The Mad Trist - Pay the Piper (2010)

Label: [PIAS]

1. Juvenile (3:17)
  2. Alibi (3:26)
  3. Pay the Piper (3:26)
  4. Like a Perfume (5:12)
  5. Silver Lines (4:25)
  6. Caught Up in Mime (4:14)
  7. My Mouth a Whistle (3:24)
  8. Fortune Favours Fools (4:02)
  9. Hair of the Dog (3:42)
  10. Won't That Look Good on You (8:07)
Erg leuk bandje.
Het valt me de laatste tijd op dat er in de stoner-hoek een aantal hele fijne bands van eigen bodem opstaan.
Drive Like Maria, Heist, en nu The Mad Trist.
Van deze drie heeft The Mad Trist overigens wel het meest een eigen smoel naar mijn eerste inschatting. (mooie hoes ook trouwens)

Van die drie vind ik dat deze het meeste potentie heeft. De samples klikken erg veelbelovend. De single (Pay The Piper) is nog nergens te vinden maar wel al een keer gedraaid op de radio, en dat klonk zéér veelbelovend. Goed, 22 januari weten we meer.

Album is nu te beluisteren op de luisterpaal

Prima album geworden.
Niet wereldschokkend of zo, maar wel gewoon een hele degelijke rockplaat met een scheut stoner erdoor.
Ik begrijp dan ook niet zo goed waar die 0,5-stem vandaan komt.

Doc schreef:
Erg leuk bandje.
Drive Like Maria, Heist, en nu The Mad Trist.

Ik vind dat Drive Like Maria en The Mad Trist (Heist ken ik nog niet echt) eigenlijk wel behoorlijk op Queens Of The Stone Age lijken. Bij Drive Like Maria ligt dat er gewoon dik bovenop en bij The Mad Trist doet mij de zanger ook aan ze denken. Wel een erg gave plaat! Vooral het begin vind ik heel sterk met Juvenile en daarna Pay The Piper en Silver Lines

avatar van muziekobsessie
Tis eigenlijk ongelofelijk wat een impact queens of the stoneage op de rock in nederland heeft nu. En dat pas 8 jaar later als grote voorbeeld songs for the deaf uitkwam. Tja is en blijft al heel lang een nederlands kwaaltje. nederland kopieerland. Luister altijd toch liever naar qotsa zelf.

avatar van Gründafjørdøhur
Mmm, ik vind hem toch niet zo sterk als dat ik bij mijn eerste luisterbeurt dacht.
De nummers zitten goed in elkaar, maar het is wel weer het zoveelste bandje dat als qotsa wil zijn, Ik vind ook absoluut niet dat dit bandje ten opzichte van bijvoorbeeld Drive Like Maria meer een eigen smoel heeft. Deze twee bands zijn allebei gewoon matige kopietjes van Queens of the stone age .

Doc
Ja, daar ben ik het helaas mee eens.
Ik moet ook zeggen dat mijn eerste inschatting ook niet helemaal klopt met het uiteindelijke resultaat.
Het is degelijk, het klinkt idd als qotsa, en verder is het bij nader inzien stukken minder interessant dan ik had gehoopt.
Ik heb me overigens wel geamuseerd toen Mathijs v Nieuwkerk in DWDD tegen de frontman opmerkte: "Jullie muziek heeft wel iets weg van de Staat".
Weet die man veel........ maar ergens heeft hij wel een punt.
Het lijkt misschien nog wel meer op de Staat dan op QOTSA, en dat lijkt me niet zo'n best teken eerlijk gezegd.
Niettemin blijft the Mad Trist een leuk bandje vind ik.

Heel wat lekkerder dan het vaak overschatte De Staat bijvoorbeeld. Het weet net iets meer rechtdoor te rocken.
Helaas word de live energie niet vertaald naar de plaat, want op De Affaire was dit toch wel erg vet vorig jaar.

Waarom houden Nederlandse bands zich altijd zo in in de studio? Jammer hoor. Laat het wat meer rocken, hardere gitaren, hardere drums. Qua ideeën zit het hier wel goed in ieder geval, maar het blijft te soft om echt indruk te maken.

avatar van Hendrix4live
Sterke plaat. Heeft veel weg van de Staat en natuurlijk Queens of the Stone Age. Tegenwoordig wordt dit soort muziek vaak gemaakt. Fijn plaatje heb hem beluisterd via luisterpaal. Wel erg korte liedjes trouwens. (misschien is dat ook wel een goed teken.)

avatar van Hendrix4live
Vind zijn stem trouwens erg op die van Josh Homme lijken.

avatar van dielinquent
De vergelijking met qotsa en de staat is inmiddels bekend ja. Toch hebben deze jongens een eigen sound vind ik, ze hebben in 2006 en 2008 op mijn eigen festivalletje opgetreden en ons toen overdonderd met hun sound. Rockend en vaak ook nog sferisch. Die afwisseling beviel me enorm. Ik heb het album nog niet in zijn geheel gehoord, dat gebeurt morgen als ik de officiele disc in mijn brievenbus vind, maar wat ik al gehoord heb lijkt de afwisseling er op het album minder te zijn. De singel klinkt goed net als Like a perfume (sferisch idd).

Dat ze vergeleken worden met de Staat is begrijpelijk gezien wie de producent is, wel moet gezegd worden dat The mad trist al in 2005 bestond en een langere weg naar de nationale top heeft afgelegd. Dus de mosterd hebben ze niet van de Staat. Het zijn overigens ook nog eens erg toegewijde en aardige jongens die al jarenlang serieus werken en dat combineren met de nodige humor. Het enige waar ze mogelijk aan moeten werken is podiumuitstraling, maar zolang de muziek al duidelijk voor zich spreek is dat misschien nog niet eens zo belangrijk. Ik gun de mannen het beste voor de toekomst en ga morgen met veel plezier luisteren.

avatar van klaezman
Ter voorbereiding op een mooie avond in Paradiso nu al voor de derde keer aan het luisteren vandaag. Het beste hebben de Mesjtreechtenaeren bewaard voor het laatst. Wat een weergaloos nummer dat Won't That Look Good on You! Voor de rest inderdaad geen wereldschokkend album, maar sjongejonge: dat hoeft toch ook niet elke plaat het geval te zijn? Af en toe eens lekker verstand op nul en stonerrocken!

avatar van Hendrix4live
Dat ze erg op QOTSA lijken mag best een paar keer gezegd worden, ik vind het nogal een compliment. De cd klink namelijk als een hele goeie nieuwe QOTSTA.

Juvenile, Pay The Piper, Silver Lines en Fortune Favours Fools zijn allemaal zeer sterk.

avatar van trebremmit
Jammer dat ze vergeten te rocken op deze plaat, Silver Lines springt er wat dat betreft bovenuit, het gezapige en zeurderige gaat me op een gegeven moment ook tegenstaan.
Voor de rest moeten al die Nederlandse bandjes die tegenwoordig Qotsa nadoen eens proberen om een eigen geluid te krijgen want het begint toch allemaal wel erg op elkaar te lijken.

Doc schreef:
Ja, daar ben ik het helaas mee eens.
Weet die man veel........ maar ergens heeft hij wel een punt.
Niettemin blijft the Mad Trist een leuk bandje vind ik.

Ja, het het heeft ook zeker wat weg van de Staat. Niet heel gek ook, want wie heeft het album geproduceerd. Torre Florim, waar kennen we die van? Juist! De Staat!

Doc
Fijn dat je het nog even noemt, maar daar was ik al van op de hoogte.
(een jammerlijke keuze overigens)

avatar van Insignificance
klaezman schreef:
Af en toe eens lekker verstand op nul en stonerrocken!

Zeker! Maar of ik dan dit album zou opzetten waag ik te betwijfelen. Daarvoor is dit muisje mij iets te grijs. Iets meer eigen timbre had niet misstaan.

avatar van Rudie
Overtuigende plaat, de overeenkomsten met De Staat zijn hoorbaar en gerechtvaardigd, het productionele werk is immers in handen van Torre Florim, leadzanger van de eerdergenoemde band. Hopelijk nog een groeier.

Kingsnake
Interview met de band gelezen.
Ze willen geen stonerrock band zijn maar een alternatieve band.

Spijker op den kop! Dit is geen stoner maar gewoon weer zo'n altrock bandje.

Goede neder-stoner bestaat echter wel in de vorm van bijv. Astrosoniq, Toner Low, Zeus, 7Zuma7, 35007, om er paar een paar te noemen.

avatar van woutorrmusic
Leuk bandje dit uit 'mijn' Maastricht! Daar waar jullie hollanders normaal kunnen praten over bandjes uit jullie omgeving, zit er eindelijk eens iets van Limburgse bodem bij. Album daarentegen is niet geweldig... Single is leuk, en dat is het dan ook. 2,5*

Gewoon een leuk plaatje, hier een daar een uitschieter naar boven 3,5*

Mr_White
Welmert vat het kort maar krachtig samen. Over de hele lijn vermakelijk met zo nu en dan een echt sterk nummer. En ik kan me ook in Hendrix4live's mening vinden, de zanger klinkt hier en daar net als Josh Homme, met name zoals we hem horen bij Them Crooked Vultures.

avatar van tsjong
Wanneer iemand zou zeggen dat dit de nieuwe Queens of the Stone Age is zou ik dat bijna geloven. Vooral de opener is sterk, maar het niveau blijft gedurende het hele album hoog. Beter goed gejat dan slecht bedacht en het komt goed uit dat ik een QotS fan ben.

Tot nu toe nog nooit van gehoord maar aangezien ik ze 2 keer ga zien als voorprogramma van Revere begin april wilde ik wel eens weten wat deze mannen dan voor muziek maken. Het is al eerder genoemd: Queens of the Stone Age en een beetje De Staat.
Vreemd genoeg kan ik met die 2 afzonderlijke bands iets meer dan met deze. Gewoon niet helemaal mijn ding denk ik.