Sonny Rollins - On Impulse! (1965)

Jazz
Label: Impulse!

1. On Green Dolphin Street (7:10)
  2. Everything Happens to Me (11:15)
  3. Hold 'Em Joe (5:31)
  4. Blue Room (3:45)
  5. Three Little Words (6:56)
avatar van beruk
Eersteling van Rollins op impulse label, vandaar de titel. Genialiteit van Sonny Rollins is direct duidelijk als je zijn on green doplhin street beluistert.

avatar van Mssr Renard
Met: Sonny Rollins (tenor), Ray Bryant (piano), Walter Booker (bas), Mickey Roker (drums), opgenomen op 8 juli 1968 (Van Gelder Studios) in één sessie.

Vijf standards, waarvan (voor mij) in elk geval de eerste track een erg bekende is. Deze plaat heeft een goede sound (de drums, de cymbals klinken kraakhelder), de bas klinkt ook erg mooi en uiteraard de sax en piano. Er is veel ruimte voor dynamiek, waarbij alle solo's goed klinken. Wel jammer van de fade-out in de eerste song.

Dit is de eerste plaat van Rollins voor Impulse! maar hij heeft wel tegen deze tijd al een flink oeuvre opgebouwd. Hij en zijn kwartet klinken volwassen en zelfverzekerd, daarom maakt het eigenlijk ook niet uit dat het allemaal standards zij. Het klinkt gewoon erg goed.

Wel een halve punt aftrek voor Hold 'em Joe van Harry Belafonte, wat ik gewoon een erg vervelend nummer vind (ik ben geen liefhebber van calypso).

avatar van Tony
Mssr Renard schreef:
Dit is de eerste plaat van Rollins voor Impulse!

En meteen de 'minste' van de 3 albums die hij voor Impulse! heeft gemaakt.

Tony schreef:

En meteen de 'minste' van de 3 albums die hij voor Impulse! heeft gemaakt.

Welke is de derde? Want East Broadway Run Down staat bij mij in de kast en die vind ik geweldig!

avatar van Tony
Alfie, staat bij de scores... Minder spectaculair, maar ik vind het iedere keer als ik m draai weer heerlijk wegluisteren.

En ik vind deze On Impulse eigenlijk net iets te vaak te braaf en te zoet klinken in vergeljiking met The Bridge en zijn werk uit de tweede helft van de jaren '50. Toch hoor je de kwaliteit en is het best een aardige plaat, zeker On Green Dolphin Street & Blue Room.

avatar van captain scarlet
Zag deze vandaag bij de plaatselijke platenboer liggen op vinyl (re-issue uit 2019) voor nog geen twee tientjes.
Kende deze nog niet. Impulsief gekocht zal ik maar zeggen, indachtig de titel.
En aan Sonny Rollins albums van voor 1970 kun je je toch geen bult vallen.

Blijkt 'n prima aankoop.
Moest de plaat eerst wel twee keer schoonmaken omdat deze flink stoffig was vanwege het residu dat de kartonnen (!) binnenhoes op het vinyl had achtergelaten, (wanneer leren ze dat nou eens af bij de platenmaatschappij) maar daarna klonk ie uitstekend. Goede persing met veel dynamiek en goede stereo-scheiding.

Wat is ie hier weer geweldig op dreef. Wat heeft die man een unieke stijl en wat luistert dit weer lekker weg. Plaat is voorbij voor je d'r erg in hebt, en eigenlijk meteen zin 'm weer opnieuw te draaien.

captain scarlet schreef:

Mensen vinden een nadeel aan platen dat je steeds moet opstaan om het om te draaien (klinkt lui, en wat beweging is juist goed voor je). Ik vind het continu omdraaien van een plaat die zo goed is, juist heel gaaf. Soms ligt een plaat wel een paar dagen op de draaitafel. Kom ik thuis, gaattie gelijk weer aan.

avatar van captain scarlet
Mssr Renard schreef:

Mee eens. Geniet ook van het ritueel van het opzetten en omdraaien van een LP. Vind tevens de gemiddelde lengte van plus minus 20 minuten van een plaatkant perfect.