Aafke Romeijn - Stella Must Die! (2011)

3,98

Uitgebracht in eigen beheer

1. Stella I (3:37)
  2. Stella XVII (4:00)
  3. Stella XX (3:51)
  4. Stella IX (4:02)
  5. Stella XVI (5:23)
  6. Stella II (4:22)
  7. I Stretch the Dark (4:57)
  8. Stella XV (5:54)
  9. Stella V (5:05)
  10. Stella XIX (2:18)
  11. Stella XVIII (5:09)
  12. Stella X (9:33)
23 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Enzonen
geplaatst: 17 december 2011, 11:40 uur [permalink]
Al lange tijd volg ik de reviews op Musicmeter, en al vaker overwoog ik me te registreren. Maar toen ik zag dat bij het geweldige album van Aafke Romeijn nog geen bericht stond, heb ik me dan eindelijk aangemeld. Want al ben ik nieuw hier en zal mijn gloedvolle review wellicht nog geen status hebben, dit album is zo vreselijk de moeite waard. Het conceptalbum over liefde en vooral het verlies van Stella, is zo raak in tekst en arrangement. Prachtige stem, prachtige cello, scherpe teksten, steeds cirkelend rond het besef van 'mijn liefde was zoveel groter dan die van jou'. Ik ga niet vertellen aan wie de muziek me doet denken, al was het maar omdat dit volgens mij geen recht doet aan dit album. Kopen, luisteren en genieten. Maar wees gewaarschuwd: als kerstaankoop voor je geliefde kan het verkeerd uitpakken.

geplaatst: 10 januari 2012, 17:52 uur [permalink]
Een album waar ik voor in de stemming moet zijn denk ik maar wel een album van eigen bodem waar we toch eigenlijk best trots op mogen zijn.
Prachtige arrangementen, verstilde sferen en een mooie stem.

Eerlijk is eerlijk; ook Aafke slaagt er niet helemaal in om te verhullen dat Engels een 'tweede taal' is. Op de een of andere manier blijf ik het toch wel een beetje horen (of hoor ik dit nu niet goed?).

Maar het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit. Een nummer als Stella XVIII is toch ongelooflijk mooi gemaakt. Nergens een noot te veel en uiterst krachtig met minimale middelen.

Enzonen schreef:

Ik herken er ook wel wat maar dan is het telkens een combinatie van uiteenlopende artiesten dus het heeft inderdaad weinig zin om hier met namen aan te komen.

Zeker geen hap-slik-weg muziek en het vergt misschien wat inspanning om in de sfeer te geraken maar ik zou zeggen: doe er je best voor en constateer dat er net als in België wel degelijk mooie albums gemaakt worden. Je moet ze alleen wel getipt krijgen (dank u archangel9) en bij deze voor de users die nu bij dit album belanden door dit stukje.

avatar van archangel9
geplaatst: 16 januari 2012, 22:09 uur [permalink]
Een plaat om te janken, maar dan wel op de goede manier' las ik ergens op internet. En die omschrijving raakt precies de kern van dit bijzondere album. Met Stella I wordt de toon al onmiddelijk gezet. Mensen, kinderen, hier wordt een verhaal verteld dat je nog lang heugen zal. Aafke's zuivere stem zet in en ze weet zonder poespas het drama bij de lurven te grijpen. Maar niet alleen met haar stem. Ze speelt meerdere instrumenten waaronder piano, gesteund door een band. of eerder, een kamerorkest. Ze wordt begeleid door trompet, cello, bas, gitaar en drum. Af en toe laat een beschaafd scheurende elektrische gitaar van zich horen en in 'I stretch the dark' valt plots een orgel in. Ze passen allen wonderwel in het geheel. Soms kabbelt de muziek als een stromend beekje, dan wordt het tempo en het volume weer opgevoerd maar nergens wordt de spanning, die er vanaf het begin is, los gelaten.

Welkom in Aafkes wereld. In twaalf episoden wordt het verhaal verteld van Stella.
Een verhaal waarvan de titel en het bijzonder fraaie artwork van Roy Verhaag verklappen dat het wel slecht af moet lopen. Maar dat je toch tot het eind toe wilt horen. En misschien wel voor een tweede, voor een derde, voor een vierde keer. En waarvan je iedere keer weer vergeefs hoopt dat het goed zal eindigen. Omdat je dank zij Aafke een beetje van Stella bent gaan houden.