Rupert Hine - Immunity (1981)

Label: A&M

1. I Hang on to My Vertigo (5:00)
  2. Misplaced Love (4:14)

met Marianne Faithfull

3. Samsara (5:10)
  4. Surface Tension (4:21)
  5. I Think a Man Will Hang Soon (4:25)
  6. Immunity (3:52)
  7. Another Stranger (4:44)
  8. Psycho Surrender (4:12)
  9. Make a Wish (6:20)
avatar van lebowski
Onwaarschijnlijke duizendpoot, eigenlijk bekender als producer (Camel, Rush, Stevie Nicks, maar ook Teitur) dan als artiest, maar bracht in 1981 toch een erg leuk album op de markt.

avatar van Shangri-la
Ik heb deze nog op vinyl, een sterk album.

Kingsnake
Redelijk.
Ik vind de opvolger spannender.

avatar van Tuurke
Meesterlijk album!

avatar van borland
Als ik meer dan 5 sterren zou mogen geven dan zou ik dat zeker doen.
Dat zegt genoeg over dit meesterlijke album.

avatar van erwinz
Sinds enige tijd weer op cd verkrijgbaar. Een van mijn 80s favorieten, maar in tegenstelling tot vrijwel alle andere 80s favorieten heeft deze de tand des tijd uitstekend doorstaan. Briljante plaat.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: Rupert Hine - Immunity - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Zeer sterk album van Rupert Hine. Ik werd direct al verrast door zijn aparte nummers , maar die hadden een ontiegelijke aantekkingskracht. Later meer bekend geworden als producer, maar als je hem zulke albums hoort maken trekt mij dat persoonlijk meer aan dan het producerschap.
De twee opvolgers mogen er trouwens ook zijn. Beslist geen eendagsvlieg

avatar van vigil
Een goede zanger kan je hem moeilijk noemen, wel iemand die prachtige composities in elkaar weer te draaien met een enorme onderhuidse spanning en waar je elke keer bij het afspelen weer een ander detail voorbij hoort komen. Hij doet niet alles alleen, op gitaar hoor je regelmatig Phil Palmer (speelde o.a. mee met Pet Shop boys, Dire Straits, Tina Turner, George Michael enz, enz.) voorbij komen en zelfs Phil Collins slaat soms een partijtje mee.

avatar van heartofsoul
Dit schijnt volgens de kenners een meesterwerk te zijn, maar ik heb zelden zo'n ongezellig album gehoord. Allmusic maakt een vergelijking met de albums van Peter Hammill waarmee het qua sfeer zou overeenstemmen. Met die genoemde albums kan ik ook niet zo veel, dus wellicht ligt het aan mijn manier van luisteren. Als de zomer voorbij is zal ik weer eens een poging wagen. Voorlopig raak ik niet gewend aan de liedjes, en Hine's stem, noch de productie kunnen me erg bekoren. Helaas.

avatar van BlauweVla
Dit album kun je beter op een grijze herfstdag luisteren dan op een dag als vandaag

De synthetische jaren 80 doen mij niks meer, en hebben me ook in de tijd (begin 20) weinig gedaan. Een paar pareltjes uitgezonderd, en dit is er een van. Toen mooi en nog steeds. Waarom? Misschien wel omdat het niet probeerde om niet-synth te zijn. En daarin was het dus eerlijk en misschien wel authentiek.

Een punt verhoogd. Wat een gaaf album heeft deze duizendpoot gemaakt. T O P !!

heartofsoul schreef:

Ongezellig? het was 1981, zelfde tijd als bv Jeopardy, seventeen seconds, closer, etc. Dus dat vind ik geen argument.
Ik vind dit wel wat, melodieus, gekke geluidjes, breaks. paste niet echt in mijn new wave post punk omvangrijke collectie maar toch, de man heeft wel wat, zelfs de drumpartijen van Phil C. kan ik waarderen (gelukkig zong hij niet).
ZIe trouwens ook niet de link met Peter Hammill, waar ik geen liefhebber van ben.

avatar van heartofsoul
Grootfaas: zojuist heb ik je bericht met belangstelling gelezen. Iedereen luistert (d.w.z. ik hoop dat iedereen die op dit forum een berichtje bij een album plaatst, ook écht en daadwerkelijk luistert - ik heb goede redenen om daar wel eens aan te twijfelen) op zijn eigen manier naar muziek en komt dus ook tot een eigen oordeel. Dat mijn oordeel in dezen blijkbaar afwijkt van de communis opinio hindert jou blijkbaar.
Ik benadruk echter dat ik niet beweer dat het "een slecht album" zou zijn (mocht je dat denken), maar dat het mij (tot nu toe) zo goed als geen luisterplezier op heeft geleverd. Ook plaats je het in een tijd dat er wel meer dreigend klinkende albums verschenen, zoals van The Cure, The Sound en Joy Division. Sommige van dergelijke albums kan ik echter wél waarderen, al zal ik doorgaans voorzichtig zijn met het beluisteren als mijn stemming dat niet toe zou laten. Muziekbeleving is - en dat vergeten veel users op dit forum wel eens (ik ook wel eens) - een vreemd, soms ondoorgrondelijk proces.

Terug naar "Immunity". Het is (naar mijn smaak) mooi van geluid en de produktie is inderdaad geslaagd.
Zal binnenkort weer eens naar het album luisteren als ik mijn cd heb teruggevonden in mijn onoverichtelijke cd-kasten, maar ik vrees dat dat niet al te veel zal schelen voor het aantal sterretjes.
Overigens, ik vond in mijn platenkast ook nog de albums "The Wildest Wish to Fly" en "Waving Not Drowning". Ken je die ook? Ik ben benieuwd of ik die wel kan uitzitten.

[quote]heartofsoul schreef:

Nee hoor jouw mening hindert me niet echter het viel me op omdat ik veel muziek kan opnoemen die ik veel ongezelliger (maar wel fantastisch vind) bv the God Machine One last laugh en er zijn er nog wel meer
Ja ik ken deze plaat van Rupert Hine heel goed, en die 2 erna die jij noemde ook, vind ik iets minder maar nog steeds goed te pruimen.
En net zoals jij probeer ik pas een mening te vormen als ik een album goed ken, ook al geef ik wel eens een eerste opinie of een plaat.

Dus graag jouw mening niet onder stoelen of banken steken en dat doe je ook niet volgens mij, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn natuurlijk. En mijn smaak is ook erg gevarieerd dus ik "eet" alles als het maar goed is.
Cheers

Wederom een GIGANT overleden. Zijn soloalbums zoals Immunity, zijn niet te versmaden. Maar ook Rupert als producer is top. Producer van o.m.: the Fixx, Saga en Thinkman

avatar van E-Clect-Eddy
Helaas niet op Spotify of iTunes wel op YouTube

Rupert Hine - Immunity - Full album

Zeker, Immunity, Waving not Drowning en the Wildest Wish to Fly zijn must have voor de liefhebbeer en muziekkenner

avatar van BlauweVla
Mysterieus, niet met iets anders te vergelijken album. ik krijg er nooit genoeg van.

Rupert Hine 1947 - 2020

avatar van harencoor
Neal Peart schreef:

Inderdaad 3 prachtige platen uit de jaren 80. Denk met veel plezier aan deze albums terug.

avatar van Barney Rubble
Bijzonder toffe synthpopplaat. Met name het eigenzinnige en tegendraadse toetsenwerk valt op. De wat nasale stem van Hine past hier prima bij. De muziek voelt door deze combinatie wel wat onderkoeld aan, maar onder de vernuftige arrangementen is zeker wel speelplezier te bemerken. Met name het openingsnummer I Hang on to My Vertigo is echt een pareltje.