menu

Van Halen - A Different Kind of Truth (2012)

mijn stem
3,62 (156)
156 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Interscope

  1. Tattoo (4:44)
  2. She's the Woman (2:57)
  3. You and Your Blues (3:43)
  4. China Town (3:15)
  5. Blood and Fire (4:26)
  6. Bullethead (2:31)
  7. As Is (4:47)
  8. Honeybabysweetiedoll (3:47)
  9. The Trouble with Never (3:59)
  10. Outta Space (2:54)
  11. Stay Frosty (4:08)
  12. Big River (3:51)
  13. Beats Workin' (5:03)
  14. Panama [Acoustic] * (5:32)
  15. You and Your Blues Intro * (3:23)
  16. You and Your Blues [Acoustic] * (3:33)
  17. Beautiful Girls [Acoustic] * (3:43)
toon 4 bonustracks
totale tijdsduur: 50:05 (1:06:16)
zoeken in:
avatar van Edwynn
Door al dat geklets heb ik A Different Kind Of Truth ook weer een paar maal in de speler gehad. En de drive komt ineens wel veel harder bij me naar binnen. Dat kan liggen aan het mooie weer buiten. Van Halen draai ik niet snel als het grauw en grijs is buiten. Gekgenoeg.

Natuurlijk ben ik gek op het ultraheavy Chinatown. Maar ook het luchtige Tattoo en Honeybabysweetiedoll zijn niet te versmaden. Eddie soleert zijn reet eraf en Alex timmert er frivool op los. Michael Anthony mis ik geen seconde en David Lee Roth heeft nog maar weinig aan kracht ingeboet. Wel herken ik de kritiek op zijn stemgebruikt. Hij overschreeuwt zich links en rechts. En vooral in Outta Space en Beats Working is dat op het storende af.

Ondanks dat kan ik dit keer de vier sterren er wel met volle overtuiging opplakken.

avatar van Bollieblauw
5,0
Wat hoor ik toch weinig liefde voor Big River. Beste solo van het album!

avatar van Edwynn
Wordt toch een keer of twintig genoemd in dit topic.

avatar van Bollieblauw
5,0
Hahaha, door mij zelf zeker. Sorry, ben erg enthousiast over deze plaat. Zal er over ophouden. Tenzij het natuurlijk zomaar ter sprake komt.

avatar van Edwynn
Nee niet alleen door jou. Ook door anderen. Het door mij geliefde China Town wordt veel minder vaak genoemd.

avatar van iggy
3,0
China Town is inderdaad meschien wel het beste nummer op deze plaat. Tjee Edwynn zijn we het ook een keer met elkaar eens

avatar van Edwynn
Een wondertje inderdaad haha

avatar van ricardo
4,0
Ben ik het mee eens, ik vind sjijna taun ook het lekkerste nummer.

Mooi album, en veel sneller gespeeld dan met name album 2 tot en met 6 met roth.

avatar van De buurman
2,5
Nee hoor, op die oude albums waren ze veel eerder klaar.

avatar van Edwynn


Omdat er zo'n snelheidsduiveltje tussen staat? Die hadden we eerder toch ook al wel in de vorm van bijvoorbeeld Sinner's Swing of Romeo's Delight?

1,5
Wat een positieve reacties allemaal.
Sorry, ik ben wat minder enthousiast. Bij lange na niet die lekkere oude muziek van Van Halen.
Ik heb het meerdere keren gedraaid, en nee, voor mij nietszeggende nummers, van mindere kwaliteit. En al helemaal verveeld.
Misschien er teveel van verwacht na al die jaren.

Cured
Ja, wat overdreven ook wat mij betreft. Ik heb 'm vandaag tussendoor nog even beluisterd en het is allemaa lniet zo bijzonder qua songs. Ik had er ook niet zo veel van verwacht na de laatste 20 jaar met Balance, Eddie's persoonlijke problemen en de bandruzies. Ik moet wel zeggen dat ze fris aan de start verschijnen en Eddie speelt weer op niveau, maar na een aardig tot behoorlijk begin gaat het al snel bergafwaarts met de songs. Hier en daar een oplevinkje/energie in de songs, maar het beste moet toch nog van (bewerkt) oud materiaal komen. Mooi dat Eddie weer fris is, maar het is een matig album als ik het nu weer na een jaar beluister.De jongens worden ook ouder en oude tijden herleven vaak niet of soms deels.
De wat veranderde solo in Big River (was Big Trouble) vind ik een goeie en vooral Eddie's handlesmerk (die eenvoudige dubbele tappingfrase) klinkt gewoon nog steeds erg mooi, hoewel hij natuurlijk in 35 jaar allang voorbij is gestreeft qua gitaarspel door diverse gasten, maar dat is ook niet erg. Hij heeft zich al lang bewezen en zijn invloed op het gitaarspel in de rockmuziek is nauwelijks te overschatten. De solo in Outta Space heb ik weer wat minder lief dan de oorspronkelijke (let's Get Rockin')

N.B. Eddie heeft na Top Of The World ook hier weer een verwijzing naar een oud nummer, nml. het gitaar-outro van Tattoo is het gitaar- intro van ....You'r e No Good.

avatar van Ronald5150
4,5
Tja, ik blijf erbij: een ijzersterk comeback album van Van Halen. Ik heb al eens een uitgebreide review geschreven en nu ruim een jaar verder moet ik gewoon vaststellen dat het album nog geen moment aan kracht heeft ingeboet en sta ik nog volledig achter mijn mening destijds. Ik zet hem nog maar eens op, maar wel de vinyl uitvoering

Cured
Je hebt gelijk, Ronald , maar je bent ook fan, al neem ik aan dat je er dan net zo goed kritisch naar kijkt. We verschillen van mening en dat is ok. Ik zou er trouwens een ster of 3 aan geven (voor wat dat waard is).

avatar van Ronald5150
4,5
Cured schreef:
Je hebt gelijk, Ronald , maar je bent ook fan, al neem ik aan dat je er dan net zo goed kritisch naar kijkt. We verschillen van mening en dat is ok. Ik zou er trouwens een ster of 3 aan geven (voor wat dat waard is).


Ik ben zeker fan, maar altijd kritisch. Ik zal direct toegeven dat ik er met een bevooroordeelde bril naar kijk en luister, maar ik krijg toch echt het vintage Van Halen gevoel bij "A Different Kind of Truth". En vooral door het fantastische gitaarspel van Eddie Van Halen. Meningsverschillen maakt deze site juist de moeite waard en ik heb alle begrip voor andere invalshoeken mits goed onderbouwd. Wat dat betreft is jouw bijdrage er eentje die waarde toevoegt aan de discussie.

avatar van De buurman
2,5
Mijn enthousiasme over het album is toch wat getemperd. Het "vintage Van Halen gevoel" heb ik er niet bij. Het klinkt me allemaal net wat te zwaar in vergelijking tot classic Van Halen. Zo'n nummer als Big River mist de luchtigheid, de "coolheid" die het vroeger wel had. De oude Van Halen nummers die er op staan behoren bovendien niet tot hun sterkste, hetgeen verklaart waarom ze tot nu toe op de plank waren blijven liggen. Ik mis de transparantie, het lichtvoetige en het meezinggehalte van vroeger. Er staan zonder meer een paar hele goeie nummers op, maar het is niet helemaal de gedroomde comeback geworden voor mij. En Dave had in toom gehouden moeten worden, hij verpest de sound voor een groot deel. Hoewel ik ouwe Van Halen verreweg prefereer boven de Hagar periode, vind ik met name 5150 en F.U.C.K. gewoon betere albums dan dit.

Cured
De buurman schreef:
. Hoewel ik ouwe Van Halen verreweg prefereer boven de Hagar periode, vind ik met name 5150 en F.U.C.K. gewoon betere albums dan dit.
Ik ook.

avatar van iggy
3,0
Helaas moet ik De buurman gelijk geven. Het grootste euvel wat mij betreft zijn de zwakke nummers. Hooguit Chinatown vind ik de oude klasse hebben.

Cured
Van de nieuwe nummers vind ik dat de beste. Er zit echt peper in en een drive. Vergelijk dat eens met het nummer dat er na komt: Blood & Fire. De titel suggereert iets wat ik er niet in hoor......het had trouwens op Diver Down kunnen staan (zoiets als Little Guitars ). Totaal geen krachtige/sterke song, solo wel lekker op zijn Eddie's.

avatar van iggy
3,0
Little Guitars vind ik dan weer wel een prima nummer.

Cured
Het enige wat ik daar leuk aan vind is de manier van ritmisch aanslaan (op die little guitar) en het stevigere outro, song zelf doet me dan weer weinig., maar goed.

Het gaat hier om de 'waarheid', misschien wel een album van een 'ander soort waarheid: is VH met ADKOT door het ijs gezakt?

avatar van iggy
3,0
Nee, ik had er wel meer van verwacht. Veel meer zelfs. En met een gemiddelde van 3,67 scoort de plaat ook helemaal niet slecht. Voor wat het waart is natuurlijk.

avatar van De buurman
2,5
Cured schreef:
is VH met ADKOT door het ijs gezakt?


Nou, ze lagen al even onder het ijs bedolven denk ik. Feitelijk stonden hun laatste echt goeie nummers op Best Of Vol.1, namelijk Me Wise Magic en Can't Get This Stuff No More. Without You op VH3 kon er ook nog mee door.

Iedereen die de band de laatste 15 jaar volgde, zal compleet verrast zijn geweest toe EVH in april 2007 als herboren uit de ontwenningskliniek kwam. Meest extreme make-over ooit. En... na een flinke aanloopperiode (want die eerste tour speelde hij nog niet zo geweldig) bleek hij uiteindelijk ook weer in staat zijn gitaar te vlammen.

Maar om de oude magie echt te laten herleven.... Dat zal niet gaan zolang Mike Anthony niet in de band zit en zolang DLR zijn oude stem niet heeft teruggevonden. En zijn haar een beetje laat groeien.

avatar van iggy
3,0
Inclusief zijn borsthaar

avatar van Edwynn
Voor creme de la creme op het gebied van uiterlijkheden is er speciaal voor u Idols en Voice Of Whateveristan geschapen.

Comebacks maken van een band zelden datgene wat ze vroeger waren. Ook bij Van Halen zal dat niet het geval zijn. Dat ligt wat mij betreft niet aan het feit dat Roth er zo uitziet zoals hij doet. Ook niet aan Michael Anthony en eigenlijk ook niet aan de songs. Het is meer het doelbewust zoeken naar de gloriedagen. Dat gaat ten koste van spontaniteit of zoiets. En dus ook aan magie.

Desalniettemin vind ik Van Halens comeback een hele geslaagde. A Different Kind Of Truth is niet beter dan het debuut maar wel beter dan Diver Down of III. Vind ik. Frisse songs, enthousiast spel. Ik kan weinig minpuntjes ontdekken.

avatar van iggy
3,0
[quote]Edwynn schreef:
Voor creme de la creme op het gebied van uiterlijkheden is er speciaal voor u Idols en Voice Of Whateveristan geschapen.
quote]

Dankje Edwynn voor de tip.
Is dat ook te zien bij uitzending gemist?

Cured
De buurman schreef:
(quote)


Nou, ze lagen al even onder het ijs bedolven denk ik.

Klopt, ze waren aan het het verzuipen en zijn wonderwel bovengekomen. Nu misschien maar hopen dat ze blijven drijven, want ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het echt meer wordt dan dit. Dit was al een hele prestatie en de oude magie krijg je toch niet weer terug.

avatar van De buurman
2,5
Edwynn, ik wilde je niet in de war brengen met mijn opmerking over Roths haar. Nu lijkt het net of ik zijn kapsel de belangrijkste oorzaak vindt van het slechts half slagen van de comebak. Onzin natuurlijk. Veel belangrijker is dat Roth eens stopt met die malle Fred Astaire danspasjes.

Oh ja, en So You Think You Can Dance ken ik al.

avatar van iggy
3,0
Cured schreef:

Het gaat hier om de 'waarheid', misschien wel een album van een 'ander soort waarheid: is VH met ADKOT door het ijs gezakt?


Wat vind je zelf trouwens?

Cured
Ik heb dat niet zo direkt gezegd inderdaad , maar ik vind al met al van niet. Als je ziet waar ze weg komen en wat je mag verwachten na al die jaren vind ik dat ze hiermee best voor de dag kunnen komen, maar ik ben er zelf niet enorm van onder de indruk qua songs. Positief vind ik met name een frisse en energieke Eddie met zijn gitaarwerk (ook hij is inmiddels alweer 58).

avatar van gigage
4,0
Een beetje fan heeft de VH zero tracks (of gene simmons tapes, whatever) uit 1976 al in huis of op utube beluisterd. Een aantal hebben hier een remake ondergaan met soms andere titels en teksten zelfs. Nou was/ben ik een enorme liefhebber van die demo's en ze hadden het voor mij ook zo op een zilver schijfje mogen gooien. Dus al lezende in aanloop naar dit album hield ik mijn adem in. Maar het is wonderwel goed aangepakt. Tig jaar na dato kun je die jongehonden spontaniteit niet faken en dat hebben ze gelukkig niet gedaan. Daartegenover is het album voorzien van wat zwaarder gitaargeluid wat veel beter past bij de huidige stem van DL Roth. Mede daardoor passen ze ook heel goed tussen de nieuwe songs. Speciale attentie gaat natuurlijk naar de gitaarsolo's en die zijn zowel goed als talrijk. Bijkomend voordeel is dat de disk niet na een half uurtje is afgelopen itt tot de eerste 5 a 6 releases, kan ik lekker blijven zitten genieten. Maar voorlopig gaattie naast de rest van het ouvre terug in de kast want dit is toch echt ol-time rock n roll voor als de eerste warme zonnestralen tevoorschijn komen. Tot die tijd I'll wait.

avatar van Zagato
4,0
Na lange tijd dit weer eens een luisterbeurt gegeven, veel beter dan ik me herinner. Geen idee hoe dat komt, komende tijd nog maar een paar keer luisteren.

avatar van De buurman
2,5
Ik hoopte op hetzelfde effect, maar kwam niet eens eens halverwege Tattoo Tattoo. Aangezien dit refrein toch wel bij uitstek het meest irritante deuntje is uit de VH-catalogus heb ik maar wat verder geskipt. Maar nee. Het doet me allemaal nog stukken minder dan 5 jaar terug. Het is me te heavy en te vet. Maar bovenal, DLR's zang is beneden alle peil. Halfje eraf zelfs.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:43 uur

geplaatst: vandaag om 13:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.