Natalie Merchant - Tigerlily (1995)

Folk / Rock
Label: Elektra

1. San Andreas Fault (3:57)
  2. Wonder (4:26)
  3. Beloved Wife (5:03)
  4. River (5:32)
  5. Carnival (5:59)
  6. I May Know the Word (8:07)
  7. The Letter (2:12)
  8. Cowboy Romance (4:39)
  9. Jealousy (2:41)
  10. Where I Go (3:59)
  11. Seven Years (5:31)
  12. Jealousy [Mix] * (2:44)
  13. Sympathy for the Devil [Live] * (5:17)
  14. Baby I Love You / Son of a Preacher Man [Live] * (5:55)
  15. Take a Look [Live] * (3:45)
  16. The Work Song [Live] * (3:52)
Jealousy en River zijn mijn favorieten van haar, maar beloved wife en seven years ook heel erg mooi! Moosite plaat die ik ken van merchant.

Pieter Paal
Volgens mij zou ze met 10.000 Maniacs ook dit mooie album gemaakt kunnen hebben. Hartstikke mooi debuut.

avatar van Shangri-la
Ik ben ook een groot liefhebber van haar werk, eerst met 10.000 Maniacs en later solo waarvan ik deze en Motherland de beste plaat vind.

avatar van Papartis
Prachtig album van Natalie Merchant.
Bij toeval tegen aan gelopen en niet meer uit mijn I-pod te krijgen.
Nummer 1 in mijn nieuwe rotatielijst vanaf 10 maart.

avatar van philtuper
Heel erg vaak gedraaid. Heb het leren kennen via The US Top 20 op MTV. Ze lieten een clip zien van het nummer Carnival en ik was meteen verliefd! En dat ben ik nog steeds op deze prachtige plaat!

Deze draai ik over 50 jaar nog...

avatar van Papartis
Dit album zit tegen mijn top 10 aan...

Carnival blijft een fantastisch nummer en is ook de reden dat ik dit ooit gekocht heb (het werd veel gedraaid op Kink FM), maar de CD is wat weggezakt bij mij. Denk dat ik hem nog even opzet voor het slapen gaan.

Choo Choo
Dit album staat vol met goede nummers, maar voor mij springen nummer 4 t/m 6 er toch uit.

River wordt prachtig gezongen en je leeft mee met de dood van die persoon, ook al weet ik niet wie het is.

Carnival is een geweldig nummer, mooie stijl die ik eigenlijk maar bij weinig artiesten hoor.

I May Know the Word duurt geen seconde te lang, prachtige spanningsopbouw.

Voor mij gewoon 5 sterren.

avatar van Broem
Afgelopen dagen dit album en de remake hiervan Natalie Merchant - Paradise Is There (2015) afwisselend geluisterd. Vreemde is dat ik het origineel al lang heb maar het album me nooit zo heeft gepakt. Toen ik Paradise is There voor het eerst luisterde duurde het even voordat het kwartje viel. Shit, waar ken ik dit toch van Het gaf me wel het inzicht in de schoonheid dat het album heeft die ik voorheen blijkbaar niet hoorde. Eind goed al goed. Luister graag naar Paradise is There omdat de liedjes op mij wat meer akoestisch overkomen als in dit origineel. Lood om oud ijzer. Prachtig album en ik ben blij dat het kwartje alsnog is gevallen.

Lang niet gedraaid tot vandaag, maar mijn ervaring is eigenlijk niet anders dan 20/25 jaar geleden. Een enkel liedje (Carnival) is prachtig, maar verder is het toch wel redelijk bloedeloos album waarbij het moeilijk de aandacht vasthouden is. Zonde van zo'n mooie stem. Ik zoek 10,000 Maniacs maar weer eens op.

avatar van Twinpeaks
Ik blijf een sucker voor mooie stemmen. En die heeft Merchant. Prachtige melancholie en goed materiaal . Ik snap ook dat het op anderen als steriel en bloedeloos kan overkomen, maar ik kan me helemaal onderdompelen in haar stem en de sfeer die ze oproept. Regelmatig komt er hier ten huize een album voorbij en steeds weer geniet ik er van. 5 sterren.

avatar van Rainmachine
Ik ben een mega sucker voor de stem van Nathalie Merchant en het nummer My Beloved Wife (voor haar vader, over haar overleden moeder) is voor mij een van de mooiste nummers wat ze ooit geschreven heeft. Hemeltergend fraai. Maar er staan eigenlijk geen slechte nummers op dit album, voor mij de ideale mellow zondagochtend muziek met een lekker bakkie. Er zit een heerlijke flow in dit album wat over alle jaren nog niet heeft ingeboet aan schoonheid en dan is het dus eigenlijk een klassieker.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Natalie Merchant - Tigerlily - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Natalie Merchant - Tigerlily
Natalie Merchant verliet in 1994 de Amerikaanse band 10,000 Maniacs en dook in 1995 op met haar debuutalbum Tigerlily, dat inmiddels in alle opzichten een klassieker mag worden genoemd

De vraag welke 10 albums je mee zou nemen bij verbanning naar een onbewoond eiland is gelukkig een hypothetische, maar negen van de tien keer maakt Tigerlily van Natalie Merchant onderdeel uit van mijn selectie. Het eerste soloalbum van Natalie Merchant uit 1995 is een album waarop echt alles klopt. Tigerlily is zeer sfeervol en smaakvol ingekleurd en staat vol met songs die je na één keer horen voorgoed wilt koesteren. Het album wordt een meesterwerk door de geweldige stem van Natalie Merchant en haar unieke manier van zingen. Ik ken het album inmiddels noot voor noot, maar het is nog altijd goed voor kippenvel. Luister naar het briljante River en je begrijpt wat ik bedoel.

Natalie Merchant kondigde de afgelopen week een nieuw album aan, dat in het voorjaar van 2023 zal verschijnen. Het werd zo langzamerhand ook wel weer eens tijd voor een nieuw album van de Amerikaanse muzikante, want haar laatste album stamt feitelijk uit de zomer van 2014, toen het uitstekende Natalie Merchant verscheen.

De afgelopen jaren moesten we het doen met een zeer uitgebreide verzamelaar, waarop ook een aantal nieuwe songs stonden, en met een wat mij betreft overbodige remake van Tigerlily, het debuutalbum van Natalie Merchant uit 1995. Het maken van een remake van een album is bijna nooit een goed idee, maar het wordt al snel een kansloze missie als het een remake van een klassieker betreft. De originele versie van Tigerlily is voor mij een klassieker, waarbij de remake wat bleekjes af stak.

Natalie Merchant bouwde vanaf 1995 aan een prachtig oeuvre, dat helaas bescheiden van omvang is, maar nauwelijks zwakke momenten kent. Het is een oeuvre waarin Tigerlily er wat mij betreft nog altijd uitspringt. Natalie Merchant was al op haar zeventiende toegetreden tot de Amerikaanse band 10,000 Maniacs en had de band getransformeerd van een cultband in een van de meest succesvolle alternatieve bands van de late jaren 80 en vroege jaren 90.

Na het prachtige Our Time In Eden uit 1992 begon Natalie Merchant na te denken over een solocarrière en die kwam er na het succesvolle (maar wat mij betreft tegenvallende) MTV Unplugged album uit 1994. In de zomer van 1995 verscheen Tigerlily en direct vanaf de eerste noten was duidelijk dat Natalie Merchant een juiste beslissing had genomen.

Op haar debuutalbum bouwde de Amerikaanse muzikante deels voort op de muziek die ze maakte met 10,000 Maniacs, maar Tigerlily was ook een stap in een andere richting. Vergeleken met de albums die zouden volgen op het debuutalbum is Tigerlily een behoorlijk toegankelijk album met invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en de pop.

Natalie Merchant had zich in 1995 al lang bewezen als songwriter en zangeres, waardoor Tigerlily geen moment klinkt als een debuut. Het album klinkt direct vanaf de openingstrack als een album van een gelouterde muzikante en het is een muzikante in topvorm. Het door Natalie Merchant zelf geproduceerde album klinkt vanaf de eerste noten laid-back en zwoel en verleidt in muzikaal opzicht makkelijk met tijdloze klanken en vooral fantastisch gitaarwerk.

De meeste verleiding komt echter van de stem van Natalie Merchant. Het is de stem die de muziek van 10,000 Maniacs een uniek karakter had gegeven, maar die op Tigerlily nog indrukwekkender tot bloei kwam. In vocaal opzicht vind ik Tigerlily een van de allermooiste albums die ik in de kast heb staan, maar ook de songs op het album zijn van een indrukwekkend hoog niveau.

Natalie Merchant zou op haar volgende albums meer ingetogen muziek gaan maken, maar Tigerlily is lekker uitbundig en klinkt als een bevrijding. Ik heb geen idee hoe vaak ik inmiddels naar het album heb geluisterd, maar het moeten honderden keren zijn geweest. Desondanks is Tigerlily een album dat nooit verveelt. Natalie Merchant deed in de jaren 90 prachtige dingen met 10,000 Maniacs, maar haar mooiste songs bewaarde ze voor haar eerste soloalbum, dat het predicaat meesterwerk in alle opzichten verdient. Erwin Zijleman

avatar van Kaaf
Veruit het best album van Natalie Merchant. Zoals ik elders al vermeldde, zijn de volgende albums meer vakwerk dan bezieling. Lees: niet slecht maar niet zo betoverend zoals deze. Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt en toch worden bijna al haar andere alblums hier net zo goed beoordeeld als deze. Meestal klopt het wel qua waardering. Maar hier lijkt het wel een beetje scheef

herman schreef:
Herman, Herman, Herman toch! Hoe kun je dit nou zeggen? Dit is album is zoveel meer dan alleen het nummer Carnival! Ik zou zelfs wel willen zeggen dat dit album van begin tot eind klopt. Maar bloedeloos? Vloeken in de kerk. Sorry, dat kan echt niet! Zet I May Know The Word eens op. Koptelefoon op en dan mag je me 8 minuten later je bijgestelde mening laten weten.
Even serieus, ieder zijn mening, I get it, maar bloedeloos is een woord dat je voor heeeeeeeel veel andere albums kan en mag gebruiken. Maar niet bij deze...

Choo Choo schreef:
Ik trek 'm ietsje langer; nummer 4 t/m 8 omdat Cowboy Romance erbij hoort. En de rest is ook bovengemiddeld goed.

avatar van Mjuman
philtuper schreef:

Je weet dat ze dit album in 2015 opnieuw in een andere setting (met orkest) heeft opgenomen?

Natalie Merchant - Paradise Is There (2015) - MusicMeter.nl

Benieuwd hoe je dat ervaart.

Mjuman schreef:

Natalie Merchant - Paradise Is There (2015) - MusicMeter.nl

Benieuwd hoe je dat ervaart.
Een stuk minder dan het oorspronkelijke album. Ik krijg jeuk van de manier van drummen op die remake. Soort van easy listening. Voor mij een hele foute associatie. Sowieso vind ik de aangevulde instrumentatie niet fijn. Maar het kan net zo goed sentiment zijn. Ik heb Nathalie Merchant leren kennen via Tigerlily en dat zal er nooit meer uit gaan. Voor mij is dat album ook de standaard. Vele malen beter.

avatar van Mjuman
philtuper schreef:

Terwijl dat album nu draait, besef ik dat mijn vraag eigenlijk het antwoord al bevat: ik moet een ander vragen hoe het is, omdat ik zelf weinig draai

Het is eigenlijk een ongeplukte versie - zo een die leuk is om live bij te wonen; en dan later een cd ervan te kopen, omdat je er zelf bij was

Ik vind het eigenlijk een vrij mat, vlak gebeuren - met al die gladstrijkende fiedels (die irriteren me meer dan de percussie). De nummers (en de zang) blijven wel grotendeels overeind, maar je vraagt je af WHY? Wilde ze een nieuwe doelgroep aanboren?

avatar van Sven Vermant
Het nummer Carnival kan me wel bekoren. De rest iets minder.

avatar van potjandosie
ijzersterk debuut album van de inmiddels 60-jarige literair geschoolde Natalie Merchant. een zangeres gezegend met een prachtstem en daarnaast ook een uitstekende songwriter. als je voor haar stem valt, kun je haast niet anders dan ook voor haar sterke songmateriaal vallen. op dit album zijn alle composities van haar hand, voorzien van schitterende melodielijnen die muzikaal prachtig worden omlijst. de teksten zijn persoonlijker dan op haar latere albums en haar zang krijgt alle ruimte mede dankzij de "klein" gehouden productie. van glad strijkerij is geen sprake op dit album, waarvan "Carnival", "Wonder" en "Jealousy" in de States als single werden uitgebracht en daar hoge noteringen haalden. het album zelf bereikte een 13e plek op de Billboard 200 Album Chart.

de folk/popachtige ballads voeren de boventoon en weten mij keer op keer te ontroeren, zoals "Beloved Wife" dat gaat over haar vader die zijn vrouw (haar moeder) verloor, of het intieme, zeer ontroerende "River" dat zij als eerbetoon schreef n.a.v. het spraakmakende overlijden van de 23-jarige acteur River Phoenix, die eveneens muzikaal actief was met zijn band "Aleka's Attic" samen met zijn zus Rain. zijn ouders waren lid van een christelijke sekte "Children of God". hij overleed aan een hartaanval als gevolg van een overdosis cocaïne en heroïne, op de stoep van nachtclub "The Viper Room", waarvan Johnny Depp in die tijd de eigenaar was. hij zou daar deelnemen aan een jamsessie. MIchael Stipe van R.E.M. was bevriend met hem en droeg het album "Monster" aan hem op.

"River" had reeds roem vergaard met een aantal filmrollen en men voorzag een grote toekomst voor hem. overigens werd zijn jongere broer Joaquin een gevierd, succesvol acteur. deze weigert in interviews over zijn broer te spreken, maar vernoemde 1 van zijn kinderen naar hun oom.

terug naar dit album. het langgerekte, epische "I May Know The Word" reken ik tot 1 van haar mooiste nummers. de piano ballads "Cowboy Romance" en het intieme, ingetogen "The Letter" doen er nauwelijks voor onder. "Carninal", "Jealousy" en "Seven Years" met een "distorted" gitaarpartij zou je iets uitbundigere, up-tempo nummers kunnen noemen, maar ontsporen doet het nergens.

veel beter zou het na dit album niet worden, maar ook niet veel minder. Natalie Merchant heeft in 28 jaar tijd slechts 7 reguliere albums gemaakt, die vrijwel allemaal van een tijdloze klasse zijn.
qua songwriting rangschik ik haar in het rijtje van vrouwelijke collega's als Lucinda Williams en wijlen Nanci Griffith, die weliswaar over heel andere stemmen beschikken en heel andere muziekgenres bestrijken/bestreken. dit sprankelende debuut kan met terugwerkende kracht terecht een klassieker worden genoemd.

Album werd geproduceerd door Natalie Merchant
Recorded at Bearsville Studios, Bearsville, New York en Sony Music Studios, New York, NY

de tekst van het prachtige, ontroerende "River"

"Young and strong Hollywood son
in the early morning light
this star fell down
on Sunset Boulevard

young & strong beautiful one
we embraced so close
is gone
was torn away

let the youth of America mourn
include him in their prayers
let his image linger on
repeat it everywhere

with candles, with flowers
he was one of ours
why don't you let him be?
he's gone
we know
give his mother & his father peace
your vulture's candor

your casual slander
you murder his memory
he's gone
we know
it's nothing but a tragedy

lay to rest your soul & body
lay beside your name
lay to rest your rage
your hunger & amazing grace

with candles, with flowers
you were one of ours
one of ours

I saw cameras expose your life
I heard rumours explode with lies
I saw children in tears
cry & crowd around the sight
of where you had collapsed that day
where your last breath & word
had been sighed
where your heart had burst
where you had died

I saw how they were lost in grieving
all half believing you were gone
the loss & pain of it
crime & the shame of it
you were gone
it was such a nightmare raving
"how could we save him
from himself? "