Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin (2010)

Label: Top Notch

1. Welkom in de Waanzin (1:51)
  2. Risico van het Vak (3:18)

met Rico

3. Tijgers en Draken (3:30)
  4. Andere Fase (4:36)
  5. Minuten (3:52)
  6. Voeten Vegen (3:00)

met Nosa

7. Parels (2:26)
  8. Niets Voor Lief (3:05)

met James

16. Vlaggenplanters (3:32)
  17. Te Snel (3:52)

met Typhoon

18. Zeilen (0:57)
  19. Alledaagse Waanzin (3:59)

met Typhoon

Al dat gezeik over wel of geen samples gebruikt, geniet gewoon van de muziek! voor mij een van de betere albums van de laatste 2,3 jaar. Want of je dit nou minder of beter vind dan opgezwolle, sticks laat nog steeds zien dat hij weet hoe je een goed album neerzet en dat hij nog steeds in de top van nederlandse hip-hop hoort, ookal is die niet zo bijzonder groot.

Teksten als: ''ik laat je zien, lada of limousine, eindstand staan we allemaal in file'' of natuurlijk de wat arrogantere: ''wie ali zegt, moet b zeggen, wie z zegt moet w zeggen, wie rap zegt moet rico en st zeggen'' zijn lines waar ik van genieten, en ik ken eigenlijk ook geen rapper die dit soort teksten heeft en ook zo goed kan brengen als sticks.

Dan A.R.T. Wat ik van de man vind? Een hele goede producer, en NEE ik vind hem niet beter dan delic. Maar toch klinkt het allemaal zeker goed, en laat zien dat ie wel een goede vervanger is, als het dan toch minder word (want dat word het als delic er niet meer is) dan is A.R.T een goede vervanger.

Ook vind ik het niet langdradig, de tracks zijn me daar te afwisselend voor. Sticks blijft boeiend, en ook van A.R.T kan ik niet anders zeggen.

Waar ik me wel over heb verbaast is dat er 6 clips(!) zijn. Erg veel maar goed, daar ga ik niet over.

avatar van dielinquent
Toch grappig om te lezen dat de meesten Tijgers en Draken als favoriete track hebben en die track als next level bestempelen.

Ik vind dat nou juist 1 van de skipmomenten omdat ik de track te lomp vind en juist niet lekker flowbaar vind. Next level vind ik de track al helemaal niet omdat het me doet denken aan de producties van Sir Jinx uit de begin jaren 90 als producer van Ice Cube (denk aan bv Endangered species en de hardere tracks van The predator/death certificate) en aan de Geto Boys. Wel vette sound, maar juist niet van deze tijd.

Doe mij maar de stijl van Oeii, wereldpremiere en Hersennevel.

Verder een prima album en A.R.T. is gewoon een fijne producer en Stickert blijft een topper. Niets meer en zeker niets minder.

avatar van Kos
Kos
dielinquent schreef:

Huh? wat een rare vergelijking.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Inderdaad, Geto Boys . Voor die artiesten is de beat van Tijgers en Draken veel te druk en aanwezig, hij doet mij eerder denken aan Shad's TSOL. Een album uit, jawel, 2010.

avatar van andnino
Ik hield wel van Opgezwolle, en vond Sticks & Delic ook erg de moeite waard dus ik dacht dat dit me ook wel zou bevallen. Valt vies tegen. Heb tijdens het luisteren niet echt het idee dat ik met heel veel inhoud te maken heb. De meeste beats vind ik ook maar weinig boeiend. Tijgers & draken is wel leuk, maar ook weer niet zo heel bijzonder.

dion_odinot
minuten is wel geniaal

avatar van panjoe
panjoe (moderator)

Toch raar, dat mensen deze nauwelijks beter vinden dan Colucci era, terwijl zowel beats, als teksten beter zijn.

avatar van VforVictor
hiphop_59 schreef:

Ben ik zeker niet met je eens. Colluci vind ik zeker wel beter. De beats en de afwisseling tussen de rappers zijn relaxed. Ik vind Sticks ook beter komen op CE dan op deze plaat. Hier heeft hij zon hakkelige flow en er staan geen echte bangers op het album, behalve Tijgers en Draken dan.

avatar van InnerFreedomInt
Deze album had eigenlijk parels moeten heten want die track is echt de moeite waard!, als die track er niet op zou staan was het voor mij persoonlijk een onvoldoende geworden,
Luister maar naar de waarheden op die track:

Nieuwe kracht zit allemaal in de manier van adem controle!

VforVictor schreef:

'De afwisseling tussen de rappers zijn relaxed'' wou je hiermee zeggen dat je bijvoorbeeld sticks zijn verse op karavaan, waar hij ineens in heel ander tempo gaat rapper wat, naar mijn mening totaal niet past. Sticks zei zelf ook in 101 barz interview naar aanleiding van deze plaat: ''merk ik dat als ik voor mezelf spreek er qua lyrics meer in had gezeten (over CE gaat het dan he!?)''
en over bangers: zijn die er op CE wel? ook over de flow kan ik niet zeggen dat ie hakkelig is. Constanter in ieder geval dan op CE naar mijn mening.

GCITY050
Heb dit album nu echt al vaak gecheckt.
Ik heb ook elk album tot nu toe gekocht, wat maar uit Zwolle kwam.

Maar op de een of andere manier deze nog steeds niet.
Op fakkelteit waren de beats sowieso aangrijpender, en de lyrics en onderwerpen duidelijker.
Ook vind ik dit niet echt een album, door de vele verschillende stijlen/tracks.

De enige tracks die ik nog vaak terugluister is Hersennevel, die is wel kneiterhard!

GCITY050
Deze reactie hierboven mag worden beschouwd als niet verzonden.

Alledaagse waanzin begin ik steeds meer te waarderen, echt een toppertje!

avatar van Mathough
Ik heb gemengde gevoelens bij dit album. Niets Voor Lief en Tijgers & Draken zijn nummers die aan de vergetelheid zijn ontrukt, dit zijn voor mij instant classics. Helaas geldt dat niet voor het hele album. Bij Andere Fase bijvoorbeeld, slaat Sticks de plank volledig mis. Ik kom uit op een 3,5, omdat dit album over de hele linie geen stand houdt, maar toch een paar klassiekers kent.

avatar van Murdoc023
Vergeleken met Kubus & Rico is dit toch wel een stuk beter. Qua beats in ieder geval, want tekstueel vind ik dit niet al te sterk. Nou ja, de leuke tekstuele vondsten van Sticks zijn niet op twee handen te tellen. Maar de titel doet vermoeden dat dit zeer maatschappijkritisch is, maar dat vind ik dus een beetje tegenvallen.

Apart trouwens dat Typhoon in Alledaagse Waanzin alleen af en toe Waanzin zegt. Om daar nou gast artiest voor te zijn?

sxesven
Degelijk plaatje, paar dikke tracks wel, ook wat slapper materiaal. Vind A.R.T. niet echt denderend eerlijk gezegd; beats zijn in orde maar beetje lethargisch - vooral functioneel maar vaak niet veel meer. Las al wat commentaren in die richting en kan me daar goed in vinden. Sticks klinkt ook niet overal even scherp, maar tot in hoeverre dat hem of A.R.T. aan te rekenen is vind ik lastig beoordelen. Vind wel dat, in tegenstelling tot Delic-producties, A.R.T.s beats Sticks niet echt naar een hoger niveau kunnen tillen. Op de betere Delic/Sticks-producties sluiten beats en rhymes zo goed op elkaar aan dat 1+1=11. Hier is 1+1 altijd maximaal 2, en soms wat minder. Opmerkingen over hakkelende/struikelende Sticks vind ik verder niet zo terecht, aangezien ik dat element vaak (een deel van) de charme van zijn flow vind bepalen. Gastbijdrages Rico, Nosa en Rosco zijn erg welkom. In tegenstelling tot de user hierboven vond ik de combo Rico en Kubus veel beter uitpakken, overigens. Kubus de betere producer, en Rico past er beter bij.

sxesven
Bovenstaande bericht in acht genomen vind ik deze uiteindelijk toch wel erg fijn, en draai 'm verrassend veel. Vooral Tijgers en Draken vind ik zo geniaal, hoe constant geswitched wordt tussen het relatief drukke refreintje en de laidback coupletten, en dan vanaf 2:32 het couplet ook de drukke ondersteuning heeft, da's zo baas, en dan nog vanaf 3:06 die geweldige kale beat. Helemaal fantastisch. Ook de rest is gewoon erg lekker, en verhoging zit er misschien nog weleens in. Ik heb niet zo'n emotionele klik als bij Eigen Wereld, en vind 't productioneel niet over de hele linie onderscheidend sterk (Nijmeegse Modo bijvoorbeeld ervaar ik niet als 'emotioneel', zoals Eigen Wereld, maar vind ik wel zo ontzettend g-r-u-w-e-l-i-j-k, en dat heb ik hier dan weer niet zo, daarvoor (en dat blijf ik met mezelf eens) is in ieder geval niet alles méér dan functioneel). Overigens:

"Je bent verreweg de beste Sticks" / Ik weet ervan maar bedankt voor de bevestiging

elke keer

GCITY050
Ik las op een forum dat stick n duuv niet meer doorgaat... Hoogstwaarschijnlijk wel 4 andere platen. Maar stick n duuv was toch wel dé plaat waar ik naar uitkeek. Smaakmaker was echt gruwelijk en die andere trax op die rottz tapes mochten er ook zijn!

Volgens mij een plaatje voor de echte fans. Voor de meeste anderen niet echt memorabel. Voor mij is het er nèt eentje te veel. Van alle Zwolle-albums waaruit ik kan kiezen, valt deze als eerste af... Jammer voor een niet echt slechte plaat.

Dennisami
Opzich leuk album alleen valt de "stijl" me gewoon een beetje tegen.

Tekstueel is dit een pareltje. De beats zijn inderdaad een pak kaler dan dat de meeste hiphoppers gewoon zijn, maar ik denk niet dat je ART's werk mag onderschatten. Het is veel meer ritme gericht dan simpelweg vette bassen. Ik hou er wel van.

Achja, voor ieder wat wils.

avatar van Oortrommel
Erg sterke comeback van Sticks, na toch wat mindere jaren. Eigenlijk vind ik deze van hetzelfde niveau als Fakkelteit. De stijl van A.R.T. biedt een meer volwassen geworden Sticks genoeg bewegingsruimte om zijn tekstuele kwaliteiten te benutten. Zoals iemand al boven mij aangaf, dit is tekstueel echt next level. Ik kan me weinig vergelijkingen voor de geest halen die qua onderwerpen en rijms in de buurt komen.

Constructief

avatar van Johnny Marr
Risico Van Het Vak & Tijgers en Draken . Daar gaat geen enkel nummer op deze plaat nog overheen. Twee gruwelijke nummers. De plaat opent gewoon te sterk!