Roosbeef - Omdat Ik Dat Wil (2011)

Label: Excelsior

1. Twijfelaar (3:40)
  2. Iets Te Veel Wij(n) (4:21)
  3. Nachtauto (3:28)
  4. Niet Uitmaken (4:28)
  5. Hersens (4:16)
  6. Sneeuw (4:27)
  7. Als Je Me Zoekt (5:47)
  8. Pulpo (3:59)
  9. Schone Schijn (4:07)
  10. In het Bos (5:10)
  11. Sirene (4:55)
  12. Denk aan Jou (3:05)

avatar van Pelagatti
Deze cd blijf ik maar grijs draaien. Leuke en dubbelzinnige teksten die soms erg herkenbaar zijn. Muzikaal ook erg catchy en kunstig. Het Gelderse accent geeft het nog wat meer schwung. Heerlijk!

Nieuwstad
Lastig hier een score aan te geven. Muzikaal vaak erg interessant, en talent heeft ze ook zeker, dat hoor je aan alles.. maar die manier van zingen.. Nee ze heeft naar mijn mening iets te veel last van aanstelleritis.

avatar van robbrouwer58
Pieperige zeemeerminnenmuziek met een vleugje Spinvis.

Grijsgedraaid , de plaat wordt steeds mooier , (h)eerlijke teksten, eens je je over het wat aparte stemgeluid van Roos gezet hebt..........

avatar van Flottante
Hate it or Love it. I love it.

avatar van otherfool
Niet uitmaken, niet uitmaken,
niet uitmaken, niet uitmaken,
niet uitmaken, niet uitmaken,
dat is zonde

Dat moet de liefste tekst ooit zijn

Ja mensen ik vind dit helemaal te gek! Op de een of andere manier vond ik haar debuut erg leuk maar ben ik Roosbeef daarna toch wat uit het oog verloren, ach ja zo gaat dat soms. Met een aankomend concert draai ik deze tweede nu een paar jaar na dato echter helemaal grijs. Schwung is het goede woord, zeker de eerste helft zit bijkans perfect in elkaar, muzikaal beter en strakker dan Ze Willen Wel Je Hond Aaien en de teksten zitten weer vol met heerlijke taalgrapjes en tegeltjeswijsheden met een randje. Mooiste liedjes vind ik de rake opener Twijfelaar en het bijna zwoele Hersens.

avatar van Liz1978
Nachtauto Nachtauto...
hoe meer je naar mij kijkt in plaats van de weg
hoe veiliger ik me voel
ik draag jouw arm als gordel
geen kinderspel geen kinderstoel

Niet uitmaken...
ik hield m'n buik voor je in
want ik ken je pas net
ik hield m'n buik voor je in en nu lig ik in je bed
ik zit vol met verlangen net als een bonbon
soms barst ik open en smelt op je tong

Twijfelaar...
hoe lang moet ik wachten
wanneer laat jij jezelf eens gaan
al geef je weinig om de sterren
je blijft maar in de ruimte staan
kop of munt kies een getal tussen de 1 en de 10
wie niet weg is die is gezien
en mijn moeder ze belde ze vroeg wie doe ik na
la lal lalala
er is zoveel er is zoveel te doen

Ik ben helemaal verkocht. Deze plaat verveelt geen seconde. De nummers zijn hypnotisch en krachtig. De teksten zijn diep, dubbelzinnig, speels. Roosbeef, de vrouwelijke spinvis, is veelbelovend. Wanneer komt er weer een nieuw album?

avatar van brandos
Ja, dat is of lijkt (nog steeds) wel een beetje zo. Eefje de Visser klinkt veel vloeiender, acceptabeler wellicht, maar die versta je dan weer lastig en als je het wel verstaat:...op het gevaar af dat ze minder te vertellen heeft dan gedacht. Bij Roosbeef is dat heel anders, ze schrijft kleinkunstiger wellicht, alhoewel ik dat gemiddeld geen aanbeveling vindt. Dat riekt voor mij teveel naar de cabaret-context. Zoiets waarvan je bij eerste beluistering denkt; "zo dat is gevat" maar er vervolgens ook wel klaar mee bent. De teksten van Roosbeef blijven intrigeren ook bij herhaalde beluistering. Haar beeldspraak is superorigineel; poëtisch en gevat tegelijk, waarbij ze haar kwetsbaarheid knap etaleert, op een dunne lijn die net wegblijft van aanstelleritus of navelstaarderij. Haar composities en arrangementen doen bepaald geen afbreuk aan bovengenoemde kwalificaties. Ik kan haar stem op dit album alweer beter velen dan op het vorige. Zoals dat herhaalde piephoge "sneeuw mij in" aan het eind; het schrijnt maar na meerdere malen luisteren denk je: "dat moet ook".