Natalie Merchant - Tigerlily (1995)

Folk / Rock
Label: Elektra

1. San Andreas Fault (3:57)
  2. Wonder (4:26)
  3. Beloved Wife (5:03)
  4. River (5:32)
  5. Carnival (5:59)
  6. I May Know the Word (8:07)
  7. The Letter (2:12)
  8. Cowboy Romance (4:39)
  9. Jealousy (2:41)
  10. Where I Go (3:59)
  11. Seven Years (5:31)
  12. Jealousy [Mix] * (2:44)
  13. Sympathy for the Devil [Live] * (5:17)
  14. Baby I Love You / Son of a Preacher Man [Live] * (5:55)
  15. Take a Look [Live] * (3:45)
  16. The Work Song [Live] * (3:52)
Jealousy en River zijn mijn favorieten van haar, maar beloved wife en seven years ook heel erg mooi! Moosite plaat die ik ken van merchant.

Pieter Paal
Volgens mij zou ze met 10.000 Maniacs ook dit mooie album gemaakt kunnen hebben. Hartstikke mooi debuut.

avatar van Shangri-la
Ik ben ook een groot liefhebber van haar werk, eerst met 10.000 Maniacs en later solo waarvan ik deze en Motherland de beste plaat vind.

avatar van Papartis
Prachtig album van Natalie Merchant.
Bij toeval tegen aan gelopen en niet meer uit mijn I-pod te krijgen.
Nummer 1 in mijn nieuwe rotatielijst vanaf 10 maart.

avatar van philtuper
Heel erg vaak gedraaid. Heb het leren kennen via The US Top 20 op MTV. Ze lieten een clip zien van het nummer Carnival en ik was meteen verliefd! En dat ben ik nog steeds op deze prachtige plaat!

Deze draai ik over 50 jaar nog...

avatar van Papartis
Dit album zit tegen mijn top 10 aan...

Carnival blijft een fantastisch nummer en is ook de reden dat ik dit ooit gekocht heb (het werd veel gedraaid op Kink FM), maar de CD is wat weggezakt bij mij. Denk dat ik hem nog even opzet voor het slapen gaan.

Choo Choo
Dit album staat vol met goede nummers, maar voor mij springen nummer 4 t/m 6 er toch uit.

River wordt prachtig gezongen en je leeft mee met de dood van die persoon, ook al weet ik niet wie het is.

Carnival is een geweldig nummer, mooie stijl die ik eigenlijk maar bij weinig artiesten hoor.

I May Know the Word duurt geen seconde te lang, prachtige spanningsopbouw.

Voor mij gewoon 5 sterren.

avatar van Broem
Afgelopen dagen dit album en de remake hiervan Natalie Merchant - Paradise Is There (2015) afwisselend geluisterd. Vreemde is dat ik het origineel al lang heb maar het album me nooit zo heeft gepakt. Toen ik Paradise is There voor het eerst luisterde duurde het even voordat het kwartje viel. Shit, waar ken ik dit toch van Het gaf me wel het inzicht in de schoonheid dat het album heeft die ik voorheen blijkbaar niet hoorde. Eind goed al goed. Luister graag naar Paradise is There omdat de liedjes op mij wat meer akoestisch overkomen als in dit origineel. Lood om oud ijzer. Prachtig album en ik ben blij dat het kwartje alsnog is gevallen.

Lang niet gedraaid tot vandaag, maar mijn ervaring is eigenlijk niet anders dan 20/25 jaar geleden. Een enkel liedje (Carnival) is prachtig, maar verder is het toch wel redelijk bloedeloos album waarbij het moeilijk de aandacht vasthouden is. Zonde van zo'n mooie stem. Ik zoek 10,000 Maniacs maar weer eens op.

avatar van Twinpeaks
Ik blijf een sucker voor mooie stemmen. En die heeft Merchant. Prachtige melancholie en goed materiaal . Ik snap ook dat het op anderen als steriel en bloedeloos kan overkomen, maar ik kan me helemaal onderdompelen in haar stem en de sfeer die ze oproept. Regelmatig komt er hier ten huize een album voorbij en steeds weer geniet ik er van. 5 sterren.

avatar van Rainmachine
Ik ben een mega sucker voor de stem van Nathalie Merchant en het nummer My Beloved Wife (voor haar vader, over haar overleden moeder) is voor mij een van de mooiste nummers wat ze ooit geschreven heeft. Hemeltergend fraai. Maar er staan eigenlijk geen slechte nummers op dit album, voor mij de ideale mellow zondagochtend muziek met een lekker bakkie. Er zit een heerlijke flow in dit album wat over alle jaren nog niet heeft ingeboet aan schoonheid en dan is het dus eigenlijk een klassieker.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Natalie Merchant - Tigerlily - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Natalie Merchant - Tigerlily
Natalie Merchant verliet in 1994 de Amerikaanse band 10,000 Maniacs en dook in 1995 op met haar debuutalbum Tigerlily, dat inmiddels in alle opzichten een klassieker mag worden genoemd

De vraag welke 10 albums je mee zou nemen bij verbanning naar een onbewoond eiland is gelukkig een hypothetische, maar negen van de tien keer maakt Tigerlily van Natalie Merchant onderdeel uit van mijn selectie. Het eerste soloalbum van Natalie Merchant uit 1995 is een album waarop echt alles klopt. Tigerlily is zeer sfeervol en smaakvol ingekleurd en staat vol met songs die je na één keer horen voorgoed wilt koesteren. Het album wordt een meesterwerk door de geweldige stem van Natalie Merchant en haar unieke manier van zingen. Ik ken het album inmiddels noot voor noot, maar het is nog altijd goed voor kippenvel. Luister naar het briljante River en je begrijpt wat ik bedoel.

Natalie Merchant kondigde de afgelopen week een nieuw album aan, dat in het voorjaar van 2023 zal verschijnen. Het werd zo langzamerhand ook wel weer eens tijd voor een nieuw album van de Amerikaanse muzikante, want haar laatste album stamt feitelijk uit de zomer van 2014, toen het uitstekende Natalie Merchant verscheen.

De afgelopen jaren moesten we het doen met een zeer uitgebreide verzamelaar, waarop ook een aantal nieuwe songs stonden, en met een wat mij betreft overbodige remake van Tigerlily, het debuutalbum van Natalie Merchant uit 1995. Het maken van een remake van een album is bijna nooit een goed idee, maar het wordt al snel een kansloze missie als het een remake van een klassieker betreft. De originele versie van Tigerlily is voor mij een klassieker, waarbij de remake wat bleekjes af stak.

Natalie Merchant bouwde vanaf 1995 aan een prachtig oeuvre, dat helaas bescheiden van omvang is, maar nauwelijks zwakke momenten kent. Het is een oeuvre waarin Tigerlily er wat mij betreft nog altijd uitspringt. Natalie Merchant was al op haar zeventiende toegetreden tot de Amerikaanse band 10,000 Maniacs en had de band getransformeerd van een cultband in een van de meest succesvolle alternatieve bands van de late jaren 80 en vroege jaren 90.

Na het prachtige Our Time In Eden uit 1992 begon Natalie Merchant na te denken over een solocarrière en die kwam er na het succesvolle (maar wat mij betreft tegenvallende) MTV Unplugged album uit 1994. In de zomer van 1995 verscheen Tigerlily en direct vanaf de eerste noten was duidelijk dat Natalie Merchant een juiste beslissing had genomen.

Op haar debuutalbum bouwde de Amerikaanse muzikante deels voort op de muziek die ze maakte met 10,000 Maniacs, maar Tigerlily was ook een stap in een andere richting. Vergeleken met de albums die zouden volgen op het debuutalbum is Tigerlily een behoorlijk toegankelijk album met invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en de pop.

Natalie Merchant had zich in 1995 al lang bewezen als songwriter en zangeres, waardoor Tigerlily geen moment klinkt als een debuut. Het album klinkt direct vanaf de openingstrack als een album van een gelouterde muzikante en het is een muzikante in topvorm. Het door Natalie Merchant zelf geproduceerde album klinkt vanaf de eerste noten laid-back en zwoel en verleidt in muzikaal opzicht makkelijk met tijdloze klanken en vooral fantastisch gitaarwerk.

De meeste verleiding komt echter van de stem van Natalie Merchant. Het is de stem die de muziek van 10,000 Maniacs een uniek karakter had gegeven, maar die op Tigerlily nog indrukwekkender tot bloei kwam. In vocaal opzicht vind ik Tigerlily een van de allermooiste albums die ik in de kast heb staan, maar ook de songs op het album zijn van een indrukwekkend hoog niveau.

Natalie Merchant zou op haar volgende albums meer ingetogen muziek gaan maken, maar Tigerlily is lekker uitbundig en klinkt als een bevrijding. Ik heb geen idee hoe vaak ik inmiddels naar het album heb geluisterd, maar het moeten honderden keren zijn geweest. Desondanks is Tigerlily een album dat nooit verveelt. Natalie Merchant deed in de jaren 90 prachtige dingen met 10,000 Maniacs, maar haar mooiste songs bewaarde ze voor haar eerste soloalbum, dat het predicaat meesterwerk in alle opzichten verdient. Erwin Zijleman