Chic - Risqué (1979)

R&B / Funk
Label: Atlantic

1. Good Times (8:09)
  2. A Warm Summer Night (6:10)
  3. My Feet Keep Dancing (6:37)
  4. My Forbidden Lover (4:39)
  5. Can't Stand to Love You (2:57)
  6. Will You Cry (When You Hear This Song) (4:06)
  7. What About Me (4:07)
avatar van T.O.
De enige echte 'groove'pioniers

Op het eerste gehoor simpele, maar eigenlijk geniale dansmuziek die van grote invloed is geweest op de moderne house.

avatar van Kos
Kos
Er zijn ook wel talloze bekende nummers die hier iets van gesampled hebben.

avatar van sq
sq
Yep, ze staan allemaal op

avatar van Madonna
Heerlijke muziek dit, blijft goed! Studio 54, NYC, daar traden ze vaak in op. De rise van de discotheek. Zij zijn het boegbeeld!

..Chic, chic.. ttrtrttr, Chic, chic, met zo'n heerlijk basloopje eronder. Jacobsen & Van Es waren ook dol op dit nummer. Bij hun sketches maakten zij wat graag gebruik van dit overberoemde deuntje ter ondersteuning van hun coolheid.

"My forbidden lover...i don't want no other.." simpel maar wel heel erg goed. Hun grooves worden maar wat vaak gesampeld.

-5-

avatar van monique
heerlijke muziek,vooral I want your love en my forbidden lover zijn lekkere disconummers,ook you are beatyfull uit 1983 is en blijft een heerlijk nummer

avatar van Jumperjack
I de basloop uit Good Times niet het meest gebruikte basloopje allertijden? Zo niet dan hebben een heel veel anderen artiesten er erg goed naar geluisterd. Ook na meer dan 20 jaar vind ik dit nog steeds erg lekker klinken.

EVANSHEWSON
Jumperjack schreef:

Ja, onder andere Queen in Another One Bites The Dust, toch ???

Chic maakte prima disco of funk, zo je wil !

Dit plaatje verdient bij mij 4 sterren ! ****

avatar van MartinoBasso
Die baslijn uit Good Times wordt ook gebruikt in 'Rapper's Delight' van the Sugarhill Gang.

DE ritmes van chic waren niet van invloed op de moderne house,datwaren the tramps,o,jay,s,salsoul orchestra,intruders en MFSB.en chic en gorgio moroder/donna summer lieten zich daardoor beinvloeden.Maar toch is dit samen met hun twee voorgangers een van hun beste albums ooit gemaakt en een van de meest muzikaal ingenieuze discoplaten die er zijn

avatar van T91
T91
EVANSHEWSON schreef:

Ja, onder andere Queen in Another One Bites The Dust, toch ???

Geloof het idd wel.. Ook in 'Around the World' van Daft Punk is het te horen. Héérlijke disco muziek, geniaal gewoon.

stuart
Nile Rodgers & Bernard Edwards . Prachtig en invloedrijk album; ook de ballads vind ik mooi. Top 'disco' met funky grooves.

avatar van musicfriek
Heerlijk album dit, pas nu helemaal beluisterd. Met nummers als o.a. A Warm Summer Night kan ik vrij weinig, Chic moet gewoon swingen zoals in Good Times (8 heerlijke minuten wat geen moment verveelt!) en My Forbidden Lover. Zeker een aanrader

avatar van principal2000
Naast de twee erg bekende nummers is dit weer een album van Chic waarop de fijne sound van Bernard en Nila alom aanwezig is.

Tuurlijk laten lopen in mijn punk/new wave tijd.
Le Freak, I want your love, good times, waren natuurlijk altijd al goed.
Vandaag voor 1 euro deze lp opgepikt, geen spijt van.
Rogers and Edwards in top vorm, en ook de dames zijn niet te versmaden.
Heerlijke funk!

Na hun geslaagde gelijknamige debuutalbum in 1977 en het sterke en succesvolle C'est Chic uit 1978, kwam Chic alweer een jaar later, in het discojaar 1979, met dit album Risqué. Zo snel alweer leek misschien een risico, maar niet voor deze band van Bernard Edwards en Nile Rodgers. Want ook deze plaat staat weer vol met overheerlijke disco funk songs, rijkelijk gevuld met heerlijke muzikale details. Er wordt wat meer gezongen dan op de voorgangers en de zangeressen Alfa Anderson en Lori Martin doen dat met verve.

De basis van de muziek blijft natuurlijk de echt fantastische bas van Edwards en het kenmerkende gitaarspel van Rodgers. En de strijkers zijn op Risqué echt geweldig. De ultieme Chic klassieker Good Times, wat mij betreft, opent het album met die geniale baslijn. De strijkers spelen verderop in het erg lekkere My Feet Keep Dancing een hoofdrol en My Forbidden Lover is natuurlijk ook weer een fijne hit van Chic. De hele plaat is verder gevuld met prima songs. Samen met C'est Chic is dit Risqué het beste wat Chic te bieden heeft.

avatar van Kronos
west schreef:

In die tijd was elk jaar een album toch normaal. En er staan maar zeven nummers op. Een beetje mager dus. Al is de bas wel vet.

avatar van martintenhoove
Lekkere Funky sound van chic en sfeervolle disco en funk
een van de band Betere albums van band Chic met de grootere hits.
Good times my forbidden lover en my feet keeps dancing.