Coldplay - The Blue Room E.P. (1999)

Label: EMI

1. Bigger Stronger (4:49)
  2. Don't Panic (2:38)
  3. See You Soon (2:51)
  4. High Speed (4:16)
  5. Such a Rush (4:57)
avatar van Jordy
Is dit nog ergens online te koop?

avatar van Yak
Yak
Wel op eBay. De EP is nog niet zo gewild dat er gigantische bedragen voor worden betaald, dus dat valt alvast mee.

avatar van Nicolage Rico
Ik heb deze EP ook. Iemand interesse?

avatar van Boudewijntjuh
regulier album?

Coldplay op hun best

Is de High Speed versie dezelfde als die van Parachutes? (Waarschijnlijk wel -->> 2 seconden verschil)

avatar van mathias
Het openingsnr. is me dunkt echt geniaal!!

mathias schreef:
Het openingsnr. is me dunkt echt geniaal!!

Ja, Bigger Stronger had gerust op Parachutes mogen verschijnen (, net als Such a Rush eigenlijk). Deze speciale Don't Panic- versie klinkt over het algemeen minder dan de Parachutes-versie, maar hier komt de drums STUKKEN beter uit...

Dit begint al meer op een 'echt' album te lijken!

4 sterren.

avatar van jtsterkenburg
Ik vind de pre-parachutes periode persoonlijk de beste periode van coldplay. De nummers op safety en the blue room zijn stuk voor stuk geniale nummers, met een heerlijk kalm sfeertje dat ik sindsdien steeds minder hoor en dat met x en y bijna geheel verdwenen is, maar met parachutes en arobtth ook al minder werd. High speed vind ik het allerbeste nummer van coldplay en bigger stronger staat zeker in mijn top5

Yak schreef:

Ik heb ooit eens een bod gehad van EUR 50,-. Toch maar niet gedaan. Ik had hem net. Waarschijnlijk doe ik hem nooit weg.

avatar van charlezzz
vorig jaar voor 40ct gevonden op koninginnedag (eind van de middag - midden in Rotterdam). was hem snel kwijt....

avatar van Jeanneman
See You Soon is ook tamelijk prachtig. Coldplay heeft naast de reguliere albums nog zó veel goeie nummers, alleen met X&Y stelden ze echt teleur. Hopelijk pakken ze hun oude niveau weer op.

avatar van Demolisher
High Speed, Don't Panic en See you soon zijn prachtig natuurlijk, hoewel de Parachutes versie van Don't Panic nog beter is. Ook een simpele maar mooie cover, dat doen ze tegenwoordig wel anders (Viva la Vida),

4.0*

avatar van Demolisher
En Bigger Stronger lijkt wel verdacht op de oude Radiohead

avatar van otherfool
See You Soon misschien wel het mooiste liedje van de band...

...nuja na Yellow dan natuurlijk

avatar van My Addiction
whauw see you soon is het mooiste nummer van coldplay!
Dat dit niet zo bekend is komaan hoe kan dat nu?

avatar van Thuurke
See You Soon staat als live versie op Live 2003, Bigger Stronger en Such a Rush staan ook op op de Safety EP, Don't Panic en High Speed zijn andere versies dan op Parachutes.

elrayo
Het begin van Such a Rush is éééérg mooi. Air maakte ooit ook zulke mooie verstilde stukken muziek waarin je je helemaal kunt verliezen. De rest van de EP is ook goed, maar Such a Rush is voor mij het hoogtepunt.

Prima EP van de heren. Mij deed Such a Rush ook regelmatig aan het werk van Air denken meer door de sfeer dan dat het er verder echt op lijkt.

charlezzz schreef:

Als ik 'm voor 40 cent zie liggen, geef ik de verkoper nog wel 10 cent extra...

avatar van oceanvolta
Ik heb hem laatst voor 5 euro op de kop getikt. Hij lag in een klein zaakje in Den Haag die failliet was gegaan. Alles ging eruit voor bodemprijzen. Er lag bijna niks leuks meer. Deze nog wel.

avatar van rkdev
Prima EP van Coldplay, just before the fame.
'Don't Panic' heeft nog niet het briljante van het openingsnummer van de debuut CD en ook 'High Speed' is net een tikkeltje minder dan de versie op 'Parachutes' maar zit er wel al dicht tegenaan.
'See You Soon' daartentegen had eigenlijk op 'Parachutes' moeten staan. Wat een geweldige track is dit.
Ook 'Such a Rush' is erg mooi, maar had nog wat werk nodig gehad om echt briljant te worden.
En 'Bigger Stronger' is gewoon een prima nummer waarin goed te horen is waarom Coldplay in de begindagen werd vergeleken met Radiohead (maar dan 'light').

avatar van oceanvolta
Mooie EP dit. See You Soon en Such a Rush zijn twee parels zoals Coldplay ze tegenwoordig niet meer maakt. Deze versie van Don't Panic is beduidend minder dan op Parachutes, wel leuk om te horen hoe zo'n nummer geperfectioneerd is.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Coldplay legt met deze EP de basis voor hun latere doorbraakalbum Parachutes.

Hoewel de EP een beetje een rommelig begin kent met het nummer Bigger, Stronger, komt de klasse van Coldplay duidelijk aan het licht met het nummer Don't Panic. De versie die op deze EP staat verschilt echter wel van het nummer wat later op Parachutes verschijnt. Dit geldt ook voor High Speed. Beide nummers zijn verder geperfectioneerd voordat ze uiteindelijke op de debuutplaat belanden. Een goede keuze als je het mij vraagt.

Het absolute hoogtepunt van de EP is het schitterende See You Soon. Bij mij indertijd alleen bekend van de liveplaat Live 2003. Afsluiter Such a Rush is een waardige afsluiter van deze geslaagde EP. Luister naar de emotie die Chris Martin in het nummer legt met de juiste, subtiele stemacrobatiek; prachtig.

BrotherJohn
13.430 keer is op Coldplay gestemd hier op de site, maar slechts 117 stemmen hier, terwijl dit toch het hoogtepunt in hun discografie was. Een tamelijk overheen gekeken pareltje dus. Waren ze altijd maar zo ongepolijst, dromerig en sfeervol gebleven als ze hier klonken.