Tenacious D - Rize of the Fenix (2012)

Label: Epic

1. Rize of the Fenix (5:52)
  2. Low Hangin' Fruit (2:31)
  3. Classical Teacher (3:25)
  4. Señorita (3:07)
  5. Deth Starr (4:48)
  6. Roadie (3:00)
  7. Flutes and Trombones (1:32)
  8. Ballad of Hollywood Jack and the Rage Kage (5:05)
  9. Throw Down (2:56)
  10. Rock Is Dead (1:44)
  11. They Fucked Our Asses (1:10)
  12. To Be the Best (1:01)
  13. 39 (5:17)
  14. Quantum Leap * (3:50)
  15. Rivers of Brown * (1:23)
avatar van chansadres
Nieuw album en een uitverkocht optreden in de HMH. Nice!

avatar van lennon
Ben ook zeer benieuwd naar dit album!

Concert heb ik besloten over te slaan...

avatar van Metalhead99
Het titelnummer is al te beluister en die klinkt weer lekker. Ik ben erg benieuwd naar de rest!

PriestMaiden
Ik ben ook zeer benieuwd naar dit album!

avatar van GastHeer
Erg benieuwd naar dit album, heb ook veel zin in het concert.
Weet iemand trouwens of Dave Grohl mee tourt met de D? De Foo Fighters hebben namelijk tijdens de gehele Tenacious D tour geen optredens gepland staan..

Het gehele titelnummer kun je trouwens hier terugvinden.

Trouwens ook complimenten naar de band wat de cover betreft. Zelfs op de cover die in de winkel komt te liggen kunnen de mannen van Tenacious D hun onderbroeken lol kwijt. Mocht je niet weten wat ik bedoel kijk dan naar de vogel en denk dan de vleugels weg, dan lijkt het op een gigantische penis .

avatar van P.O.W.
Haha, typisch weer ja. Ik mag dat slappe geouwehoer wel.

avatar van lennon
Grappig, nu kan ik die hoes alleen nooit meer normaal bekijken,.... bedankt he

avatar van Kill_illuminati
Ik vind cover afschuwelijk. Hopelijk komt er ook weer een film van de heren.

Kill_illuminati schreef:
Ik vind cover afschuwelijk. Hopelijk komt er ook weer een film van de heren.

Ik denk het niet, hij zegt in de titelsong ook dat TPoD een "bomb" was. Zal wel aangekomen zijn.

Maar ik hoop het ook ja.

avatar van chansadres
Het openingsgeluidje van de cd
Ik kreeg kippenvel. Rest van de cd ga ik wat vaker beluisteren voor ik mijn mening geef.

avatar van chansadres
"We're really good. We're like almost as good as Arcade Fire. Fuck that. We're gonna leave those fuckers in the dust. Al those fucking youngsters gotta fucking lick our boot or fuck it."

Weer een toffe cd van the D. Ik vond de soundtrack behoorlijk tegenvallen in het begin. De hardere nummers zijn nu echter bij mij ingewerkt en sommige vind ik nu juist erg tof. Door de grote flop van de Pick, hoor ik wel in de cd dat ze meer terug willen naar hun "oude" geluid zonder elektrische gitaren. De akoestische varianten mogen weer op de voorgrond treden. Een goede keuze want tijdens het openingsnummer begon het toch te kriebelen. Het prijsnummer word dan ook als eerste ingezet. Gevolgd door het toffe Low Hangin' Fruit. De derde track is een skit en dat had ik niet verwacht van het album. Er staan al vrij weinig tracks op dus ik hoopte dat er niet te veel opvullers komen. Maar Classical Teacher is daarentegen hilarisch. Meteen gevolgd door een Mexicaanse trompet. Senorita gaat richting de Spaanse sound maar weet nergens de Tenacious D geluid te verliezen. Om nog even af te sluiten met heftige gitaren.

Hierna volgen nog 2 hilarische nummers. Deth Starr gaat over het meest logische waar je aan denkt. Vervolgens adoreren ze de crew tijdens hun liveshow met het nummer Roadie. Voor mij een nummer dat kan uitlopen tot een tof nummer tijdens concerten. The Ballad is een muziekale versie van To be the best videoclip. Ook Throwdown is een prima nummer. De mindere kant van het album zijn de volgende drie nummers. Drie liedjes die allemaal een minuutje per stuk duren. Het Rock is Dead nummer is daar ideaal voor maar They Fucked our Asses en To Be the Best zijn gewoon te kort. Daarnaast valt To Be the Best op de plaat buiten de boot. Beide erg jammer dus. Het album sluit af met 39. Een nummer over het ouder worden. Een waardige afsluiter.

In vergelijking met vorige albums zit het tussen beide in. Maar het kan nooit tippen aan hun debuutalbum. Daarvoor zitten hier en daar wat kleine "foutjes". Daarnaast mist dit album juist die grote knaller (uit de categorie Tribute, Wonderboy en Fuck her Gently). Wel bevat de cd een vijftal goede nieuwe nummers (Rize of the Fenix, Low Hanging Fruit, Deth Starr, Roaddie en The Ballad of Holleywood Jack and Rage Kage). Samen met de hits van het debuut en enkele knallers van de soundtrack zouden ze goed een avondvullend programma kunnen vullen. Ik ben benieuwd wat we in juni gaan krijgen (een festival of een venuesetlist) Ik hoop op het laatste natuurlijk. En zoals ze dus zelf zingen in Rize:

Aw, we don't care,
as long as we get there
We'll start anew
And you can get a new Tenacious D tattoo

4 sterren

avatar van SOAD
Eerste luisterbeurt daar gaattie, ben reuze benieuwd.

avatar van THEMARSVOLTA
Roadie is een fantastisch nummer!

avatar van aerogp1
Klinkt lekker, een veelzijdig album. Vooral de teksten zijn de moeite waard! Het nummer 39 is een geweldige persiflage van een gemiddeld Brude Springsteen nummer. Ik heb gegniffeld om de platvloerse teksten.

Nummer 2 en nummer 7 van dit album bestaan uit gesproken conversatie. Het voegt op zich wel wat toe aan het verhaal maar inmiddels zijn het skipmomenten voor me.

Voorlopig 4*

avatar van akira124
Ben benieuwd het werd inmiddels weer tijd voor een nieuw album

avatar van Gajarigon
Video van Rise of the Fenix is erg geslaagd, als album valt deze net wat minder uit dan hun debuut omdat een knaller als Tribute ontbreekt.

avatar van GastHeer
Wat smijt Grohl zijn drums er toch heerlijk in bij Deth Star..

avatar van koel
Heerlijk album weer! Niet erg vernieuwend, maar wel super gespeeld. 'Ballad of Hollywood Jack and the Rage Kage' is geweldig!

avatar van P.O.W.
Weinig reacties hier, sterk album weer hoor.

Alleen die skits ben ik een beetje ontgroeid merk ik, laat ze dat lekker op video doen.

avatar van Sebashuis
Ik vind hem echt top, had niet verwacht dat de D het nog zo goed zou doen. zoals al vermeld werd
chansadres schreef:
[i]De akoestische varianten mogen weer op de voorgrond treden. Een goede keuze want tijdens het openingsnummer begon het toch te kriebelen.
Gelijk een sterk begin, een nummer waar ik soms zelfs kippenvel van krijg. Eerst dat typische Tenacious D akoestische gitaar geluid gevolgd door zo'n heerlijke "tamtamTadam!" riff op de een lage E, werkelijk briljant.

Toegeven hier en daar zijn de riffs en opbouw, akkoorden etc. allemaal wat standaard maar de teksten die ik hoor vind ik over het algemeen ronduit geweldig. Ballad of the Rage Kage en Roadie allemaal van die typische Tenacious D nummers en dat zegt genoeg.

Daarom vind ik Tenacious D ook zo goed want luisteren naar sommige nummers is net als kijken naar een film, hier speelt die film zich alleen in mijn hoofd af. Jack Black heeft je echt iets te vertellen. Dat deden ze bij Tribute al goed maar hier bij het verhaal over Rage Kage echt super.

Gelukkig is er voor dit album ook weer het nodige beeldmateriaal gemaakt en voor het feit dat ze gaan touren kom ik, excuses voor die iet wat rare bewoording, werkelijk superlatieven tekort!

avatar van Ste*
Lekker album, vooral Ballad of Hollywood Jack and the Rage Kage vind ik eruit springen. Alleen jammer van de korte nummers, en de sketches. Ik hoor ze toch het liefst gewoon rocken, die flauwe intermezzo's vind ik een beetje te kinderachtig.

Ozric Spacefolk
Het duo heeft een oog voor goede muzikanten. Wederom Grohl op drums en op bas en gitaar respectievelijk Jphn Spiker en John Konesky.

Deze 5 muzikanten zetten een heerlijke, luchtige rockplaat neer, en de muziek lijdt niet onder de humor en uiteindelijk gaat het toch een beetje om de muziek. En die is goed.

Ik moet zeggen dat het gitaarwerk van Kyle Gass ook erg goed is.

De band neemt per nummer de zeik met zowat alle rockbands die er zijn, zo herken ik Jethro Tull, Led Zeppelin, Rainbow etc.

Rize of the Fenix (titeltrack) is echt een geweldig 70's-type progressieve rock.

Yann Samsa
Rize of the Penis (ah, kom, die albumhoes)?

Vind het album trouwens lichtjes tegenvallen. Misschien hebben we het wel gehad nu, het truckje is bekend, de klucht is er af?

Ozric Spacefolk
Jammer, dat je het vind tegenvallen. Ik weet niet wat je bedoelt met een trucje.

Humor is al duizenden jaren oud en muziek ook.
Combinatie is goud. Er is al veel te veel serieuze/depressieve muziek.

avatar van aerogp1
De 'D' doet het in Amerika enorm goed, op dit moment is Jack en kompaan aan het toeren daar en de meeste shows zijn uitverkocht. Ik verwacht dat we hier in Europa stukken minder enthousiast zijn, mocht Tenacious D besluiten hier ook te gaan toeren.

Het album vind ik best wel te genieten, ze nemen zichzelf duidelijk niet al te serieus en dat bevalt me wel. Veel muziekstijlen worden verkracht, en in veel gevallen werkt dat prima! Ik vind het geen hoogvlieger en het is geen plaat die ik over een half jaar nog eens aan zal zetten denk ik. Toch is dit een ruime voldoende, ik heb mijn plezier er voor een tijd mee gehad. En dat is een 3,5* waard in mijn boek.

avatar van oceanvolta
aerogp1 schreef:

Ze staan vanavond anders in een uitverkocht HMH.

Ozric Spacefolk
Inderdaad want daar ben ik vanavond met mijn kompanen

oceanvolta schreef:
Ze staan vanavond anders in een uitverkocht HMH.
Verroest ik loop wat achter merk ik. Veel plezier daar Ozric!

Het was te gek!

En die vogel is inderdaad een grote penis.

avatar van Johnny Marr
De twee skits behoren toch wel weer tot de hoogtepunten op dit album hoor... hilarisch, vooral Classical Teacher

Aardig, maar het nieuwtje is er wel af en de songs worden minder. Op '39' na !!

avatar van Kondoro0614
Dit derde album is erg leuk, maar het word wat eentonig voor mij. De komische stukken heb ik altijd gewaardeerd in vooral de eerste twee albums maar in dit derde album ken ik het wel. Gelukkig is het er wel minder, zullen misschien twee 'skits' zijn waarin we geen muziek horen, dat is gelukkig al een héél stuk minder dan o.a. het debuut. Muzikaal is het gelukkig nog allemaal in orde, de titeltrack 'Rize of the Fenix' is wederom een ouwe gouwe en ook nummers als 'Deth Starr' en 'Señorita' kon ik best waarderen. '39' is een prima ballad, en dan heb ik het album wel weer besproken eigenlijk, meer is er niet op aan te merken. Het is qua gitaarwerk allemaal in orde, JB en KG doen weer een vermakelijke zang en het is allemaal zoals we de 'D' kennen.

Het is trouwens best bespottelijk dat de cover van dit album is geblurred op Spotify. Jammer weer van de service, ik vind hem wel geinig, typisch 'Tenacious D'.

voorlopige tussenstand:
01. The Pick of Destiny