Joy Division - + - (2010)

Alternatieve titels: Singles 1978-80 | Plusminus

4. Failures (3:44)
  5. Digital (2:49)
  6. Glass (3:57)
  7. Autosuggestion (6:06)
  8. From Safety to Where (2:29)
  9. Transmission (3:35)
  10. Novelty (4:00)
  11. Atmosphere (4:09)
  12. Dead Souls (4:54)
  13. Komakino (3:52)
  14. Incubation (2:51)
  15. As You Said (1:59)
  16. Love Will Tear Us Apart (3:24)
  17. These Days (3:26)
  18. She's Lost Control (4:45)
  19. Love Will Tear Us Apart [Pennine Version] (3:12)
  20. Isolation (2:52)
  21. Heart and Soul (5:49)
Bij Joy Division - Substance (1988):

Blue88 schreef:
Wat is dat zonde... juist de eerste nummers voegen naar mijn mening weinig toe aan mijn UP, Closer en Still. Ik zocht deze vooral op vinyl voor de laatste helft.

Nouja, misschien moet ik dan toch maar weer eens een cd speler zien te regelen.

Dank

Binnenkort komen wel alle nummers die je zoekt uit in een speciale box met 10 singles in beperkte oplage (5000 stuks)

avatar van dazzler
Wel gek die Isolation single.

Oogt mooi, maar zo'n singles box is voor mij enkel interessant
als het artwork ook echt de moeite is. Dat was wel het geval bij de Rhino
2CD deluxe uitgaves van Joy Division en New Order. Duimen dus.

En hopelijk neemt men New Order ook eens onder handen.

avatar van Mjuman
Die singels box komt uit in een oplage van slechts 500 ex. en kost 75 GBP (zonder verzending); vrees dat men hiermee een toekomstig collector's item wil creeëren en zie deze box dan ook al snel op een aantal sites staan, aangeboden tegen een veelvoud van dit bedrag.

Leuk initiatief, maar wat is het doel met een oplage van slechts 500? Bij Rhino is ie nu dan ook al uitverkocht. Alleen in Londen al kan je er gemakkelijk 500 wegzetten van zo'n uitgave, tegen die prijs.

De Sordide Sentimentale was aardig geweest, net als Fac2 (dubbelsingle) en An Ideal for Living - maar er zijn nogal wat afwijkingen tov originele releases - m.n bij Fac2, Earcom2, An Ideal for Living non-JD tracks zijn weggelaten of uitgesmeerd over 2 singles - An Ideal for Living heeft oorspronkelijk nl 4 tracks en niet 2.

Wat is het nut van een dergelijke, beperkte, mismaakte (tov origineel) release. Dit lijkt me echt een hebbedingetje voor the big wallets

avatar van pygmydanny
De Standard-editie telt 4500 stuks. Maar ik pas ook hiervoor.

pygmydanny schreef:
De Standard-editie telt 4500 stuks. Maar ik pas ook hiervoor.

Die is ook al uitverkocht, maar goed daar ging het me niet om. Ik ben gewoon verbaasd dat er met zo weinig respect voor het oude materiaal is omgegaan.

Sordide Sentimentale (Atmosphere)
An Ideal for Living
Earcom 2
Fac-2

Zijn de meer bijzondere uitgaven; de rest is nog redelijkerwijs betaalbaar te vinden. Waarom niet die 4 items ongewijzigd - as they were - uitgebracht? Gewoon een exacte kopie/facsimile.

Dit is een fancy set die nooit zo het licht heeft gezien oorspronkelijk.

Mjuman schreef:

Precies, dat dacht ik dus ook. En stop ze mss in een mooie box waarop Peter Saville zich mag uitleven.

En is Isolation/Heart & Soul ooit op 7"/12" uitgebracht? Nee toch?

avatar van Mjuman
En er zijn nb al aardig wat piraten op de markt losgelaten die wel exact als de originelen waren uitgevoerd. Ideal for Living: 4 tracks; Fac-2: 4 (verschillende groepen) *2 tracks.

Laten we het erop houden dat dit een echt gemiste kans is. Heb m.n. die Sordide Sentimental nog nooit in mijn handen gehad; Ideal for Living wel en Fac-2 idem - op de beurs bij die belachelijk dure Engelse single-verkoper.

avatar van Chameleon Day
Van die Sordide Sentimental ('Licht und Blindheit') bestaat een mooie persing met op het Label het hoofd van Medusa. Maar dat is dus een bootleg (1986). Gezien de kwaliteit gaat echter het gerucht dat het een geautoriseerde uitgave is, een herprint eigenlijk.

avatar van dazzler
Ik vind het ook wel een bizarre aanpak.
Zo van willen maar niet kunnen.

Sommige singles zijn identieke kopieën tot en met het artwork.
En die andere trekken ze dan uit elkaar zoals Mjuman aangaf.

Je vraagt je af welke zieke breinen daar achter zitten.

Gewoon Substance heruitbrengen moet dan toch ook kunnen?
Substance (17 tracks) met nog wat bonusmateriaal (Peel Sessies,
As You Said, Love Will Tear Us Apart (andere versie), At a Later Date (Electric Circus).
Of Substance koppelen aan de Warsaw elpee met uitgebreide liner notes en foto's.

Ik ga me er niet blauw voor betalen, temeer daar ik alle JD en NO singles vorig jaar
heb gepindakaasd in een door fans kwalitatief hoogstaand geremasterde kwaliteit.

Maar voor het artwork misschien ... als men wat trouwer aan de originele versies was gebleven.

avatar van pygmydanny
Het artwork van de box doet me erg aan Codeine's Frigid Stars denken.

Codeine - Frigid Stars (1990)

avatar van Gajarigon
pygmydanny schreef:
Het artwork van de box doet me erg aan Codeine's Frigid Stars denken.

Codeine - Frigid Stars (1990)

Het artwork is een bewerking van een foto genomen door de Hubble telescope van een gasnevel waarin jonge sterren geboren worden, meer bepaald NGC 346 in de kleine magellaanse wolk. /beroepsmisvorming

avatar van pygmydanny
jonge sterren = frigid stars, dus toch niet zo gek gezien , bedankt voor de info

avatar van dazzler
Is wat anders dan de hoes van UP, de grafiek van een stervende ster.

Maar er is een link, wat compositie betreft ook met de sterrennevel van Transmission.

avatar van Mjuman
Met de beste wil van de wereld kan ik hier geen waardering voor geven, hoe mooi het ook uitgevoerd is. Daarmee zou ik namelijk het beleid sanctioneren van een platenmaatschappij die (en dat geldt ook voor de anderen) een archaïsch beleid er op na houdt (1), stupide met zijn eigen materiaal omgaat (2) en heel gehaaid haar publiek benadert (3). Ik heb er cijfers achter geplaats om m'n punt te kunnen verduidelijken:

1. Nergens is gebleken dat men contact heeft gehad met fans - ook niet met de zgn Vikings - er is gewoon iets gemaakt, dat wellicht helemaal niet/niet helemaal *(doorhalen wat niet gewenst is) aan de wensen van de liefhebbers voldoet. Weer een staaltje van ouderwetsche push-marketing. Het had echt veel mooier gekund zeker anno 2010! Zie onder

2. Bij de re-release van de 5 Factory albums van New Order bleek al dat Warner van bepaalde albums zowel de master als de back-up kopie ervan (master2) was kwijtgeraakt; dit tot grote ergernis van Peter Hook - zoals blijkt op een aantal websites (oa Amazon).

3. Het wordt in een beperkte oplage, met ook nog een ltd ed, aangeboden; de implicatie: "haast je, op is op, en weg is weg" - wat er vervolgens in het secundaire circuit mee gebeurt, valt te raden: gewoon een kwestie van vraag en aanbod. En er zijn altijnd mensen die de knip opentrekken. Exclusiviteit is een puur push-mechaniek!

Wat zou een goed uitgangspunt zijn geweest:

* inschakelen van bijv bepaalde fangroeperingen
* een website opzetten en mensen laten aangeven wat hun ideeën daaromtrent waren
* poll op div sites (ook MuMe) - waarom niet? Kosten zijn gering.
* uitgaan van verkrijgbaarheid van bepaalde dingen; en ongewijzigd collector's items heruitgeven - evt met spec. items als supplement.

Het bizarre van dit alles is dat het bovenstaande is geschreven door een rationele, kritische liefhebber van creatieve muzikale uitingen; de materialist in mij ziet in die box toch een heel leuk hebbeding dat eigenlijk bij de verzameling hoort.

En zo dreigt de platenmaatschappij toch gelijk te krijgen door de hebberd in mij te targeten. Vooralsnog geeft de rationele counterpart niet toe.

avatar van perrospicados
Het is zover: tot de laatste druppel zal er geld worden verdiend aan JD. Gewoon negeren: wij hebben het mooiste toch allang in huis!

avatar van Thaïske
Hallo iedereen

Als die hard JD fan kreeg ik vandaag van mijn vriendin deze box cadeau.
Je mag ervan zeggen wat je wil, maar ik was in elk geval superblij ermee.
Ik vind het echt een collectors item. Het oogt cool, 't is een geweldige aanvulling op mijn collectie, het art work is geweldig (ben van plan om het in te kaderen), en bovendien krijg je een code om alle nummers via mp3 te downloaden.
Supergeschenk in deze tijden als je het mij vraagt.

Groetjes aan allen

avatar van musician
Voor singles fanaten is dit toch wel een leuke box. Vooral omdat naar mijn idee toch weinigen de 'echte' singles van Joy division (destijds) zullen hebben gekocht.

Ik heb hem niet gezien, maar heeft elke 7"/12" z'n eigen originele hoes?
De box is nu nog veel te duur, hier proberen ze echt een slaatje uit te slaan. De ervaring leert dat dat naar verloop van tijd wel goedkoper kan. Treurig dat er (volgens eigen zeggen) op = op beleid van de platenmaatschappij achter zit.

In de praktijk is het vooral een leuk hebbeding voor de fans. De nummers die er op staan zijn vrijwel allemaal al terug te vinden op bestaande JD cd's, met name op Substance.

Alleen Failures en As you said kwam ik niet zo snel tegen.

avatar van dazzler
Failures staat op Substance.

En As You Said vind je hier terug.
Joy Division - Heart and Soul (1997)

Warsaw - Warsaw (1994)

Ik vind trouwens nog steeds dat dit laatste album onder Joy Division moet staan.
Warsaw was even de bandnaam, maar nog voor dit album werd opgenomen
(en uiteindelijk nooit gereleaset) in 1978 heette de groep al Joy Division.

Warsaw was de titel van één van hun vroegste songs en ook de titel
(niet de bandnaam) waaronder dit unreleaset album bekend werd als bootleg.

avatar van Mjuman
Kleine correctie op het bericht van Dazzler:
Heb e.e.a. even geverifieerd via Heart and Soul - imo nog steeds de beste value for money optie - zeker tegen die bescheiden prijs van ca 23 euro bij Amazon.

Zowel Failures (van An Ideal for Living - PSS139) als As You Said (de derde track van Komakino, de flexidisk - FAC 28) staan op Heart and Soul. Voor Failures geldt dat ie alleen op de cd-versie van Substance staat.

avatar van reptile71
Deze release heeft Rhino vooral een hoop ellende opgeleverd. Wat is er nl. gebeurd: veel kopers die de ltd. genummerde box incl. 2 cd's (waarop ook alle nummers) en een stukje artwork van Peter Saville hadden besteld hebben door het bedrijf waaraan de uitlevering is uitbesteed per ongeluk de standaard box toegestuurd gekregen. Daarna hebben ze het zgn. deluxe-gedeelte weer nagestuurd, maar daarmee is het niet afgedaan. Ze hebben er een rommeltje van gemaakt en er zijn meer dingen aan de release die niet schijnen te kloppen. Je kan een en ander erover terugvinden op het forum van neworderonline.

Ik heb zelf ook zo'n standaard versie ontvangen i.p.v. zo'n genummerd exemplaar. Uiteindelijk ook zo'n aanvulling ontvangen. Maar de lol is er al van af. Ik heb nog niks opengemaakt. Ik zag al direct dat het niet klopte. Ik ben aan het proberen een deel van mijn geld terug te krijgen en denk dat ik hem gewoon doorverkoop.

avatar van Mjuman
@Reptile: dat hele gedoe over met de re-releases van New Order (lees daar maar eens over op de diverse fora) had ervoor gezorgd dat ik al uitermate op mijn hoede was.

Wat mij gewoon verbaast, is waarom zo'n platenmaatschappij nou niet even met een paar kenners - en die zijn echt niet moeilijk te vinden, kijk maar op de diverse sites/blogs - samen voor een mooie, zorgvuldige re-release had gezorgd, met respect en liefde voor het originele werk. Met een normale oplage en een fatsoenlijke prijs - luxe editie is imo echt niet nodig; dat creëert alleen prijsopdrijving en hebzucht (het H3-virus, een uiterst besmettelijk iets). Met fatsoenlijke prijs bedoel ik écht niet, voor een dubbeltje op de eerste rang. Met dat veelal schandalige release-beleid van grotere maatschappijen maak je sowieso regelmatig mee dat je als koper van de "eerste worp" de volledige mep betaalt, om er dan 1 jaar achter te komen dat dezelfde uitgave voor minder dan helft in de winkel ligt (dat is nog uiterst actueel, want het is gebeurd met de special releases van U2's No Line Beyond the Horizon en Depeche Mode's Sounds of the Universe ).

avatar van reptile71
Ja het is de nieuwe trent. De, zoals jij het noemt, met H3 besmette kopers zijn tegenwoordig een mooi doelwit. Ze kopen alles wat net even anders is dan de normale release. Prijs mag hoog zijn want hun hebzucht zorgt er toch wel voor dat ze het kopen, en wel graag snel. Het is niks anders dan een dealer die weet hoe de junk te bespelen.

avatar van pygmydanny
De singles werden opnieuw gemasterd door Steven Morris. Heeft iemand deze remasters al gehoord en klinken de oude opnames hierdoor beter

avatar van Mjuman
Nee, nog niets gehoord - wist dat idd wel, hoop alleen dat het niet is gebeurd zoals tegenwoordig wel vaker: mikken op "gain". Wat dat betreft kunnen ze in pop/rock nog leren van iemand als Rudy van Gelder die de Miles Davis -re-releases buitengewoon zorgvuldig heeft gedaan. Ook de re-releases van DCD zijn trouwens fijn.

FYI: H3 = Het Heilige Hebben

avatar van reptile71
Deze heb ik inmiddels doorverkocht aan iemand met het H3 virus. Kan ik de halve huur weer van betalen.

avatar van Chameleon Day
Heb je Mju diep in de buidel laten tasten?

Chameleon Day schreef:
Heb je Mju diep in de buidel laten tasten?

Gaat 't een beetje op de beurs meneer de speculant?

In mijn ogen gaat er niets boven de originele vinyl uitgaven - en wat ik daarvan heb ... (maar daar mag ik niet meer over praten van sommigen hier, dus dat laat ik maar na).

Ben ooit gestopt met strips verzamelen toen ik het H3-virus een wel erg onprettig effect vond hebben; toen heb ik alles weggedaan (ik had ook geen toelage dat jaar, dus...)

Als het met vinyl ook zover komt, laat ik het weten - u weet het vast wel: In der Beschränkung zeigt sich der Weltmeister!

avatar van reptile71
Nee hoor, deze box gaat naar Zweden. Zelf neem ik genoegen met alle JD platen op vinyl, alle singles hoef ik niet (en zeker geen remakes). De maxi's erbij zou leuk zijn, maar ik ga er geen kapitalen voor neertellen. Things come and go...

avatar van pygmydanny
En vanaf nu ook op cd-singlesbox...Compleet overbodig i.m.o.