Bee Gees - Odessa (1969)

Alternatieve titel: Marley Purt Drive - Sound of Love

Australiƫ
Label: Polydor

1. Odessa (City on the Black Sea) (7:35)
  2. You'll Never See My Face Again (4:18)
  3. Black Diamond (3:30)
  4. Marley Purt Drive (4:27)
  5. Edison (3:07)
  6. Melody Fair (3:50)
  7. Suddenly (2:28)
  8. Whisper Whisper (3:27)
  9. Lamplight (4:47)
  10. Sound of Love (3:28)
  11. Give Your Best (3:29)
  12. Seven Seas Symphony (4:12)
  13. With All Nations (International Anthem) (1:47)
  14. I Laugh in Your Face (4:10)
  15. Never Say Never Again (3:27)
  16. First of May (2:50)
  17. The British Opera (3:17)
  18. Odessa [Demo] * (6:42)
  19. You'll Never See My Face Again [Alternate Mix] * (4:08)
  20. Black Diamond [Demo] * (4:03)
  21. Marley Purt Drive [Alternate Mix] * (4:35)
  22. Barbara Came to Stay * (3:08)
  23. Edison [Alternate Mix] * (3:16)
  24. Melody Fair [Demo] * (3:08)
  25. Melody Fair [Alternate Mix] * (3:47)
  26. Suddenly [Alternate Mix] * (2:18)
  27. Whisper Whisper - Part Two [Alternate Version] * (1:09)
  28. Lamplight [Demo] * (4:50)
  29. Lamplight [Alternate Version] * (5:04)
  30. Sound of Love [Alternate Mix] * (3:40)
  31. Give Your Best [Alternate Mix] * (3:37)
  32. Seven Seas Symphony [Demo] * (2:17)
  33. With All Nations (International Anthem) [Vocal Version] * (1:18)
  34. I Laugh in Your Face [Alternate Mix] * (4:03)
  35. Never Say Never Again [Alternate Mix] * (3:55)
  36. First of May [Demo] * (1:45)
  37. First of May [Alternate Mix] * (2:49)
  38. Nobody's Someone * (3:17)
  39. Pity * (3:49)
  40. Odessa Promotional Spot * (0:32)
totale tijdsduur: 1:04:09 (2:21:19)
Voor mij is "Odessa" de beste Bee Gees-plaat aller tijden., inclisief de kippenvel-nummers "Lamplight"en "First of May." Jammer dat ze sinds "Saturday Night Fever" nooit meer zoiets moois hebben gemaakt. Nu Maurice dood is zal het er wel niet meer van komen ook. Jammer.

beaster1256
ja , voor mij ook de beste bee gees , en ja ook ik vind lamplight en vooral first of may de beste nummers , en ook na hun disco zever is het nooit echt meer goed gekomen , ludek45 je hebt 100 % gelijk

avatar van IMPULS
Bee Gees op concepttour. Tenminste, daar moet Odessa onder vallen. Op zichzelf aardige poging om wat meer uitgesponnen composities te brengen. De bombastiek in sommige nummers vind ik weer wat minder.

Pieter Paal
Het Bee Gees antwoord op het witte album van The Beatles.
Voor mij is dit hun beste album, onbeschrijfelijk mooi.

Op het dubbel-album van 'Odessa' staat ook het instrumentale 'With all nations', waarom dat op de CD-versie ontbreekt is mij niet duidelijk, want er was best nog wel ruimte voor.

Het meest onderschatte en beste (concept) album van de Bee Gees. Een compact geheel met maar een zwak nummer en voor het overige goed in het gehoor liggende en perfect gearrangeerde songs.Ook nu zon 40 jar na dato nog steeds een genot om naar te luisteren. Dat geldt overigens zeker niet voor het al material van deze groep.Een 4,5,

The Bee Gees should be treasured more than The Beatles.
Zo, dat is eruit.
Oh ja, Odessa is een meesterwerk!

Pieter Paal
Gisteren zag ik op bol.com de dure expanded 3 CD-versie van 'Odessa' staan. Met o.a. nummers die zijn blijven liggen, demo's en alternatieve versies.
De hierboven ontbrekende track 'With all nations (International anthem) is daarop dus wel aanwezig.

'Odessa' is in 1969/70 ook als twee losse albums verschenen nl. 'Marley Purt Drive' en 'Sound of love'. Ik heb daarvan de Duitse Karussell-versie uit de Gold-Serie in de kast staan.

In mijn collectie heb ik ook de 'The best of Odessa'. Er zit een goudkleurige sticker van NLC op de achterzijde, maar ik neem aan dat daaronder het logo van Boek en Plaat zit.

De tracklist is als volgt:

kant 1

Odessa (City on the Black Sea)
Marley Purt Drive
Suddenly
Give your best

kant 2

Lamplight
Sound of love
I laugh in your face
First of may
With all nations (International anthem)

In dat jaar deed Polydor ook zoiets met 'On the double' van Golden Earring 'Highlights from the double'.

avatar van LucM
Dit album van the Bee Gees heb ik al erg lang, ik vind het een uitstekend en sfeervol album. Misschien wat minder toegankelijk dan wat je van hen gewoon bent en buiten "First of May" staan er ook geen hitsingles op, maar het album staat over de hele linie op een hoog peil vanwege de composities, de gepaste arrangementen en vooral de vocale kwaliteiten van de broeders Gibb. The Bee Gees hebben hun plek bij de groten in de pophistorie wel degelijk verdiend.

avatar van heicro
Dankzij jullie zeer positieve bijdrage hier op MuMe weer een prachtig album ontdekt. Bedankt, mensen.
Wie had dat gedacht, de Bee Gees, een leuke hitparade groep, maar dat ze ook in staat waren om dit prachtige album te maken had ik nooit verwacht.

avatar van musicboy
Ik ken alleen 'First of May' (persoonlijk top3-nummer van hen) en 'Melody Fair' (goed nummer). Wat zijn de argumenten om dit dure album gewoon te kopen?

musicboy schreef:

'Odessa' is gewoon een van de beste en mooiste popalbums ooit gemaakt.
Daarnaast kan ik je ook de albums 'Bee Gees 1st', 'Horizontal', 'Idea', 'Robin's reign' en 'To whom it may concern' aanraden.

Er was in 1969 wat gedoe over de single 'First of may/Lamplight'. Robin had 'Lamplight' als A-kant gewild, maar het werd toch 'First of may'.
Robin ging solo en Barry en Maurice gingen met z'n tweetjes verder als Bee Gees.
De Japanners brachten 'Melody fair' in 1971 als single (met op de B-kant 'First of may') uit en het werd daar een nummer 1 hit.
Ze hebben daar een hele andere kijk op muziek. Begin jaren 70 werd daar de Cats-single 'Magical mystery morning' uitgebracht en de B-kant van die single 'I walk through the fields' werd daar de hit.

avatar van musicboy
Dank voor de info. Ik vind op sites wel alleen de dure 3-delige versie op cd. Is die ook goedkoper te verkrijgen op cd?

avatar van habada
sterke cd van bee gees;
aanrader de special edition uit 2009 (3 cd's)
met daarop veel leuke demo's

avatar van royals
Ja, de beste Bee Gees plaat. I Laugh In Your Face, Lamplight en Melody Fair zijn sterke meezingers. Ik vind de Bee Gees van die tijd eigenlijk nog het meest dichtbij de Beatles komen qua songs en experimentatie. Ik dacht eerst ook altijd dat hun alleen de groep waren van de foute disco todat ik hun eerste platen hoorde die allemaal ok zijn

avatar van bart1989
nooit gedacht dat de bee gees dit in hen hadden!?
ik had een best of op cassette maar eender welk liedje van deze plaat is los beter dan al die best of liedjes te samen

avatar van gaucho
Inderdaad, als compleet album is dit het beste wat de Bee Gees ooit gemaakt hebben. Prachtige, barokke nummers, die met elkaar een mooie samenhang vertonen, bijna als een conceptplaat.

Ik ben van plan de 3CD versie van Odessa te kopen. Maar is er iemand die de enkele CD van me wil overnemen? CD & boekje zijn nog in uitstekende staat, CD is zelfs zgan. Ik moet erbij zeggen dat het een Zuid-Amerikaanse persing is, voor degenen die daar gevoelig voor zijn.

Tien euro lijkt me een redelijke vraagprijs; bij belangstelling graag een PM.

avatar van muziekobsessie
kan iemand mij vertellen wie van de broers diegene is met die bibberstem. die vind ik de mooiste stem hebben.

avatar van henk01
volgens mij is dat Robin

rico24
Deze lp laatst van een collega gekregen, ik kende 'm niet, maar jongens wat een prachtplaat. Het mooiste wat de Bee Gees hebben gemaakt. By far.

Gisteren voor 15 euro de LP gekocht in zeer goede staat, mooie velours hoes ook. Wel de Polydor versie, niet de ATCO.

avatar van jorro
Heel fijn album dat voor mij nog onbekend was op First of May na. Een erg prettig nummer, maar dat zijn de opener Odessa (City on the Black Sea) , Lamplight en I Laugh in Your Face ook. Ja, de Bee Gees in de beginjaren zijn best prettig om naar te luisteren. Lonely Days bijvoorbeeld!
Binnenkort weer eens luisteren, dan worden het misschien wel 4*
Op een wat lage 54e plaats in de 100 Greatest Albums of 1969 en in Best Ever Albums op plaats 60.
Wel is het in Best Ever Albums het hoogst genoteerde Bee Gees album in de overall lijst.