DevilDriver - Beast (2011)

Label: Roadrunner

1. Dead to Rights (4:52)
  2. Bring the Fight (To the Floor) (3:32)
  3. Hardened (5:45)
  4. Shitlist (4:03)
  5. Talons Out (Teeth Sharpened) (4:20)
  6. You Make Me Sick (5:18)
  7. Coldblooded (4:05)
  8. Blur (4:57)
  9. The Blame Game (3:59)
  10. Black Soul Choir (5:06)
  11. Crowns of Creation (4:56)
  12. Lend Myself to the Night (4:01)
  13. Lost * (3:36)
  14. Fortune Favors the Brave * (5:33)
  15. Grinfucked [Live] * (4:06)
avatar van Don Cappuccino
De opener klinkt in ieder geval goed! Ik ben benieuwd wat de rest ons brengt.

avatar van andnino
Klinkt op het eerste gehoor een graadje harder dan de voorgangers, gaat meer richting de eerste twee albums. Zitten zoals te verwachten wel weer een paar echte knallers tussen (Shitlist bijvoorbeeld). Benieuwd hoe deze de tand des tijd weerstaat...

avatar van Exfrozen
De tand des tijds idd. Deze valt me iig na een eerste luisterbeurt niet heel erg tegen. Er is nog geen nummer wat er boven uitspringt, maar sowieso al beter dan Pray for.. (die ik trouwens op een 3,5 heb staan :S) gelijk wat aan doen. Black Soul Choir uitvoering.. matig, mag je eigenlijk niet aankomen

avatar van Don Cappuccino
Gewoon een goed album, niet meer dan dat. Geen uitschieters hier, hoewel ik Dead To Rights toch wel een hele goede opener vind. Maar voor de rest klinkt het gewoon goed, wel de minste van Devildriver tot nu toe. 3 sterren.

avatar van james_cameron
De titel dekt de lading volledig: wat een beest van een plaat is dit, zeg. Het hardste album van de band tot nu toe. Luister maar eens naar de overrompelende opener Dead To Rights. Ik ken weinig ritmesecties die zo strak zijn als die van deze band. Net als op eerdere albums kakt helaas ook deze plaat halverwege wat in, om vervolgens sterk te eindigen. Het niveau is gelukkig overal hoog genoeg om te blijven boeien. De produktie is wederom bikkelhard maar glashelder. Al met al niet het beste album van de band, dat is wat mij betreft The Last Kind Words, maar zeker een sterke plaat.

PriestMaiden
Strakke plaat. Shitlist en de opener zijn momenteel de favoriete tracks.

avatar van Metalhead88
james_cameron schreef:

Ik vind het juist wel tof dat ze halverwege de plaat het tempo wat omlaag brengen en de zwaarte wat meer naar voren brengen. Op die manier is er in de basis in ieder geval ook variatie.

Wat me nog meer bevalt aan deze plaat is de stijl van Dez's stem. Het is uiteraard weer goed herkenbaar de pure DevilDriver sound mede door zijn stem. Alleen hier is het echt oprecht agressief, verbitterd en pissed off. Niet alleen zijn stem is hier furieuzer dan in voorgaande albums, ook de tekst is (voor zover ik het kon ontcijferen) behoorlijk venijnig. Zoals PFV was wat Sacrament was voor Lamb Of God, zo is deze plaat meer in lijn te trekken met de drang wat rauwere thematiek naar voren te brengen zoals in Wrath. Verschil is wat mij betreft wel dat de vrij snel saai wordende groove-riffs daar in nauwelijks aanwezig zijn op Beast. Ik merk regelmatig in het album een aantal interessante tempowisselingen en weird-ass riffs.
Ik heb nog geen keuze voor een cijfer kunnen maken, maar een 3 is hier minimaal op z'n plaats vind ik.

avatar van Metalhead99
Opzich wel een lekker harde plaat, maar net iets te eentonig om te blijven boeien. De eerste nummers luisteren lekker weg en vooral Shitlist vond ik best goed, maar de tweede helft van het album klinkt bijna exact hetzelfde. Het is geen slechte plaat, maar ik vond hem net iets te saai om er 3* aan te geven.

avatar van james_cameron
Prima bonustracks, overigens. Lost en Fortune Favors The Brave kunnen zich makkelijk meten met alle songs op het album.

bennerd
james_cameron schreef:
De titel dekt de lading volledig: wat een beest van een plaat is dit, zeg.

Heel erg mee eens.

avatar van Metal-D78
Metalhead99 schreef:

Kan me daar wel wat in vinden. Heb onlangs het hele oeuvre van Dez en kornuiten gewonnen. Bij ieder album veer ik af en toe op en denk ik: Yes!, maar ieder album verzuipt op den duur in eentonigheid. Heeft wellicht met de productie te maken: alles is dichtgesmeerd. Wel erg gaaf op deze is de cover van 16 Horsepower.

avatar van andnino
Ik vroeg me eerder af of deze de tand des tijds zou weerstaan, en die vraag moet ik helaas negatief beantwoorden. Shitlist en Black Soul Choir blijven leuke nummers, de rest is wel hard maar qua songwriting niet van zo'n heel hoog niveau. Een krappe voldoende dus uiteindelijk. Devildriver heeft betere albums geschreven.