Europe - 1982-1992 (1993)

Zweden
Label: Epic

1. In the Future to Come (5:01)
  2. Seven Doors Hotel (5:15)
  3. Stormwind (4:24)
  4. Open Your Heart (4:01)
  5. Scream of Anger (4:04)
  6. Dreamer (4:20)
  7. The Final Countdown (5:09)
  8. On Broken Wings (3:43)
  9. Rock the Night (4:04)
  10. Carrie (4:30)
  11. Cherokee (4:13)
  12. Superstitious (4:34)
  13. Ready Or Not (4:04)
  14. Prisoners in Paradise (4:30)
  15. I'll Cry for You [Acoustic] (3:59)
  16. Sweet Love Child (4:57)
  17. Yesterday's News (5:26)
DutchViking
Ik ben nooit een grote fan geweest van deze band. Dat komt met name door het m.i. tenenkrommend slechte album The Final Countdown. Op deze verzamelaar is dat album met 4 songs goed vertegenwoordigd.

Het overgrote deel van deze verzamelaar zijn zoetsappige ballads, die zonder uitzondering boordevol clichés zitten. Dat zie je al terug aan albumtitels als Open Your Heart, On Broken Wings en Carrie. Biedt deze verzamelaar dan helemaal niets? Nee, hoewel hoogtepunten er m.i. nauwelijks zijn.

Alleen Stormwind is een aardige, up-tempo, song. Wat me opvalt is dat de pre-Final Countdown-songs wat heavier zijn en nog niet zo commercieel als het latere werk. De song The Final Countdown spreekt mij ook wel aan, maar dan houdt het ook op. Tempest is een goede zanger met veel bereik, maar meer dan 2,5 sterretje kan ik hier echt niet voor geven.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Hoei, deze punten gaan wel zeer laag... ik heb deze cd al erg lang, draai hem ook erg weinig... maar toch heeft het wel iets. We horen inderdaad de ontwikkeling van Europe als hardrockband met enige symforoots naar een commerciële melodieuze popmetalband met een flinke nadruk op keyboards. Songs zijn pakkend en doordat het een verzamelaar is, varieert het ook nog wat. Precies genoeg van deze band. 3*

avatar van moon.v
Ik vind het een mooi verzamel werk.

flebbie
Het leuke is dat de nummers erin chronologische volgorde op staan en je zo dus goed de ontwikkeling van de band kunt waarnemen. Op de eerste nummers hoor je nog pittige hardrock, aan het einde van de cd slechts commerciele poprock.

Ik vind deze verzamelaar vooral interessant vanwege het b-kantje "On Broken Wings". Dit strakke nummer werd opgenomen tijdens The Final Countdown sessies maar kwam vreemd genoeg niet op de plaat terecht.

De ontwikkeling van de band kun je op dit album inderdaad goed waarnemen. Ik zelf hou van hardrock maar toch ook zeker van melodieuze (hard-)rock met keybords.
Er zijn meerdere (beroemde) hardrock bands die deze kant (tijdelijk) zijn opgegaan. En dat hoeft echt niet negatief te zijn.
Mooie verzamel CD !

avatar van Killeraapje
Prima verzamelaar met zorgvuldige songekeuze en prima extra nummers. Voor de 4 euro die ik ervoor betaald heb heeft dit plaatje mij veel geluk gebracht. Prima muziek dus maximale score.

avatar van jasper1991
ik heb the final countdown altijd al een mooi nummer gevonden dus ik denk ik schaf een verzamelplaat maar eens aan en het valt me zéér mee, met name de nummers 3 t/m 8.
jammer dat er ook een fout nummer als rock the night op staat.

toch 4 punten

avatar van LucM
Van Europe ben ik ook zo geen fan, dus heb ik genoeg met deze compilatie. De nr.1-hit "The Final Countdown" vind ik een prima nummer, hoe fout dat ook mag zijn, "Cherokee" en "Superstitious" werden ook nog goede hits. De eerste helft van deze compilatie, waar Europe nog een echte hardrockband was, vind ik opmerkelijk beter dan de gladdere tweede helft en hun (power)ballads zoals "Carrie" vind ik te clichématig.

avatar van Darkzone
Afgelopen paar dagen deze cd weer continu gedraaid in de auto en ik werd er weer super vrolijk en ontspannen van. Heerlijk om lekker op mee te zingen.
Ik was een jaar of 11 toen The Final Countdown een nummer 1 hit werd en vind hun muziek nogsteeds erg goed.

Niet voor niets 5*
Er staat niks teveel op en er ontbreekt ook niks essentieels.

avatar van Gatver
Darkzone schreef:

Niet voor niets 5*
Er staat niks teveel op en er ontbreekt ook niks essentieels.

Ben ik toch niet helemaal met je eens! Ze hadden er wel wat meer van de beginperiode op mogen zetten, zodat mensen die onbekend waren/zijn met Europe of ze alleen van The Final Countdown-single kennen, kunnen horen, dat ze eerst wel degelijk pittigere muziek maakten!

En Sign of the Times en Tomorrow mis ik toch ook wel!

Wel zéér goed, dat On Broken Wings erop staat, altijd al een gaaf nummer gevonden.

avatar van jasper1991
DutchViking schreef:

wat is er zo cliché aan "on broken wings"? goed nummer als geheel en zeker geen onderdoende tekst.

avatar van vielip
Prima verzamelaar van een zéér ondergewaardeerde band! Hoezo On broken wings een cliché ballad?? Heb je het nummer wel geluisterd? Eén van de hardere nummers die ze ooit hebben opgenomen. Zéker van na de eerste 2 albums.
Geweldig dat dat nummer op deze cd eindelijk eens fatsoenlijk het daglicht zag.
Het enige minpuntje vind ik nog steeds dat ze met Sweet love child niet echt een topnummer als Unreleased track hebben toegevoegd! Over cliché en zoetsappig gesproken