zikr (zowel Dyani als Ibrahim was moslim). Een passende en mooie afsluiter. Een lieflijke en optimistische melodie, begeleid door Ibrahims piano en Dyani's strijkstok.

Een ontzettend fijne en intieme plaat dus. Eigenlijk alles waar muziek om draait in één plaat samengevat: interactie en emotie. Wat ben ik blij dat ik vorig jaar Ibrahim nog heb zien spelen. 83 jaar oud speelde hij in een klein zaaltje een uurtje solo piano. Ijzingwekkend stil, adembenemend mooi, hier en daar een heel passend schoonheidsfoutje: misschien wel het mooiste concert dat ik ooit zag. Een prachtige pianosuite van een uur lang. Daarna een hele bescheiden diepe buiging naar zijn publiek: wat een geweldige man.