Bill Callahan - Rough Travel for a Rare Thing (2010)

Folk
Label: Drag City

1. Our Anniversary (7:13)
  2. Diamond Dancer (4:00)
  3. Bowery (5:59)
  4. Held (5:00)
  5. Say Valley Maker (6:52)
  6. In the Pines (5:51)
  7. Cold-Blooded Old Times (5:38)
  8. Rock Bottom Riser (7:10)
  9. Let Me See the Colts (6:54)
  10. The Well (9:05)
  11. Bathysphere (5:59)
avatar van Lost
Zou een live album zijn... Ben benieuwd...

Live album? Jammer, ik stond al te juichen...

sxesven
Da's toch geen ramp? Geweldige tracklist in ieder geval, veel persoonlijke favorieten! Heel benieuwd, prachtige hoes ook.

avatar van Bart
Prachtige hoes inderdaad. Er staan mooie nummers op, zoals mijn favoriet: 'Rock Bottom Riser', maar ik mis toch echt de parels van zijn laatste plaat. Wat jammer dat daar geen live-versies van zijn opgenomen.

avatar van thebestfreaks
Via Drag City is Bowery al als mp3 te beluisteren. Heerlijk !

MentalTheo58
Een nieuwe Callahan!

avatar van Bruno Banani
Zou zweren dat ik hier net een 5,0 stem zag en commentaar! Diegene zich bedacht?
De eerste paar nummers klinken alvast geweldig; wat een tracklist ook...

avatar van Bart
Ik ben de plaat nu aan het binnenhalen; ik ben erg nieuwsgierig. De nummers zijn bij natuurlijk al bekend, maar ik wil graag weten hoe Callahan ze live uitvoert. Het luisteren kan beginnen!

avatar van thebestfreaks
Dit zijn mooie, intieme, liveopnames, opgenomen eind 2007 in een kleine club. Naast Callahan, vooral op acoustische gitaar wordt er gebruik gemaakt van achtergrondzangeressen, violen, drum, mondharmonica en bas.
A River Ain't Too Much To Love is rijkelijk vertegenwoordigd met vijf nummers, en de plaat als geheel ligt ook in die sfeer. Wat een prachtige uitvoering van Say Valley Maker !

Wie weet hebben we live-uitvoeringen van de laatste plaat nog tegoed

Dn!S schreef:
Live album? Jammer, ik stond al te juichen...

Ik wordt hier om eerlijk te zijn vrolijker van dan een nieuwe plaat in de stijl van zijn laaste .

avatar van Bart
Erg mooi live-album. De stem van Callahan vind ik zeer fijn, de sfeer van zijn nummers weet hij ook live goed over te brengen. Het is heerlijk intiem. De begeleiding is erg mooi. Eigenlijk is 'Rock Bottom Riser' mijn favoriete Callahan-nummer. Ik vind dat zo'n hartverscheurend goed nummer. Ik draai 'm vaak. Maar toch is het wat mij betreft niet het beste nummer van dit live-album. Nee, dat is zeer zeker 'Say Valley Maker'. Wat een schoonheid: de achtergrondzangeressen, die blazers die ineens invallen. Dit nummer is live ijzersterk uitgevoerd! De grote verrassing van dit album.

sxesven
Heerlijk album inderdaad! Zoals ik al zei, veel persoonlijke favorieten. Zo is River inderdaad heel goed vertegenwoordigd - en laat dat nu net mijn favoriete Smog-plaat zijn - en de verdere nadruk op geweldig Smog-materiaal (Cold Blooded Old Times! Bathysphere! Held!) maakt dit tot een fantastische setlist. Vanmiddag aangeschaft; heerlijk, zo'n dubbel-LP - fantastisch artwork ook. Frappant genoeg zat toen ik de plaat bij het nieuwe vinyl (Plaatboef in Rotterdam) tegenkwam direct Diamond Dancer in m'n hoofd. Nu net een nummer van mijn minst geliefde Callahan-plaat, maar allejezus wat een song is dat toch. Al sinds Callahan in Paradiso vorig jaar is dat nummer in mijn aanzien gestegen, en de uitvoering hier is ook weer fantastisch - behoort zondermeer tot mijn favorieten van de goede man. Verder ben ik zeer verheugd met Let Me See the Colts, ongetwijfeld 's mans beste song, prachtige versie ook, maar eigenlijk is alles hier fantastisch gedaan. Mooie uitvoeringen met geweldige alternatieve arrangementen - laat dat maar aan Bill over; ook al is het een live-plaat, voorlopig zondermeer één van mijn favoriete platen van 2010 en - jawel - aardige revanche op Newsom, die er dit jaar toch wat bekaaider afkomt. Hulde! 4,5*

Social_Mask
sxesven schreef:
De mijne ook.

Ik ben toch bijzonder benieuwd naar hoe Bill Callahan - nee, Smog, dat voelt vertrouwelijk aan - live klinkt.

avatar van De Daniël
Ik wilde al bijna op mijn stoel een dansje gaan doen, maar het is dus een live album. Maar gezien de reacties is dat geen slecht iets, dus let's check it.

khonnor
heerlijke liveplaat.

enkel spijtig van deze versie van Bathysphere. de originele kale drumbeat versie vind ik toch net iets meer charme hebben

avatar van Omsk
khonnor schreef:
heerlijke liveplaat.

Ik hoor dat nummer dan weer liever zoals hier, zonder lijzige overdubvocalen. Zijn kale stem is zo overtuigend en diep, dat hij die effectjes vooral niet moet gebruiken. Ik blij dat hij wat dat betreft na Wild Love een andere weg ingeslagen is.

avatar van WesleyX16
sxesven schreef:

Zeker een hele mooie tracklist.
Ken je toevallig de Cat Powers-versie van Bathysphere?

avatar van BenZet
Ik kan de cd nergens vinden, is deze uperhaupt nog te krijgen?

Alleen op dubbel-LP!

avatar van BenZet
Hmm ok, dan hopen op cd of anders jammer dan!

avatar van Fathead
Deze versie van Let me See The Colts is werkelijk van onaardse schoonheid...