Daft Punk - Tron Legacy (2010)

Frankrijk
Score
Label: Walt Disney

1. Overture (2:28)
  2. The Grid (1:37)
  3. The Son of Flynn (1:35)
  4. Recognizer (2:38)
  5. Armory (2:03)
  6. Arena (1:33)
  7. Rinzler (2:18)
  8. The Game Has Changed (3:25)
  9. Outlands (2:42)
  10. Adagio for Tron (4:11)
  11. Nocturne (1:42)
  17. Disc Wars (4:11)
  18. C.L.U. (4:39)
  19. Arrival (2:00)
  20. Flynn Lives (3:22)
  21. Tron Legacy (End Titles) (3:18)
  22. Finale (4:23)
  23. Sea of Simulation * (2:41)
  24. Encom, Part I * (3:52)
  25. Encom, Part II * (2:17)
  26. Round One * (1:40)
  27. Castor * (2:19)
  28. Reflections * (2:42)
  29. Sunrise Prelude * (2:50)
dennisversteeg schreef:
Wat je ook van Zimmer vind, hij is bijzonder goed in het combineren van electronica met orkest en dat niveau haalt Daft Punk zeker niet. Vergelijk het bijvoorbeeld met Zimmer's score voor Inception, waarvan de kracht en intensiteit afknalt en op sommige momenten zelfs inslaat als een bom. Bij Daft Punk blijft het toch wat vlakker.

Laat het nu net Hans Zimmer zijn die met zijn volledige team Daft Punk bij stond bij de opname en mixing, en in wiens studio de score is afgewerkt (opgenomen met het London Symphony Orchestra, ook regelmatig door hem gebruikt).

Mijn inziens is de fusie tussen orkest en electro hier bijzonder geslaagd, waarbij Daft Punk (voor een debutant op dat vlak) opvallend inventief omgaat met het LSO. Voor Inception was een geheel ander soort fusie tussen beiden nodig waarbij het orkest achteraf electronisch bewerkt is en beide elementen samensmolten, terwijl bij TRON het orkest juist zeer organisch klinkt waardoor de electro bewust extra naar voren steekt.

Hoewel de orkestrale delen (juist door de bemoeienis van Zimmer) inderdaad veel weg hebben van een 'Media Ventures-score', en de elektro-momenten ook nergens vernieuwend zijn (Vangelis en Carpenter komen ook voorbij), is het geheel bijzonder doordacht en met passie in elkaar gestoken en werkt het fantastisch. Lang niet geniaal, maar erg lekker. Ik was sceptisch, maar 't blijkt de verrassing van 't jaar.

avatar van BB King
erg knap hoe ze klassieke muziek en electronica+beats met elkaar vermengen.
hiermee doen ze echt iets nieuws! en ze doen dit goed!!
Daft Punk blijft één van de koplopers en meest relevante dance/electronica acts.
deze soundtrack zal geen achtergrond muziekje zijn, maar net als bij The Social Network bijdragen aan de filmervaring van de kijker!

laat nu die film maar komen!

Jazzthieve
De daft punk fanaat zal hier volledig op afhaken, een score liefhebber zal zich hier volledig in zijn sas voelen.

Jazzthieve schreef:

Correctie: de *narrow-minded daft punk fanaat* ...

avatar van BB King
gister de film gezien in 3D; geweldig!!
de wereld van TRON zag er supervet uit, qua vormgeving en specialeffects is dit de top (in het genre science fiction).
De soundtrack van Daft Punk knalde lekker hard uit de speakers, de muziek was prominent aanwezig in de film, het beeld en het geluid leken erg bij elkaar te passen.
Jeff "The Dude" Bridges blijft ook een super acteur.

avatar van Slow
Fijn album zeg! Ik heb de film nog niet gezien, maar wat ik hoor is dat de film niet echt spectaculair is qua verhaal en plot. De special effects en de muziek echter schijnen dit meer dan goed te maken. Toch maar eens gaan zien. De muziek nodigt er in ieder geval tot uit.

avatar van catdog
"Derezzed" is toch vrij briljant te noemen.

avatar van HANSZIMMER
Best een mooie soundtrack. Je herkent wel de Hans Zimmer elementen maar je hoort ook dat de elktronische stukken niet van hem komen. Een combinatie die me bevalt en een elktronische score waar naar te luisteren valt, in tegenstelling tot the social network.

avatar van Carolaah
Bovenaan de 'to listen' lijst!!

avatar van jordkaka
Idd, dacht erg vaak aan Hans Zimmer tijdens de film, ben net terug dus moet ze allemaal nog even goed luisteren, film was erg vet iig.

avatar van Carolaah
Had niet helemaal door dat het daadwerkelijk een soundtrack was met allemaal korte tracks.
Klinkt leuk, maar niet helemaal voor mij weggelegd..

Vind veel soundtracks als deze gewoon niet zo interessant om los te luisteren.. (behalve die van The fountain bijvoorbeeld)..

Echter vind ik dat ze prima werk hebben geleverd met deze score ..

avatar van Apieknar
Heb de film gezien en de muziek klonk erg goed. ;D

bertito
Draai deze soundtrack nu een paar dagen en moet helaas concluderen dat ik hem saai vind. Op zich kan ik me wel voorstellen dat de sfeermuziek goed past bij filmbeelden, maar losgekoppeld van film komt het eendimensionaal over en overstijgt het absoluut niet de gemiddelde filmscore. Vooral de instrumentatie is cliché, veel paukenslagen, 'episch' blaaskapelgeluid en vioolthema's die al duizend keer zijn gedaan voor de gemiddelde fantasy film. Wat Daft Punk hieraan heeft bijgedragen is mij een raadsel, behalve dat hun naam, verbonden aan dit project, een hype creeerde. Dus Daft Punk fans, verwacht geen album vol stuwende beats!

bertito schreef:
Wat Daft Punk hieraan heeft bijgedragen is mij een raadsel
Daft Punk heeft de muziek geschreven. De electronische stukken hebben ze zelf gespeeld, de "klassieke muziek" stukken zijn door een orkest ingespeeld. Waarom is het een raadsel wat Daft Punk hier heeft bijgedragen? Dit album laat zien dat Daft Punk in staat is om ook andere paden te betreden.

neo
Maar dat vinden veel fans vaak niet leuk. Ik begrijp het overigens wel, want dat gebeurt bij vrijwel iedere artiest die een uitstapje maakt naar een filmscore. Ze hebben bij de orkestraties en dergelijke natuurlijk wel de nodige hulp gehad.

bertito
BB King schreef:

Ze betreden nu inderdaad een ander pad, en raken daarbij hun opvallendheid kwijt, in samenwerking met Hollywood en Disney zijn ze hun scherpe en plagende electro-randje helemaal kwijtgeraakt . Dan vond ik de andere Franse electronische band Air toch veel sterker met hun filmscore debuut The Virgin Suicides.

avatar van BoyOnHeavenHill
Waarom voor zo'n soundtrack Daft Punk vragen als je er uiteindelijk een Hollywood-score uit laat rollen? En verder vind ik het vreselijk gejat van de score van de Bourne-films van John Powell, maar sowieso lijkt het wel of van alle blockbuster-films van de laatste jaren de muziek een rip-off is van ófwel die films ófwel de Pirates of the Caribbean-serie.

avatar van james_cameron
Ik moest tijdens het kijken naar de film ook wel erg denken aan de muziek van Hans Zimmer. Deze score lijkt vaak erg op die van Inception. Maar dat is dus geen toeval, zoals hierboven te lezen valt.

avatar van jordkaka
Niet alle tracks zijn echt tof om te luisteren, maar zitten erg goede nummers tussen en past perfect bij Tron.

avatar van andnino
Ik vind dit een prima soundtrack. Het is al wel een paar keer eerder gedaan, maar ik kan er prima naar luisteren. Enige nadeel voor mij: te veel korte nummers.

avatar van Shinobi
Op zich wel een prima soundtrack, zo moet je er ook naar luisteren. Verwacht vooral geen Daft Punk album.
Er zitten wel wat goede tracks tussen, alleen jammer dat de meeste tracks kort zijn en vaak eentonig klinken.

Desondanks toch goed werk afgeleverd.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van andnino
Ik begin er steeds meer bekende deuntjes in te horen, bijvoorbeeld Hans Zimmer (Inception) in Recognizer en Philip Glass in Outlands. En zo zijn er nog wel meer.

Heerlijk album wat mij betreft. Voor een film geschreven, maar wat mij betreft ook heerlijk zonder de film. Zitten mooie en goede opbouwen en melodieën in met de welbekende DP sound, gemixed met meer organische symfony sound. Ik vind 't het eerlijk gezegd wel verfrissend om DP eens op een andere manier te horen. Erg geslaagde fusie wat mij betreft en toch al veel gedraaid. Heerlijk om op weg te spacen en/of te werken

Ben 't er wel mee eens dat (te) veel nrs wat aan de korte kant zijn.

Reconfigures is ook goed te pruimen trouwens

avatar van james_cameron
Fijne soundtrack, een kruising tussen het werk van Giorgio Moroder en Hans Zimmer. Naar het schijnt heeft Herr Zimmer ook wat meegeknutseld aan het geluid, dus al te verrassend is die vergelijking niet. Hoe het ook zij, de soundtrack heeft heel wat fraais te bieden, al komen dezelfde thema's wel iets te vaak terug, waardoor de boel sporadisch wat in herhaling valt. Afgezien daarvan lekker bombastisch, sfeervol en meeslepend.

avatar van Activa
Zowel film (in 3D!) als de soundtrack kunnen me ten zeerste boeien, het heeft een nogal bombastisch karakter en daar hou ik wel van. Ik kan van deze muziek ook erg genieten zonder de beeldvorming, wat ik ook kan zeggen over soundtracks van b.v. The Rock of Gladiator waar (niet zo vreemd) ook Hans Zimmer de hand in had. Toch heeft Daft Punk hier wel degelijk een eigen stempel op gedrukt, een fraaie zelfs.

Dim
Castor (bonustrack) is toch wel de vetste van allemaal.

avatar van Darkzone
Mijn vinyl editie uit 2015 heeft 7 bonustracks.
Geweldige soundtrack!