Vangelis Papathanassiou - L'Apocalypse des Animaux (1973)

Griekenland
Score / Electronic
Label: Polydor

1. Apocalypse des Animaux - Generique (1:28)
  2. La Petite Fille de La Mer (6:01)
  3. Le Singe Bleu (7:30)
  4. La Mort du Loup (3:07)
  5. L'ours Musicien (1:05)
  6. Creation du Monde (9:51)
  7. La Mer Recommencée (5:55)
Deze muziek is hemels mooi. 'La petite fille de la mer' heeft iets liefs, tegelijkertijd zou het niet mistaan in een griezelige film. Jammer dat er van Vangelis geen enkele, maar dan ook geen enkele deftige verzamelaar / box bestaat. Altijd weer 1 schijfje met telkens een paar bekende nummers, keer op keer dezelfde en nooit volledig. De man heeft ook zo'n uitvoerige discografie. Toch wel klasse.

neo
La Petite zat in de docu ergens ik meen op het moment dat de aarde nog zware in ontwikkeling is, vandaar de dreiging naast het lievelijke, wonderbaarlijke van de ontwikkeling van iets unieks als een planeet.

Vind dit een van de meest boeiende Vangelis score waar de componist ooit mee op de proppen is gekomen. Het is niet echt puur ambient, maar het is ook niet het meest duidelijk en ruwe qua geluid. Het is vooral knap hoe rustiggevend dit kan werken met dat geluid wat niet verouderd aandoet. Werken als 1492 en enkele andere klinken qua synthesizers een tikkeltje , of voor sommige een flinke tikkel, verouderd aan. Net als Blade Runner is dit een universele score die vermoedelijk de tand des tijds zal kunnen doorstaan. Voor Animaux componeerde hij ook ''Le Singe Bleu'', waarhet jazzy karakter van Blade Runner uit voortvloeide voor een gedeelte.

Geen enkele artiest behoort een verzamelbox te krijgen. Mits bv. 6 complete scores erop staan, maar helaas wordt het daar vaak toch bij slechts selecties gelaten. Gebeurt met iedere componist, wat denken van Morricone of weet ik veel wie.

Ik ben ook niet echt een voorstander van de box of verzamelcd, maar soms zijn ze wel handig.
De laatste tijd ontdek ik Vangelis meer en meer, maar een blik op enkele vangelissites is ontmoedigend: zodanig veel, amai, alles kopen is om twee redenen (financieel + tijdsgebrek) niet haalbaar. Tja, wat doe je dan?
Ik luister nu op dit moment naar -sorry hoor- een verzamelcd van Aphrodite's Child, waar voor Vangelis een beetje alles begon. Het is even wennen, maar valt zeker niet tegen.
Dat Demis Roussos later zo'n schlagergehalte zal krijgen is hier niet te merken.

neo
Zou dan vooral gewoon complete werken kopen, ook al kom je daar niet zomaar overal aan. Biedt mij zelf meer voldoening dan alles zo'n beetje hier en daar fladderig te kennen door compilatie.

avatar van musicboy
Tijdens het corrigeren van proeven deze namiddag heeft deze cd 5 keer gespeeld. Ideaal daarvoor. En hemels mooi.

avatar van Suicidopolis
Zeer miskend en onderschat werkje van Vangelis, deze soundtrack voor de gelijknamige film. Spijtig, want één van z'n beste werken naar mijn bescheiden mening. Wondermooie muziek, die inderdaad perfect als soundtrack werkt, maar uitgewerkt genoeg is om op zichzelf te kunnen staan. Zeer rustgevend, en slaagt erin om zo'n fragiele sfeer op te bouwen dat je amper durft te ademen, kwestie van het niet te breken. Prachtplaat, end of the line.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Vangelis was zijn tijd ongekend ver vooruit met de sound van dit album. Ongelooflijk eigenlijk dat zo'n nummer als Creation du Monde alweer uit 1972!!!! dateerd. Zo klinkt het in mijn oren niet.
Dit album is een juweeltje en wint aan kracht naarmate het album zijn einde nadert. De laatste 2 tracks zijn gewoon hemels.
Het wordt langzamerhand wat éénzijdig, vrees ik, want ook ik vind dit gewoon een goede plaat.

avatar van Gerards Dream
De saaie lijn van complimenten voor dit album wordt nog wat verlengt. Het is soundtrackmuziek bij vast een hele mooie natuurfilm die ik beslist nog eens moet gaan zien.

Over de muziek heb ik gelukkig wel een mening. Het is heerlijk rustgevend en daarmee uiterst geschikt om te draaien na een zeer drukke dag. Zoals hier eerder geschreven is, is het muziek die zijn tijd heeft overleeft. Nergens hoor ik het geluid van uit een ver verleden. Hetgeen ik wel hoor zijn schitterende landschappen waar van alles te zien is, als je daar de tijd en moeite voor neemt. Kortom; even weg uit de stress die in de maatschappij heerst.

Dat iets wat op sommige plaatsen zo tegen de stilte aanzit, zo veel kan los maken en kan doen met je is zeer knap te noemen, met andere woorden mijn stem gaat omhoog voor dit wel zeer meesterlijke album.

Was van de week erg moe en heb toen dit album op gezet. Had voor het 'rusten' nog mijn twijfels over dit album maar toen ik weer aan de slag ging was mijn mening in een klap bijgeschaafd. Wat een rustgevende muziek is dit. Voor een absoluut oordeel zal ik het album nog is in volledig bewustzijn luisteren.

avatar van Gerards Dream
De eerste track is een beetje uit de toon van het album. Wat daarna komt is zoals je al schreef heerlijk rustgevende muziek. Daarom sterkte met het doorgronden van dit album.

avatar van LeRoi
Ga deze toch eens opsnorren: kan bijna niet anders of ie moet hier in goede aarde vallen..

Er is een nieuwe geremasterde versie uit, van dit album, wat ik zeker ga aanschaffen. Het album behoort tot het mooiste wat Vangelis ooit gemaakt heeft. Minimalistisch in sound, maar een ambiance waar je still van wordt.

avatar van dennisversteeg
Ik sluit me aan bij het voorgaande.. Dit is een prachtige soudtrack, maar bovendien gewoon prachtige muziek die ook op zichzelf heerlijk werkt. Het openingsummer lijkt er niet erg bij te passen, maar vanaf 'Fille' is het een prachtig organisch en relaxed klinkend album.

Lazarus Stone
Creation du Monde maakt 5, thema wordt 10 jaar later weer uitgewerkt in film ST, toepasselijke titel..

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
"Creation du Monde" is naast dat het behoort tot één van de mooiste composities van Vangelis, ook nog overtuigend gebruikt naast veel andere muziek van Vangelis, in Carl Sagan's documentaire-serie Cosmos.

Lazarus Stone
Roy Batty komt "tot besef" onder het bewerkte eindstuk van Creation du Monde.

avatar van IntoMusic
Tja wat valt er nog te schrijven/'zeggen' na al die lof over deze score.
Alleen maar dat ik mij volledig aansluit bij de positieve reacties. Muziek is hemels, rustgevend, neemt je mee op reis en doet je beseffen wat een enorm goede muzikant Vangelis is.

Track 3, Le Singe Bleu. Ik ken geloof ik geen track die met zo'n eenvoud, zo'n verpletterende indruk maakt. Wat Vangelis hier doet is magisch.
Ik ken geloof ik ook geen track die meer eenzaamheid uitstraalt dan deze..
Iemand?

avatar van Twinpeaks
Vangelis , Jarre en Kitaro zijn voor mij de stille helden van mijn uitgebreide collectie. Ik bezit een hoop van de heren , niet alles , maar dit is voor mij de ultieme muziek om bij te werken, te lezen en te ontspannen met een goed glas en een goede conversatie (of juist niet) . Het Vangelis virus heb ik overgenomen van mijn vader, die een aantal lp's had en dit eigenlijk op de zondagochtend vaak door het huis liet zweven. Jarre en Kitaro heb ik op eigen kracht ontdekt. Ik vind het altijd lastig om iets te schrijven over instrumentale muziek. Ik onderga het ook op een andere manier dan vocale stukken. Deze plaat blijft toch een parel binnen een flink oeuvre. De rust en sereniteit is een blijvend baken in deze jachtige en drukke tijden. Dus vanavond wederom , donkere kamer , glas whisky en deze op de stereo. En na 35 minuten lopend de trap op met de wereld die van je schouders is gegleden en je hoofd in de wolken, zwevend op de eenvoud die Vangelis hier etaleert. 5 sterren

avatar van Nicolage Rico
Wat is Le Singe Bleu toch hemeltjestergend mooi. Zet 'm op een willekeurige plek op en je bent bij de eerste toon in een andere wereld, of nee beter: in de wereld in je hoofd.