Ferry Corsten - WKND (2012)

Dance
Label: Flashover

1. A Day Without Rain (6:29)

met Ellie Lawson

2. Feel It (5:18)
  3. Ain't No Stoppin' (3:20)

met Ben Hague

4. Don't Be Afraid (5:01)
  5. Not Coming Down (7:30)

met Betsie Larkin

met Pierre In the Air en Amba Sheperd

13. Take Me (7:04)
  14. WKND (5:12)
  15. Sunday * (4:19)
totale tijdsduur: 1:16:31 (1:20:50)
Het persbericht dat wij kregen toegestuurd, en dat ik maar deel. Er staat interessante info in voor, dus ik geef het maar aan jullie door.

Ferry Corsten presenteert 4de artiestenalbum, getiteld “WKND”

Met de release van zijn 4de artiestenalbum getiteld “WKND” viert Ferry Corsten zijn 20ste jaar als DJ/Producer in de wereldklasse van de electronic dance music. Het album, dat op 24 februari uitkomt, telt in totaal 15 titels inclusief een bonus track voor iTunes en is al omschreven als strak, punchy en ‘radio ready’. Wat “WKND” uniek maakt, is dat de muziek niet alleen werkt op de dansvloer, maar ook perfect is voor een lange autorit en voor dance radio. Met zoveel aandacht voor perfectie en detail is het geen verrassing dat Ferry Corsten tot op de dag van vandaag behoort tot één van de meest geboekte artiesten ter wereld, bovendien toont hij met zijn nieuwe album wederom aan dat hij geen trendvolger is maar een trendsetter.

Op “WKND” haalt Ferry alles uit de kast om z’n artistieke diversiteit de vrije loop te laten. Of het nu gaat om klappers die op maat gesneden zijn voor de piekuren op de festivals, songs die klaar zijn voor de radiostations en alles wat daar tussenin ligt; het album is een absoluut kunststukje dat hij met een aanstekelijke creativiteit voor je uitrolt. Het resultaat is een reeks zorgvuldig geproduceerde tracks die in alle opzichten het geluid van morgen vertegenwoordigen.

Het zal voor de EDM liefhebbers een genoegen zijn om op het album vooral de grote, epische tracks aan te treffen. Titels als “Brute”, een samenwerkingsverband met collega superster Armin van Buuren verkozen tot Grand Slam op Slam!FM en op rotatie bij Radio 538, “Take Me” en de progressive house-stijl track “Don’t Be Afraid” met z’n enorme opbouw en knallende break; stuk voor stuk zijn het stevige en dwingende ‘floorfillers’ die desondanks uitermate melodieus en vooral mooi zijn. De iTunes bonustrack “Sunday” is daarentegen geschreven in een mineursleutel en is door de combinatie van versneden vocalen en een unieke bassline een hele warme song geworden. Uiteraard is de titeltrack “WKND” het kroonjuweel dat met z’n dikke synths en dito break/climax op ouderwetse wijze helemaal los gaat.

De eerste single die van WKND afkwam was de hit “Feel It”. Gebombardeerd tot Grand Slam op Slam!FM en playlisted op Radio 538. Een voorbeeld van electronic dance music in z’n puurste vorm is “A Day Without Rain”, dat met de schitterende vocalen van Ellie Lawson door de fans met gejuich zal worden ontvangen. En ook al gaat het aantal BPM op “Walk On Air” een tandje lager, ook dat is een typische Ferry Corsten klapper, voor de gelegenheid gemaakt met de niet geheel onbekende Australiërs Pierre In The Air & Amba Shepherd. Andere artiesten die meewerkten zijn JES op “In Your Eyes”; Betsie Larkin, in de ballad “Not Coming Down”; Duane Harden” (bekend van Armand van Helden’s “You Don’t Know Me”) op “Love Will”; K’s Choice zangeres Sarah Bettens op “Let You Go”; Aruna op “Live Forever” en dan is er nog de ‘electro’ hit “Ain’t No Stoppin’” met Ben Hague welke ook verkozen is tot Grand Slam op Slam!FM

Ferry Corsten heeft in de afgelopen twintig jaar voor talloze artiesten remixes afgeleverd en nam het werk van onder anderen U2, Moby, Duran Duran, Public Enemy, William Orbit, Nelly Furtado, Faithless, The Killers en vele anderen onder handen. In de tussentijd leverde hij de drie artiestenalbums “Twice In A Blue Moon”, “L.E.F.” en “Right Of Way” af en zet nu met “WKND” z’n vierde album op de kaart. Zijn mixcompilaties “Trance Nation”, “World Tour”, “Passport” en de “Once Upon A Night” serie hebben inmiddels allemaal de status van klassieker bereikt, bovendien schoot “Once Upon A Night, Vol.1” in no-time naar de nummer-1 positie van de iTunes charts in Amerika. Om nog maar te zwijgen van de hitsingles “Punk”, “Gouryella”, “Walhalla”, “Cry”, “Rock Your Body Rock”, “Fire”, Made Of Love en vele anderen.

Als drijvende kracht achter z’n eigen label Flashover Recordings, presentator van de wekelijkse “Corsten Countdown” radioshow, een touragenda als een telefoonboek en nu met “WKND”, laat Ferry Corsten wederom zien dat ie nog steeds de tijd vrijmaakt om een volledig nieuw album te produceren dat wederom de lat erg hoog legt.

Het eerst volgende optreden van Ferry Corsten in Nederland, zal zijn op 10 maart in The Matrixx in Nijmegen, tijdens Full On Ferry. Het spectulaire event waar Ferry Corsten back2back sets zal draaien Aly & Fila, Zoo Brazil en Marc Simz. Naast de back2back sets zal Ben Hague, de vocalist van zijn hit single Ain't No Stoppin' een live performance geven. Deze single is de week de Grand Slam op Slam!Fm.

Ferry Corsten – WKND zal op 24 februari in Nederland en België verschijnen via Flashover Recordings

avatar van TonyT
Blijf het maar een extreem matige producer vinden. Hij bevind zich daarnaast op glad ijs, balancerend tussen diverse dance-subgenres. Iets wat Tiësto ook steeds meer doet: richting de electro trekken. Gaat hem nergens goed af in ieder geval en dan is de Trance ook maar een bedenkelijke herhaling van het eeuwen oude trucje. Wat mij betreft een stervend genre, maar in mijn ogen ook zelden het leven waard geweest (dus neem het met een korrel zout ). Niet mijn kopje thee en dat zal het ook niet snel worden. Een worsteling door de zoete vocalen en de vele halfslachtige pogingen tot clubhitjes, mij pakt het niet.

Jav-
Ach van trance artist albums moet je nooit te veel verwachten. Het is ook geen goede weergave van het genre... 9 van de 10 nummers op de albums van die grote producers zijn commerciële troep, slecht geproduceerd en inderdaad met vreselijk cheesy vocalen. Voor trance moet je bij specifieke labels zitten die singles uitbrengen, niet dit soort albums waaraan je aan de titel al kan zien dat het drie keer niks gaat worden. Ik vind dus wel dat je geen goed beeld hebt van het genre, maar snap wel dat het je verder een worst zal wezen als het je niet aanspreekt. Mij doet het trouwens ook niet veel.

Brute met Armin is super. Take Me is echt trance met een classic sound. Trance is zeker geen stervend genre. DJ's als Armin en Markus draaien aan de top en hen optredens worden druk bezocht. Zo gaat Armin in maart weer de hele wereld over voor zijn 550e uitzending van zijn radioshow. Armin is de meest populair trance DJ met een nummer 2 notering in de DJ Top 100. En hij wint nog veel prijzen als beste DJ e.d. tijdens IDMA e.d. Trance leeft nog volop, maar als t niet bij jou leeft, betekent niet dat t nergens leeft. Het leeft! Geloof me.

avatar van TonyT
Ik doel niet eens op populariteit, ben ook niet blind. Ik bedoel vooral de wijze waarop dit soort grote mannen van zich laten horen. Commercie maakt veel kapot, zo ook originaliteit en het lef om grenzen te verleggen. Er komt altijd tof spul uit, maar in de top hoef ik mijn heil niet te zoeken..

avatar van Sjaan
Dit soort mannen als Ferry Corsten (zeg maar de mannen die al wat langer meedraaien) hebben op een of andere manier altijd de neiging om wat anders te gaan doen dan waar ze groot mee zijn geworden...en vaak ook goed in waren....helaas wordt het bijna altijd minder dan toen ze nog trance draaiden/produceerden.....Jammer blijf bij je roots....