John Prine - The Singing Mailman Delivers (2011)

Folk
Label: Oh Boy

1. Hello in There
  2. Souvenirs
  3. Great Society Conflict Veteran's Blues (Early "Sam Stone")
  4. Paradise
  22. Paradise [Live]
  23. Great Society Conflict Veteran's Blues (Early "Sam Stone) [Live]
  24. Spanish Pipedream [Live]
avatar van Bartjeking
Geweldig muziekdocument van mijn favoriete singersongwriter. Over John Prine heb ik al verschillende stukken geschreven, waar uiteraard nooit gehoor aan wordt gegeven. Dus de moed zakt ook een beetje in de schoenen . John Prine is een songwriter die in het rijtje van de állergrootste der aarde behoort, zelfs Bob Dylan heeft dat eens gezegd. Zijn songs zijn grappig, ernstig of gewoon droevig, maar het interessantste aspect vind ik dat hij personages tot leven laat komen (vaak zichzelf) waardoor je soms van ze gaat houden of juist een aversie krijgt (bij andere artiesten is het toch vaak de neutraliteit die hoogtij viert). Verhalende songs zijn mijn favoriete songs en dan zit je met Prine goed (in gezelschap met heren als Guy Clarke, van Zandt, earle etc.). Verder bezit hij ook de kracht om cynisme in zijn songs te verwerken zoals Randy Newman dat ook in zich heeft, dus als je ervan uit kunt gaan dat ik niet overdrijf is John Prine de perfecte singersongwriter. Hier sta ik dus ook volledig achter.

Op deze plaat staan vroege takes en demo's van nummers die we later op zijn debuutplaat hebben gehoord; een parel van geweldig formaat. Je hoort hier nog duidelijk dat John Prine een andere stem heeft dan in zijn latere jaren (de man heeft keelkanker overleeft) zoals op mijn lievelingsplaat Fair & Square heel goed te horen is. Maar ondanks dat het zingen nu wat stroever lijkt te gaan, hebben voor mij zijn songs nog meer lading gekregen (denk aan Cash in zijn latere dagen). Hopelijk krijgen we over een jaar of 10 dan ook "The Prine Recordings".

Het 2e gedeelte van de plaat is een liveopname uit 1970 en dat is een mooi extraatje. Zijn vorig jaar uitgebrachte liveplaat laat toch een andere artiest horen (niet alleen qua stem) maar 40 jaar extra podiumervaring maakte van die plaat toch een betere dan deze livebijdrage. Mijn grote droom is dan ook om deze man nog eens in het echt te mogen zien, maar volgens mij tourt hij voornamelijk nog in de V.S. Hij is onlangs 65 geworden, dus ik hoop niet dat hij met pensioen gaat (gelukkig doen muzikanten dat pas bij overlijden over het algemeen).

avatar van potjandosie
Bartjeking schreef:

nou Bartjeking geloof het of niet maar ik denk dat je na 12 jaar een groot medestander hebt gevonden . ben enorme fan van de man, wiens muziek ik al een jaar of vijftig beluister. John Prine een songwriter van de buitencategorie. ben er van overtuigd dat er zat, waarschijnlijk oudere fans van zijn werk, op de site zitten. zie bij voorbeeld de reacties bij zijn debuutalbum "John Prine" uit 1971. ik zit pas sinds begin Juni op de MuMe site. ben geen musicoloog maar ben bezig zijn albums zo goed als mogelijk te recenseren, in de hoop wat meer aandacht voor s'mans muziek te genereren. helaas heb ik de man ook nooit live mogen bewonderen. was van plan zijn geplande concert in 2020 in zaal Doornroosje, Nijmegen bij te wonen, maar dat concert werd gecanceld om gezondheidsredenen. kort daarna overleed de man. gelukkig kunnen we nog volop genieten van zijn omvangrijke oeuvre. net als jij hoop ik ook dat er ooit songs uit de "Prine Archives" beschikbaar zullen komen.

avatar van Bartjeking
Wat leuk om te horen. Gelukkig heb ik hem in 2017 kunnen zien in Londen (klinkt decadent, maar reis was goedkoper dan een treinkaartje naar Amsterdam). Heel treurig dat Covid hem uiteindelijk fataal is geworden. Maar zijn platen blijven fantastisch. Ik vrees dat er niet heel veel meer op de plank ligt als ik zijn interviews mag geloven; maar wie weet.....

Heb wel het gevoel dat hij nu een iets groter publiek aanspreekt dan in 2011 (mede door zijn laatste album). Niet íedereen kijkt me meer glazig aan als ik hem ooit aanbeveel

Beste Bartjeking, ik was al lang bekend met een aantal van John Prine's songs via andere artiesten, maar had tot voor kort nog niet van hem zelf gehoord, tot het moment dat ik hem onlangs opzocht op Youtube. Hoe had ik de man zo over het hoofd kunnen zien!? Dat Prine wordt vergeleken met Bob Dylan -van wie ik fan ben sinds de jaren '60- begrijp ik. Inmiddels ben ik ook een groot fan van Prine en ben geleidelijk aan zijn albums aan het aanschaffen (zit nu op 12) en jouw recensies hebben me daar enorm bij geholpen. Dankjewel.

avatar van Bartjeking
Fijn om te horen en heel graag gedaan Wim. Veel luisterplezier! Net als bij Dylan vind je altijd wel weer een nieuw pareltje in zijn teksten. Andere stijl, maar qua kwaliteit mag John van mij zeker in de schaduw van Bob staan