Transatlantic - Whirld Tour 2010 (2010)

Label: Inside Out

1. The Whirlwind (1:19:52)
  2. All of the Above (30:19)
  3. We All Need Some Light (8:40)
  4. Duel with the Devil (28:31)
  5. Bridge Across Forever (6:03)
  6. Stranger in Your Soul (30:00)
AHWA
The Whirlwind is goed, maar had na Is it really happening moeten stoppen, en niet nog eens 12 minuten door moeten gaan. All Of The Above blijft de onbetwiste topper van Transatlantic.

avatar van stuntman_jasper
Heb deze besteld (de cd/dvd versie). Sowieso wel respect voor een band die een 3 uur durend concert kan maken bestaande uit slechts 6 nummers.

nicoot
Eergisteren aangeschaft voor 32 euro in de Fnac, lovely!
Beetje vervelend dat 'The Whirlwind' live effectief één lied is van 80 minuten, zonder de onderverdelingen van de studioplaat... Nu kan ik niet naar één van m'n favoriete stukjes...

Enfin, de deluxe edition is om je vingers bij af te likken, drie cd's, twee dvd's, wat zit ik te klagen

avatar van Gert P
Deze als boxset gekocht met 3 cd's en 2 dvd's.
Wat een mooi document is dit weer.

stuntman_jasper schreef:

Ja zij spelen wel terwijl een phil collins elke keer een paar minuten de clown uithangt.

nicoot
Ik heb gisteren naar de drie uur durende extra's gekeken op DVD 2, het zijn toch echt ook maar gewone down-to-earth mensen, die virtuozen. Logeren niet in dure hotels, gaan alleen of samen op stap door de stad, slapen op de tourbus, amuseren zich als kleine kinderen (vooral Mike en Neal), echt tof om te zien. En hun fanbasis betekent écht iets voor hen, niet fake zoals bij zoveel andere bands. Soms moeilijk verstaanbaar wat ze zoal zeggen, wegens geen ondertiteling en gefilmd met een kleine handycam (onduidelijk), maar je krijgt een zeer goed beeld van de sfeer on tour. Van het concert heb ik alleen The Whirlwind nog niet live bekeken (ik moet er gewoon eens 1,5 uur voor vrij hebben), maar de rest is heerlijk. I'm Loving It (McDonalds deuntje) tijdens All Of The Above, Highway Star tijdens Stranger In Your Soul, een door merg en been snijdende versie van We All Need Some Light (gezongen door Roine!), om dan nog maar te zwijgen van m'n favoriet Duel With The Devil. Geen woorden voor. Meermaals ontroerd geweest tijdens het kijken van de dvd's. En tijdens het concert zelf uiteraard nog meer(ben zelf met d TGV naar Parijs gaan kijken op 19 mei). Ofwel had ik tranen in de ogen door de pijn in m'n ogen na 3,5 uur rechtstaan natuurlijk...

nicoot
En in de behind-the-scenes krijg je ook een stuk of vijf passages te zien (gefilmd van achteraan het podium) van wat Mike zoal uit z'n mouw schudt tijdens het intermezzo van Stranger In Your Soul (crowdsurfen, bas spelen, duet met Daniel, Daniel op drums, al die dingen).

avatar van Gert P
Zal het op mijn gemak gaan bekijken want nu met concert bezig maar he is een hele hoop speeltijd.
Heb dat andere concert ook al.Mooi afgewerkt ook met boekwerken.

avatar van stuntman_jasper
Nu uitgebreid gezien/geluisterd/beleefd, en ik kan maar 1 ding zeggen: Wat een geweldig concert. Ze spelen superstrak, maar het leeft allemaal wel, het publiek is enthousiast, en de heren hebben er de grootste plezier in. Daarbij is de 2 uur lange docu op disc 2 ook erg leuk, zoals nicoot boven mij al beschreef. Transatlantic fans, prog fans, en muziek fans in het algemeen kunnen hier niet misgaan. Ik geef deze de volle 5 sterren.

Veel beter dan dit wordt het niet. Een ware traktatie voor de fans. 5 Sterren.

avatar van Don Cappuccino
Wat een mooi pakket is dit. Ik heb namelijk de 3 CD/2 DVD set gekregen van Sinterklaas! Een mooie troost voor dat ik niet naar de 013 in Tilburg kon toen ze speelden! Je ziet dat de bandleden echt met passie hun muziek maken en dat Mike Portnoy eens een keer niet achter een monsterdrumkit zit. En wie zie ik daar nou, Daniel Gildenlow van Pain Of Salvation! Echt een alleskunner, bij de docu gaat hij namelijk drummen en dat is echt niet normaal! De docu was ook heerlijk om te kijken, hij ging lekker vlot en zat vol goede humor. Ik heb er van genoten, 5 sterren!

nicoot
Daniel was er zelfs al bij tijdens de Live In America/Europe tournees! Een fantastische multi-instrumentalist indeed. Bij PoS ook songwriter, vele instrumenten, een beetje de Steven Wilson van PoS zeker

Ik heb dit ook reeds 5 sterren gegeven. Veel meer kan je als band echt niet bieden aan je fans. Een tijdloos document: 3 uur concert, randinformatie, een 2 uur durende kijk in hun "privéleven" op tournee, repetities, Neal met serieuze wallen onder z'n ogen 's morgens, kritiek op de Parijse douches (en terecht) en zoveel meer en zo persoonlijk soms allemaal... Geschreven woorden in de boekjes, mooi artwork, lay-out. Ze weten how to treat the fans

Benieuwd naar de nieuwe samenwerking tussen Mike en Neal (met Steve Morse van Deep Purple en iemand van de Dixie Dregs), onlangs door Steve in een interview verteld.

avatar van Metalhead99
Geweldig live album van Transatlantic. Met een drie uur durende set kunnen de fans tevreden zijn.

avatar van feenah
What can I say?
zalig gewoon. Eén van de beste live optredens ooit gezien.
De cd zit al een week constant te draaien in de auto. Zelfs Whirlwind-die mij in het begin niet zo lag- is stilletjes aan één van mijn favorieten aan het worden.
Hopelijk komen de heren, genieën nu eens vlugger terug bij elkaar om nog maar eens een prachtige plaat te maken.
En...hopelijk passeren ze dan eens in België.
Perfect!!!!!

feenah schreef:
What can I say?
zalig gewoon. Eén van de beste live optredens ooit gezien.
En...hopelijk passeren ze dan eens in België.
Perfect!!!!!

Oh als ze naar België kwamen, I WISH!
Maar zelfs Nederland, Frankrijk en zelfs UK zijn nog niet te ver voor mij. Wat krijg je dan ook in de plaats. Bij mij heeft Whirlwind ook wat tijd nodig gehad en kijk nu eens naar mijn Top 10
Heb ze gezien in Parijs vorig jaar en het was één van de drie beste concerten die ik ooit heb gezien. Whirld Tour dvd is er de prachtige vastlegging van (maar dan het Londens concert ).

avatar van chevy93
Oeh, wat een gemiddelde. Potentie om Opeth van de eerste plek te stoten!

chevy93 schreef:
Oeh, wat een gemiddelde. Potentie om Opeth van de eerste plek te stoten!

En terecht (zeg ik als grote Opeth-fan en bezitter van beide boxen )!

avatar van feenah
Het is zover! Deze staat op nummer 1!
Champagne!!

avatar van vigil
Onder het motto "ik heb 185 minuten over laat ik deze cd eens opzetten" deze inmiddels een paar keer beluisterd. Het klinkt allemaal erg goed, je hoort de spelvreugde en met de instrumentenbeheersing is logischerwijs met deze opstelling niets mis.

Ik had echter niet verwacht dat ik met mijn 4 het gemiddelde behoorlijk naar beneden zou halen.

avatar van Mindscapes
vigil schreef:

Heiligschennis!!!

avatar van El Stepperiño
Ja, ja, en nog 1000 maal ja! Ik was erbij in Tilburg en dat was al machtig mooi, het geregistreerde concert is nog beter! Zit met alle spanning te wachten op TA4!

avatar van Metalhead99
Ik doe er nog een halfje bij, want wat blijft dit een fantastisch live album zeg!
Wat een sterke band blijft Transatlantic toch!

avatar van namsaap
Bij gebrek aan live-concerten deze krachttoer van Transatlantic maar eens opgezet. Zelf was ik tijdens de tour bij het concert in Tilburg, dat in mijn beleving niet onderdeed voor het concert dat hier is geregistreerd.

Indrukwekkend hoe deze band ruim drie uur lang weet te imponeren en te boeien. Muzikaal zit het allemaal steengoed in elkaar en ook qua zang valt er, op hier en daar een klein vals nootje na, weinig op aan te merken. Het hoorbare (en op DVD zichtbare) spelplezier doet de rest.

avatar van FrodoK
Echt te gek, deze! Ik heb Transatlantic net ontdekt, dit klinkt als een klok! Wat een toffe composities en spelvreugde, zeg!

avatar van FrodoK
Hahaha! Halverwege the Whirlwind is Neal zijn tekst kwijt. Jammer dat ze dat momentje uit de videoregistratie weggelaten hebben.