Chris Rea - The Very Best Of (2001)

Label: Warner Bros.

1. The Road to Hell (Part 2) (4:31)
  2. Fool (If You Think It's Over) (4:05)
  3. Let's Dance (4:16)
  4. You Can Go Your Own Way (3:57)
  5. Julia (3:55)
  6. Stainsby Girls (4:08)
  7. Tell Me There's a Heaven (6:02)
  8. Josephine (3:36)
  9. Steel River (6:11)
  10. On the Beach (6:50)
  11. I Can Hear Your Heartbeat (3:24)
  12. All Summer Long (3:34)
  13. The Blue Cafe (4:47)
  14. Auberge (4:44)
  15. Driving Home for Christmas (4:01)
  16. Nothing to Fear (4:30)
  17. Saudade Part 1 & 2 (Tribute to Ayrton Senna) (6:48)
avatar van musicfriek
Het nummer Driving Home For Christmas is het enige kerstnummer wat ik goed kan verdragen. De sfeer in het nummer is gewoon perfect. Je hebt gelijk het gevoel dat je in de auto zit en naar huis aan het rijden bent waar je familie je zit op te wachten

De perfecte kerstplaat? Ja, ik vind van wel.

EVANSHEWSON
ja, musicfriek, een leuk kerstnummer, ik heb dat ook altijd gevonden, maar Merry Xmas Everybody van Slade, komt uit mijn tienerjaren en ik had dat singletje (met Don't Blame Me, een formidabele rocker op de b-kant), ik zie dat prachtige hoesje nog, ik herinner me hun optreden in Avro's Toppop, màn, dat blijft voor mij DE KERSTPLAAT allertijden (1973 ook alweer!).

Over naar de rest van deze compilatie : ja, hier staan enkel schitterende dingen op, Rea heeft aardig wat prachtmuziek bij elkaar geschreven, dat kan niemand ontkennen.

****1/2

avatar van kaztor
musicfriek schreef:

De perfecte kerstplaat? Ja, ik vind van wel.

Zeker weten een zeldzaam goed kerstnummer. Geeft je een behaaglijk, warm gevoel, en daar is deze man een meester in.
Buiten dat om klinkt z'n muziek ook effectief genoeg om te blijven boeien. Ik hoor liever z'n albumnummertjes, die zijn wat sfeervoller, maar er is toch weinig mis met dit schijfje.

avatar van Thuurke
Zonde dat ze Josephine verkracht hebben voor deze verzamelaar, de originele versie blijft beter.

avatar van Gert P
Er zijn wel meer nummers verkracht zoals nothing to fear gewoon 50% ingekort.

avatar van Madjack71
Ik heb zelf ook liever een of 2 nummers minder op een verzamelaar, maar dan wel de andere in de originele lengte, zonder dat er daarmee geknoeid is. Blijft verders mooie muziek om naar te luisteren.

avatar van ChrisX
Is uberhaupt de originele versie dan wel de versie zoals die hier bekend is geworden van Josephine op cd verschenen?

avatar van TheWanderer
ChrisX schreef:

Inmiddels in ieder geval wel, zie hier: The Greatest Singer-Songwriter Classics (2015) (nr. 9)
Heb zelf ook deze verzamelaar van Chris Rea in huis en was destijds ook aangenaam verrast door de alternatieve versie van Josephine. Later heb ik het gelinkte Singer-Songwriter album op de gok gekocht (d.w.z. zonder te luisteren) en daar stond gelukkig de beste versie van Josephine op (overigens naast de beste versie van Bob Dylan's I want you).

avatar van dazzler
ChrisX schreef:
Je bedoelt die met de akoestische intro? Die stond op een cd uit de Pre Historie verzamelreeks. Ik vond het ook vreemd dat ik die nooit op een Chris Rea verzamelaar tegenkwam. Wel eens op YouTube gespot en daar heette die versie de "French mix."

avatar van gaucho
De originele versie van Josephine, zoals die hier in 1985 op single verscheen en een hit werd, staat op de eerste CD-uitgave van het album Shamrock diaries (nog op het Magnet-label). Latere edities op EastWest hebben de 'French mix'. Ik kocht eerst die latere versie en heb jaren later de originele CD op de kop getikt. Zware tegenvaller, die nieuwe versie. En daarna heeft Chris Rea er een handje van gehad om het nummer talloze keren opnieuw op te nemen, dusdanig vaak dat de originele Josephine (die met dat akoestische gitaarintro) langzamerhand uit de muziekhistorie is weggevaagd. Bij mijn weten in elk geval niet meer op een 'nieuwe' release te vinden. Dankjewel Chris...

Zie ook de discussie bij het album Shamrock Diaries

De enige verzamelaar van Chris Rea zelf waar de originele versie van Josephine op staat, is deze. Maar die is inmiddels al een eeuwigheid vervallen. Wel kom je de juiste versie nog met enige regelmaat tegen op oudere Various Artists-verzamel-cd's.