Switchfoot - The Beautiful Letdown (2003)

Label: Columbia

1. Meant to Live (3:25)
  2. This Is Your Life (4:18)
  3. More Than Fine (4:15)
  4. Ammunition (3:46)
  5. Dare You to Move (4:15)
  6. Redemption (3:06)
  7. The Beautiful Letdown (5:21)
  8. Gone (3:45)
  9. On Fire (4:39)
  10. Adding to the Noise (2:50)
  11. Twenty-Four (4:54)
avatar van Sammy
Het hoge gemiddelde verbaast mij eerlijk gezegd een beetje., of toch niet? Het klinkt namelijk allemaal wel erg gelikt, gladjes en poppy, maarrrrrrr, wat klinkt het toch allemaal goed. Dit is gewoon een verdomd goede pop/rock cd. Liedjes schrijven kunnen deze heren wel en ze krijgen het ook nog eens voor elkaar om alle nummers de godganse dag in je hoofd door te laten spelen. Toch geef ik hier niet meer dan 3.5 * voor: er zijn meer bands met een geluid als dit, hoe lekker het ook allemaal klinkt.

avatar van Haveaniceday
Ik kan er niks anders van maken dan dat het wat mij betreft gewoon perfect klinkt. Natuurlijk is het wat gladjes, maar wel erg goed glad

Vooral van Dare You to Move krijg ik gewoon bijna tranen in mn ogen.. Weet niet precies waarom. Misschien wel omdat ik me, na het geven van m'n eigen betekenis aan de songteksten, best goed kan vinden in sommige nummers, waaronder dus ook Dare You to Move.

tja, 5* dus

Dare You To Move en This Is Your Life zijn fantastische nummers!!!! Steengoede teksten en een vette pop/rocksound.

Meant To Live, On Fire en Twenty-Four zijn aardige nummers.

De rest vind ik middelmatig.

avatar van Drie Banaan Kan
zonder meer hun beste album. het niveau is hierna een beetje afgenomen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen goede start hebben gehad.

mischien wel het beste album van het jaar!

5.0*

Oh god wat heb ik Meant To Live váák geluisterd toen die cd net uit was...
Vind ze alleen wel een beetje heel erg, bijna eng, christelijk ingesteld, maar dit is best wel een okaye plaat.

avatar van Lendert
Drie Banaan Kan schreef:

mischien wel het beste album van het jaar!

5.0*
Op welk vlak is hun niveau afgenomen dan? Ik vind juist dat de albums hierna beter zijn. Bij 'The Beautiful Letdown' weet je na twee keer luisteren wel wat het is, van de melodieën moet je het vooral hebben. Bij 'Nothing is Sound' en vooral 'Oh! Gravity' zijn er veel verrassende elementen aanwezig; maatwisselingen, onregelmatige maatsoorten, moeilijke (en daardoor hele lekkere) drumritmes, (naar mijn mening) betere teksten. Gewoon meer experimenteel, maar daar moet je natuurlijk ook maar van houden.

avatar van Drie Banaan Kan
bij de volgende albums heb ik een beetje de neiging om de nummers te vergeten. bij deze weet ik gelijk weer: 'klik, ohja, dat was dat geweldige nummer'. bij nothing is sound heb ik dat ook wel, maar bij oh gravity merk ik dat ik sommige nummers steeds voor de eerste keer blijf horen. (bijvoorbeeld faust, midas and myself en Circles) en dat vind ik jammer, want het zijn wel mooie nummers, maar ze blijven niet hangen. dit heeft natuurlijk niks met het niveau van de band te maken, puur met hoe intressant ik de nummers vind
te gekke band, ik hoop dat ze nog eens in NL komen

Album in Californië (VS) aangeschaft, Meant to live werd daar zomer 2004 dagelijks op MTV gedraaid.

Prachtige stevige nummers afgewisseld met mindere. Meant to live, This is your life, The beautiful letdown en On fire dik in orde. En op Gone loop ik al jaren te swingen.

Maar More than Fine en bijvoorbeeld Ammunition vond ik na een tijdje echt minder, die begonnen me te vervelen. Daarom een 3,5 in plaats van een 4.

avatar van Ketter
Ik ben nooit verder gekomen dan Meant To Live. Heb de plaat meerdere keren gedraaid, maar hij 'valt' niet.

Wat me uitermate verbaasd van deze band is dat ze Bad Religion's 'Sorrow' coveren. Een band met een christelijke inslag die BR covert is nogal paradoxaal?

Ketter schreef:

Tja, alles wat christelijk is, is in zekere zin ook religieus, maar niet alles wat religieus is, is meteen christelijk. En verder ligt het niet zo zwart-wit: 'k hoor nu opeens ook iedereen Hallelujah zingen, en verbaas me wanneer ik een blik in de top-50 werp...

avatar van Ketter
@Gerard...:

Ik heb naar aanleiding van jouw reactie de tekst van Sorrow er nog eens op nageslagen en zie dat hij ook best 'religieus' op te vatten is:

Or when the only true messiah rescues us
from ourselves it's easy to imagine

There will be (sorrow)
Yeah there will be (sorrow)
And there will be sorrow no more

En ja, ik denk niet dat de kids die nu zo hard met Lisa meezingen zich beseffen wát ze zingen......

Best een opvallende tekst inderdaad, overigens heb ik 'em nooit door Swichfoot horen spelen, maar dat zal aan mij liggen, ik ken en weet niet alles van de band.

Ketter schreef:

Klopt. Trouwens, ook over Leonard Cohens Hallelujah wordt verschillend gedacht... Bedankt voor je reactie.

RichardKoning
Blijft een tof album. Kwam gisteren integraal voorbij op Spotify

..wel jammer van de christelijke saus die overheen is gegoten.

Verwacht dus geen "spierballen" op deze plaat.