Dennis DeYoung - The Music of Styx (2004)

Label: Grand Illusion

1. Grand Illusion (5:34)
  2. Lady (4:43)
  3. Mozart: Eine Kleine Nachtmusik / Lorelei (4:40)
  4. Light Up (4:52)
  5. Intro - Babe (1:57)
  6. Babe (4:24)
  7. Intro - Show Me the Way (0:53)
  8. Show Me the Way (2:58)
  9. Ave Maria (5:17)
  10. Castle Walls (6:24)
  11. Intro - Claire de Lune (0:38)
  12. Claire de Lune (1:51)
  13. Don't Let It End (5:00)
  14. Hello God (4:50)
  15. Mr. Roboto (5:23)
  16. Rockin' the Paradise (4:12)
  17. Intro - Black Wall (1:00)
  18. Black Wall (6:38)
  19. Desert Moon (6:56)
  20. With Every Heartbeat (5:40)
  21. Suite: Madame Blue (7:52)
  22. Best of Times (7:41)
  23. Intro - Come Sail Away (8:06)
  24. My God (Can Beat Up Your God) (4:52)
  25. Goodnight My Love (4:30)
avatar van musician
Een cd uit 2004, die nog niet op musicmeter was geplaatst: het lijkt mij dat de belangstelling dan niet erg hoog ligt, mag ik het zo voorzichtig uitdrukken?

Toch heeft DeYoung in zijn thuishaven Chicago erg zijn best gedaan, dat zal ik hem nageven.

Hij heeft een aantal Styx-nummers, die hij ooit schreef en zong voor deze band, met verve nogmaals live uitgevoerd. En dan uiteraard met andere muzikanten, hij is eerder de groep uitgezet. Oprichter of niet.

Hij heeft daarbij gekozen voor een compleet symfonisch orkest ter ondersteuning, met wat 'losse' musici, die bijvoorbeeld op gitaar oud collega's als James Young en Tommy Shaw moeten doen vergeten.

Dat is.............. gedeeltelijk gelukt, in 2004 hadden muzikanten meer mogelijkheden dan het oude Styx, natuurlijk. Ik hoor ook met enige regelmaat DeYoung's orgeltje weer terug, weet alleen niet of Dennis DeYoung zelf de toetsen beroert, het bijgesloten boekje geeft wel heel erg weinig informatie.

De (overigens prima) vocale ondersteuning en het harmonie-zingen is ditmaal afkomstig van een drietal dames. Niet om het één of ander, maar ook dat is natuurlijk even wennen, na zo'n mannenband als Styx.

Maar nogmaals, DeYoung weet zich heel aardig staande te houden. Ik zwicht natuurlijk direkt voor het héél oude Styx werk, waar verrassend veel van aanwezig is: de eerste vier nummers, Castle walls, Claire de Lune, Suite: madame blue en Come sail away.

Maar ook solowerk komt ditmaal aardig uit de hoek, Desert moon en een prachtige Black wall.

Toch heeft de cd ook een behoorlijk 'babe'-gehalte, met Show me the way, Don't let it end en The best of times.

Dan zijn er nog wel wat aanmerkingen. Dat hij in de Here is en nummers heeft toevoegd als Ave Maria, Hello God, My God (can beat up your God), daar doet hij mij erg weinig plezier mee. Muzikaal is het ook al 3 x niks, wat vaak zo is als de nadruk op de Here Jezus komt te liggen.

My God (can beat up your God) en Goodnight my love zijn (bij mijn weten) twee nieuwe studio nummers: laat dat ook maar zitten. Het is er niet de cd voor en Dennis DeYoung slaagt er maar niet in zijn oude Styx niveau te halen.

With every heartbeat is een nummer van 'zijn' film De Klokkenluider van Notre Dame maar ook hiervan ben ik bepaald niet onder de indruk.

Kortom: de cd haalt op zijn sloffen nog net 4 punten omdat ook later Styx werk als Mr. Roboto en Rockin' the paradise overeind blijft. Ben toch wel benieuwd, hoe het ooit nog afloopt met DeYoung, die in ieder geval vocaal redelijk op de been blijft.