DJ Shadow - The Less You Know, the Better (2011)

Electronic
Label: Verve

1. Back to Front (Circular Logic) (2:05)
  2. Border Crossing (3:36)
  3. Stay the Course (3:38)

met Posdnuos en Talib Kweli

4. I've Been Trying (3:13)
  5. Sad and Lonely (3:11)
  6. Warning Call (3:31)

met Tom Vek

7. Tedium (2:27)
  8. Enemy Lines (5:23)
  9. Going Nowhere (0:29)
  10. Redeemed (4:27)
  11. Run for Your Life (3:26)
  12. Give Me Back the Nights (3:56)
  13. I Gotta Rokk (6:30)
  14. Scale It Back (4:18)

met Little Dragon

15. Circular Logic (Front to Back) (4:55)
  16. (Not So) Sad and Lonely (4:30)
  17. Come on Riding (Through the Cosmos) * (4:48)
  18. Def Surrounds Us * (7:38)
  19. Let's Get It (Bass, Bass, Bass) * (3:42)
avatar van nikon42
gelukkig een ¨echte¨ dj shadow release, veel sample´s , goeie beats en geweldige nooit gehoorde pareltjes, helaas ook 1 track met rap (stay the course).

avatar van MJ_DA_MAN
Ik wilde dit gaan checken maar nu ik lees dat er een track opstaat waarin wordt gerapt (door Talib Kweli en Posdnuos) laat ik hem direct links liggen.

avatar van UmindC
Ik ga dit maar eens opzoeken, niets mis met Talib Kweli lijkt mij.

avatar van Arrie
En ook niet met Posdnuos.

avatar van MJ_DA_MAN
En ook niet met (overduidelijk) sarcasme.

Had ik heus wel door.

Niet!!!111

Harco
Moet het tweede genre niet hiphop zijn?

avatar van UmindC
Ik zou zeggen van wel ja, maar ik heb er nog niets van gehoord.

avatar van uaintlikeme
1,5
Daar waar ik Endtroducing... met gemak een van mijn favoriete platen kan noemen, heeft al Shadow's werk na deze mijlpaal mij compleet niet weten te boeien. Hopend op een herstelactie na de wanstaltige single 'I Gotta Rokk' heb ik dit album toch maar een kans gegeven: dit had ik beter niet kunnen doen.

Ongeïnspireerd knip- en plakwerk, vervelend sample-gebruik en totale afwezigheid van cohesie tussen de nummers (overigens ook binnen de nummers zelf).

Jammer.

avatar van Dakduivel
Harco schreef:
Moet het tweede genre niet hiphop zijn?
Nee, eerder rock. Luister 'm nu voor de eerste keer en Warning Call is tot nu toe toch wel het dieptepunt.

tuktak
De lancering van het nieuwe album van dj Shadow is niet bepaald soepel verlopen. In de afgelopen maand is de tracklist van dit album al enigszins aangepast, dit vanwege dj Shadows problemen met de sample clearance op diverse tracks. Het album heeft daarom ook een uitgestelde releasedatum gekregen, maar komt nu dan toch in de winkels te liggen vanaf 27 september. De track Im excited is vanwege de clearance problemen dan ook (uit voorzorg) van het album gehaald. Erg lullig voor dj Shadows marketingapparaat, aangezien juist bij deze track een hele EP en single was bedacht om dit album te gaan promoten. Deze EP is dus uit de schappen gehaald, en de overige tracks op die EP zijn achteraan dit album geplakt.

Het meest dubieus in deze kwestie is misschien wel dj Shadow zelf. De man die groot is geworden door het samplen, is nu slachtoffer van het huidige auteursrechtenklimaat dat werkelijk helemaal nergens meer over gaat. Voor artiesten wordt het natuurlijk ook steeds minder werkbaar als elk melodielijntje geclaimed wordt als zijnde artistiek eigendom van een of andere collega. Saillant detail in deze is dat dj Shadow hier zelf net zo hard aan meewerkt, aangezien artiesten die dj Shadow samples willen gebruiken hier ook veelal geen toestemming voor krijgen. Een idiote situatie en daarnaast een dubieuze handeling van een man die juist faam heeft kunnen maken door het kosteloos samplen van alles wat los en vast zit.

Met het opgebouwde krediet zit het tussen mij en dj Shadow dus al niet helemaal snor. Meenemend dat The Outsider lang niet mee kan komen met het muzikale geweld op dj Shadows eerste twee platen en er verder niet al te veel rumoer is geweest rond nieuwe producties van de beste man, was ik vooraf aan het beluisteren licht sceptisch. Gelukkig blijkt dit album best een meevaller gezien de voorgeschiedenis.

Dit nieuwe album is natuurlijk geen Entroducing, waarbij er vaag wordt omgesprongen met beats en het geheel ondanks het experiment toch zeer toegankelijk klinkt. De laatste 10 jaar is dj Shadow juist meer richting rock en mainstream aan het hinten, zo ook op deze plaat. De basis van hiphop (dan wel triphop) blijft overeind, waarbij het vooral opvalt dat dj Shadow tegenwoordig veel meer werkt aan tracks met een kop en staart. Het album doet daarmee dan ook behoorlijk veel hinten naar de sound van UNKLE, waarmee hij de laatste tijd ook weer wat lijntjes heeft lopen.

Zelf zegt dj Shadow meer dan een jaar zeer hard gewerkt te hebben aan dit album, wat goed te horen is in de veelal sterke producties. Helaas is dat ook een beetje een manke van dit album, waarbij dj Shadows vermogen om hiphop te combineren met funk en soul nog maar sporadisch naar voren komt. Een van de fijnere tracks vind ik dan ook redeemed (wie is de zangeres?), waarin dj Shadow zijn oude sound goed weet te verweven met zijn huidige productiestijl. Al met al een zeer degelijk album, waarbij dj Shadow waarschijnlijk weer volop te horen zal krijgen dat het album niet zo goed is als Entroducing, maarja, dat is dan ook bijna onmogelijk.

avatar van thomzi50
Lees hier de mooie recensie die Gijs wijdde aan dit album, waar ik het overigens in het geheel mee eens ben: niet onaardig uitgevoerd, maar mist alle urgentie die Endtroducing zo de moeite waard maakte.

avatar van Kill_illuminati
Ik dacht dat DJ Shadow een tijd geleden heeft gezegd dat hij iets vernieuwend zou uitbrengen. Iets wat we nog zouden begrijpen omdat het zo vernieuwend zou zijn. DJ Shadow raaskalt gewoon.

avatar van FlyLo
1,5
uaintlikeme schreef:

Jammer.

Kan ik me helaas volledig in vinden.

avatar van RogerV
Best aan aardig albumpje van Shadow

avatar van Psycholamp
Aardig album. Ik heb het idee, dat Shadow met zijn debuut een beetje zijn kruit verschoten heeft. Op dit album zijn de beats meer mainstream en minder verrassend. Ook qua tijdsduur van de nummers is het allemaal wat minder verrassend.
Maar nog steeds beter dan slecht. Een ruime voldoende.

avatar van Shelter
Zeer mager dit naar mijn mening.
Ik ben het gaan luisteren omdat ik de verzamelaar gehaald had en eigenlijk vond ik toen al de nummers die daarop staan van dit album de minste. Maar goed ik was toch nieuwsgierig hoe de rest zal klinken.
Na Endtraducing vond ik Private Press en Preemptive Strike nog echt goed, ik verwacht echt geen Endtraducing II maar dit is echt te mager.