Absynthe Minded - As It Ever Was (2012)

Belgiƫ
Label: AZ (I)

1. Space (4:04)
  2. End of the Line (3:50)
  3. As It Ever Was (4:28)
  4. How Short a Time (3:46)
  5. Fighting Against Time (3:08)
  6. Little Rascal (3:17)
  7. Only Skin Deep (3:04)
  8. 24/7 (4:18)
  9. You Will Be Mine (2:50)
  10. Picture in a Frame (4:29)
  11. Crosses (3:34)
  12. Get Around (3:31)
  13. Figure It Out *
  14. Mistress *
avatar van hallo!
Erg degelijke plaat van Absynthe Minded. Het is wat meer pop dan de vorige platen, maar dat gaat ze schijnbaar goed af. De nummers klinken immers allemaal tof. Memorabele refreinen zijn er genoeg te vinden op dit album. De single Space is daar een goed voorbeeld van. Echt een prachtig nummer en meteen mijn favoriet.

Echt zwakke nummers vind ik niet op het album. Toch kom ik niet hoger dan 3,5. Dat komt waarschijnlijk omdat het allemaal only skin deep is. Beklijvend wordt het album nooit.

avatar van oceanvolta
Mooie uitvoering van Space.

avatar van AOVV
Absynthe Minded moet toch wel één van m'n favoriete Vlaamse bands zijn. Het vijfkoppige gezelschap onder leiding van Bert Ostyn heeft in het verleden al enkele erg goeie platen uitgebracht, en 'My Heroics, Part One' is één van de beste Belgische nummers van deze eeuw naar mijn mening. 'As It Ever Was' is hun nieuwe plaat, de vijfde alweer. Wederom hebben ze een plaat gemaakt die bol staat van degelijkheid, en het is eraan te horen dat de heren hun metier steeds beter onder de knie krijgen.

Absynthe Minded is met deze plaat weer een stapje dichter gekomen bij radiovriendelijke popmuziek, maar blijft er toch nog altijd ver genoeg van weg. De vocalen van Ostyn zijn altijd weer aangenaam om te horen, met een accent dat zijn Belg-zijn duidelijk verraadt. Maar dat maakt het best charmant; single en knaller van de plaat 'Space' bewijst dat eens te meer. Het is zo'n song waar nagenoeg alles aan klopt, een betere binnenkomer kan je jezelf niet wensen.

Nadeel kan dan misschien zijn dat het nooit meer zo goed wordt als die eerste song. Toch kan men geenszins klagen, en met de titelsong, 'Little Rascal' en '24 7' staan er toch nog een drietal absolute hoogtepunten op de plaat. Niet elk nummer is even goed en blijft even goed hangen, maar slechte nummers kan ik niet terugvinden.

Afsluiter 'Get Around' geeft hintjes naar de jaren '60, qua invloeden. Niet dat het kan concurreren met The Beatles of The Byrds of The Beach Boys, maar het is gewoon een lekkere afsluiter van een goed album. Geen meesterwerkje, dit 'As It Ever Was', gewoon een weer een hele goeie plaat. Van Absynthe Minded kunnen we dat ondertussen al wel verwachten.

3,5 sterren

avatar van Lennonlover
Wat een goede plaat weer, zeg! Geen énkel zwak nummer staat hier op. Absynthe Minded is veruit de beste vlaamse band.

avatar van corn1holio1
Gewaagde uitspraak, want er zijn er wel wat! (dEUS, Goose, Admiral Freebee, ...)
Maar ik heb ze 2 weken geleden nog eens live gezien, en ik zou op dit moment hetzelfde durven zeggen.

avatar van Mindscapes
Ik vond ze beter op hun voorganger, ik mis de jazzvibe een beetje Maar ze blijven kwalitatief toch een eind boven een heel pak andere bands uitsteken. Beste (bekende) Vlaamse band, ik weet het niet, maar ze komen dicht in de buurt. Toch zeker binnen hun genre, want over de genres heen kan je geen ultieme beste band benoemen denk ik, enkel favoriete!

En woensdag spelen ze net na Yevgueni op het Sint-Pietersplein in Gent (in het kader van de Student Kick-Off waar wel een paar tienduizend man op afkomt...).

corn1holio1 schreef:

Inderdaad een gewaagde uitspraak Goose zou ik niet echt een band noemen, Admiral Freebee heeft een paar leuke nummers maar verder? en dEUS is gewoon niet mijn ding. Ze willen te veel anders en origineel doen waardoor het allemaal geforceerd en karakterloos klinkt.
In Vlaanderen is er natuurlijk een grote weelde aan rock/alternatieve/indie bands zoals School is Cool, Intergalactic Lovers, Isbells, Blackbox Revelation, Balthazar, Customs, Triggerfinger en ga zo maar voort. Allen halen ze een hoog niveau en hebben al parels van nummers geschreven. Toch durf ik de stelling nog's te herhalen. Absynthe Minded zijn de beste: Ze schrijven de beste songs en zijn muzikaal origineel en divers.

avatar van corn1holio1
Als je Goose geen band vind, moet je ze heel dringend eens live gaan zien! Zelden zo'n goede live act gezien van een meer electronische groep. Moesten ze je opmerking lezen zouden ze serieus in hun gat gebeten zijn

Tja en Tom van Laer (Admiral Freebee) is gewoon een persoonlijke held. Ook live altijd nog een stuk beter en origineler dan op cd.

De rest van de groepen die je noemt kunnen Blackbox en Triggerfinger inderdaad nog meedingen naar beste band, maar ze komen ook voor mij niet aan het niveau van Absynthe minded.

avatar van Lennonlover
Ik verontschuldig me op voorhand bij de mannen van Goose. Heb ze nochtans op Werchter '11 (denk ik ) gezien. Ondanks de goede recensies vond ik het maar zozo. M83 dit jaar vond ik dan veel beter. Maar soit.

Tom van Laer (inderdaad de frontman van A.F. ) is niet echt een held voor mij. Ik zie hem vaak voorbij slenteren in de buurt van het Mechelsplein in A'pen en zijn muziek doet me eigenlijk bitter weinig. Ik geef toe dat ik hem nooit live aan het werk heb bezig gezien en misschien moet ik dan maar beter eens doen dan.

Blackbox is natuurlijk iets ruiger, wat vuiler. Andere soort muziek dan A.M. Ze klinken ook net iets internationaler. Zij zijn voor mij (samen met A.M.) ook de enige die de titel van 'Beste Vlaamse Band' zouden kunnen dragen.

avatar van Lennonlover
Ik verhoog met een halfje. Ik blijf de plaat maar beluisteren. Hij plakt in mijn hoofd en ik word hem maar niet beu. Idem voor de vorige plaat trouwens. Tot nu toe dé plaat van 2012!

avatar van vantagepoint
Geweldige plaat van Absynthe Minded, ook hun vorige platen zijn het een voor een waard om te beluisteren. Maar deze plaat blijft toch keer op keer de moeite waard om te beluisteren met geweldige nummers als het titelnummer, Space en Crosses en de andere nummers zijn ook stuk voor stuk de moeite waard. Toch wel 4 sterren waard ....

vandaag gezien in den arenberg in antwerpen en ik kan alleen maar besluiten dat absynthe minded er alleen nog op verbetert. wat een plaat! belgium's finest? for sure!!
al jaren fan en nog steeds, nog meer

avatar van otherfool
Het is inderdaad wat poppier en ook wel gelikter dan de titelloze voorganger maar ach om nou te zeggen dat ik dol was op die typische Absynthe Minded sound, nou nee. Deze plaat is over de hele linie misschien zelfs wel wat sterker maar mist dan weer een paar echte knijters, al komt het schone Space nog enigszins in de buurt. Ook het titelnummer smaakt me wel, maar over het algemeen beklijven de nummers ook na een paar keer luisteren niet echt en is 24/7 toch wel érg irritant.

avatar van LucM
Beslist één van de beste Belgische bands na 2000. Toegankelijker dan hun vorige werk - en hiermee is Absynthe Minded definitief naar de mainstream verschoven - maar zonder kwaliteitsverlies wat met vele andere bands wel het geval is. Misschien niet zo veel uitschieters (Space, Fighting Against Time en 24/7 vind ik wel topsongs) maar over de hele linie een even vernuftig als prettig wegluisterend album.