The Ocean - Anthropocentric (2010)

Duitsland
Label: Metal Blade

1. Anthropocentric (9:24)
  2. The Grand Inquisitor I: Karamazov Baseness (5:02)
  3. She Was the Universe (5:39)
  4. For He That Wavereth... (2:06)
  5. The Grand Inquisitor II: Roots & Locusts (6:33)
  6. The Grand Inquisitor III: A Tiny Grain of Faith (1:55)
  7. Sewers of the Soul (3:44)
  8. Wille Zum Untergang (6:02)
  9. Heaven TV (5:03)
  10. The Almightiness Contradiction (4:34)
avatar van JSPR_G
Ik ben erg benieuwd naar dit album!
Twee nummers zijn er alvast van te beluisteren:
- 3. She Was the Universe
- 5. The Grand Inquisitor II: Ro...

Klinkt allesbehalve slecht!

avatar van Don Cappuccino
Klinkt erg goed, volgens mij word deze sowieso beter dan Heliocentric, want die viel erg tegen. Meer brullen en daar is de nieuwe zanger erg goed in.

avatar van Tha)Sven
Altijd leuk als een metal band zijn visie loslaat op het geloof. Ondanks de enorme teleurstelling van Heliocentric ben ik nu toch benieuwd. Het was tenslotte een bewuste keuze om Heliocentric zo licht en luchtig te maken, het was dus niet een definitieve afbuiging van de logge sound die ze eerst altijd hadden. En hij komt nu ook op een beter tijdstip in het jaar.

avatar van knoltor
Tja, uiteindelijk was mijn conclusie toch ook dat de voorganger niet al te best is uitgepakt. Maar als ik die twee nummers zo hoor, dan wordt dit toch wel echt weer een meer dan puike plaat! Een pre-order zit er wel in, denk ik.

avatar van laboomzaa
Te streamen via metalsucks volgens Facebook!

laboomzaa schreef:
Te streamen via metalsucks volgens Facebook!

Inderdaad, meer bepaald via volgende link: MetalSucks » Blog Archive » EXCLUSIVE PREMIERE: STREAM THE OCEAN’S ANTHROPOCENTRIC IN FULL!

avatar van Don Cappuccino
Nee, weer een teleurstelling. Na de vrijgegeven nummers op internet te hebben gehoord had ik eigenlijk best veel vertrouwen in dit album. Ik vond Heliocentric erg tegenvallen en deze dus ook. Volgens mij ligt dat dus echt aan de nieuwe zanger, de oude zanger was veel beter, die zit nu in War From A Harlots Mouth en die hebben net een geweldig nieuw album gemaakt. Maar dat terzijde, de opener was zo geweldig, maar door het album heen begon ik steeds meer mijn aandacht te verliezen. Voor dit album hetzelfde als Heliocentric, 3 sterren. Dit is niet het jaar van The Ocean en dat had ik eigenlijk wel verwacht. Ik had echt twee knallers van albums verwacht, nu zijn het middelmatige albums met paar positieve uitschieters.

avatar van laboomzaa
Goed man, dat stemmen!!! Even snel erdoor heen skippen...dan snel stemmen!!

avatar van snarf349
laboomzaa schreef:
Goed man, dat stemmen!!! Even snel erdoor heen skippen...dan snel stemmen!!

Knap... vandaag gelekt en nu alweer 2 stemmen, ze zullen het album wel goed hebben laten bezinken.

Mijn eerste indruk: Een stuk beter dan Heliocentric, zeker wat het vocale gedeelte betreft.

avatar van Tha)Sven
Wille Zum Untergang straalt net zo'n rust uit als sommige nummers van Helio, maar is toch zoveel beter. Volgens mij was Helio gewoon een klein dipje (het concept en artwork is gewoon geweldig, maar misschien was het filosofische gewoon net wat te zwaar)
Nu maar hopen dat de vinyl versie niet zo snel uitverkocht is.

avatar van Joy4ever
Ik ben erg benieuwd! Ik vind The Grand Inquisitor II: Roots & Locusts alvast erg lekker klinken. Ik ga er vanavond eens goed voor zitten .

Edit: heb er net een eerste luisterbeurt opzitten. Van de tien nummers die te beluisteren zijn (op The Grand Inquisitor IV: Exclusion from Redemption moeten we nog even wachten) vind ik exact de helft erg sterk, de andere helft erg matig. De drie delen van The Grand Inquisitor vind ik het hoogtepunt, ben dan ook erg benieuwd naar het laatste deel! Het titelnummer vind ik ook goed evenals She Was the Universe. Maar de rest vind ik niet heel erg boeiend eerlijk gezegd. For He That Wavereth en The Almightiness Contradiction vallen sowieso totaal uit de toon. Sewers of the Soul en Heaven TV zijn ook niet sterk genoeg hoewel The Ocean hier iig nog zijn "hardere" kant opzoekt. Het instrumentale Wille Zum Untergang is mooi maar gaat uiteindelijk nergens naartoe. Ik kom vermoedelijk wederom op 3,5* uit. Vind deze Anthropocentic desondanks een stuk beter en vooral spannender dan zijn voorganger.

avatar van .SLR
Ik vind de anticlimax van Wille Zum Untergang wel erg jammer, dat nummer verdient een episch einde. En ligt het aan mij of valt The Grand Inquisitor III compleet uit de toon bij de rest van het album?

avatar van laboomzaa
Oelala...ik vind hem op het eerste gehoor...erug lekker!! De zang is beter in de muziek gemixt...

avatar van laboomzaa
Deze vindt ik iets minder dan de vorige, er zit heeeel veel melodie in! Daardoor heeft het denk ik meer dan 20 luister beurten nodig voor het zich goed in mijn brein heeft genesteld!! Maar al met al heeft The Ocean 2 top platen afgeleverd...voor mij dan!

avatar van james_cameron
Heel wat sterker dan voorganger Heliocentric, die wel erg saai en rustig was. Hier wordt weer fijn gebeukt, met vooral de zanger in veel betere vorm. Zijn brulstem mag er zeker zijn, maar ook de cleane zangpartijen zijn hier ditmaal wel op hun plaats. Nog steeds een paar songs die wat mij betreft de prullebak in hadden gemogen (Wille Zum Untergang en The Almightiness Contradiction), maar het grootste gedeelte van de plaat is de moeite waard. Productioneel niet helemaal top (hier en daar wat kaal en rommelig), maar zeker acceptabel.

avatar van michaelSOAD
Weet iemand waar je deze plaat zal kunnen kopen als die uitkomt? Ik heb in winkels alleen nog maar Precambrian gevonden. De rest moet ik nog kopen. En met internet heb ik nou niet bepaald de beste ervaringen.

Ik heb nog niets gehoord van dit album. Ik wil het nog een verrassing houden. Heliocentric vond ik in ieder geval zeer goed.

avatar van Don Cappuccino
Het album is nog een flink aantal keren in huize Cappuccino gedraaid, maar ik kan jammer genoeg niks aan mijn mening veranderen. De nummers klinken niet lekker, het is niet echt aangenaam om naar te luisteren. Bij Precambrian had ik dat compleet niet. Het flowt niet lekker op dit album. Ook vind ik de zang nog steeds niks. De opener had zo op Precambrian gepast qua kwaliteit. Ik hou het dus op 3 sterren.

avatar van JSPR_G
@MichaelSOAD: het eenvoudigste is gewoon bestellen in de fnac of de free record shop ofzo. Enkele dagen tot weken later kan je er dan om. Geen risico op oplichterij, beschadigde doosjes, enz.. In de FRS moet je op voorhand betalen, in de Fnac niet.
Of uiteraard bestellen in een metalzaak, als er een is die niet failliet is in uw buurt...

avatar van king_pin
Op een elitaire muzieksite zoals deze moet je natuurlijk niet met namen als free record shop gaan strooien he

avatar van JSPR_G
Haha, ik wacht al van 7 oktober op Idolum van Ufomammut en toen Nameless Disease van Old Dead Tree toekwam hebben ze me niets laten weten, dus een grote fan van frs ben ik niet
Maar sinds Heavy Sound in de problemen zit kijk ik gewoon waar het het goedkoopst is, fnac of frs.. Die 2 winkels passeer ik namelijk elke dag

nlstore of cosmox

avatar van JSPR_G
Toch wel een pak beter dan Heliocentric deze! Elke nummer voelt veel beter aan! Bij Heliocentric konden enkel Origin of Species / God en Firmament me echt bekoren, maar op deze kan ik voorlopig nog geen echte domper noemen.
Dit blijft wel verre van het niveau van Precambrian, maar echt te vergelijken valt het mijns inziens eigenlijk niet.
Zeer goed plaatje!

avatar van michaelSOAD
Ik heb hem vandaag gekocht en gelijk drie keer geluisterd. Erg goede plaat.
Bij Heliocentric vond ik firmament geweldig, maar jammer genoeg ontbreekt voor mij het echt geweldige nummer op dit album. Als totaal is deze plaat wel weer veel beter dan Heliocentric.
Misschien als ik hem vaker luister wordt het nog een 5, maar voorlopig geef ik een 4,5.

avatar van andnino
Beter dan Heliocentric maar nog niet echt super. Ik heb de hele tijd gevoel dat ze te veel een statement proberen te maken met hun teksten. Wat me enigszins ergert.

avatar van strebge
Heerlijke trage metal met tegendraadse drums.. Geweldig!
Vind hem velen malen beter dan Heliocentric

andnino schreef:

Inderdaad, alleen bij the Almighty Contradiction vind ik het goed uitpakken.

avatar van CWTAB
Hmm om de een of andere reden kan ik nog altijd m'n draai niet vinden in dit album, het klinkt niet slecht, maar het pakt niet zo....

Raar genoeg is heliocentric wel blijven plakken en vind ik deze ook veel beter dan dit, absoluut geen slechte plaat maar ik kan er m'n vinger niet opleggen, de flow mss?

avatar van JSPR_G
Het ziet er naar uit dat het nieuwe album van The Ocean (dat in april/mei 2012 uitkomt) instrumentaal zal zijn.. Dat zou ik toch wel jammer vinden, eigenlijk. Maar bon, ik geloof erin dat Robin Staps opnieuw iets knaps in elkaar zal steken.